Ik ben naar … geweest en het was …

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
The Kooks, HMH 31-12

The Kooks, ik vreesde dat het totaal niet druk zou worden (de laatste week veel reclame op 3fm, veel, heel veel mensen die hun ticket aanboden op Ticketswap, en het voor velen ietwat tegenvallende 'Listen'), maar het stond toch redelijk vol. Ik stond een beetje halverwege de zaal, wat best prima was bij nader inzien. Ik hoorde van wat vrienden die helemaal vooraan stonden dat het aandeel hysterische fangirls ietsje te hoog was, dat het haast afbreuk deed aan de ervaring. Maar goed. Voorprogramma Sunday Sun, tja, ik zal er niet al te veel woorden aan vuil maken. Zo'n typisch Concert at Sea en 3fm bandje waar je over een jaar niemand meer over hoort (sorry voor de liefhebbers). Bij het laatste nummer wordt door de zanger gevraagd of we zo hard mogelijk herrie willen maken alsof The Kooks opkomt, want "Ooit hopen we net zo groot te worden als The Kooks". Sorry maat, maar dat zit er niet in.

Afijn, The Kooks. Die band waar een hoop diehards van claimen dat ze ten tijde van 'Junk of The Heart' al op hun retour waren speelt een goede, krachtige set. Oké, het minder goed ontvangen 'Listen' toont aan dat ze een zijweg nemen op hun sound, maar toch weten ze 'It Was London', 'Bad Habit', 'Forgive & Forget' en 'Sweet Emotion' makkelijk in de rest van een met hits gevulde set te blenden. Dat The Kooks weten dat een hoop mensen in het publiek voor nummers van 'Inside In/Inside Out' en 'Konk', weten ze donders goed, want alleen de titelsong van 'Junk of The Heart' wordt ten gehore gebracht. De rest bestaat, voorspelbaar als het is, uit 'Sofa Song' , 'She Moves In Her Own Way', 'Seaside' (keihard meegebrult door werkelijk iedereen), 'Eddie's Gun' en 'Ooh La'. De toegift begint met een schitterende uitvoering van 'See Me Now'. Eerst alleen Luke Pritchard op Piano, en hoe verder het nummer vordert komt de rest van de band erbij. Als laatste wordt nog 'Naïve' geknald, de drumsticks richting de gillende fangirls gegooid, en Amsterdam wederom bedankt. Fantastische avond!

 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Viet Cong, 10 Februari, Paradiso

Viet Cong, er hangt een flinke hype om deze band. Hun EP uit 2014 was al veel belovend en het debuutalbum maakte deze belofte helemaal waar. De bandnaam is met hun verwijzing naar de Vietnamese guerrillabeweging zeer beladen. Dat past ook wel bij de grillige post-punk. Maar toch wordt dit rauwere geluid afgewisseld met catchy refreintjes. Zelf zegt zanger Matt Flegel over zijn muziek: “Het is belangrijk dat er in onze muziek een soort tweedeling ontstaat tussen geweld en schoonheid.” (*via Kicking The Habit) Het album is in ieder geval indrukwekkend, maar hoe houdt dit live stand?

Op het podium laten ze het schoonheidsdeel maar helemaal achterwege. De zang is gebrul en de gitaren zijn ontstemd. En dat is precies wat je wilt. Hierdoor is het een zeer energieke en spontane show. Je voelt de frustratie en woede in de muziek. Zeker nummers als Silhouettes maken indruk door de enorme energie ontlading. Helaas gaat dit niet altijd goed. Om de vaart in de show te houden staan de gitaren in verschillende stemmingen al klaar. Tijdens Continental Shelf is er verwarring over de gitaren en wordt het einde van het nummer afgeraffeld, erg zonde. Maar dat vergeven we ze, de band is erg sympathiek. Hoewel ze muziek niet altijd even vrolijk is, zijn de bandleden dat wel. Ze zijn erg dankbaar naar het publiek.

Het laatste nummer is het elf minuten durende Death. Ook in paradiso nemen ze hier de tijd voor. Het wordt langzaam opgebouwd en daardoor is er veel spanning in de muziek. De connectie tussen de bandleden is niet alleen hoorbaar maar ook goed zichtbaar. Dat maakt het ook nog eens erg leuk om naar te kijken.

Viet Cong geeft een optreden met een geluid dat niet makkelijk in het gehoor ligt. Maar de heren geven een show die je aandacht vast houdt en constant interessant blijft. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit doen voor een festivalpubliek. Helaas hebben ze in Nederland nog geen festivaldata aangekondigd. Wel staan ze 13 mei in Bitterzoet, maak het mee.

* http://kickingthehabit.nl/2015-01-31/interview-viet-cong-tweedeling-tussen-geweld-en-schoonheid
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
Dit wordt geen heel verslag hoor, maar ik wil even zeggen dat ik net naar Superfood ben geweest (had gastenlijst plekken) en het was echt heel leuk. Beetje Blur achtig. Ook qua personen hele leuke band volgens mij. Het duurde helaas maar 40 minuutjes, maar ze hebben ook pas 1 album ("Don't Say That") uit. Zou je zeker even moeten checken :)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Dit wordt geen heel verslag hoor, maar ik wil even zeggen dat ik net naar Superfood ben geweest (had gastenlijst plekken) en het was echt heel leuk. Beetje Blur achtig. Ook qua personen hele leuke band volgens mij. Het duurde helaas maar 40 minuutjes, maar ze hebben ook pas 1 album (“Don’t Say That”) uit. Zou je zeker even moeten checken

'Right On Sattelite' is wel een leuk liedje, maar verder is het niet echt een interessante plaat vindt ik zelf. Ziet er inderdaad uit als een toffe band.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik zou er zo nog een keer heen willen, alleen een retourtje Rotterdam is meteen weer 30 euro voor mij... :(
In ieder geval, heel veel plezier!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Dank u. Rotterdam is net zo gratis als Amsterdam met studenten-ov hahah. En iets dichter bij voor mij. Maandag bedoel ik natuurlijk btw, niet zaterdag.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Wil nog wel even iets over Viet Cong kwijt:

Heb een beetje mixed feelings over hun concert van maandag. Voorprogramma was aardig en vooral de drummer had talent. Alleen die rare synthtafel met falende emulatiebas vond ik niet zo geslaagd. Bij 1 nummer pakte hij er een echte basgitaar bij en dat klonk al meteen een stuk steviger. Daarnaast ziet Absolutely Free eruit alsof ze uit IJsland ofso komen niet facking Canada, maar dat is op zich niet een minpunt.

Viet Cong speelde wel goed. Jammer dat ze met twee onbekendere nummers begonnen, maar daarna knalde Silhouettes er wel des te harder in. Klonk allemaal prima strak en Death was live als afsluiter nog veeeeel intenser dan op plaat, zeker in dat kleine zaaltje van Rotown. Deed me lichtjes aan de live-ervaring van Swans denken bij dat nummer. Verder jammer dat er het hele optreden fotografen voor m'n neus stonden. Je bent na 1 nummer toch wel klaar met foto's maken? Het publiek was ook een beetje tam, best oud ook. Alleen schuin voor ons helemaal vooraan stond wel 1 dude helemaal los te gaan. Ook leuk.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Silhouettes en Death waren de hoogte puntjes van de avond voor mij. Ze waren inderdaad goed en zo klonk het ook, maar ik heb het gevoel dat ze nog wel een stuk beter kunnen zijn. Live merk je nog meer dan op de plaat dat de nummers veel van elkaar verschillen. De eerste nummers van hun debuut ep lijken dan wel weer iets meer op elkaar. Die Camera's heb ik dan weer niet echt meegekregen, ik stond ook wat verder weg.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
ik ben lui, dus t zelfde berichtje dat ik ook op FB heb gezet :p

Vanaf het eerste nummer een moshpit, de zanger/gitarist komt tijdens het eerste nummer het publiek in, mensen op t podium en stagedivend er weer vanaf en de zanger die uiteindelijk letterlijk op handen wordt gedragen. Oftewel: together PANGEA in Doornroosje is nu al een van de beste concerten van dit jaar!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Gister onwijs genoten van The Decemberists in Paradiso. Een twee uur durende set waarvan iets minder dan de helft nummers van het nieuwste album. Veel korte stukjes gepraat tussendoor van Meloy, grappige gast. Tegen het einde deden ze een 'band shirt challenge', ze zochten in het publiek naar een paar bandshirts en moesten daar wat van spelen. Dat resulteerde in een Neutral Milk Hotel / Wilco / The Shins madley. Wat uiteindelijk niet echt goed klonk maar was wel lekker spontaan en grappig gedaan door ze. Dat stukje NHM was niet verkeerd. Hoogtepunt was het prachtige The Island, wat een super nummer.

En zondag ook nog together Pangea in de Melkweg. Zoals verwacht een lekkere zweterige garage rock show.
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Woensdag naar de Pinkpop perspresentatie geweest, en daar heb ik wat gemende gevoelens aan overgehouden.Tijdens het bekendmaken van de line up was er geen tot nauwelijks reactie op namen als Faith No More en hoorde ik enkel gegil bij namen als Avicii etc. Ook was het bij de optredens wel erg tam. John Coffey kon op geen tot nauwelijks reactie rekenen en wanneer ik een beetje los begon te gaan keken de 14 jarige meisjes me aan alsof ze water zagen branden. Ook Typhoon kwam niet echt los, maar was wel een erg goed optreden. Oscar And The Wolf was maar met zijn 2'en aanwezig en kwam niet echt tot zijn recht. Kovacs heeft me zeer positief verrast evenals Jick Munro. Een erg leuke middag met goede optredens gehad ( vooral John Coffey is toch wel heel vet ), maar het publiek mag wat losser worden ook al is het vroeg.

Gister naar Stu Larsen geweest. Ik denk niet dat daar veel fans van zijn op dit podium, maar een concert van hem kan ik toch zeker aanraden. Het begon al bij de sfeervolle en bijzondere locatie De Kapel in Eindhoven. Ook het voorprogramma waar ik de naam even niet meer van weet was erg goed. Vooraf dacht ik dat Stu Larsen een beetje de nieuwe Passanger zou zijn, maar in mijn ogen is hij veel, en veel beter. Ik heb erg onverwachts erg genoten van het optreden en is zeker een aanrader!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Gister onwijs genoten van The Decemberists in Paradiso. Een twee uur durende set waarvan iets minder dan de helft nummers van het nieuwste album. Veel korte stukjes gepraat tussendoor van Meloy, grappige gast. Tegen het einde deden ze een ‘band shirt challenge’, ze zochten in het publiek naar een paar bandshirts en moesten daar wat van spelen. Dat resulteerde in een Neutral Milk Hotel / Wilco / The Shins madley. Wat uiteindelijk niet echt goed klonk maar was wel lekker spontaan en grappig gedaan door ze. Dat stukje NHM was niet verkeerd. Hoogtepunt was het prachtige The Island, wat een super nummer.

Oh dat klinkt echt gaaf. Ze waren hier ook in Nijmegen volgens mij. Dat stukje NMH had ik toch wel graag willen zien haha.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ze waren hier ook in Nijmegen volgens mij. Dat stukje NMH had ik toch wel graag willen zien haha.
Klopt. Maar het was misschien 30 seconden van The King Of Carrot Flowers dus zo spectaculair was het niet hoor hahah :p Maar wel grappig gedaan van ze.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Hahah, dan nog. Bovendien kun je dat niet echt fout doen als je een beetje gitaar kan spelen.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Satellite Stories - 013, Tilburg

Voorprogramma Young Romance was best prima. Stem van de (staand drummende) zangeres was alleen een beetje hoog, maar daar wende je wel aan. Speelde best toffe liedjes die ze wel een beetje abrupt beëindigden. Verder wel waard om een keer te checken op een festival ofzo.

Satellite Stories zelf was echt fantastisch. De nummers op plaat klinken soms misschien nog een beetje slap en erg poppie, maar dat verdwijnt tijdens de show volledig. Die gasten leggen heel veel energie in de nummers waardoor het een stuk meer rockt. Het publiek had er ook erg veel zin in, wat de show natuurlijk wel ten goede kwam. Vooral Kids Aren't Safe In The Metro was echt super!

Young Romance - 6
Satellite Stories 8,5
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Sleater-Kinney was tof! Ze begonnen wat tam en de zaal was nog wat rustig. Maar per nummer kwam de sfeer er al meer in. En ik was eigenlijk alleen bekend met hun nieuwste album, maar ze bleken ook genoeg goed oud werk te hebben. Vandaag maar eens meer in verdiepen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken