De vergelijking met de supermarkt en kleding gaat natuurlijk ook niet volledig op. Voeding dat de dag erna vervalt, willen nu eenmaal minder mensen kopen (als je bv al boodschappen voor de week erna doet). Bij kleding kan je inderdaad wachten tot de koopjes, maar dan heb je minder keuze en kan je die leuke winterjas pas halverwege het seizoen aandoen. Bij concerten zorgt korting voor frustraties omdat je uiteindelijk allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde show staat te kijken (dit geldt natuurlijk wel enkel voor niet-uitverkochte shows, voor populaire concerten gaat wachten waarschijnlijk niet beloond worden).
Belangrijk punt dat al werd aangehaald is inderdaad dat mensen gaan beginnen wachten als er consistent last minute korting wordt gegeven. Dat effect zie je nu al regelmatig door Ticketswap en concertzalen proberen dat tegen te gaan door bijvoorbeeld early bird korting of een hogere prijs aan de kassa. Voor een concertzaal op een strak budget is het heel belangrijk om vrij consistente inkomsten te hebben.
Dat uitstelgedrag door dalende prijzen is trouwens ook de reden dat economen huiveren door het woord 'deflatie' en lichte inflatie iets positief is. Klinkt leuk, dalende prijzen, maar uiteindelijk zorgt dat voor een neerwaartse spiraal. In de context van concerten zou je dan inderdaad misschien goedkopere tickets beginnen zien, maar uiteindelijk zou dat vooral de kleinere concertzalen en artiesten enorm hard raken. Die grote, populaire concerten die toch sowieso uitverkopen, gaan daar veel minder last van hebben.
En dan heb je inderdaad nog het ego van artiesten die niet kunnen accepteren dat hun ticketprijzen in vrije val zouden gaan.
Excuses voor alweer een blok tekst