Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
Gesprek tussen collega en mij

collega: ik ga op 22 april naar Ghost. Maar die dag komt slecht uit
ik: Hoe dat?
collega: Ik heb dan ook een etentje
ik: Hebt ge uw tickets al voor Ghost?
collega: ja
ik: Ik zeg altijd: Metal gaat voor. Maja, Ghost kunde nu moeilijk metal noemen eh

:ROFLMAO:

Not on purpose, het was er uit voor ik het wist, sorry :D

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Enige Noord-Amerikaanse headline show dit jaar voor Slayer is in Hersheypark Stadium in Hershey, Pennslyvania op 20 september
Supportbands: Exodus, Power Trip, Cavalera, Suicidal Tendencies en vlak boven al deze bands en vlak onder Slayer ... Knocked Loose. Over een vreemde eend in de bijt gesproken. En dat ik het puur op mijn persoonlijke smaak niet juist vind, daar kan ik nog in komen. Maar puur op genre gezien: kan iemand mij uitleggen wat die band daar doet? In ieder geval, alvast m'n excuses aan alle kindjes bij Knocked Loose in de pit, ik hoop dat de ziekenhuizen in en rond Hershey hier op voorbereid zijn.

Sorry als ik vandaag zo gate keeper misschien over kom, maar van Ghost was maar een graptje eh. Maar Knocked Loose? Ik snap het ECHT niet

The intoxication of power nieuwe single van BRUIT ≤

Like money, technology has become a power-grabbing tool whose effects are increasingly poisonous. This is the Intoxication of power, turning man's future into a mountain of connected hubris
To illustrate the closing track of our upcoming album, we shot a live session accompanied by a classical ensemble, 100 feet underground in a construction site in progress. With this atypical choice of location, we wanted to evoke the underground meetings of the French Resistance, opening the door to a counter-culture in the midst of a dystopian atmosphere.

Ik zie net voorbij komen dat For I Am King ermee gaat stoppen
Zijn afscheidsshows aan het plannen en komen nog met een verrassing voor ze er definitief mee stoppen. Vind dit wel heel jammer want dit was een van mijn favoriete Nederlandse metal bands.

Oh wauw, dan moet ik zorgen dat ik ze nog eens ergens kan zien.
Ooit eens net iets te dronken toevallig een stuk van gezien, maar weinig van mee gekregen.

Sindsdien hou ik vol dat ik ze zeker ga kijken als ze eens op een festival staan waar ik ben, of in de buurt zijn.

Ik zie net voorbij komen dat For I Am King ermee gaat stoppen
Zijn afscheidsshows aan het plannen en komen nog met een verrassing voor ze er definitief mee stoppen. Vind dit wel heel jammer want dit was een van mijn favoriete Nederlandse metal bands.
Doodzonde, ja! Sterke band. Gek genoeg de laatste jaren niet meer gezien, maar heb een periode gehad dat ik ze in een jaar vijf keer heb gezien, als ik m'n archief induik. Dat zijn ook al vijf de keren dat ik ze heb gezien, maar zou leuk zijn om ze vijf jaar na dato nog een keer mee te kunnen pakken!

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666
Doodzonde, ja! Sterke band. Gek genoeg de laatste jaren niet meer gezien, maar heb een periode gehad dat ik ze in een jaar vijf keer heb gezien, als ik m'n archief induik. Dat zijn ook al vijf de keren dat ik ze heb gezien, maar zou leuk zijn om ze vijf jaar na dato nog een keer mee te kunnen pakken!

Was dat de enige tourende band in coronatijd? :p

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Verrassend wel! Ik heb ze een paar weken geleden nog gezien in Dordrecht. Leuke band. Fijne mensen ook, volgens mij. En best wel een bijzondere zangeres, die optrad in een Dragonball Z pyjama en een beetje de uitstraling had van een huismoeder (bedoel ik trouwens echt helemaal niets negatiefs mee), maar ook geweldig kan grunten en screamen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MarcoReusel
Sorry, maar voor mij is het nog steeds geen Metal. Ik bedoel dat niet negatief en ik wil ook niet trollen. Sleep Token is een bijzondere band (het feit dat ik ze niet leuk vind verandert daar niets aan, mijn mening is slechts een druppel op een gloeiende plaat...). Het is gewoon zo dat deze band een nieuw muziekgenre creëert. Ze gebruiken Metal-onderdelen, jazeker, maar het eindresultaat is iets anders, waardoor het heel moeilijk is om te classificeren...
Steph, ik zet de discussie even hier voort, want dit heeft weinig meer met Graspop te maken. Dit wordt een semantische discussie over wat de term "metal" eigenlijk inhoudt. Je geeft aan dat Sleep Token een nieuw genre creëert waar onderdelen van metal in aanwezig zijn, maar ook andere genres, wat resulteert in iets nieuws wat moeilijk te classificeren is. Dat ben ik op zich met je eens. Door de muziekgeschiedenis heen zie je dit natuurlijk vaker gebeuren. Metal + hiphop werd nu metal, metal + hardcore punk werd metalcore, etc. Natuurlijk zijn dit subgenres waarbij de puristen en gatekeepers inderdaad vraagtekens stellen of het wel metal is. Maar in algemene zin worden deze subgenres toch echt wel onder het overkoepelende genre van metal geschaard, op metal festivals geprogrammeerd, en door metalheads geluisterd. En hoe we het genre wat Sleep Token hier aan het pionieren is ook gaan noemen, ik denk dat daarmee hetzelfde gebeurt.

Naar mijn beleving komt dat doordat iemand die helemaal niks met metal of hardere muziek heeft al snel afgeschrikt zal worden door de stukken metal die er in zitten. Ook al is het niet volledig metal, de hardste stukken overheersen in de perceptie van het geheel, en dus ook in hoe de band door de buitenwereld geclassificeerd zal worden. Neem nu die intro van Vore, iemand die niet van harde muziek houdt is dan al gelijk weg. Ik daag je dan ook uit om een tegenvoorbeeld te noemen, dus een band die zulke stevige elementen van metal met andere genres mixt, maar over het algemeen helemaal niet als metal geclassificeerd wordt? Ik kan er geen bedenken, maar ik weet ook niet alles natuurlijk :)

Uiteindelijk blijft het ook een beetje een non-discussie die gebaseerd is op persoonlijke smaak. Persoonlijk kan ik niet zoveel met Sleep Token, maar ik denk wel zeker dat ze onder de metal-vlag thuishoren. Hetzelfde kun je toch inderdaad van andere cross-over acts zeggen die op Graspop staan of hebben gestaan. Pendulum bewees het vorig jaar toch ook. Dit jaar staat een Hardy op het podium die ik ook niet helemaal begrijp.
Maar dat zal live misschien wel enorm goed kunnen uitpakken. Persoonlijk vind ik dan een Prodigy nog minder "metal" als een ST. Maar uiteindelijk is het ook niet aan ons individueel te bepalen wie of wat metal is.

Uiteindelijk blijft het ook een beetje een non-discussie die gebaseerd is op persoonlijke smaak. Persoonlijk kan ik niet zoveel met Sleep Token, maar ik denk wel zeker dat ze onder de metal-vlag thuishoren. Hetzelfde kun je toch inderdaad van andere cross-over acts zeggen die op Graspop staan of hebben gestaan. Pendulum bewees het vorig jaar toch ook. Dit jaar staat een Hardy op het podium die ik ook niet helemaal begrijp.
Maar dat zal live misschien wel enorm goed kunnen uitpakken. Persoonlijk vind ik dan een Prodigy nog minder "metal" als een ST. Maar uiteindelijk is het ook niet aan ons individueel te bepalen wie of wat metal is.
Klopt ook wel. In mijn ogen zijn de acts die je hier noemt wel net weer andere voorbeelden, die aantonen dat ook niet alles wat op een metalfestival staat ook per se metal hoeft te zijn. Maar die discussie is ook al vaak genoeg gevoerd hier op het forum, en inderdaad uiteindelijk een oeverloze non-discussie die vooral ingegeven is door persoonlijke smaak, zeker. Het gaat mij hier echter net weer om iets anders, namelijk, hoe classificeer je überhaupt het genre van zo'n act met een nieuw soort sound? Dat vind ik dan nog wel interessant om te bespreken, en daar vallen volgens mij zinnigere dingen over te zeggen dan welke acts nu wel en niet op Graspop mogen staan. Want of de classificatie van Sleep Token nu uitkomt op metal of geen metal (alsof het zo zwart-wit is, maar goed), de vervolgvraag of ze dan op een metal festival thuishoren is weer een andere, en eentje die in praktijk door de boekers al met een "ja" beantwoord is :)

Steph, ik zet de discussie even hier voort, want dit heeft weinig meer met Graspop te maken. Dit wordt een semantische discussie over wat de term "metal" eigenlijk inhoudt. Je geeft aan dat Sleep Token een nieuw genre creëert waar onderdelen van metal in aanwezig zijn, maar ook andere genres, wat resulteert in iets nieuws wat moeilijk te classificeren is. Dat ben ik op zich met je eens. Door de muziekgeschiedenis heen zie je dit natuurlijk vaker gebeuren. Metal + hiphop werd nu metal, metal + hardcore punk werd metalcore, etc. Natuurlijk zijn dit subgenres waarbij de puristen en gatekeepers inderdaad vraagtekens stellen of het wel metal is. Maar in algemene zin worden deze subgenres toch echt wel onder het overkoepelende genre van metal geschaard, op metal festivals geprogrammeerd, en door metalheads geluisterd. En hoe we het genre wat Sleep Token hier aan het pionieren is ook gaan noemen, ik denk dat daarmee hetzelfde gebeurt.

Naar mijn beleving komt dat doordat iemand die helemaal niks met metal of hardere muziek heeft al snel afgeschrikt zal worden door de stukken metal die er in zitten. Ook al is het niet volledig metal, de hardste stukken overheersen in de perceptie van het geheel, en dus ook in hoe de band door de buitenwereld geclassificeerd zal worden. Neem nu die intro van Vore, iemand die niet van harde muziek houdt is dan al gelijk weg. Ik daag je dan ook uit om een tegenvoorbeeld te noemen, dus een band die zulke stevige elementen van metal met andere genres mixt, maar over het algemeen helemaal niet als metal geclassificeerd wordt? Ik kan er geen bedenken, maar ik weet ook niet alles natuurlijk :)
Mimi Barks??? 🤣🤣🤣
Ik maak maar een grapje, toch? 😅
Het is waar dat het moeilijk te vinden is, persoonlijk zou ik willen antwoorden: Cypress Hill, Tech N9ne, Pendulum, Beastie Boys, maar ik weet heel goed dat het geen enkele waarde heeft 😉

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Vrijdag komt het nieuwe album van Epica. Vandaag dropten ze alvast de live versie van de titelsong, die ze vorig jaar met koor en orkest hebben gespeeld in de Afas Live. Wat een prachtig nummer is dit toch! Kende het vanzelfsprekend nog niet en ik vond het live al erg indrukwekkend klinken. Nu weer een paar keer geluisterd en het heeft de potentie om één van mijn favoriete Epica songs aller tijden te worden.

Laatst bewerkt:
Vrijdag komt het nieuwe album van Epica. Vandaag dropten ze alvast de live versie van de titelsong, die ze vorig jaar met koor en orkest hebben gespeeld in de Ziggo Dome. Wat een prachtig nummer is dit toch! Kende het vanzelfsprekend nog niet en ik vond het live al erg indrukwekkend klinken. Nu weer een paar keer geluisterd en het heeft de potentie om één van mijn favoriete Epica songs aller tijden te worden.

Was de Afas toch of ik stond bij de verkeerde show😉
Vond het toen namelijk een erg goed nummer. Kan ook zijn omdat het toen met een live orkest erbij was. Maar is inderdaad een erg goed nummer!

Users who are viewing this thread