Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
Hmm, geen idee. Ben al lang niet meer bij grote Amerikaanse bands (of niet EU bands) geweest in zalen als Sportpaleis of Lotto, laat staan daar merch gekocht. Toch denk ik dat je daar nooit de 'problemen' hebt met omzettingen van wisselkoers doordat hun betaalsysteem op dollars staat of wat dan ook. Dat heb je absoluut wel in die kleinere venues (trix ed.) waar duidelijk eigen merch mensen (of gewoon de band zelf) met hun eigen betaalsystemen staan. Bij trix weet ik dat een band enkel betaalt als de zaal iemand aan je merch stand moet voorzien omdat ze zelf niemand bij hebben. Hoe dat bij andere zalen allemaal zit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar bij de grote zalen (en uiteraard de festivals) geloof ik dat ze wel steeds op een of andere manier moeten betalen (percentages, of vast bedrag).
Ja bij kleinere venues valt het gelukkig nog mee, moest ook aan mijn recente merch aankopen op Desertfest denken, dat waren geen mensen van Trix maar wel echt mensen van de band zelf. Pin werkte niet omdat het direct aan hun Amerikaanse rekening hing, uiteindelijk via Paypal kunnen betalen, daar zit niks van de venue tussen neem ik aan.

Ja bij kleinere venues valt het gelukkig nog mee, moest ook aan mijn recente merch aankopen op Desertfest denken, dat waren geen mensen van Trix maar wel echt mensen van de band zelf. Pin werkte niet omdat het direct aan hun Amerikaanse rekening hing, uiteindelijk via Paypal kunnen betalen, daar zit niks van de venue tussen neem ik aan.

Waarbij wij dan niet weten of ze vooraf al een bedrag hebben moeten neerleggen om daar te mogen staan

• Thinking
Waarderingen: Dr. Hannibal
Volgens mij geldt dat ook in Europa helaas, maar het zal (zoals veel dingen) vast nog extremer zijn in de USA. Dat hij het over credit card machines heeft lijkt me niet iets waar je teveel waarde aan moet hechten, hij gebruikt gewoon de term die daar gebruikelijk is. Een band uit de Benelux zou pinapparaten gezegd hebben.
Nou ja, Nikita bevestigt hierboven dus dat in elk geval voor Trix geldt dat bands geen percentage van hun merch inkomsten hoeven af te staan, mits ze die merchtafel zelf bemannen. En dat bedoelde ik met het verschil tussen Amerika en hier, waarvan ik weet dat het in Amerika inderdaad wel gebeurt dat een venue om een percentage kan vragen.

Als bands zelf geen merchverkoper bij zich hebben en ook zelf niet achter die tafel gaan staan, maar dus iemand van de venue vragen, dan vind ik een percentage afstaan heel normaal.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Nou ja, Nikita bevestigt hierboven dus dat in elk geval voor Trix geldt dat bands geen percentage van hun merch inkomsten hoeven af te staan, mits ze die merchtafel zelf bemannen. En dat bedoelde ik met het verschil tussen Amerika en hier, waarvan ik weet dat het in Amerika inderdaad wel gebeurt dat een venue om een percentage kan vragen.

Als bands zelf geen merchverkoper bij zich hebben en ook zelf niet achter die tafel gaan staan, maar dus iemand van de venue vragen, dan vind ik een percentage afstaan heel normaal.
Bij NeO in Eindhoven liep ik naar de merch en wou daar even mijn beste Engels bovenhalen tot bleek dat de verkoopster perfect Nederlands sprak :) Die zal dus ook wel in dienst van de venue geweest zijn ipv bij NeO. Is dit iets dat meer gebruikelijk is in Nederland dan in België dan ?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Bij NeO in Eindhoven liep ik naar de merch en wou daar even mijn beste Engels bovenhalen tot bleek dat de verkoopster perfect Nederlands sprak :) Die zal dus ook wel in dienst van de venue geweest zijn ipv bij NeO. Is dit iets dat meer gebruikelijk is in Nederland dan in België dan ?
Nee in Nederland is het ook bijna altijd de band zelf of iemand die meereist met de band die de merch doet. NeO zal een uitzondering zijn.

Ik had precies hetzelfde! Ben zo gewend om merch in het Engels te kopen, dat ik even error had toen ze in het Nederlands verder ging.

Voor Infected Rain een tijd terug ook merch gekocht tijdens een concert, zij hebben geen pinapparaat bij zich. Of ik het dan handmatig via PayPal wilde overmaken? Een van de bandleden hoeft toen in mijn PayPal (die in het NL ingesteld stond, props to him) het juiste PayPal-adres ingesteld en toen kon ik het overmaken. De keer erna werkten ze alleen met een QR code die je moest scannen, dus met je pinpas kon je niks doen.

Nee in Nederland is het ook bijna altijd de band zelf of iemand die meereist met de band die de merch doet. NeO zal een uitzondering zijn.
Ik moet nu weer denken aan Thy Catafalque, waar die Nederlandse meid achter de merch stond, dus waarvan ik ook aannam dat ze vanuit Baroeg daar stond... Kwam ze tijdens de show opeens het podium op om cello te spelen! Hoorde dus toch ook bij de band 😅

Kan me volgens mij van mijn tijd bij Paradiso wel herinneren dat het een beetje wisselend was. Sommige bands hadden hun eigen mensen ervoor, soms stonden er ook mensen van Paradiso. In dat laatste geval idd niet meer dan logisch dat daar voor betaald moet worden, om nog even te reageren op je eerdere bericht idd.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel
Soms gebeurd dat hoor, merchstands buiten de venue. Bv bij Powerwolf onlangs nog. Eentje binnen en eentje vlak aan de ingang buiten. Maar was denk ik meer om crowdmanagement redenen. Volk spreiden dus

Er zijn bands die het doen, een merch store elders in de stad. Metallica en Ac/Dc. De echte grote vissen dus. Ac/Dc had in Sevilla een merch store 3 km van het stadion. In Dessel zal dat wel niet zijn geweest, ze hadden niet voor elke stad een pop up store. Metallica heeft dat wel altijd. Ook Rammstein doet dit altijd trouwens

Users who are viewing this thread