Tijdens het weekend bijna niet op Festileaks gekeken. Veel te druk
Maar ik wou toch ook eens mijn ervaringen neerpennen. Vorig jaar heb ik daar te lang mee gewacht, dus nu alles nog vers in het geheugen zit
Donderdag
Na het examen af te nemen, ben ik zo snel mogelijk de trein opgesprongen om me naar de weide te begeven. Vlot gegaan, maar helaas toch Magnolia Park, Ego Kill Talent en Ankor gemist. De eerste twee was ik al zeker dat dat nooit zou lukken, maar Ankor had ik verdorie wel graag gezien. Dus dan maar met mijn zus naar de eerste band
Funeral Portrait: sterke start van mijn Graspop weekend! Had het al wat ingeluisterd en toch fan geworden van de band. Live vond ik ze ook sterk en ze mogen dus zeker terugkeren.
Sleep Theory: gelijkaardig verhaal. Vond ik ook wel goed, maar de tent was alvast wat drukker. Ben ook naar de signeersessie geweest (ik denk na Funeral Portrait).
Wind Rose: oorspronkelijk stond Lakeview op het programma, maar met de verschuiving gekozen voor Wind Rose. Ik was onder het idee dat dit mijn favoriete optreden van het weekend zou worden, maar helaas. Het geluid zat in het begin echt niet goed (tenzij ik me dat inbeeld), maar ik begon ook last te krijgen van de zon. Ik kan er niet zo geweldig goed tegen (en ik kan me er moeilijk door concentreren) en heb dus niet zo genoten van Wind Rose, helaas. Ik hoop ze nog een andere keer te zien in betere omstandigheden.
A Day to Remember: was oké, niet geweldig gezongen, vond ik wel. Maar heb me geamuseerd. Ik heb ze al zittend bekeken om wat te bekomen.
Bloodywood: vibe zat goed en goed optreden. Muziekgewijs gaat het nooit in mijn top zoveel zitten, maar blij ze nog eens gezien te hebben (en volledig deze keer). Tent was wel echt packed, zal wel een liter uitgezweet hebben ook.
Within Temptation: blijf ik steeds goed vinden en vond de zangeres haar stem echt wel sterk weer. Heb ze al meerdere keren gezien op Graspop en nooit spijt van gehad dat ik ben gaan kijken.
President: Tja, ik dacht ik ga de rest van President gaan zien... maar ze zijn 10 minuten vroeger gestopt blijkbaar (of dat zei mijn zus toch - en 5 minuten te laat begonnen)? Heb alleszins maar 1,5 liedje gezien, wat moeilijk om te oordelen.
Anthrax: geen grote thrash metal fan, maar ook niet van Limp Bizkit. Heb ik maar gekozen om anti-social mee te brullen, wat ik wel echt een tof nummer vind. Had de indruk dat het echt een strak optreden was.
Limp Bizkit: Dan maar de rest van Limp Bizkit gezien. De meningen van mijn vrienden (die het volledig zagen) waren verdeeld. Het stuk dat ik zag, vond ik vooral maar flauw. Stoppen na elk nummer, weinig energie van de band uit... Kan een momentopname zijn, maar was zeer weinig onder de indruk. Zeuren dat je een headlinerpositie wilt, maar dan niet eens echt een set kunnen vullen. Tja... mogen voor mij voorgoed gedegradeerd worden naar een lagere positie terug (of de festivaldag afsluiten zodat ik vroeger weg kan).
The Offspring: we hebben ons ondanks de regen wel goed geamuseerd en zijn er echt voor gegaan om de avond goed af te sluiten. Ben nog steeds niet overtuigd dat ze de headlinerpositie op een metalfestival echt verdienen, maar bon.
Vrijdag
Tja, deze dag was helemaal anders gelopen dan gepland. Sowieso al de zwakste dag, maar dan ook nog eens de warmste. Mijn vriendengroep wou weinig zien en had niets voor Cavalera (en zelfs daarvan waren ze nog niet overtuigd). Dus omwille van het weer besloten ze om te gaan zwemmen. Ik ging niet mee gaan, want ik wilde Drowning Pool zien. Heb ze voor het eerst (en laatst) in 2007 gezien op Graspop en hoop al jaren dat ze nog eens terug zouden komen. Dit jaar is dus niet het jaar. Gelukkig nog op tijd gezien dat ze afgezegd hadden, dus ben maar mee gaan zwemmen en we hebben ons zo geamuseerd. Zolang ik op de wei raakte voor Breaking Benjamin was het goed.
Dus die dat gemist: TX2, Asomvel, Mammoth, Trivium (geen van de 4 echt ingeluisterd, dus kon ze wel missen). En ja, Cavalera die ik een kans ging geven omwille van Piebe.
We Came As Romans: Nog op tijd hiervoor, maar vooral gevloekt op de zon. Zelfde verhaal als Wind Rose een beetje.
Breaking Benjamin: Zonder twijfel het beste optreden van de dag voor mij (en een van de beste van dat weekend). Geen nostalgieband voor mij, maar leren kennen door het forum. Vond ze echt heel goed en sterk van genoten. De belofte om meer naar Europa te komen, kan ik alleen maar toejuichen. Meer dan ooit overtuigd dat Graspop hen beter had opgeschoven na de Twisted Sister cancel, maar goed.
Alter Bridge: was oké. De band heeft een aantal nummers die ik graag hoor, maar vind ze live vaak niet zo bijzonder. Goed genoeg, maar ik had wel iets nodig met meer energie op dat moment.
Leprous: slechts een stukje van gezien en de tent was ook heel druk. Goed wat ik ervan gezien heb, maar heel veel was dat helaas niet.
Knocked Loose: Tegen wil en dank toch het laatste stuk gezien. Ik vind de muziek en de stem gewoon al niet goed, dus mij hebben ze sowieso niet overtuigd. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ze headlinerwaardig zijn, want ze klinken wel zoals de fans verwachten, vermoed ik? Ik hoop ze alleszins nooit meer te moeten aanschouwen, dan zijn er andere toekomstige headliners waar ik meer mee kan. Vond dat er ook maar weinig volk was, dus ik zal er niet als enige zo over denken.
Volbeat: was oké, maar ik was vooral moe en veel van hun liedjes klinken wel gelijkaardig (voor het ongetrainde/oningeluisterde oor). Blijf zijn stemgeluid precies wel "uniek" vinden en hoor het wel graag. Blij dat ze For Evigt gespeeld hebben.
Zaterdag & zondag volgen nog. Beide veel drukkere dagen voor mij ook.
Algemene bedenkingen:
- Gebruik die schermen in de Metal Dome nu eens. Bij bepaalde (drukke) bands kan je helemaal niets op het podium zien, dan kan je op z'n minst zo volgen.
- Jupiler mag toch ook wel eens schermen krijgen
- Ik vergaat vaak mijn coin af te geven, maar aan de bar vroegen ze daar ook echt nooit achter en rekenen ze de kostprijs er gewoon bij. Precies een stiekeme (douchebag) move om nog meer te verdienen op de al veel te dure drankjes
- Alles ging steeds vrij vlot eigenlijk. Extra kraantjes gezien/gebruikt vanaf vrijdag, maar ik weet niet of ze er donderdag al stonden
- Eindelijk heeft de merchandise een ander systeem, wel geen gebruik van gemaakt
- Ik miste het aankondigingsduo toch wel
- Dju, weer geen Festileaks meeting bijgewoond of mensen van het forum ontmoet. Gewoon niet meer aan gedacht om te kijken wanneer de volgende meetings waren (die bij Ankor al gemist omwille van dat examen)