We zullen het inderdaad wel nooit eens gaan worden, en dat is ook niet erg natuurlijk.
Vanzelfsprekend doe ik alleen maar wat voorstellen die in mijn ogen het forum beter (niet verdeelder) zouden kunnen maken, maar het staat iedereen vrij om daar anders over te denken of zelf tegenvoorstellen te doen.
Uiteindelijk bepaalt uiteraard de forumleiding wat er wel of niet mee wordt gedaan.
Over bubbels gesproken, blijkbaar verschillen we fundamenteel van mening over hoe die bubbels er überhaupt uitzien, hoe groot ze zijn, en in hoeverre ze overlappen. Daar zou je alleen maar achter kunnen komen middels een grootschalige, forumbrede enquete o.i.d.
Ik denk zelfs dat die bubbel voor ieder individueel forumlid anders zal zijn. Feit is in ieder geval dat niemands bubbel het volledige forum zal beslaan (of wellicht ben jij de enige uitzondering
).
Overigens is mijn bubbel heus wel wat groter dan alleen metal, en check ik ook wel regelmatig wat andere topics, al reageer ik over het algemeen alleen actief in topics over festivals/concerten die ik ook daadwerkelijk ga/wil bezoeken (zoals Pinkpopmaandag 2019). Voor mooie voorbeelden zul je dan ook verder moeten zoeken dan mij, vrees ik..
Ik ben het verder ook absoluut niet met je eens dat het gebrek aan interesse tussen metal en mainstream topics enkel eenrichtingsverkeer zou zijn.
Zoals jij maar weinig mensen andere topics ziet opzoeken vanuit de metaltopics, is dat m.i. net zozeer omgekeerd.
In de GMM/Alcatraz/H&M topics zie je telkens dezelfde namen terug, en datzelfde geldt voor de Pinkpop/Werchter/BKS/DTRH/etc. topics, op een handjevol veelreageerders na.
Uiteraard is het mogelijk dat er heel veel mensen 'stil' meelezen in de metaltopics (zoals jij dus over het algemeen), maar dat kan dus evengoed omgekeerd het geval zijn zonder dat je daar weet van hebt.
Mainstream festivals als Pinkpop en met name Werchter zijn dan ook wel degelijk interessant en relevant voor met name GMM-gangers (zeker wat headliners betreft).
Maar zoals ik al eerder zei, is er wel degelijk sprake van grofweg 2 (vrijwel even) grote 'subcommunities' binnen het forum: metal en mainstream. Het aantal reacties/pagina's op metal en mainstream topics is daar immers een onmiskenbaar bewijs van.
Metal (in zijn volledige breedte) is binnen dit forum dan ook veel meer dan een 'opstandige niche' die graag een uitzonderingspositie zou willen verwerven.
Het is inmiddels op natuurlijke wijze uitgegroeid tot een 'semi-opzichzelfstaand' onderdeel van dit forum, en heeft dan ook veel meer impact op het forum dan genres als pak 'm beet dance, hip-hop, reggae, etc.
Het enige genre dat binnen dit forum volgens mij nog kan concurreren met metal, is indie.
Ik wil er dan ook voor pleiten dat we elkaar gewoon onze 'subcommunities' gunnen, zonder dat we daar een of ander onnodig 'punt' van moeten gaan maken. Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Iedereen hier kan ieder topic volgen dat hem/haar interesseert, maar ook topics links laten liggen. Het heeft naar mijn mening weinig zin om die subcommunities geforceerd dichter bij elkaar trachten te laten komen.
Zie het als een familie met meerdere kinderen. Ieder kind (en ouder) krijgt zo zijn eigen interesses en gaat zijn eigen gang. Vrijwel iedereen heeft in principe iedere dag de kans om zijn vader/moeder/broer/zus te bellen, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet/wil doen. Maar dat neemt ook niet weg dat je met Kerst allemaal gezellig aan tafel kunt zitten.
Wat hier echter sowieso NIET aanwezig is, is een Nederlandse dan wel Belgische subcommunity, dus laten we gewoon ophouden met die distinctie in de topics, want dat creërt in mijn ogen juist alleen maar een compleet onnodige tweesplitsing binnen het forum.
Zoals eerder al voorgesteld is de H&M chat inderdaad een mooie aanvulling, die nog meer gebruikt mag en kan worden, en dat zal ik ook zeker gaan doen.
Voor mijzelf sprekend ga ik dan in ieder geval wel al die 'verzameltopics' overslaan. Niet uit onwil, maar voor mijn eigen leesplezier, overzichtelijkheid, tijdsbesteding, etc. Even goede vrienden!