Ik ben naar … geweest en het was …

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.772
King Crimson - De Vereeniging, Nijmegen (22-06)

Man, wat een magistraal concert. Na afgelopen week Tool, Gojira en Garbage gezien te hebben dacht ik dat het wel ff klaar was. Maar toen kwamen we er opeens achter dat King Crimson dit weekend in Nijmegen speelt. Twee mooie ticketswapjes kunnen scoren, 6e rij in een prachtige concertzaal, en wat een belevenis was dat...

De setting kon bijna niet sterker afwijken van Tool in de Ziggo Dome: een chique en toch vrij klein theater, en band die als een soort symfonie orkest op het podium stond opgesteld (3 drumstellen vooraan), gewoon constant wit belicht zonder enige poespas. De muziek deed het werk, en hoe. Ik kan er moeilijk woorden voor vinden, maar de ene na de ander complexe compositie werd vol overtuiging de zaal in geslingerd. En luid dat het was! Schitterend. Met name genoten van het drumwerk, de interactie tussen de drummers was geweldig, en de drumsolo van Gavin Harrison tijdens 21st Century Schizoid Man was gevoeliger en melodieuzer dan ik ooit iemand heb horen drummen. En natuurlijk The Frippster zelf aan het werk zien... Zoveel gave nummers gehoord! One More Red Nightmare was fantastisch om live te horen, natuurlijk classics als Epitaph, Starless en Moonchild ook. Die laatste ging naadloos over in The Court of the Crimson King. Geweldig om daarbij te mogen zijn! Easy Money was live ook een knaller. De nummers van het Discipline album ken ik wat minder goed, dat moet ik nog eens beter luisteren want dat klonk ook erg bijzonder. Nuja, ik plak de setlist hier wel onder, dan kunnen jullie zien wat er allemaal gespeeld is. Tijdens de toegift met Starless werd het enige licht effect gebruikt trouwens, de witte lampen werden langzaam fel rood. In dit onheilspellende licht leek de avond te worden afgesloten, tot ze nog een keer terugkwamen voor 21st Century Schizoid Man. Hulde.

Mocht je vanavond nog de tijd hebben: er zijn voor vanavond nog tickets! Mis 'm niet. Misschien spelen ze Larks' Tongues in Aspic nog :)

 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.392
1.073
Mark Knopfler Ziggodome

Zo dat was even een leuk uitstapje. Dire Straits gaat niet meer gebeuren, dus dichterbij dan Mark Knopfler gaat het niet komen. Dat het publiek wat ouder is, is waarschijnlijk ook de reden dat er in de zaal ook zitplaatsen waren. Netjes geordend ?
Ik heb niet zo heel veel met zijn solowerk. Enkele hits zoals Sailing to Philadelphia en Matchstick Man spreken me dan nog het meeste aan. De inleidende verhaaltjes bij enkele nummers (oa Matchstick Man) zorgden voor een mooie interactie met het publiek. Gelukkig speelt hij standaard 5/6 nummers van Dire Straits. Er stond een uitgebreide band, met verschillende multi instrumentalisten. Erg gaaf dat alle instrumenten live gebruikt werden. Veelvuldig gebruik van saxofoon, trompet, klarinet, fluit, viool etc. gaven toch wel een extra dimensie en vulden de details in de nummers prachtig aan. Live muziek zoals live muziek hoort te zijn.
Van Dire Straits werden onder andere Once upon a time in the west, Romeo & Juliet, Your latest trick (wat zat die saxofoon er heerlijk in zeg), On every street, Money for Nothing en Brothers in arms gespeeld. Ook het afsluitende instrumentale nummer Going home was erg mooi.
Komisch was wel dat de oude publiek nog erg rebels was. Tegen het einde van de reguliere set waagden enkelen het om maar van achteren naar voren te gaan en voor het podium te gaan staan, wat resulteerde in dat iedereen in de hele zaal dan maar ging staan om toch nog een betere plek te krijgen. Wat dat betreft was dit publiek minder braaf dan het Tool publiek afgelopen dinsdag mbt het telefoonverbod tijdens het concert in de Ziggo. Fuck you I won’t do what you tell me......
Top avond gehad! Zou ik een volgende keer weer gaan, nee. Dit was afstrepen en ik ben superblij dat ik deze meegepakt heb!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.772
Wat dat betreft was dit publiek minder braaf dan het Tool publiek afgelopen dinsdag mbt het telefoonverbod tijdens het concert in de Ziggo. Fuck you I won’t do what you tell me……

Behalve dan dat het best chill is om een avondje niet met je telefoon bezig te zijn, dus dat het ook gewoon in je eigen belang is. En als je dat vergat hielp de security je wel herinneren...

Gisteren bij King Crimson zelfde verhaal trouwens: telefoon niet toegestaan, oudere man voor ons fotografeerde toch de opkomst. Werd erop aangesproken door een steward, weigerde telefoon in te leveren of mee te werken, security kwam erbij, hij werd uit de zaal verwijderd en we hebben hem de rest van de show niet meer gezien... Tja, dan maar beter braaf zijn ja :lol:
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.382
553
Op de tweede avond naar King Crimson in Nijmegen geweest. Het is inmiddels een half jaar geleden dat ik ze voor het eerst heb gezien, ook op een zondagavond destijds in Osaka. Toen had ik achteraf beter voor de tweede (maandag) avond kunnen kiezen (wát een setlist was dat geweest... Red en ITC bijna alle nummers van gespeeld en ook nog twee van Larks Tongues), maar alsnog was het concert dat ik toen zag ook erg sterk. Ze speelden in elk geval Epitaph en Easy Money.

Dit maal was de show erg vergelijkbaar. Grotendeels dezelfde setlist, met dezelfde drumsolo's tussendoor en bijna twee concertlengtes achter elkaar gespeeld. Wederom, erg goede show, al deden de setlists van de twee avonden dit keer niet veel voor elkaar onder. In elk geval erg mooi om Larks Tongues Pt.1 en Pt.2 gehoord te hebben, naast andere hoogtepunten zoals Starless, 21st Century en Moonchild.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.875
Wolfmother, 25-06-2019, Tivoli Vredenburg (Utrecht), Ronda.

Allereerst, ja het was goed. Heb ze twee jaar terug eerder al gezien, zelfs in dezelfde zaal. Ik neig naar een lichte voorkeur voor het eerste concert, maar Andrew Stockdale was gewoon weer goed bij stem. Echter had hij wel een paar missertjes, die mij opvielen.
Ook waren er minstens 75 man aan het stagediven. Zo erg was het de vorige keer niet, werd toen ook tegengehouden door de beveiliging, maar dat was vandaag niet aan de orde.
Ik werd er op een gegeven wel een beetje zout van dat weer dezelfde jongen een duik in het publiek nam. Maar goed, dat is wellicht de jonge chagrijn in mij.

En als laatst nog een kritisch punt, die gelukkig niet over het optreden gaat.
Moge de laaijers naast mij branden in de hel. Houd gewoon je bek dicht, ook tijdens DeWolff, ook al kom je voor Wolfmother. Zo moeilijk is dat toch niet?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.392
1.073
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Van het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal los. Een uur en 10 minuten genieten. Natuurlijk het zijn idealisten en er komen een hoop mooie praatjes voorbij, maar de nummers slaan stuk voor stuk in als een granaat. Gelijk ook al in de set Burn it en Made in America spelen getuigt voor mij van lef en overtuiging. Het spelplezier, het enthousiasme en de beleving. Dat is wat ik bij een band wil zien. Echt veruit het leukste optreden wat ik heb gezien van de 3 concerten die ik afgelopen week gezien heb. The Fever 333 rules!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.875
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Ban het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal l

Goed om te horen. Heb ook enorm van ze genoten op Graspop. Ik ga ze zeer zeker nog zien in de Melkweg later dit jaar.
Het concert in Patronaat had geen voorprogramma, toch? Enig idee hoe dat kwam?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.392
1.073
@Marc wrote:
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Ban het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal l

Goed om te horen. Heb ook enorm van ze genoten op Graspop. Ik ga ze zeer zeker nog zien in de Melkweg later dit jaar.
Het concert in Patronaat had geen voorprogramma, toch? Enig idee hoe dat kwam?

Sorry, had ehm iets te snel verstuurd. Zie volledige tekst boven. Geen idee waarom geen voorprogramma. Heb het niet gemist. Wanneer staan ze in de Melkweg?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.875
wenteldave wrote:

https://forum.festileaks.com/forums/topic/ik-ben-naar-geweest-en-het-was/page/45/#post-213220@marc wrote:
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Ban het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal l


Goed om te horen. Heb ook enorm van ze genoten op Graspop. Ik ga ze zeer zeker nog zien in de Melkweg later dit jaar.
Het concert in Patronaat had geen voorprogramma, toch? Enig idee hoe dat kwam?

Sorry, had ehm iets te snel verstuurd. Zie volledige tekst boven. Geen idee waarom geen voorprogramma. Heb het niet gemist. Wanneer staan ze in de Melkweg?

Doet me juist nog meer deugd. Ze hebben natuurlijk niet heel veel nummers, maar ik vind het wel jammer dat ze maar iets langer dan een uurtje spelen. Een voordeel: je staat morgen wel weer fris en fruitig op je werk.
Patronaat geeft ook geen duidelijke verklaring voor het missen van het voorprogramma, dus daar worden we niet ve wijzer van.
Op 11 november mag de Melkweg ze verwelkomen. Zin in.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.438
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Van het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal los. Een uur en 10 minuten genieten. Natuurlijk het zijn idealisten en er komen een hoop mooie praatjes voorbij, maar de nummers slaan stuk voor stuk in als een granaat. Gelijk ook al in de set Burn it en Made in America spelen getuigt voor mij van lef en overtuiging. Het spelplezier, het enthousiasme en de beleving. Dat is wat ik bij een band wil zien. Echt veruit het leukste optreden wat ik heb gezien van de 3 concerten die ik afgelopen week gezien heb. The Fever 333 rules!

Vet! Ben inmiddels ook definitief fan na twee verpletterende shows op RaR en Graspop. Tweemaal heerlijk los in een woeste pit. Veel energie maar ook gewoon heelijke melodieuze en harde nummers. Topband. Leuk dat je ze in zo kleine zaal kon zien. Zal een van de laatste keren zijn geweest ben ik bang.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.392
1.073
@Marc wrote:
The Fever 333 Patronaat Haarlem 26-6-2019

Wat een fantastische band is dit zeg. Wat een energie en dat dan ook in een kleine zaal voor 350 man strak uitverkocht. Van het eerste nummer tot het laatste nummer de zaal gaat helemaal los. Een uur en 10 minuten genieten. Natuurlijk het zijn idealisten en er komen een hoop mooie praatjes voorbij, maar de nummers slaan stuk voor stuk in als een granaat. Gelijk ook al in de set Burn it en Made in America spelen getuigt voor mij van lef en overtuiging. Het spelplezier, het enthousiasme en de beleving. Dat is wat ik bij een band wil zien. Echt veruit het leukste optreden wat ik heb gezien van de 3 concerten die ik afgelopen week gezien heb. The Fever 333 rules!

Vet! Ben inmiddels ook definitief fan na twee verpletterende shows op RaR en Graspop. Tweemaal heerlijk los in een woeste pit. Veel energie maar ook gewoon heelijke melodieuze en harde nummers. Topband. Leuk dat je ze in zo kleine zaal kon zien. Zal een van de laatste keren zijn geweest ben ik bang.

Ik was inderdaad verbaasd dat het in de kleine zaal was, maar daarom nog specialer ?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.438
Muse @ Goffertpark

Alle randvoorwaarden leken in orde voor een indrukwekkende avond (heerlijk weer) maar ik kan toch niet anders concluderen dan dat ik wat teleurgesteld ben. Ik vond het een hele matte, tamme en afstandelijke show. Net iets langer spelen dan 1.45 uur vind ik tevens erg kort. Tuurlijk er werden veel hits gespeeld maar dat vele nieuwe materiaal is simpelweg niet goed genoeg. De show voelde onsamenhangend en geen idee wat de boodschap was. Vooral jammer dat nergens echt werd geprobeerd om het publiekbij de show te betrekken. Ik voelde me letterlijk een toeschouwer.

Ik vermoed dat mijn blik wat te negatief is vanwege Graspop waar ik zoveel verpletterend goede optredens gezien heb. Ik heb me vermaakt, het was lekker weer en het bier was koud maar het werd nergens memorabel.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.018
6.059
Muse @ Goffertpark

Alle randvoorwaarden leken in orde voor een indrukwekkende avond (heerlijk weer) maar ik kan toch niet anders concluderen dan dat ik wat teleurgesteld ben. Ik vond het een hele matte, tamme en afstandelijke show. Net iets langer spelen dan 1.45 uur vind ik tevens erg kort. Tuurlijk er werden veel hits gespeeld maar dat vele nieuwe materiaal is simpelweg niet goed genoeg. De show voelde onsamenhangend en geen idee wat de boodschap was. Vooral jammer dat nergens echt werd geprobeerd om het publiekbij de show te betrekken. Ik voelde me letterlijk een toeschouwer.

Ik vermoed dat mijn blik wat te negatief is vanwege Graspop waar ik zoveel verpletterend goede optredens gezien heb. Ik heb me vermaakt, het was lekker weer en het bier was koud maar het werd nergens memorabel.
toch jammer dat je het zo ervaren hebt...
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.579
583
Muse @ Goffertpark

Alle randvoorwaarden leken in orde voor een indrukwekkende avond (heerlijk weer) maar ik kan toch niet anders concluderen dan dat ik wat teleurgesteld ben. Ik vond het een hele matte, tamme en afstandelijke show. Net iets langer spelen dan 1.45 uur vind ik tevens erg kort. Tuurlijk er werden veel hits gespeeld maar dat vele nieuwe materiaal is simpelweg niet goed genoeg. De show voelde onsamenhangend en geen idee wat de boodschap was. Vooral jammer dat nergens echt werd geprobeerd om het publiekbij de show te betrekken. Ik voelde me letterlijk een toeschouwer.

Ik vermoed dat mijn blik wat te negatief is vanwege Graspop waar ik zoveel verpletterend goede optredens gezien heb. Ik heb me vermaakt, het was lekker weer en het bier was koud maar het werd nergens memorabel.

Ik had wel het idee dat het samenhangend was, voelde allemaal als een soort futuristisch geheel. OK, tuurlijk komen de klassiekers veel beter binnen en reageert het publiek daar ook enthousiaster op.
Vond het camerawerk daarnaast erg vet uitgevoerd. Maakte de beelden op het scherm bijna als videoclips.
Jammer was dat het grootste deel van de show in het volle licht was, dus de lichtshow was het eerste deel nutteloos. Maar heb zeker genoten van het spektalelstuk en zeker van de klapper Knights Of Cydonia.
 

tom93

Dagopener
24 apr 2019
605
259
Iets meer met het publiek praten had inderdaad wel gemogen ja, dan krijg je ook net wat meer interactie. Maar verder was het qua zang en ook visueel een heerlijke show. Ook nog dat robot ding op het einde, hoe verzinnen ze het haha.
De setlist was uitstekend. Natuurlijk best wat nummers van het nieuwste album, maar ook dat album ben ik gaan waarderen dus vond dat zeker niet erg. Er kwamen ook genoeg klassiekers voorbij (Plug In Baby blijft wel echt m'n favoriete nummer) en in de medley met Stockholm Syndrome / Assassin / Reapers / The Handler / New Born veel fan-favorieten.

Perfect concertweer ook. Enige waar ik me flink aan heb gestoord waren de vele pratende mensen bij me in de buurt. Sommige hebben echt vrijwel niets van het concert meegekregen. Waarom koop je dan een kaartje vraag ik me af. Beide voorprogramma's vond ik overigens niet heel erg boeiend, dus dat waren goeie momenten om bier te halen.
 

Rudy190

Gouden Tip
3 feb 2017
265
39
Ik vond swmrs een bandje dat het waarschijnlijk goed doet in een kleine tent op een festival, ze probeerden het wel maar er was niet heel veel aan. Andy burrows daarentegen was uitmuntend naar mijn mening, met als klapper de unintended cover! Ik heb 6 jaar gewacht om Muse te zien en ze hebben mijn verwachtingen waargemaakt! Interactie met publiek kon beter, maar ik stond op een zo goed als perfecte plek naast de catwalk met die hard fans om me heen, gaat bij mij toch wel in het lijstje zo :)
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Iets meer met het publiek praten had inderdaad wel gemogen ja, dan krijg je ook net wat meer interactie.

Wel leuk; ik zie dit totaal anders, 'Let The Music Do The Talking', ze speelden gewoon strak nummers aan elkaar en voor het interactie momentje deelde Matt high-fives uit aan de vakken vooraan. Een artiest als Jónsi zegt misschien één Ijslands zinnetje tijdens een show van 2 uur... Het idee dat er gesproken moet worden met het publiek voor een betere sfeer ben ik het dus ook niet zo mee eens, als de muziek goed is dan is de juiste vibe er altijd wel, daar lijkt me het zojuist genoemde Sigur Rós een perfect voorbeeld van. Ik heb me er gister dan ook niet aan gestoord.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Enige waar ik me flink aan heb gestoord waren de vele pratende mensen bij me in de buurt. Sommige hebben echt vrijwel niets van het concert meegekregen. Waarom koop je dan een kaartje vraag ik me af. Beide voorprogramma’s vond ik overigens niet heel erg boeiend, dus dat waren goeie momenten om bier te halen.

Verbaas me daar ook altijd over. Gebeurt echt veel bij concerten in Nederland. Gisteren toevallig iets over geplaatst in het Pinkpop forum:

Op Nu.nl een lijstje met ergernissen van festivalbezoekers. Vrij hoog eindigt babbelaars.

Staat er in een reactie onder op Nujij

Babbelaars zijn toch niet vreemd?
Er staan op een festival doorgaans niet alleen maar diehard fans…
Om die reden hebben een hoop artiesten een aangepaste set.

Irritant? Ga lekker ergens met een koptelefoon zitten. Heb je nergens last van…
Op grote festivals is een zeer groot deel van de mensen aanwezig omdat ze wachten op de artiest die ze willen zien. Vaak doen ze dat al op de plek waar ze willen staan omdat er anders geen ruimte is. Eigenlijk heel logisch…
Maar wat je zegt klopt ergens wel, hoe logisch ook, het kan soms en voor sommigen idd heel irritant zijn…

Sommige mensen….

Recent bij Elton John, op Pinkpop etc hielden mensen ook niet op met ouwehoeren. Bloedirritant.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Hier nog zo'n parel onder dat artikel ( https://www.nu.nl/festival/5956332/dit-zijn-de-grootste-festivalirritaties.html) :

Als je ongestoord wil genieten van de muziek, ga je maar lekker naar een concertzaal met stoeltjes ofzo. Een festival is vooral een beleving waar gezellig ouwehoeren gewoon bij hoort.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken