Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Afgelopen week voor 2 shows naar de UK geweest, 1 daarvan was Mouth Culture in The Underworld in Camden. Echt een vette zaal, super klein en dus intiem, overal goed zicht afgezien van de pilaren in het midden. Ik zag ze al eens eerder in april als voorprogramma in Tivoli, nu was het een headline show. Voorprogramma's waren Tough Cookie en Snake Eyes, die laatste heb ik altijd al eens willen zien. Zijn regelmatig in NL maar kwam qua afstand nooit goed uit helaas, dus deze combi was top. Echt een toffe band, waar het publiek bij de eerste band wat tam leek ging het hier echt goed los. Zanger kwam nog een nummer in het publiek doen en de toon voor de rest van de avond was gezet. Ze gaan nu verder als duo las ik, dus wel benieuwd wat dit voor hun toekomst (en liveshows) gaat betekenen.

Dan Mouth Culture. Vanaf het moment dat de band het podium op liep ging de zaal los. Ik vind engels publiek altijd veel enthousiaster dan thuis, voor mijn gevoel komen er vaak echt alleen maar liefhebbers op af wat de sfeer echt ten goede komt. Geen geklets tussendoor, gewoon volle aandacht voor de band, alles meebrullen, springen, moshen. Iedereen lijkt ook daadwerkelijk alle teksten te kennen, echt heel tof. Ze hadden er zelf ook echt zichtbaar zin in en was gewoon een toffe set van iets langer dan een uurtje. Echt zo'n band die ik het succes echt gun en ze zijn aan een flinke opmars bezig, dus ik denk dat het niet lang meer duurt voordat zij ook de grotere zalen plat gaan spelen. Eentje om zeker in de gaten te houden dus.

Gisteravond bij Froukje in de AFAS geweest. Fijne show met echt ontzettend veel sfeer en weinig mensen met de 'dutch disease' om mij heen. Uiteraard alle grote hits zijn voorbij gekomen.

Aanrader: Charlot was het voorprogramma. Nog een relatief kleine band maar wat een steengoede zangeres en toffe muziek!

• Leuk
Waarderingen: JKGB en Brian
Brutus in de AB gisteren

Concert zelf heel goed, weinig veranderingen in de setlist sinds ik ze vorig jaar zag in de Trix.
Dacht eerst dat ze Unison Life integraal gingen spelen tot
Justice de julia
aan bod kwam.

We kregen ook nog een nieuw nummer, wat goed was. Die is al te beluisteren op Spotify vandaag.
All along werd deze keer ook gespeeld en ik meen mij te herinneren dat dit vorig jaar niet zo was.

Ze hebben ondertussen ook echt heel wat goede nummers.

Ik heb mij wel doodgeërgerd aan het publiek (dat rond mij stond). Veel gebabbel, gapen op de gsm en niet opletten.
Constant tegen elkaar zeggen hoe goed het wel niet is maar 70% van de tijd niet eens aandacht eraan geven. Aandelen checken op de gsm.
Wel de hele tijd voor mijn gezicht filmen en foto's trekken om direct op instagram te gooien met een passend tekstje daarbij.
Klinkt alsof het jonge tieners waren (uitgezonderd de aandelen) maar ik spreek over mannen tussen 35-45.
Ik ben helemaal voor let people enjoy things maar het verstoorde mijn zicht en vaak ook wat ik kon horen. Bloedirritant.

Leek me dat er daar heel wat volk was die bij Brutus was gewoon om eens te kunnen zeggen dat ze naar een concert zijn geweest. Jammer.

Brutus in de AB gisteren

Ik heb mij wel doodgeërgerd aan het publiek (dat rond mij stond). Veel gebabbel, gapen op de gsm en niet opletten.
Constant tegen elkaar zeggen hoe goed het wel niet is maar 70% van de tijd niet eens aandacht eraan geven. Aandelen checken op de gsm.
Wel de hele tijd voor mijn gezicht filmen en foto's trekken om direct op instagram te gooien met een passend tekstje daarbij.
Klinkt alsof het jonge tieners waren (uitgezonderd de aandelen) maar ik spreek over mannen tussen 35-45.
Ik ben helemaal voor let people enjoy things maar het verstoorde mijn zicht en vaak ook wat ik kon horen. Bloedirritant.

Leek me dat er daar heel wat volk was die bij Brutus was gewoon om eens te kunnen zeggen dat ze naar een concert zijn geweest. Jammer.

Ik was er ook en had hetzelfde gevoel. Lang geleden dat ik me zo gestoord heb aan het gedrag van de mensen rond mij.

• Leuk
Waarderingen: johanra
Ik had exact hetzelfde gevoel! Maar ik heb toch wel zot genoten van die show. En vooral ook heel erg blij met
Fire!
Dat was volgens mij de eerste keer sinds heel lang dat ze dat in hun setlist gooiden

• Leuk
Waarderingen: johanra
Brutus in de AB gisteren

Concert zelf heel goed, weinig veranderingen in de setlist sinds ik ze vorig jaar zag in de Trix.
Dacht eerst dat ze Unison Life integraal gingen spelen tot
Justice de julia
aan bod kwam.

We kregen ook nog een nieuw nummer, wat goed was. Die is al te beluisteren op Spotify vandaag.
All along werd deze keer ook gespeeld en ik meen mij te herinneren dat dit vorig jaar niet zo was.

Ze hebben ondertussen ook echt heel wat goede nummers.

Ik was er ook en had hetzelfde gevoel. Lang geleden dat ik me zo gestoord heb aan het gedrag van de mensen rond mij.
Ik was er ook en vond het gisteren qua publiek net heel goed meevallen.
Was wat laat aangekomen en dus een stuk van voorprogramma Ghostwoman gemist. Frontman kwam wel wat awkward over toen ik er net was leek die het publiek aan te manen tot stilte ("sssht") en verder ook nog een mislukte poging tot standup comedy maar muzikaal klonk het best interessant moet dit toch eens beluisteren.
Brutus is gisteren toegetreden zijn tot de selecte club van bands die ik 10 keer gezien heb. En de 10e keer was wel een hele goede sowieso beter dan de passages op Graspop & Werchter eerder dit jaar en dat waren ook al gewoon topoptredens. Vooral een hele sterke versie van mijn persoonlijke favoriet Space gehoord en verder dus heel veel uit Unison Life, waarvoor dit AB concert ook een beetje het slotakkoord is. We werden ook nog getrakteerd op het live debuut van de nieuwe song Paradise en die kwam heel goed binnen bij mij.

En vooral ook heel erg blij met
Fire!
Dat was volgens mij de eerste keer sinds heel lang dat ze dat in hun setlist gooiden
De nummers uit Nest die ze gespeeld hebben waren allemaal hoogtepunten en dat nummer was inderdaad een hele tijd geleden dat het nog gespeeld is

• On fire
Waarderingen: Bixler
Personal Trainer in Vera. De laatste keer dat ik ze daar zag was tijdens een testconcert in 2021 voor een uitverkochte zaal met 50 man. Ne wederom uitverkocht en Willem begon met de mededeling dat dit het ena langste concert zou worden van hun (die 24 uur had ik ook niet volgehouden). Het was een twee uur durende fantastische gig. Die band moet toch ooit op grotere podia kunnen staan

• Leuk
Waarderingen: gesp en DadRock
Personal Trainer in Vera. De laatste keer dat ik ze daar zag was tijdens een testconcert in 2021 voor een uitverkochte zaal met 50 man. Ne wederom uitverkocht en Willem begon met de mededeling dat dit het ena langste concert zou worden van hun (die 24 uur had ik ook niet volgehouden). Het was een twee uur durende fantastische gig. Die band moet toch ooit op grotere podia kunnen staan
Zo krijg ik wel goei zin voor komende woensdag!

• Leuk
Waarderingen: Bert
Gisteren METZ en Rehash in Trix. Wat een geweldig leuk bandje is Rehash. Lekkere postpunk uit Antwerpen. Afwisselend nummers in het Engels en in het Duits, solozang en duozang. Perfect voorprogrammaatje wat mij betreft. METZ knalde er iets meer dan een uur op los. Geluid van de zanger overstemde in het begin de drums en de bas nauwelijks, maar vanaf circa halverwege was het prima te doen. Op zich jammer dat een band met 5 albums maar 14 nummers speelt. Maar goed: prima setlist en het publiek genoot er zichtbaar van.

Enig minpuntje bij terugkomst bij auto: boete voor 'fout' parkeren.

Gisterenavond vanuit Gent voor de eerste keer naar Nijmegen gereden voor Royel Otis te zien in Doornroosje.
Wat een leuke zaal! En topgeluid gisteren. Het zou mij verbazen als er hier ooit een slecht geluid kan geproduceerd worden.

Over Royel Otis. Als beginnende band zo een show neerzetten, dan zit het meer dan goed. Koekroeck heeft gesproken: Dit wordt een hele grote band.

• Leuk
Waarderingen: Patje en koekebakker
Gisterenavond vanuit Gent voor de eerste keer naar Nijmegen gereden voor Royel Otis te zien in Doornroosje.
Wat een leuke zaal! En topgeluid gisteren. Het zou mij verbazen als er hier ooit een slecht geluid kan geproduceerd worden.

Over Royel Otis. Als beginnende band zo een show neerzetten, dan zit het meer dan goed. Koekroeck heeft gesproken: Dit wordt een hele grote band.
Wow dan ben je echt fan! Fijn dat het je zo is bevallen 😃

• Leuk
Waarderingen: koekebakker
Zaho de Sagazan in een uitverkochte ING Arena

Voor het tweede jaar op rij ziet het er naar uit dat de slechtste concertzaal van Brussel opnieuw mijn favoriete concert van het jaar oplevert.
Zaho de Sagazan was magnifique in de ING Arena.

Voor wie haar niet kent : Zaho de Sagazan brengt Frans chanson in een modern, elektronisch jasje. Alsof Brel een jong meisje met een synthesizer was, zoiets.
Live levert dat een soort muzikaal theater op, met op het podium Zaho, in koersbroek, vier muzikanten, en van die prachtige modulaire synthesizers met veel kleurrijke lampjes, zoals ze bedient op de hoes van haar debuutplaat.

Ik heb de laatste tijd steeds minder met gitaren en luister hoe langer hoe meer naar synth- en andere elektronische muziek. Live durft dat al eens tegen te vallen, als blijkt dat je favoriete nummers op het podium zichzelf grotendeels lijken te spelen en de performer een beetje de slaaf is van "het bandje". Hier kregen we echter wel volwaardige live-uitvoeringen met nummers die anders klonken dan op de plaat, vaak ook een andere structuur meekregen en, ondanks de strak georkestreerde show, ook ruimte lieten voor improvisatie.

Weinig wijst erop dat Zaho nog maar sinds een jaar of twee op het podium staat. Ze is zelfverzekerd, grappig, spontaan, zingt loepzuiver, danst als een bezetene en krijgt haar publiek zo ver om hetzelfde te doen.
Ze heeft met La symphonie des éclairs nog maar één plaat op de teller staan (die recent uitgebreid werd met zeven extra tracks), maar kon daarmee wel een twee uur durende show helemaal vullen zonder dat er eigenlijk ooit aan kwaliteit werd ingeboet. De nummers staan allemaal als een huis, of het nu chansons, intieme ballads of pompende dance-tracks waren.
Helemaal vullen ? Misschien net niet. Daarvoor viel de bisronde, die enkel uit covers en een uitgebreid dankwoord bestond, toch een beetje min uit. Al had ook deze zeker zijn charme, met op het podium de meest enthousiaste stagehands sinds The Flaming Lips.

Ik heb gisterenavond een rasartiest aan het werk gezien die hopelijk nog vaak gaat terugkomen. Topconcert.

Royel Otis in paradiso was top.Nieuwe drummer en een zaal die volledig uit hun dak ging. Schrijf ze maar vast op voor Lowlands. Ze zijn rond LL in Europa.

• Leuk
Waarderingen: mees
The Dire Straits Experience @ Tivoli

Voor mij een primeur omdat ik voor het eerst alleen naar een concert ben gegaan. Wist niet zo goed wat ik moest verwachten, mede om deze reden, maar ook omdat je het natuurlijk toch als een coverband ziet. Maar op aanraden van een aantal hier toch gekozen om erheen te gaan en daarvoor moet ik diegenen dankbaar zijn.

Want als ik al verwachtingen had zijn deze echt zwaar overtroffen, wat een fantastische live band! Het helpt natuurlijk ook dat de saxofonist uit de originele Dire Straits op het podium staat, geweldig om aan het werk te zien/horen. De frontman klinkt daarnaast qua stem ook behoorlijk als Mark Knopfler. De gitaarsolo's zijn misschien wat minder virtuoos dan wanneer Knopfler deze zou uitvoeren, maar buiten dat had ik gewoon het gevoel dat ik naar Dire Straits aan het kijken was, geweldig hoe ze op elkaar ingespeeld zijn. Ook mooi toen hij die vintage gitaar van Knopfler (van de albumhoes van BiA) erbij pakte.

Qua setlist was het nagenoeg perfect, als je al opent met Telegraph Road en kort daarna Tunnel of Love kan het natuurlijk niet meer stuk. Ook Brothers in Arms, On Every Street, Wild West End en zelfs Private Investigations (die ik op plaat eigenlijk nooit zo heb kunnen waarderen) kwamen fantastisch binnen.

En waar ik vorige week nog klaagde over het gebrek aan ruimte (en stilte) in de Ronda was dat nu alles behalve het geval. Ik had een goed plekje redelijk vooraan en had genoeg ruimte, ook werd er amper geouwehoerd om me heen. Het feit dat ik alleen was en nergens rekening mee hoefde te houden heeft er denk ik wel aan bijgedragen dat ik extra heb kunnen genieten van de show. Nu leent deze muziek zich er ook wel perfect voor, weet niet hoe ik het bij een steviger concert zou ervaren. Maar één manier om daar achter te komen :)

Al met al dus een prachtige ervaring en een bevestiging dat Dire Straits voor mij de mooiste discografie van iedereen heeft❤️

Wist niet zo goed wat ik moest verwachten, mede om deze reden, maar ook omdat je het natuurlijk toch als een coverband ziet.

Want als ik al verwachtingen had zijn deze echt zwaar overtroffen, wat een fantastische live band!
Ik had vorige week ongeveer hetzelfde aan de hand met a Pink Floyd Experience dat is mij ook 100% meegevallen, had er ook nog nooit bij stilgestaan hoe succesvol sommige van die covergroepen zijn. Die doen tours en zalen waar veel "originele" groepen maar kunnen van dromen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Pommer

Voor mij een primeur omdat ik voor het eerst alleen naar een concert ben gegaan. Wist niet zo goed wat ik moest verwachten, mede om deze reden, maar ook omdat je het natuurlijk toch als een coverband ziet. Maar op aanraden van een aantal hier toch gekozen om erheen te gaan en daarvoor moet ik diegenen dankbaar zijn.

Want als ik al verwachtingen had zijn deze echt zwaar overtroffen, wat een fantastische live band! Het helpt natuurlijk ook dat de saxofonist uit de originele Dire Straits op het podium staat, geweldig om aan het werk te zien/horen. De frontman klinkt daarnaast qua stem ook behoorlijk als Mark Knopfler. De gitaarsolo's zijn misschien wat minder virtuoos dan wanneer Knopfler deze zou uitvoeren, maar buiten dat had ik gewoon het gevoel dat ik naar Dire Straits aan het kijken was, geweldig hoe ze op elkaar ingespeeld zijn. Ook mooi toen hij die vintage gitaar van Knopfler (van de albumhoes van BiA) erbij pakte.

Qua setlist was het nagenoeg perfect, als je al opent met Telegraph Road en kort daarna Tunnel of Love kan het natuurlijk niet meer stuk. Ook Brothers in Arms, On Every Street, Wild West End en zelfs Private Investigations (die ik op plaat eigenlijk nooit zo heb kunnen waarderen) kwamen fantastisch binnen.

En waar ik vorige week nog klaagde over het gebrek aan ruimte (en stilte) in de Ronda was dat nu alles behalve het geval. Ik had een goed plekje redelijk vooraan en had genoeg ruimte, ook werd er amper geouwehoerd om me heen. Het feit dat ik alleen was en nergens rekening mee hoefde te houden heeft er denk ik wel aan bijgedragen dat ik extra heb kunnen genieten van de show. Nu leent deze muziek zich er ook wel perfect voor, weet niet hoe ik het bij een steviger concert zou ervaren. Maar één manier om daar achter te komen :)

Al met al dus een prachtige ervaring en een bevestiging dat Dire Straits voor mij de mooiste discografie van iedereen heeft❤️
Fijn dat je je zo geamuseerd hebt. Ik ga ook wel vaker alleen naar concerten en ik moet zeggen dat me dat heel goed bevalt. Je beleeft het inderdaad intenser en je kan zo vroeg of zo laat gaan wanneer je wil en ook het juiste plekje uitzoeken in de zaal. Ik raak ook bijna altijd wel in gesprek met iemand die naast me staat, dus eenzaam is het ook niet.

Users who are viewing this thread