Afgelopen weekend twee concerten gezien, Queen + Adam Lambert in de Ziggo en een dag later The Kooks in de HMH
(The Kooks zal ik in een volgende reactie plaatsen)
Queen + Adam Lambert:
Sinds dat ik een mail kreeg via de Queen nieuwbrief met een link naar presale-tickets kreeg ik het verwijt dat ik er naar toe ging. "Queen is geen Queen meer sinds Mercury is overleden" kreeg je vaak te horen. Mijn argumentatie dat er tig bands over de aarde rondlopen die al niet meer in de originele bezetting optreden leek ze nog wel stil te krijgen, maar goed. Van te voren nog even gekeken naar Adam Lambert, ik wou wel weten wie de favoriete nummers van Queen voor ons zou gaan zingen, en ik was er redelijk sceptisch over. Maar eenmaal in de Ziggo had ik er alleen maar bewondering voor. Op het podium hing een enorm doek, en een glamorous kwartier te laat begint die intro van 'One Vision'. Je ziet op het podium alleen de schaduw van Lambart en zodra de drums een 17.000 paar trommelvliezen doet trillen wordt het doek opgetild en zie je een enorm podium met als scherm echt een huge scherm met daar omheen die 'Q' die uitloopt in een grote 'catwalk' (om het maar even zo te noemen). Lambert, die over een gouden strot beschikt, gooit echt de longen uit z'n lijf op 'One Vision, een ietwat saaie 'Another One Bites The Dust' 'Fat Bottemed Girls' ("Get on your bikes and ride!!!) en de vroege voorloper van 'We Are The Champions', namelijk 'In The Lap of The Gods'. Lambert, flamboyant als hij is, is niet zo van de sentimentele praat, maar brengt toch een korte maar perfect geplaatste ode aan Mercury. Hij probeert niet de nieuwe Mercury te zijn, maar doet zijn eigen ding, wat het siert. Toch verdwijnt hij in de tweeeneenhalf uur durende set een half uur van het podium, wat Brian May en Roger Taylor de kans geeft om hun moment te pakken. May speelt 'Love of My Life' vol passie, en wanneer Freddie op het scherm verschijnt en het laatste couplet zingt, kan ook May het niet laten om een traantje weg te pinken. Hierna komt (toch wel mijn favoriete Queen nummer) '39 aan de beurt voor een geweldige uitvoering. De bassist (ik ben niet helemaal perfect ingelicht, dus ik weet even niet meer hoe die heet) komt met een toffe bass-solo waar het loopje van 'Body Language' in te horen is, en nog een nummer, maar dat ben ik even kwijt. Vervolgens ontketent er tussen Roger Taylor en zoon Rufus een drumbattle die toch wel lichtelijk episch te noemen is. Adam Lambert keert terug voor 'Under Pressure' en dan komt 'Save Me', welke niet vaak live is uitgevoerd. Al toen we in de rij voor de Ziggo stonden (in een redelijke sneeuwbui) werd ons gevraagd door een enthousiast stel meiden of we hun uitgeknipte hartjes in de lucht wilden houden voor 'Save Me' waardoor het, toen het er toch aan aan toe kwam, er voor zorgde dat de voorste rijen een zee van hartjes in de lucht zweefden. Vervolgens kippenvel tijdens 'Who Wants To Live Forever', en een goede, maar voorspelbare solo van Brian May waar natuurlijk 'Brighton Rock in werd verwerkt'. Hij was goed, maar duurde toch een minuut of drie te lang in mijn ogen. En jahoor, aan het einde natuurlijk Bohemian Rhapsody (ingekort, maar ach) welke het publiek aan het springen kreeg. (Op de setlist welke Brian May op zijn blog plaatste werd 'The Show Must Go On' wel vermeld, maar helaas niet gespeeld?). En uiteraard als toegift, hoe kan het ook anders, 'We Will Rock You' (Ik kreeg echt verzuurde armen van het klappen, maar ik verplichtte mezelf om door te klappen en stampen tot het bitter(zoete)e eind) en 'We Are The Champions'.
Als 20-jarige is het absoluut mijn droom geweest om ooit nog Queen te zien, Freddie was helaas al niet meer onder ons nog voordat ik om de hoek kwam kijken, helaas. Maar deze avond doet alle vooroordelen over uitmelken en het commentaar op Lambert van de baan vegen. Daar waar ik (please don't shoot me) Freddie soms niet echt goed vond zingen (Live at Wembley '86 bijvoorbeeld) kan Lambert echt het bereik aan. Het siert Taylor en May ook dat ze echt de nadruk leggen op de naam '+ Adam Lambert' leggen. Ze weten dat het nooit meer zoals vroeger zal zijn, maar het is een feest, een ode aan Freddie en zijn leven. Alle mensen die nu nog klagen over het feit dat ze er speelden, zijn de mensen die er niet zijn geweest. Ik stond naast een man die claimde Queen nog in originele bezetting had gezien, en ook hij was ontzettend te spreken over Lambert. Queen is niet dood mensen, Queen leeft voor altijd voort in die mensen die voor de muziek komen, en de azijnpissers negeren. Het was het beste optreden in mijn leven!