Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Het is ontzettend wisselvallig. De pizza in het hoekje (met pittige olie) is echt top maar sommige verkopen van die stoeptegels van deeg waar dan wat kaas en een tomaat is langs gevlogen.

Vrijwel alles met friet was goed, maar dat wil je ook weer niet eindeloos eten.

Ik heb 1 spontane poging voor een broodje kebab gedaan omdat ik dacht iemand te zien lopen met een fatsoenlijke portie. Uiteindelijk 4 van die diepvries stukjes kebab die vooral zwommen in saus.

Ik mis vooral elke editie groente. Een wok waar meer dan 2 reepjes paprika in zitten ofzo.
De kebab vlak naast de tribune voor de mainstage was prima gevuld hoor. Tip van iemand anders op dit forum, Piebe geloof ik. Bleek ook zo te zijn (dus dank!).

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Piebe71
Het vervolg, iets vroeger dan verwacht

Volbeat viel mij wat tegen. Een beetje te repetitief ofzo. Ik heb de band al zo vaak gezien dat het begint te vervelen en daardoor was ik meerdere keren tijdens de set onaandachtig wat op m'n gsm aan het scrollen ofzo. Ik stond aan de north stage te kijken daar stond wel ENORM veel volk. Dat wel. Ik verschoot er echt van. In het verleden werkte aan de andere stage gaan staan dan waar de band speelt goed voor een goed zicht en veel ruimte, die middag zelfs nog met Trivium en de dag ervoor bij The Offspring. Al kan dat tweede wel te maken hebben met de hoeveelheid regen die toen gevallen. Maar in het verleden zelfs ook met Machine Head en Slayer. Anyway, niet echt een topshow voor mij.

St.Jimmy's vond ik wel zeer vermakelijk. Helaas de eerste nummers gemist door de verhuis naar de metal dome, maar verder vond ik het zeer vermakelijke set. De band speelde enorm strak in tegenstelling tot de tribute bands van de dag er voor!

Dan deze ochtend naar huis gemoeten voor een noodgeval. En daarna mijn hitteplan geactiveerd, want ik zag het echt niet meer zitten in die hitte. Alle bands die vandaag speelde zag ik reeds en zie ik later nog wel eens, op Rivers Of Nihil na maar die plan ik evt later deze tour nog te zien. Dus ik wou pas tegen Sonata Arctica gaan, maar het noodgeval waarvoor ik overhuis moest was blijkbaar nog niet volledig opgelost en zodus ben ik nu nog steeds thuis. Nu tegen morgen vroeg zou het ok moeten zijn, en ik wil morgen om 12 h 40 ECHT WEL Kuazar zien. Hopelijk komt het goed.

Intussen zit ik hier nu dus even thuis, zojuist de live stream gezien van Architects. Normaal doe ik geen reviews obv een live stream maar dit keer eens wel. En wat wordt gezegd over Sam zijn stem, klopt. En dat werd duidelijk voelbaar bv tijdens zijn screams bij Animals. Het klonkt meer als een 2 takt motor die niet in gang kwam. Jammer, want de muzikanten zijn wel een voor een top. Sam liet het niet tot z'n hart komen en pompte alles er uit wat hij kon. Een dame was zo onder de indruk zelfs, dat ze op een bepaald moment haar blote borsten liet zien aan de band. Maar de band heeft echt een pauze nodig. Niet enkel voor Sam z'n stem, maar ook voor hun plek op de line up op te eisen waar ze op zich recht op hebben.

Ik ben morgenavond of in de loop van maandag terug met deel 3
Derde en laatste deel over 2026. Door nog wat omstandigheden gisteren ochtend vertraging opgelopen maar uiteindelijk terug op de heilige wei geraakt. Kuazar was al begonnen, maar het liedje dat ik van hen zeker wilde horen (Machete Ché Poppe, eigenlijk ook het enige nummer dat ik echt kende) werd pas ingezet toen ik reeds op de frontline stond. Sympathieke band, mogen zeker terug komen.

Daarna had ik eigenlijk gepland even te gaan piepen bij Gaerea. Maar aangezien ik ze vorig jaar al gezien heb, en ik nu een aantal zaken nog moest afhandelen (toilet, drinken, een te kleine short wisselen, checken wie wanneer kwam handtekenen, ...) heb ik het optreden gelaten voor wat het was.

Ook moest ik nog ontbijten. Met dit warme weer krijg ik niks warm naar binnen gewerkt, dus mijn ontbijt bestond uit een magnum en een cola ijsje. Het is zo dat ik ook even bij Life Of Agony terecht kwam. Vroeger best fan van die band maar heel hard in de vergetelheid geraakt. En opeens had ik een helder moment, opeens viel mijn frank dat ik de band nog niet live gezien heb sinds de persoon die de band van zang voorziet terug een man is. Dus met de magnum in de hand, besloot ik even te blijven staan. Maar van zodra Keith zijn klep opentrok, stond ik rap aan de andere kant van de wei. Wat is er in godsnaam met die zijn stem gebeurd!? Vreselijk!

Dan was het tijd voor Europe! Die gaven een oerdegelijk concert, zeker voor hun leeftijd. Gitarist John Norum mag toch echt wel een levende legende genoemd worden en zanger Joey Tempest is nog steeds enorm goed bij stem. Die laatste had ook een paar woorden Nederlands geleerd en kwam mede hierdoor zeer sympathiek over. Echt een topshow, maar ik werd wel "kwaad" toen ik opeens dat deuntje van The Final Countdown hoorde. Omdat ik weet dat ze daarmee altijd afsluiten, maar ik had nog geen Carrie gehoord! Wat!? Was de show nu al gedaan!?! Maar goed, terwijl ik dat deuntje hoorde dacht ik ook bij mezelf "dat deuntje is zo simpel, zo onnozel, en toch heeft Joey daarmee deels de band weten te maken wat hij nu is. Daarmee is deze band wereldberoemd geworden. Terwijl hij dit 40 jaar geleden bedacht waarschijnlijk op een of andere Zweedse donkere zolder ofzo, en kijk waar hij nu staat". Anyway, veel te kort, deze show had gerust nog langer mogen duren!

Vtimas stond als volgende, maar ik had eigenlijk even nood om neer te zitten. Ik heb ze enkele jaren geleden ook gezien en om heel eerlijk te zijn was ik toen niet onder de indruk, dus heb het aan me voorbij laten gaan toch maar.

Dan Foreigner. Die bleken toch meer songs te hebben die mee kon kwelen dan ik dacht. Maar ik wou toch ook echt wel Kanonenfieber zien. Het is tegen mijn principes maar toch voor de eerste keer in mijn leven twee concerten gecombineerd. Kanonenfieber was geniaal. Pyro, strak gespeeld, veel theaterale element, kortom meesterlijk. Maar toch wou ik ook dat ene nummer live meemaken en ben dus na 2 nummers weg gegaan om te laat toe te komen bij dat nummer waarin hij zich afvraagd wat liefde is. Dat in combinatie met dat er meer nummers waren dan ik dacht die ik kon meekwelen, heeft me toen beslissen dat ik Foreigner toch eens volledig wil zien. Daarna wou ik nog terug naar Kanonenfieber maar die tent stond zo ongelooflijk gevuld dat ik me er niet meer aan gewaagd heb. Die zie ik ooit wel eens elders.

Daarna even rustig aan gedaan want ik wou energie hebben voor Bury Tomorrow en met vlak daarvoor een Solstafir optreden (dat vooral intens is) beloofde dat een vrij zware opgave te worden. Even de metal fair en metal market bezocht, naar het supermarktje voor een croissantje (die nog verrassend vers waren om dat uur!), ... . En tegen 19 h 30 ben ik mijn plekje vanvoor bij Solstafir gaan verzekeren!

Dan Solstafir. De show begon met wat Metallica afripperij. Ze hadden namelijk het idee gestolen om op voorhand een stuk van een film af te spelen. Echter tijdens het optreden stond de schermen uit, wat ik dan ook weer niet snap waarom ze daar niet streamen. De intro was lang nadien, maar sfeervol. De band was in topvorm, en leverde een puike prestatie af. De eindsolo van Fjara werd door heel de tent meegezongen en dat zorgde echt voor een van meest magische momenten uit mijn leven. Ook ik zong uit volle borst mee. Trouwens niet dat die tent zo vol stond, wat ik best schandalig vond voor deze tovenaren. Ik bedoel muzikanten. Maar ze lijken op tovenaren, vandaar de verwarring. Op het einde ging frontman Addi (wat denk ik zijn bijnaam is maar zijn echt naam ga ik me niet aan wagen) nog even het publiek in. En zo kwam een eind aan een van de meest fantastische Graspop optredens die ik zag dit weekend. Dit was fantastisch, dit was fenomenaal, dit was magisch, dit was ... kortom dit was Solstafir.

Dan rap lopen naar Bury Tomorrow, maar toch onderweg om mij te wapenen tegen de hitte nog een flesje water gekocht. Ik was wat aan het stressen om op tijd bij de Jupiler stage te zijn maar gelukkig is het eigenlijk maar gewoon de "straat" oversteken. Eerst even rustig gekeken bij Bury Tomorrow en na enkele nummers mee de pit ingedoken. Het was wel schandalig rustig, maar ja des te drukker zal het zijn geweest bij Frank Zummo en zijn muzikanten. Allee ja ik bedoel Electric Callboy maar voor mij is dat tegenwoordig Frank Zummo And Friends :) (ik was grote fan van Sum 41, en heb gelukkig EC al gezien met hun Sum 41 cover). En uiteraard voor de voetbal. Maar de moshers lieten het niet aan hun hart komen. De band deed waar ze goed in zijn, en deed dat op een oerdegelijke manier. Er was ook veel vuur bij vandaag. Kortom, een geslaagd en leuk optreden.

Sabaton was gewoon een standaard Sabaton optreden zeg maar. Hoewel er wel een pak meer pyro was dan normaal, maar ik bedoel muzikaal. Ook leuk dat Tommy even kwam mee doen. Een leuke show weeral

Paar algemene zaken:
Barriere by marquee suckt zwaar qua sfeer beleving!
Pas dag 2 extra waterpunten voorzien, had echt donderdag al gemoeten, die helpen echt!
Bedieing drank leek pak trager dan andere Jaren, pak meer moeten wachten > door hitte? (zowel personeel als meer verbruik?)
Top dat wc's amper rijen hadden op de camping!
Artiesten konden echt goed met de hitte om! Vaak genoeg ze serieus zien zweten zonder in the boeten in kwaliteit.
Arosticcini shtokke zijn m'n favo maaltijd geworden. 10 stuks en door. Meteen ook genoeg zout binnen, wat me wel nodig leek!
Uiteindelijk veel van het initiële schema afgeweken om de twee saunatenten te mijden, zeker op donderdag waren die echt fataal.

Donderdag:
Magnolia park 6
- Gebrek aan energie bij de band, eerder saai gebracht.
Slay Squad 7.5
Ankor 7
- Serieuze oververhitting en geluid stond ook niet top
Danko Jones 7.5
Bulls on Parade 7.5
- Sound is top maar de energie van RATM mis ik toch echt.
Accept 8 - Topvorm
Wind rose 7
Cult of Luna 8.5
- Magistraal
President 8 - Ruimschoots de verwachtingen overschreden!
TDEP 8 - Chaotische set vol kwaliteit en uniekheid
Eervolle vermelding: Combichrist klonk echt goed vanop afstand

Vrijdag:
Hulder 7.5 - Niet m'n ding, mistte ergens toch de sfeer
Thornhill 8
TX2 8
- Zalige energie
Letlive. 8
Asomvel 7.5
Guilt Trip 8
Trivium 9
Sex Pistols - 7
Breaking Benjamin 8
Khublai Khan Tx 8

Ik word wakker na m'n 'klein' dutje op de wei denkende dat KL juist aan hun set begonnen is. Ik sta recht, richting bier,... Was het eigenlijk al hun laatste. wreed vervelend 😅 Ook niet veel energie meer of goesting in Volbeat, dusdan maar richting tent.

Zaterdag:
Mouth Culture 7.5 - Begonnen met het leukste nummer terwijl de sound nog niet goed stond, altijd spijtig :(
Fleddy 8 - Genoeg brood
POD 8
Primal Fear 8
- Toch wel eerder nostalgie en een zeer knappe gitariste!
Hollywood undead 8 - Vele malen beter dan de laatste herrineringen aan ze!
INK 8.5
CoC 8
Unc acid 7.5
BO 9.5
- Voor mij de topband van 2026. Iets met "Veni, vidi, vici". Hun plaats meer dan waard!
BMTH 8.5 - Voor mij leek de show net iets te veel op die van 24, waardoor ik er wat minder in zat. Was ook véééél drukker, waardoor ik me toch heb moeten verplaatsen.

Zondag:
Killus 8.5 - Legde de lat meteen hoog voor alle komende bands!
Kuazar 7.5
Gaerea 8
King 810 7.5
Vlitmas 7.5
Kanonenfieber 8.5
- Keek er enorm naar uit, en ook hier waren de verwachtingen volledig overstegen. Qua productie hadden ze prima al HL marquee kunnen staan.
Venom 7.5 - Wat er daar niet allemaal mis is gegaan qua sound/techniek, was echt vervelend doorheen de hele show. Blijft vooral recht staan door de guestsingers.
Carpenter Brut 8.5 - De ideale band of de ideale moment. Ik kreeg er een energieshot van die me moeiteloos tot het einde van Sabayon deed meegaan!
The plot in you 8 - Toffe sfeer, enorm veel jeugd, en een band die een strakke set leverde.
Sabaton 8 - Niet helemaal m'n ding, maar de show was echt wel af, en tof om vanaf een afstandje te volgen met wat maten.
Eervolle vermeldingen: Europe en Foreigner, deden wat ze doen, maar zijn eerder leuke opvulling om wat bij te gaan eten.

Ohja nog iets wat ik eigenlijk best positief vond!

Ik was op voorhand heel sceptisch over blikjes. Ik heb ooit als student gewerkt in een coca cola fabriek, dus ik weet wat er met die blikjes gebeurd. Dat heb ik hier al eens verteld. En ook dat medewerkers in de fabrieken altijd blikjes nemen van de band.

Maar het voordeel van een blikje is (meer en beter) koolzuur! En ik ben daar misschien alleen in maar als ik veel dorst heb en van een blikje drinken en dan al die bubbels er bij, dat is best aangenaam. Nog een voordeel: de prijs is niet gestegen en toch is het 13 cl meer drinken. Ik kuiste steeds eerst mijn blikje af met water en nam servieten bij een eetstand, en droogde het af. En dan dronk ik van het blikje. Wat ik ook af en toe deed was het gewoon afkuisen met een serviet zonder eerst nat te maken, maar dan in een beker kappen.

• Leuk
Waarderingen: TNFke en Jimmeh07
Op aanraden van won op zondag geprobeerd wat shows vanop het toilet te volgen maar dat werkt toch niet altijd ;) . Daarnaast ook nog wel wat volledige shows gezien.

Gaerea. Goede show, niet de beste die ik al van hen zag maar hadden in ieder geval een erg goede opkomst en een publiek dat goed mee was

King 810 Hadden deze keer niet de productie vanop Alcatraz een paar jaar geleden, maar vond het alsnog een goede show. Vind die David Gunn wel een interessante figuur om bezig te zien op het podium ben ook wel van zijn stijl van vocals. Denk wel nog altijd dat dit beter tot zijn recht zou komen in de Metal Dome dan op de Jupiler Stage.

Wargasm Stond niet op mijn programma maar was blijven plakken aan de Jupiler Stage en dus deze show ook meegekregen. Vond dit wel een hele goede energieke show, zou het in de toekomst nog wel gaan kijken als de gelegenheid zich voordoet.

Periphery Stonden al lang op mijn verlanglijst maar komen maar heel zelden naar België. Topoptreden van de dag , super geluid ook. De setlist bestond voornamelijk uit de 2 laatste platen, had hier liever nog een extra song of 2 uit Periphery I tem IV gezien maar ze hebben natuurlijk een nieuwe plaat te verkopen dus had mij er vooraf al op ingesteld. Wel een crushing versie van Blood Eagle als afsluiter. Hopelijk komen zij snel terug voor een zaalshow met uitgebreidere setlist.

The Gathering Hele goede show maar had de Mandylion show vorig jaar al gaan kijken in Nijmegen en die vond ik wel nog een stukje sterker. De vocals zaten bv. in het begin niet helemaal ok pas toen Anneke een eerste keer van het podium leek dat opgelost. Wel een super versie gezien van Strange Machines.

Venom Ik zou deze onder normale omstandigheden geskipped hebben maar door die special guests toch maar besloten om dit te gaan checken en vond dit toch wel een toffe show ondanks een aantal technische issues. Vooral de passage van David Vincent vond ik heel geslaagd.

Sabaton Was een beetje Sabaton moe geraakt na 10 shows op 10 jaar tijd met als absoluut dieptepunt de show op de tour met Baby Metal die nog altijd in mijn top 2 slechtste concerten ooit staat. Maar gisteren de show helemaal gevolgd vanop een afstandje in de 666 bar en vond die toch wel heel goed geslaagd met hele goede pyro.. De niet altijd zuivere zang van Joachim wordt nu dikwijls mooi gecamoufleerd met de toevoeging van het koortje. Minpunt vond ik wel de soms wel erg lange pauzes waar de bandleden allemaal hun zegje mochten doen. Dit haalde de vaart uit het optreden en je kon er waar ik stond dan ook nog bijna niets van verstaan en verder dat gedoe rond Swedish Pagans mag ook wel eens gaan ophouden, blijft een toffe live song maar die hoeft geen minuten lang te duren, speel in die gewonnen tijd maar gewoon een andere kraker of zo.

Nog wat algemene opmerkingen

Op Inferno was alles dit jaar erg goed geregeld, inchecken/uitchecken/douches/toiletten nergens langer dan een minuut moeten wachten.
Waar wij zaten in de 8 persoons groepstenten liep het aantal partytenten wel uit de hand. Er is daar gewoon niet genoeg plaats om voor iedere tent nog een grote partytent te zetten met volledige uitzet dus voor volgend jaar steek die mensen met hun extra tenten ergens op een duurdere plek waar ze meer ruimte hebben.

Zelf vond ik de lineup wat minder maar eigenlijk had dit ook het voordeel dat je dan positief verrast kan worden door groepen die anders heel snel op de skip lijst komen, ik denk dan bv. aan een Anthrax of een Septicflesh die ik beide heel goed vond

De sound aan alle podia vond ik heel goed ook in beide nieuwe tenten. Alleen die barrier in de Marquee mag per direct weggehaald worden dat ontneemt toch sfeer doordat je geen echt heel grote pit of wall of death meer ziet. Verder was de warmte in de tenten toch wel een heel weekend een issue terwijl er toch nog al wel hete graspop edities geweest zijn.
Qua eten was krimpflatie aan sommige stands toch wel een ding dit jaar. Van wat ik gegeten heb vond ik de balletjes bij Granny's Kitchen in beide versies lekker, het BBQ broodje met zalm en de Pokebowl scoorden ook goed.
Qua dranken was die Appel Jupiler wel een mooie nieuwe optie bij dit weer alleen spijtig dat ik die pas op zaterdag ontdekt heb anders was die voorraad veel sneller uitgeput 😋

Toch dus weer een geslaagde editie van Graspop gehad ondanks het warme weer en volgend jaar ben ik er gewoon terug bij.

Na de laatste douche en afkoeling toch maar eens terugblikken.

+ Over blikken gesproken: De 33cl blikjes (frisdrank is gewoon lekkerder in blik) en zoals eerder gezegd krijgen we gewoon 8 of zelfs 13 cl meer dan plastieken flesjes.
+ Hoelang staat die bar al in de Metal Dome? Dat ze dat ook eens doen in de Marquee!
+ De "nieuwe generatie" bands staan er en geven geweldige shows, sommige dingen zijn niet voor mij, maar we zijn tenminste terug jaren verzekerd.
+ Ondanks de hitte, de regen en de uitverkochte dagen, lag de wei zelfs op de laatste dag er nog proper bij. Geen idee hoe de camping erbij lag, maar we zijn de laatste jaren goed op weg.
+ De indeling begint echt wel goed te liggen, de doorgang ging meestal vlot. Op enkele jaren tijd hebben ze die Plaza en foodtruckzone ook heel aangenaam gemaakt.

---

- Wie is de koppige ezel bij de organisatie dat schermen op de Jupiler Stage weigert?
- Mss toch wat meer bands op de reservelijst zetten? Twisted Sister vs Knocked Loose was al vreemd, een coverband vs Morello vond ik tof, maar misschien een beetje te gemakkelijk en amper communicatie rond Drowning Pool zonder vervanger was wel bijzonder zuur.
-Geen Karmeliet in de BBB, de extra kilometers voel ik wel.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
+ De indeling begint echt wel goed te liggen, de doorgang ging meestal vlot. Op enkele jaren tijd hebben ze die Plaza en foodtruckzone ook heel aangenaam gemaakt.

---

- Wie is de koppige ezel bij de organisatie dat schermen op de Jupiler Stage weigert?

-Geen Karmeliet in de BBB, de extra kilometers voel ik wel.

Wel mee hiermee, als je aan de red bull zone staat lijkt dat zelfs een apart festival. Je zou nog vergeten dat daar een marquee en main achter ligt. Gezellig is het er wel nu. beter als daarvoor

Wel vervelend dat er enkel in de crc wisky te krijgen is. Das een heel stuk wandelen om bij te vullen telkens.

Ik denk dat die schermen ad jupiler echt met afschrijving te maken hebben van die doeken. Het wordt gecapteerd en uitgezonden aan de foodtrucks dus kabels leggen gaat het probleem niet zijn. En in de metal dome is het scherm galore dus het kan er financieel van af..

Mss zien ze het nut er niet van in omdat het er heel wat kleiner is. + Het zou wel ook weer dat kleine beetje van de nog steeds heel gebrekkige aankleding doen verdwijnen uiteraard.

Maar stillaan is het wel belachelijk dat er niets hangt.😄

Heb wel het idee dat ze thematisch naar iets toe werken.. vorig jaar de mainstages in dat grijzige, nu de kruisen en midden bars ad main en het pad naar het festival.

Misschien volgend jaar dan eindelijk voor de fans de jupiler en hopelijk dan ook de banners boven de eet en drankstanden in hetzelfde uitzicht.

De inkom mag ook wat meer aangepast worden´ als je zit wat een gate hellfest heeft.😄 daar zit nog groeimarge.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Wel mee hiermee, als je aan de red bull zone staat lijkt dat zelfs een apart festival. Je zou nog vergeten dat daar een marquee en main achter ligt. Gezellig is het er wel nu. beter als daarvoor

Wel vervelend dat er enkel in de crc wisky te krijgen is. Das een heel stuk wandelen om bij te vullen telkens.

Ik denk dat die schermen ad jupiler echt met afschrijving te maken hebben van die doeken. Het wordt gecapteerd en uitgezonden aan de foodtrucks dus kabels leggen gaat het probleem niet zijn. En in de metal dome is het scherm galore dus het kan er financieel van af..

Mss zien ze het nut er niet van in omdat het er heel wat kleiner is. + Het zou wel ook weer dat kleine beetje van de nog steeds heel gebrekkige aankleding doen verdwijnen uiteraard.

Maar stillaan is het wel belachelijk dat er niets hangt.😄

Heb wel het idee dat ze thematisch naar iets toe werken.. vorig jaar de mainstages in dat grijzige, nu de kruisen en midden bars ad main en het pad naar het festival.

Misschien volgend jaar dan eindelijk voor de fans de jupiler en hopelijk dan ook de banners boven de eet en drankstanden in hetzelfde uitzicht.

De inkom mag ook wat meer aangepast worden´ als je zit wat een gate hellfest heeft.😄 daar zit nog groeimarge.
Haha, mijn probleem was dat ik iedere x naar de main moest lopen voor mijn rum cola ;)

• Haha
Waarderingen: Lars.
Tijdens het weekend bijna niet op Festileaks gekeken. Veel te druk 😅

Maar ik wou toch ook eens mijn ervaringen neerpennen. Vorig jaar heb ik daar te lang mee gewacht, dus nu alles nog vers in het geheugen zit

Donderdag

Na het examen af te nemen, ben ik zo snel mogelijk de trein opgesprongen om me naar de weide te begeven. Vlot gegaan, maar helaas toch Magnolia Park, Ego Kill Talent en Ankor gemist. De eerste twee was ik al zeker dat dat nooit zou lukken, maar Ankor had ik verdorie wel graag gezien. Dus dan maar met mijn zus naar de eerste band

Funeral Portrait: sterke start van mijn Graspop weekend! Had het al wat ingeluisterd en toch fan geworden van de band. Live vond ik ze ook sterk en ze mogen dus zeker terugkeren.

Sleep Theory: gelijkaardig verhaal. Vond ik ook wel goed, maar de tent was alvast wat drukker. Ben ook naar de signeersessie geweest (ik denk na Funeral Portrait).

Wind Rose: oorspronkelijk stond Lakeview op het programma, maar met de verschuiving gekozen voor Wind Rose. Ik was onder het idee dat dit mijn favoriete optreden van het weekend zou worden, maar helaas. Het geluid zat in het begin echt niet goed (tenzij ik me dat inbeeld), maar ik begon ook last te krijgen van de zon. Ik kan er niet zo geweldig goed tegen (en ik kan me er moeilijk door concentreren) en heb dus niet zo genoten van Wind Rose, helaas. Ik hoop ze nog een andere keer te zien in betere omstandigheden.

A Day to Remember: was oké, niet geweldig gezongen, vond ik wel. Maar heb me geamuseerd. Ik heb ze al zittend bekeken om wat te bekomen.

Bloodywood: vibe zat goed en goed optreden. Muziekgewijs gaat het nooit in mijn top zoveel zitten, maar blij ze nog eens gezien te hebben (en volledig deze keer). Tent was wel echt packed, zal wel een liter uitgezweet hebben ook.

Within Temptation: blijf ik steeds goed vinden en vond de zangeres haar stem echt wel sterk weer. Heb ze al meerdere keren gezien op Graspop en nooit spijt van gehad dat ik ben gaan kijken.

President: Tja, ik dacht ik ga de rest van President gaan zien... maar ze zijn 10 minuten vroeger gestopt blijkbaar (of dat zei mijn zus toch - en 5 minuten te laat begonnen)? Heb alleszins maar 1,5 liedje gezien, wat moeilijk om te oordelen.

Anthrax: geen grote thrash metal fan, maar ook niet van Limp Bizkit. Heb ik maar gekozen om anti-social mee te brullen, wat ik wel echt een tof nummer vind. Had de indruk dat het echt een strak optreden was.

Limp Bizkit: Dan maar de rest van Limp Bizkit gezien. De meningen van mijn vrienden (die het volledig zagen) waren verdeeld. Het stuk dat ik zag, vond ik vooral maar flauw. Stoppen na elk nummer, weinig energie van de band uit... Kan een momentopname zijn, maar was zeer weinig onder de indruk. Zeuren dat je een headlinerpositie wilt, maar dan niet eens echt een set kunnen vullen. Tja... mogen voor mij voorgoed gedegradeerd worden naar een lagere positie terug (of de festivaldag afsluiten zodat ik vroeger weg kan).

The Offspring: we hebben ons ondanks de regen wel goed geamuseerd en zijn er echt voor gegaan om de avond goed af te sluiten. Ben nog steeds niet overtuigd dat ze de headlinerpositie op een metalfestival echt verdienen, maar bon.

Vrijdag

Tja, deze dag was helemaal anders gelopen dan gepland. Sowieso al de zwakste dag, maar dan ook nog eens de warmste. Mijn vriendengroep wou weinig zien en had niets voor Cavalera (en zelfs daarvan waren ze nog niet overtuigd). Dus omwille van het weer besloten ze om te gaan zwemmen. Ik ging niet mee gaan, want ik wilde Drowning Pool zien. Heb ze voor het eerst (en laatst) in 2007 gezien op Graspop en hoop al jaren dat ze nog eens terug zouden komen. Dit jaar is dus niet het jaar. Gelukkig nog op tijd gezien dat ze afgezegd hadden, dus ben maar mee gaan zwemmen en we hebben ons zo geamuseerd. Zolang ik op de wei raakte voor Breaking Benjamin was het goed.

Dus die dat gemist: TX2, Asomvel, Mammoth, Trivium (geen van de 4 echt ingeluisterd, dus kon ze wel missen). En ja, Cavalera die ik een kans ging geven omwille van Piebe.

We Came As Romans: Nog op tijd hiervoor, maar vooral gevloekt op de zon. Zelfde verhaal als Wind Rose een beetje.

Breaking Benjamin: Zonder twijfel het beste optreden van de dag voor mij (en een van de beste van dat weekend). Geen nostalgieband voor mij, maar leren kennen door het forum. Vond ze echt heel goed en sterk van genoten. De belofte om meer naar Europa te komen, kan ik alleen maar toejuichen. Meer dan ooit overtuigd dat Graspop hen beter had opgeschoven na de Twisted Sister cancel, maar goed.

Alter Bridge: was oké. De band heeft een aantal nummers die ik graag hoor, maar vind ze live vaak niet zo bijzonder. Goed genoeg, maar ik had wel iets nodig met meer energie op dat moment.

Leprous: slechts een stukje van gezien en de tent was ook heel druk. Goed wat ik ervan gezien heb, maar heel veel was dat helaas niet.

Knocked Loose: Tegen wil en dank toch het laatste stuk gezien. Ik vind de muziek en de stem gewoon al niet goed, dus mij hebben ze sowieso niet overtuigd. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ze headlinerwaardig zijn, want ze klinken wel zoals de fans verwachten, vermoed ik? Ik hoop ze alleszins nooit meer te moeten aanschouwen, dan zijn er andere toekomstige headliners waar ik meer mee kan. Vond dat er ook maar weinig volk was, dus ik zal er niet als enige zo over denken.

Volbeat: was oké, maar ik was vooral moe en veel van hun liedjes klinken wel gelijkaardig (voor het ongetrainde/oningeluisterde oor). Blijf zijn stemgeluid precies wel "uniek" vinden en hoor het wel graag. Blij dat ze For Evigt gespeeld hebben.

Zaterdag & zondag volgen nog. Beide veel drukkere dagen voor mij ook.

Algemene bedenkingen:
  • Gebruik die schermen in de Metal Dome nu eens. Bij bepaalde (drukke) bands kan je helemaal niets op het podium zien, dan kan je op z'n minst zo volgen.
  • Jupiler mag toch ook wel eens schermen krijgen
  • Ik vergaat vaak mijn coin af te geven, maar aan de bar vroegen ze daar ook echt nooit achter en rekenen ze de kostprijs er gewoon bij. Precies een stiekeme (douchebag) move om nog meer te verdienen op de al veel te dure drankjes
  • Alles ging steeds vrij vlot eigenlijk. Extra kraantjes gezien/gebruikt vanaf vrijdag, maar ik weet niet of ze er donderdag al stonden
  • Eindelijk heeft de merchandise een ander systeem, wel geen gebruik van gemaakt
  • Ik miste het aankondigingsduo toch wel
  • Dju, weer geen Festileaks meeting bijgewoond of mensen van het forum ontmoet. Gewoon niet meer aan gedacht om te kijken wanneer de volgende meetings waren (die bij Ankor al gemist omwille van dat examen)

• Leuk
Waarderingen: Skut10 en johanra
Hi allemaal. Hoop dat jullie ook allemaal een goed weekend gehad hebben.
Ook een verslag/review van mij.
Eerst wat achtergrond nog ff:

1e keer Graspop voor mij en allereerste festival voor m’n dochter (16). Mijn eerste festival sinds 2011/2012 ofzo.

Laat ik beginnen met algemene punten:

Wat een goed georganiseerd, schoon, vriendelijk en gezellig festival. Toiletten (paar uitzonderingen hier en daar), douches, het hele terrein incl ons deel camping schoon.

We hadden gekozen voor een festitent, iets wat ik zeker kan aanraden. Ja het is niet goedkoop maar das een tent kopen ook niet. En zeker aangezien het voor ons ook wel een test was om te zien of we het (nog in mijn geval) leuk zouden vinden. (En ik ben sowieso geen fan van tenten opzetten)

Kwamen aan op donderdag rond 12 uur. Stonden geparkeerd op rood en incl boneyard bandjes halen en inchecken bij festitent stonden we met iets meer dan een half uur bij onze tent. (Lang leve de bolderkar btw) (en dat kwam eigenlijk vooral omdat je via de boulevard moest lopen )

Las een eerdere opmerking over nauwelijks wachten voor douches/toiletten op Inferno, zelfde voor ons op Boneyard, altijd toiletten en douches beschikbaar op de momenten dat wij gingen.

En kudos naar de crew! Zowel op camping als festival.

Dan een greep uit wat we uiteindelijk gezien/gehoord hebben. Deels aangepast schema gehanteerd vanwege en warmte en omdat dochter af en toe even wat rust wilde 😁

Donderdag:

Slay squad - gehoord vanaf de camping toen we aan het inruimen waren. Klonk erg lekker!

Blackgold - idem

Sleep theory - halve set van meegepakt van buiten voor we even terug gingen naar de camping.

Pennywise - ja nostalgie voor paps (49) voor dochter eerste kennismaking. Was een heerlijke show wat mij betreft. En dat vond zij ook.

Within temptation - laatste deel van de set gezien na pennywise. Maar damn dat was echt goed. Ook de dochter was onder de indruk!

Limp Bizkit - viel ons beiden erg tegen. De momenten dat ze daadwerkelijk speelden waren ze prima, maar zoveel pauzes, van tape andere nummers draaien. Nee. Tegenvaller

The Offspring - vanaf het begin af een feestje wat ons betreft, maar uiteindelijke halverwege toch afgehaakt vanwege de stromende regen en de dreiging vh onweer. Wel vanuit de tent de set verder gehoord.

Vrijdag:

TX2 - yes! Heerlijke energie, goede boodschap, lekkere muziek. Grote verassing. Dochter ook helemaal happy om ze gezien te hebben.

Oranssi Pozazu - bleven even hangen in de metaldome vanwege de warmte. Heerlijk aan de zijkant gezeten en 3/4 van de set gezien. Zoals m’n dochter zei: best lekker. Best een vibe. 😁 kan ik me wel in vinden.

Sex pistols - viel ons erg tegen. Zaten op de tribune, maar vanaf daar hadden we het idee dat er echt weinig response was van het publiek.

Breaking Benjamin - ook vanaf de tribune gekeken, vonden het beiden erg goed.

Tijdens Alter Bridge besloten om naar camping te gaan omdat dochter graag st Jimmy’s wilde zien (ik ook wel) en we het wachten op volbeat en dan st Jimmy’s erg lang vonden. Uiteindelijk rond half 12 besloten om toch niet terug te gaan. Wel vanaf de camping st Jimmy’s geluisterd. Klonken echt goed, zou ze graag eens zien!

Zaterdag:

De grote dag. Hoofd artiest voor ons beiden was BMTH en doel was om barrier te staan.

Uiteindelijk rond 18 uur naar de weide, wat gegeten en laatste stuk 3 days grace gehoord.

Tijdens Ice Nine kills onze weg naar voren gebaand. Nou ben ik aardig goed in het door een publiek/massa heen bewegen, maar ik kon het niet winnen van mijn dochter. Binnen no time stond die praktisch vooraan bij Ice Nine terwijl nog in de hoek stond net voorbij de bar. Dus gezegd dat ze daar lekker moest blijven en ik er ook aan kwam maar dat het misschien even zou duren.

Ice Nine kills - kende wat nummers, wist over de theatrics. Mijn dochter niet. Die had regelmatig wtf momenten maar vond het erg cool. Ik ook. Bass geluid had iets minder gemogen af en toe maar verder top!

Na die set was ik ook vooraan gekomen, barrier niet gehaald maar ze stond er direct achter dus was helemaal blij.

Babymetal - ja houden we allebei van dus dit was voor ons een feestje. Ook de groep om ons heen was lekker enthousiast dus was erg leuk.

Architects - nooit eerder gezien en eigenlijk wat meer gaan luisteren (kende wel wat nummers) omdat we naar Graspop gingen. Hebben ons prima vermaakt links vooraan. Kan weinig zeggen over Sam’s stem vergeleken met vroegah maar voor ons klonk het zeker niet slecht.

Bad Omens - ik kende 2 of 3 nummers. De Franse dames naast mij een stuk meer 😁

Zeker onder de indruk van de stem, het klonk allemaal heel goed. Zie ze zeker wel als headliner staan een andere keer.

BMTH - ja. Ja. Alles. Babymetal bij kingslayer. Zelfs/juist de regen. Dochter helemaal blij. En dat werd alleen maar beter op het einde toen ze ook nog eens een drumstick ving met handtekening en setlist.

Sowieso Super vet optreden maar voor mij nog mooier omdat dit voor haar op deze manier een enorme core memory is geworden. Beste einde van de dag met zo’n show en dan je dochter intens gelukkig te zien

Zondag:
bijkomen van de 5 uur staan in de hitte op zaterdagavond gevolgd door een korte nacht slapen ( de coverbands werden door ons gewaardeerd vanaf de camping)

Europe/Foreigner
Gooi ze even samen want vanaf camping klonken ze beide prima. Ook al was er een hoop geluid vanaf Jupiler.

Alice cooper - tot om een keer te zien. Dochter vond m ook wel cool en we waren beide verbaasd door smells like teenspirit. Tof om eens gezien te hebben.

Electric callboy - ja onze afsluiter eigenlijk. Net als eerder dit jaar in de RTM een feestje. Hadden wat ons betreft nog wel een spot hoger mogen krijgen, maar wie weet over een paar jaar.

Wargasm - klonken super vanaf de camping. Hadden ze al als support gezien voor callboy eerder dit jaar. Mogen van mij zeker nog eens komen.

Sabaton - ja niet mijn muziek direct maar klonk prima en het vuurwerk was vanaf de camping ook tof!

Al met al: super weekend gehad, en we overwegen zeker om volgend jaar weer te gaan.
Maar dan wel een 4p festitent. Want wat extra ruimte is het ons/mij wel waard.

• Leuk
Waarderingen: Skut10

Users who are viewing this thread