Motel Mozaïque
Vrijdag begonnen bij
Yung, een erg tof bandje in de sfeer van clopud nothings. Ze waren nog erg jong, ik denk rond de 20 maar hebben toch al een best goed geluid. Vooral de zanger heeft een erg goede kenmerkende stem. Ze speelden zeer enthousiast en vurig maar het publiek was erg tam waardoor het niet zo goed overkwam. Dat kwam waarschijnlijk omdat ze aan het begin van de avond speelden. Daarnaast hebben ze te weinig materiaal. Met slechts één EP kunnen ze wel een half uur boeien, maar alleen de single Nobody Cares blijft echt hangen en maakt indruk. Daarnaast: later op de avond kwam ik ze op straat tegen en ze waren echt heel aardig en sympathiek. Overall: veelbelovend optreden, maar hebben beter materiaal en een grotere bekendheid nodig om een heel optreden een goede sfeer te creëren.
Het leuke aan dit festival is dat alle locaties op minder dan vijf minuten lopen van elkaar zijn. Naast Rotown zat de Paradijskerk waar
Jessica Pratt begon. Qua sfeer een enorm contrast. En van de sfeer moet ze het wel hebben. Met alleen een gitaar en piano is de muziek vrij miminmaal. Op zich pastte dit heel goed bij de mooie kerk maar persoonlijk vind ik haar stem heel vervelend dus ben ik na vier nummers weggegaan.
Later op de avond ging ik naar
Alamo Race Track. Het nieuwe album was al sterk, maar live is het al helemaal indrukwekkend. De nummers werden krachtig aangezet en de samenzang was erg mooi. Je vergeet bijna dat het een Nederlandse band. Helaas kwamen ze een kwartier te laat waardoor ik een beetje in de knel kwam met het tijdsschema. Na een half uur ben ik richting rotown gegaan voor
The Districts Helaas was die rij zolang dat ik niet meer naar binnen kon... Toen maar richting huisgegaan. Het nachtprogramma moeten skippen omdat ik anders niet meer naar huis kon komen (Rotterdam is toch best ver..)
Zaterdag
Dit was de dag waar ik moest vrijwilligen. In de ochtend nog wel de 3voor12 sessies van
villagers,
Will Butler en
The Mysterons meegepakt. Erg toffe sets, Villagers speelt vijf nummers van het nieuwe album en ondanks dat het veel subtieler is klinkt het veelbelovend. Policy vond ik best tegenvallen maar Will Butler speelt live met heel veel enthousiasme, erg leuke sessie. Ook de sessie van Mysterons is goed, eigenlijk heeft Nederland toch best wat goede bands als je het zo bekijkt. Ik was altijd heel sceptisch tegenover Nederlandse bands dus meed ze altijd op festivals. Maar daar kijk ik na dit weekend wel anders tegenaan.
In eerste instantie moest ik dus de hele dag deuren openen... Alleen de drukte viel wel mee dus mocht ik eventjes vrij rondlopen en kon ik een stukje van
Rats on Rafts meepakken. Viel tegen, ze speelden in een grote tent en dat kwam totaal niet over. Het geluid was vrij slecht waar ik stond dus het klonk als een vage gitaarbrij. Ik ben er uiteindelijk maar een kwartiertje geweest dus misschien werd het later beter.
Na nog een uurtje deuren openen mocht ik backstage eten. Naast het tafeltje waar Will Butler zat, ook wel eens leuk
. Daarna had ik heel veel mazzel en kreeg ik de taak als 'zaalsuppoost'. Oftewel in de zaal staan en een beetje het gangpad vrij houden. Oftewel ik kon genieten van de set van
The Notwist en dat was fenomenaal. Erg goed uitgevoerd en het laaste nummer Pilot werd uitgesponnen met een soort techno middenstuk.
Daarnaast moest ik nog Atze de Vrieze terechtwijzen omdat hij het een goed idee vond om op de trap (die ik vrij moest houden) met een macbook zijn 3voor12 blog up te daten. Beetje apart en asociaal naar de band waar hij totaal geen aandacht voor had.
Om 21:30 was er eigenlijk niet meer zoveel te doen, al zou mijn shift eigenlijk tot 1:30 duren. Dus kon ik ook nog het hele concert van
Villagers meepakken. Speelde bijna alleen maar van het nieuwe album: slechts vier oude nummers, waaronder een b-side kwamen langs. In deze setting spelen harp, cello en trompet een veel grotere rol dan eerst. Als je je meer op het oude werk had ingesteld kan ik me voorstellen dat het enigszins saai was. Maar juist door deze meer akoestische setting draait het veel meer om de prachtige stem van Conor O'Brien. Ik kijk erg uit naar het concert in De Duif over een maandje.