Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Het is ontzettend wisselvallig. De pizza in het hoekje (met pittige olie) is echt top maar sommige verkopen van die stoeptegels van deeg waar dan wat kaas en een tomaat is langs gevlogen.

Vrijwel alles met friet was goed, maar dat wil je ook weer niet eindeloos eten.

Ik heb 1 spontane poging voor een broodje kebab gedaan omdat ik dacht iemand te zien lopen met een fatsoenlijke portie. Uiteindelijk 4 van die diepvries stukjes kebab die vooral zwommen in saus.

Ik mis vooral elke editie groente. Een wok waar meer dan 2 reepjes paprika in zitten ofzo.
De kebab vlak naast de tribune voor de mainstage was prima gevuld hoor. Tip van iemand anders op die forum, Piebe geloof ik. Bleek ook zo te zijn (dus dank!).

• Geweldig
Waarderingen: Piebe71
Het vervolg, iets vroeger dan verwacht

Volbeat viel mij wat tegen. Een beetje te repetitief ofzo. Ik heb de band al zo vaak gezien dat het begint te vervelen en daardoor was ik meerdere keren tijdens de set onaandachtig wat op m'n gsm aan het scrollen ofzo. Ik stond aan de north stage te kijken daar stond wel ENORM veel volk. Dat wel. Ik verschoot er echt van. In het verleden werkte aan de andere stage gaan staan dan waar de band speelt goed voor een goed zicht en veel ruimte, die middag zelfs nog met Trivium en de dag ervoor bij The Offspring. Al kan dat tweede wel te maken hebben met de hoeveelheid regen die toen gevallen. Maar in het verleden zelfs ook met Machine Head en Slayer. Anyway, niet echt een topshow voor mij.

St.Jimmy's vond ik wel zeer vermakelijk. Helaas de eerste nummers gemist door de verhuis naar de metal dome, maar verder vond ik het zeer vermakelijke set. De band speelde enorm strak in tegenstelling tot de tribute bands van de dag er voor!

Dan deze ochtend naar huis gemoeten voor een noodgeval. En daarna mijn hitteplan geactiveerd, want ik zag het echt niet meer zitten in die hitte. Alle bands die vandaag speelde zag ik reeds en zie ik later nog wel eens, op Rivers Of Nihil na maar die plan ik evt later deze tour nog te zien. Dus ik wou pas tegen Sonata Arctica gaan, maar het noodgeval waarvoor ik overhuis moest was blijkbaar nog niet volledig opgelost en zodus ben ik nu nog steeds thuis. Nu tegen morgen vroeg zou het ok moeten zijn, en ik wil morgen om 12 h 40 ECHT WEL Kuazar zien. Hopelijk komt het goed.

Intussen zit ik hier nu dus even thuis, zojuist de live stream gezien van Architects. Normaal doe ik geen reviews obv een live stream maar dit keer eens wel. En wat wordt gezegd over Sam zijn stem, klopt. En dat werd duidelijk voelbaar bv tijdens zijn screams bij Animals. Het klonkt meer als een 2 takt motor die niet in gang kwam. Jammer, want de muzikanten zijn wel een voor een top. Sam liet het niet tot z'n hart komen en pompte alles er uit wat hij kon. Een dame was zo onder de indruk zelfs, dat ze op een bepaald moment haar blote borsten liet zien aan de band. Maar de band heeft echt een pauze nodig. Niet enkel voor Sam z'n stem, maar ook voor hun plek op de line up op te eisen waar ze op zich recht op hebben.

Ik ben morgenavond of in de loop van maandag terug met deel 3
Derde en laatste deel over 2026. Door nog wat omstandigheden gisteren ochtend vertraging opgelopen maar uiteindelijk terug op de heilige wei geraakt. Kuazar was al begonnen, maar het liedje dat ik van hen zeker wilde horen (Machete Ché Poppe, eigenlijk ook het enige nummer dat ik echt kende) werd pas ingezet toen ik reeds op de frontline stond. Sympathieke band, mogen zeker terug komen.

Daarna had ik eigenlijk gepland even te gaan piepen bij Gaerea. Maar aangezien ik ze vorig jaar al gezien heb, en ik nu een aantal zaken nog moest afhandelen (toilet, drinken, een te kleine short wisselen, checken wie wanneer kwam handtekenen, ...) heb ik het optreden gelaten voor wat het was.

Ook moest ik nog ontbijten. Met dit warme weer krijg ik niks warm naar binnen gewerkt, dus mijn ontbijt bestond uit een magnum en een cola ijsje. Het is zo dat ik ook even bij Life Of Agony terecht kwam. Vroeger best fan van die band maar heel hard in de vergetelheid geraakt. En opeens had ik een helder moment, opeens viel mijn frank dat ik de band nog niet live gezien heb sinds de persoon die de band van zang voorziet terug een man is. Dus met de magnum in de hand, besloot ik even te blijven staan. Maar van zodra Keith zijn klep opentrok, stond ik rap aan de andere kant van de wei. Wat is er in godsnaam met die zijn stem gebeurd!? Vreselijk!

Dan was het tijd voor Europe! Die gaven een oerdegelijk concert, zeker voor hun leeftijd. Gitarist John Norum mag toch echt wel een levende legende genoemd worden en zanger Joey Tempest is nog steeds enorm goed bij stem. Die laatste had ook een paar woorden Nederlands geleerd en kwam mede hierdoor zeer sympathiek over. Echt een topshow, maar ik werd wel "kwaad" toen ik opeens dat deuntje van The Final Countdown hoorde. Omdat ik weet dat ze daarmee altijd afsluiten, maar ik had nog geen Carrie gehoord! Wat!? Was de show nu al gedaan!?! Maar goed, terwijl ik dat deuntje hoorde dacht ik ook bij mezelf "dat deuntje is zo simpel, zo onnozel, en toch heeft Joey daarmee deels de band weten te maken wat hij nu is. Daarmee is deze band wereldberoemd geworden. Terwijl hij dit 40 jaar geleden bedacht waarschijnlijk op een of andere Zweedse donkere zolder ofzo, en kijk waar hij nu staat". Anyway, veel te kort, deze show had gerust nog langer mogen duren!

Vtimas stond als volgende, maar ik had eigenlijk even nood om neer te zitten. Ik heb ze enkele jaren geleden ook gezien en om heel eerlijk te zijn was ik toen niet onder de indruk, dus heb het aan me voorbij laten gaan toch maar.

Dan Foreigner. Die bleken toch meer songs te hebben die mee kon kwelen dan ik dacht. Maar ik wou toch ook echt wel Kanonenfieber zien. Het is tegen mijn principes maar toch voor de eerste keer in mijn leven twee concerten gecombineerd. Kanonenfieber was geniaal. Pyro, strak gespeeld, veel theaterale element, kortom meesterlijk. Maar toch wou ik ook dat ene nummer live meemaken en ben dus na 2 nummers weg gegaan om te laat toe te komen bij dat nummer waarin hij zich afvraagd wat liefde is. Dat in combinatie met dat er meer nummers waren dan ik dacht die ik kon meekwelen, heeft me toen beslissen dat ik Foreigner toch eens volledig wil zien. Daarna wou ik nog terug naar Kanonenfieber maar die tent stond zo ongelooflijk gevuld dat ik me er niet meer aan gewaagd heb. Die zie ik ooit wel eens elders.

Daarna even rustig aan gedaan want ik wou energie hebben voor Bury Tomorrow en met vlak daarvoor een Solstafir optreden (dat vooral intens is) beloofde dat een vrij zware opgave te worden. Even de metal fair en metal market bezocht, naar het supermarktje voor een croissantje (die nog verrassend vers waren om dat uur!), ... . En tegen 19 h 30 ben ik mijn plekje vanvoor bij Solstafir gaan verzekeren!

Dan Solstafir. De show begon met wat Metallica afripperij. Ze hadden namelijk het idee gestolen om op voorhand een stuk van een film af te spelen. Echter tijdens het optreden stond de schermen uit, wat ik dan ook weer niet snap waarom ze daar niet streamen. De intro was lang nadien, maar sfeervol. De band was in topvorm, en leverde een puike prestatie af. De eindsolo van Fjara werd door heel de tent meegezongen en dat zorgde echt voor een van meest magische momenten uit mijn leven. Ook ik zong uit volle borst mee. Trouwens niet dat die tent zo vol stond, wat ik best schandalig vond voor deze tovenaren. Ik bedoel muzikanten. Maar ze lijken op tovenaren, vandaar de verwarring. Op het einde ging frontman Addi (wat denk ik zijn bijnaam is maar zijn echt naam ga ik me niet aan wagen) nog even het publiek in. En zo kwam een eind aan een van de meest fantastische Graspop optredens die ik zag dit weekend. Dit was fantastisch, dit was fenomenaal, dit was magisch, dit was ... kortom dit was Solstafir.

Dan rap lopen naar Bury Tomorrow, maar toch onderweg om mij te wapenen tegen de hitte nog een flesje water gekocht. Ik was wat aan het stressen om op tijd bij de Jupiler stage te zijn maar gelukkig is het eigenlijk maar gewoon de "straat" oversteken. Eerst even rustig gekeken bij Bury Tomorrow en na enkele nummers mee de pit ingedoken. Het was wel schandalig rustig, maar ja des te drukker zal het zijn geweest bij Frank Zummo en zijn muzikanten. Allee ja ik bedoel Electric Callboy maar voor mij is dat tegenwoordig Frank Zummo And Friends :) (ik was grote fan van Sum 41, en heb gelukkig EC al gezien met hun Sum 41 cover). En uiteraard voor de voetbal. Maar de moshers lieten het niet aan hun hart komen. De band deed waar ze goed in zijn, en deed dat op een oerdegelijke manier. Er was ook veel vuur bij vandaag. Kortom, een geslaagd en leuk optreden.

Sabaton was gewoon een standaard Sabaton optreden zeg maar. Hoewel er wel een pak meer pyro was dan normaal, maar ik bedoel muzikaal. Ook leuk dat Tommy even kwam mee doen. Een leuke show weeral

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en Blommie
Paar algemene zaken:
Barriere by marquee suckt zwaar qua sfeer beleving!
Pas dag 2 extra waterpunten voorzien, had echt donderdag al gemoeten, die helpen echt!
Bedieing drank leek pak trager dan andere Jaren, pak meer moeten wachten > door hitte? (zowel personeel als meer verbruik?)
Top dat wc's amper rijen hadden op de camping!
Artiesten konden echt goed met de hitte om! Vaak genoeg ze serieus zien zweten zonder in the boeten in kwaliteit.
Arosticcini shtokke zijn m'n favo maaltijd geworden. 10 stuks en door. Meteen ook genoeg zout binnen, wat me wel nodig leek!
Uiteindelijk veel van het initiële schema afgeweken om de twee saunatenten te mijden, zeker op donderdag waren die echt fataal.

Donderdag:
Magnolia park 6
- Gebrek aan energie bij de band, eerder saai gebracht.
Slay Squad 7.5
Ankor 7
- Serieuze oververhitting en geluid stond ook niet top
Danko Jones 7.5
Bulls on Parade 7.5
- Sound is top maar de energie van RATM mis ik toch echt.
Accept 8 - Topvorm
Wind rose 7
Cult of Luna 8.5
- Magistraal
President 8 - Ruimschoots de verwachtingen overschreden!
TDEP 8 - Chaotische set vol kwaliteit en uniekheid
Eervolle vermelding: Combichrist klonk echt goed vanop afstand

Vrijdag:
Hulder 7.5 - Niet m'n ding, mistte ergens toch de sfeer
Thornhill 8
TX2 8
- Zalige energie
Letlive. 8
Asomvel 7.5
Guilt Trip 8
Trivium 9
Sex Pistols - 7
Breaking Benjamin 8
Khublai Khan Tx 8

Ik word wakker na m'n 'klein' dutje op de wei denkende dat KL juist aan hun set begonnen is. Ik sta recht, richting bier,... Was het eigenlijk al hun laatste. wreed vervelend 😅 Ook niet veel energie meer of goesting in Volbeat, dusdan maar richting tent.

Zaterdag:
Mouth Culture 7.5 - Begonnen met het leukste nummer terwijl de sound nog niet goed stond, altijd spijtig :(
Fleddy 8 - Genoeg brood
POD 8
Primal Fear 8
- Toch wel eerder nostalgie en een zeer knappe gitariste!
Hollywood undead 8 - Vele malen beter dan de laatste herrineringen aan ze!
INK 8.5
CoC 8
Unc acid 7.5
BO 9.5
- Voor mij de topband van 2026. Iets met "Veni, vidi, vici". Hun plaats meer dan waard!
BMTH 8.5 - Voor mij leek de show net iets te veel op die van 24, waardoor ik er wat minder in zat. Was ook véééél drukker, waardoor ik me toch heb moeten verplaatsen.

Zondag:
Killus 8.5 - Legde de lat meteen hoog voor alle komende bands!
Kuazar 7.5
Gaerea 8
King 810 7.5
Vlitmas 7.5
Kanonenfieber 8.5
- Keek er enorm naar uit, en ook hier waren de verwachtingen volledig overstegen. Qua productie hadden ze prima al HL marquee kunnen staan.
Venom 7.5 - Wat er daar niet allemaal mis is gegaan qua sound/techniek, was echt vervelend doorheen de hele show. Blijft vooral recht staan door de guestsingers.
Carpenter Brut 8.5 - De ideale band of de ideale moment. Ik kreeg er een energieshot van die me moeiteloos tot het einde van Sabayon deed meegaan!
The plot in you 8 - Toffe sfeer, enorm veel jeugd, en een band die een strakke set leverde.
Sabaton 8 - Niet helemaal m'n ding, maar de show was echt wel af, en tof om vanaf een afstandje te volgen met wat maten.
Eervolle vermeldingen: Europe en Foreigner, deden wat ze doen, maar zijn eerder leuke opvulling om wat bij te gaan eten.

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Ohja nog iets wat ik eigenlijk best positief vond!

Ik was op voorhand heel sceptisch over blikjes. Ik heb ooit als student gewerkt in een coca cola fabriek, dus ik weet wat er met die blikjes gebeurd. Dat heb ik hier al eens verteld. En ook dat medewerkers in de fabrieken altijd blikjes nemen van de band.

Maar het voordeel van een blikje is (meer en beter) koolzuur! En ik ben daar misschien alleen in maar als ik veel dorst heb en van een blikje drinken en dan al die bubbels er bij, dat is best aangenaam. Nog een voordeel: de prijs is niet gestegen en toch is het 13 cl meer drinken. Ik kuiste steeds eerst mijn blikje af met water en nam servieten bij een eetstand, en droogde het af. En dan dronk ik van het blikje. Wat ik ook af en toe deed was het gewoon afkuisen met een serviet zonder eerst nat te maken, maar dan in een beker kappen.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

Users who are viewing this thread