Ja bij kleinere venues valt het gelukkig nog mee, moest ook aan mijn recente merch aankopen op Desertfest denken, dat waren geen mensen van Trix maar wel echt mensen van de band zelf. Pin werkte niet omdat het direct aan hun Amerikaanse rekening hing, uiteindelijk via Paypal kunnen betalen, daar zit niks van de venue tussen neem ik aan.Hmm, geen idee. Ben al lang niet meer bij grote Amerikaanse bands (of niet EU bands) geweest in zalen als Sportpaleis of Lotto, laat staan daar merch gekocht. Toch denk ik dat je daar nooit de 'problemen' hebt met omzettingen van wisselkoers doordat hun betaalsysteem op dollars staat of wat dan ook. Dat heb je absoluut wel in die kleinere venues (trix ed.) waar duidelijk eigen merch mensen (of gewoon de band zelf) met hun eigen betaalsystemen staan. Bij trix weet ik dat een band enkel betaalt als de zaal iemand aan je merch stand moet voorzien omdat ze zelf niemand bij hebben. Hoe dat bij andere zalen allemaal zit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar bij de grote zalen (en uiteraard de festivals) geloof ik dat ze wel steeds op een of andere manier moeten betalen (percentages, of vast bedrag).