Hardrock & Metal Chat

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Oh ja, ik doelde eigenlijk ook meer op qua opbrengst voor de artiest. Misschien een beetje onhandig verwoord. Wat betreft het betaalbaar niveau heb je gelijk, prijzen zijn bizar tegenwoordig. Maar dat is natuurlijk met (bijna) alles, niet alleen concerten. Maar misschien denk ik nu ook een beetje te veel aan ticketswap prijsniveaus. Mocht een dergelijk systeem opgezet worden, zal een concert van 28 euro vast niet naar een prijs van 10 euro zakken (zoals met een Currents het geval was). Dus misschien zal dat ook wel meevallen.
En het hoeft van mij ook geen geautomatiseerd systeem te zijn. Maar het verbaast me gewoon hoe in steen gebeiteld de prijzen in deze sector zijn. Kleding die niet verkoopt gaat met tot 80% korting de deur uit richting het nieuwe seizoen. In de supermarkt krijg je korting als iets bijna over de datum is. Maar concerten waar veel te weinig kaarten van verkocht worden blijven even deur. Zou mooi zijn als zalen, net als de eerder aangehaalde voorbeelden van Fortarock en RaR, ook met acties gaan werken. Neem een vriend gratis mee. 2e kaartje halve prijs. 25% korting. Zoiets.
 
  • Geweldig
  • Winning
Waarderingen: Piebe71 en Dr. Hannibal

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
203
175
En het hoeft van mij ook geen geautomatiseerd systeem te zijn. Maar het verbaast me gewoon hoe in steen gebeiteld de prijzen in deze sector zijn. Kleding die niet verkoopt gaat met tot 80% korting de deur uit richting het nieuwe seizoen. In de supermarkt krijg je korting als iets bijna over de datum is. Maar concerten waar veel te weinig kaarten van verkocht worden blijven even deur. Zou mooi zijn als zalen, net als de eerder aangehaalde voorbeelden van Fortarock en RaR, ook met acties gaan werken. Neem een vriend gratis mee. 2e kaartje halve prijs. 25% korting. Zoiets.
Ja, eigenlijk is dat ook wel gek ja. Om een ander mooi voorbeeld uit een andere scene te noemen: de zondag van Rebirth Festival liep altijd wat minder goed dan de zaterdag. De mainstage stond meestal in het teken van 1 artiest (deze deed dan wat sets draaien met andere dj's en kreeg een exclusieve set voor het nieuwe album etc.). Vaak had die artiest dan net een album gereleased eerder dat jaar, maar iedereen die dat album toen had gekocht, kreeg dus een gratis kaartje voor de zondag. Dit hebben ze volgens mij wel een 3 of 4x gedaan.

Misschien zeg ik nu iets geks: maar misschien speelt de ego van een artiest ook mee? Misschien denken ze dat het hun reputatie schaadt als officiële kaartjes tegen hoge korting worden verkocht? Aan de andere kant: een halflege zaal zal ook niet echt bevorderlijk werken. Zal uiteraard niet voor elke artiest gelden, maar zullen er ongetwijfeld wel een aantal tussen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
En het hoeft van mij ook geen geautomatiseerd systeem te zijn. Maar het verbaast me gewoon hoe in steen gebeiteld de prijzen in deze sector zijn. Kleding die niet verkoopt gaat met tot 80% korting de deur uit richting het nieuwe seizoen. In de supermarkt krijg je korting als iets bijna over de datum is. Maar concerten waar veel te weinig kaarten van verkocht worden blijven even deur. Zou mooi zijn als zalen, net als de eerder aangehaalde voorbeelden van Fortarock en RaR, ook met acties gaan werken. Neem een vriend gratis mee. 2e kaartje halve prijs. 25% korting. Zoiets.
In principe wel mee eens, al vind ik het ergens wel not-done als last-minute bezoekers uiteindelijk nog goedkoper uit zouden zijn dan early bird kopers. Tenzij er inderdaad ook voor die vroege kopers een bepaalde vorm van 'beloning' in zit (bv. gratis een vriend meenemen, zoals je noemt).

Ik ben wel een grote fan van early bird tickets, zelfs als nog niks van een programma bekend is.
Zou dan ook heel mooi zijn als GMM dat ook ooit gaat doen, al is het maar een deel van de tickets, en niet direct de volledige verkoop, zoals Hellfest dat doet.
Nog mooier zou natuurlijk zijn als dat voor een gereduceerd tarief zou zijn, dat zou een prachtig gebaar zijn naar de vaste bezoekers.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
In principe wel mee eens, al vind ik het ergens wel not-done als last-minute bezoekers uiteindelijk nog goedkoper uit zouden zijn dan early bird kopers. Tenzij er inderdaad ook voor die vroege kopers een bepaalde vorm van 'beloning' in zit (bv. gratis een vriend meenemen, zoals je noemt).

Ik ben wel een grote fan van early bird tickets, zelfs als nog niks van een programma bekend is.
Zou dan ook heel mooi zijn als GMM dat ook ooit gaat doen, al is het maar een deel van de tickets, en niet direct de volledige verkoop, zoals Hellfest dat doet.
Nog mooier zou natuurlijk zijn als dat voor een gereduceerd tarief zou zijn, dat zou een prachtig gebaar zijn naar de vaste bezoekers.
Ik kan er prima mee leven als last minute bezoekers wel korting hebben en vroege boekers niet. In het vergelijk met de kleding: als je zeker wilt weten dat de broek er in jouw maat is dan moet je snel kopen voor de volle prijs. Ben je minder kieskeurig dan kan je wachten. Als je zeker wilt zijn van een ticket, dan moet je snel toeslaan. Wat wel oneerlijk zou zijn is dat late kopers bijvoorbeeld gratis iemand mogen meenemen. Dat moet dan voor iedereen beschikbaar worden zoals dat ook bij Fortarock was. Heb toen zelf ook opeens een gratis festival kunnen doen met topshows van Ne Obliviscaris, Amoprhis, Meshuggah en Nightwish!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Ik kan er prima mee leven als last minute bezoekers wel korting hebben en vroege boekers niet. In het vergelijk met de kleding: als je zeker wilt weten dat de broek er in jouw maat is dan moet je snel kopen voor de volle prijs. Ben je minder kieskeurig dan kan je wachten. Als je zeker wilt zijn van een ticket, dan moet je snel toeslaan. Wat wel oneerlijk zou zijn is dat late kopers bijvoorbeeld gratis iemand mogen meenemen. Dat moet dan voor iedereen beschikbaar worden zoals dat ook bij Fortarock was. Heb toen zelf ook opeens een gratis festival kunnen doen met topshows van Ne Obliviscaris, Amoprhis, Meshuggah en Nightwish!
Dat zijn uiteraard lekkere meevallers inderdaad, daar zou ik ook geen nee tegen zeggen! ;)

En ik begrijp je punt ook wel. Maar voor mij voelt het toch ook wel een beetje wrang, als vaste bezoekers van een festival of die-hard fans van een band duurder uit zouden zijn dan last-minute twijfelaars en 'casuals' die toevallig niks anders te doen hadden, en van wie een deel vervolgens de hele avond door een concert gaat staan heen lullen of de bar blokkeren...
Ik zie toch liever dat die eerste categorie beloond wordt dan de tweede categorie.

Maar goed, ik zou ook niet weten wat dan wel een perfect systeem zou zijn..
 
Laatst bewerkt:

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
De vergelijking met de supermarkt en kleding gaat natuurlijk ook niet volledig op. Voeding dat de dag erna vervalt, willen nu eenmaal minder mensen kopen (als je bv al boodschappen voor de week erna doet). Bij kleding kan je inderdaad wachten tot de koopjes, maar dan heb je minder keuze en kan je die leuke winterjas pas halverwege het seizoen aandoen. Bij concerten zorgt korting voor frustraties omdat je uiteindelijk allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde show staat te kijken (dit geldt natuurlijk wel enkel voor niet-uitverkochte shows, voor populaire concerten gaat wachten waarschijnlijk niet beloond worden).

Belangrijk punt dat al werd aangehaald is inderdaad dat mensen gaan beginnen wachten als er consistent last minute korting wordt gegeven. Dat effect zie je nu al regelmatig door Ticketswap en concertzalen proberen dat tegen te gaan door bijvoorbeeld early bird korting of een hogere prijs aan de kassa. Voor een concertzaal op een strak budget is het heel belangrijk om vrij consistente inkomsten te hebben.

Dat uitstelgedrag door dalende prijzen is trouwens ook de reden dat economen huiveren door het woord 'deflatie' en lichte inflatie iets positief is. Klinkt leuk, dalende prijzen, maar uiteindelijk zorgt dat voor een neerwaartse spiraal. In de context van concerten zou je dan inderdaad misschien goedkopere tickets beginnen zien, maar uiteindelijk zou dat vooral de kleinere concertzalen en artiesten enorm hard raken. Die grote, populaire concerten die toch sowieso uitverkopen, gaan daar veel minder last van hebben.

En dan heb je inderdaad nog het ego van artiesten die niet kunnen accepteren dat hun ticketprijzen in vrije val zouden gaan.

Excuses voor alweer een blok tekst :LOL:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.828
Wat de Boerderij laatst deed was wel een charmante oplossing. Ticket kopers voor vergelijkbare concerten kregen een mailtje dat ze gratis tickets konden claimen voor een avondje Nederlandse prog bands dat op zichzelf niet uitverkocht. Lijkt mij een logisch iets om te doen, ook als je meeneemt dat bar omzet misschien nog wel een belangrijkere bron van inkomsten voor kleine podia is, dan dat tickets dat zijn. Dus elke extra consument in je zaal is winst, kort door de bocht gesteld. Maar je moet inderdaad wel voorkomen dat mensen massaal gaan wachten met kaarten kopen om van de last-minute korting te profiteren, dus gewoon de prijs steeds meer omlaag bijstellen lijkt me inderdaad niet de beste aanpak.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.254
3.820
Voor de liefhebbers.
Ieperfest kondigd een exclusieve reünie van congress aan voor zondag 7 juli
Miljaar!!! Nooit gedacht dat die kleine de microfoon ooit weer zou oppakken. Mijn favoriete band van 25 jaar geleden (samen met heel veel andere H8000 bands). Zeker aanwezig.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Miljaar!!! Nooit gedacht dat die kleine de microfoon ooit weer zou oppakken. Mijn favoriete band van 25 jaar geleden (samen met heel veel andere H8000 bands). Zeker aanwezig.
Ja, na de laatste heel kortstondige reünie in 2012 meteen gevolgd door het weer uiteenvallen had ik het ook niet meer gedacht. Was wel een heel goeie show toen.

 
  • On fire
Waarderingen: Mark's Kal

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Echt heel jammer. Die laatste show op Graspop was een perfect afscheid.
Ik zag ze een week eerder ofzo ook al op RAR wat meteen mijn vuurdoop was. De keer op GMM erna vond ik duidelijk minder, maar dat is best logisch denk ik. Vrijwel geen enkele band kan ik 2x zo snel na elkaar beide keren als onvergetelijk ervaren.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Ik zag ze een week eerder ofzo ook al op RAR wat meteen mijn vuurdoop was. De keer op GMM erna vond ik duidelijk minder, maar dat is best logisch denk ik. Vrijwel geen enkele band kan ik 2x zo snel na elkaar beide keren als onvergetelijk ervaren.
Ik heb ze denk ik een keer of vijf gezien en altijd was er wel gezeik. Uitgestelde shows, waardeloze setlists, ontzettend slecht geluid, een plichtmatigheid die er vanaf straalde. Tot die laatste keer op Graspop, toen het geluid juist wel erg goed was, de band een hele strakke en energieke set speelden en de emotie van Tom Araya na afloop oprecht leek. Denk overigens nog steeds dat dat oprecht was. Maar had het heel mooi gevonden als ik op die manier inderdaad definitief afscheid had kunnen nemen van één van de meest legendarische metalbands.
 

jaydee76

Gouden Tip
30 nov 2018
289
246
Ook hier even: Slayer keert terug!
Wat een ontzettend rare timing zo daags nadat Kerry King de eerste track van zijn soloproject uitbracht. Er lijkt niet echt nagedacht over die planning. Achter de geraniums zitten beviel Tom Araya duidelijk niet zo goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken