Graspop Metal Meeting 2026

The North stage!

Wat een verschil met South waar ik op de donderdag maar 2 acts ga bekijken.

Static X:
Dit moet gewoon een knaller van een optreden worden. In hun hoogtijdagen met Wayne Static wel voorbij zien komen op festivals, maar om de één of andere reden kwam ik destijds via MTV niet verder als Push It. De laatste jaren wat gaan volgen met Edsel Dope; veel live clips op YouTube gekeken en dit maakt het een show waar ik echt naar uitkijk.
Windrose:
Ben ze gaan volgen om Diggy Diggy Hole, maar kwam er toch achter dat ik de nummers met een iets serieuzere toon toch wel fijner vind om te horen.
Een Together we Rise en Rock and Stone zullen live ongetwijfeld heerlijk over de weide heen schallen. En heerlijk meebrullen en graven natuurlijk. Bring on the dwars!
Tom Morello:
Echt een super muzikant. Doet ook als producent heel veel dingen voor ons zo geliefde genre. Maar heb hem in 2024 solo op de achtergrond meegemaakt en het doet me niet zoveel. Zal hem waarschijnlijk overslaan.
Megadeth:
Heb ze al een behoorlijk aantal keren gezien. Het hangt kwalitatief over het algemeen af van het humeur van de heer Mustaine. De laatste doorkomst kon me wel zeker wel bekoren. Als oude trashhead ben ik ook altijd wel fan van Dave en co geweest. Na het wat vaker horen van de nieuwe CD hoop ik ook zeker op een paar nieuwe nummers in de set. Maar ze gaan zeker nog eens terugkomen met hun lange afscheidstour.
Limp Bizkit:
In tegenstelling tot @MetalLimbo was ik echt wel een volger van Nu Metal in de jaren 2000. De eerste 2 platen van LB ook absoluut grijs gedraaid en de T-shirts tot op de draad versleten. Hopend dat ze niet heel naar gaan clashen met een andere jeugdliefde ga ik er toch weer staan. Altijd een feestje met deze malloten. Keep on Rollin'

Static X: moet ik me nog in verdiepen.
Windrose: ik heb niet zoveel met powermetal en fantasy, dus ik sla dit wijselijk over. Sta ik anderen niet in de weg.
Tom Morello: ga ik me niet in verdiepen
Megadeth: hoogstwaarschijnlijk laatste mogelijkheid, dus indien geen clash met de Marquee zal ik zeker aansluiten
Limp Bizkit: totaal afhankelijk van wat de rest van m'n graspopgroep doet

Wanneer beginnen we met de kleine podia/tenten? Dan kan ik me uitleven

Kleine mini-poll (uit nieuwsgierigheid):

Favoriete The Offspring album?
A / 🔥- Smash (Self Esteem, Come Out and Play, Gotta Get Away)
B / 🎉 - Americana (Pretty Fly, Why Don't You Get a Job?, The Kids Aren't Alright)
C / :unsure: - Een ander, namelijk...

Voor mij absoluut 🔥🔥🔥:cool:🤘 (compleet grijsgedraaid)!
Zal ook wel met leeftijd te maken hebben, Smash kwam uit toen ik (bijna) 16 was, toen zat ik wel zo'n beetje in mijn punkfase (of deze begon juist daarmee?). 😅
De 3 hoofd albums zijn voor mij geweest:
Smash
Ixnay
Americana

Maar Smash doet al wat de naam zegt, die smashed de andere albums gewoon opzij.
Gewoon 1 van de iconische albums uit de 90's.

• Leuk
Waarderingen: dennis87 en MetalLimbo
Static-x: Zal van het moment afhangen, nooit grote fan van geweest ken de band wel maar het zal van de clashes afhangen als ik een kijkje ga nemen of niet.

Windrose: Zeker weten allicht een van de hoogtepunten van het weekend!

Tom Morello: hiervoor ga ik passen, hoewel ik een fan ben van ratm ga ik toch skippen, 2 jaar geleden kon het mij ook niet boeien, had liever een andere gitarist op deze plek gehad, zoals Joe Satriani of Yngwie Malmsteen.

Megadeth: Persoonlijk de minst favoriete van band van de big four, allicht pik ik wel een stukje mee achteraan de wei.

Limp Bizkit: You hate them or you love them bij mij ist meestal dat 2de maar als ik ze ga zien weet ik nog niet.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71
static-X:
Na de verpletterende show op Dynamo ga ik deze zeker weer zien! Vind hun sound echt geweldig en ben erg benieuwd of ze op graspop net zo goed zullen zijn als dynamo!

Wind rose:
Ook een band die ik altijd wel leuk vind om te zien. Ondanks dat is dit misschien wel 1tje waar ik even bij een ander podium sta. Tis dat mn vriend ze nog nie gezien heeft, maar zou misschien ze deze X skippen omdat ik ze al op paaspop heb gezien.

Tom Morello:
nooit echt fan van RAM geweest of zijn solo werk. Zal wel even kijken, omdat de vorige X ik bij de merch stond (voor echt 2 uur ofzo) en het toch wel een beetje een gitaar legende is.

Megadeth:
3e X da k ze ga zien. Maar wss laatste X dus ga ik zeker nirt voorbij laten gaan

Limb Bizkit
vond ze live erg tegenvallen, dus is afhankelijk wat er tegenover staat en wat de rest doet of ik ze dit jaar ga zien.

Kan achterhaald zijn deze post, maar iemand een idee wanneer de time table bekend is?
Het, voor mij, magere programma gaat zelfs nog clashen ook denk ik.

De 3 hoofd albums zijn voor mij geweest:
Smash
Ixnay
Americana

Maar Smash doet al wat de naam zegt, die smashed de andere albums gewoon opzij.
Gewoon 1 van de iconische albums uit de 90's.

Ik vind dus Days Go By een echt underrated pareltje. Natuurlijk was hun muziek niet meer zo krachtig als eerst en was het in die tijd geen muziek meer om een hit te hebben. Maar heb mij echt kostelijk vermaakt met dat album!

• Leuk
Waarderingen: Projunk en MetalLimbo
Wat een superleuke ideeën weer hier! Ik loop alleen al meteen weer achter 😂 dus bij deze even mijn inhaalslag

Donderdag South:

Ego Kill Talent: deze band heb ik ontdekt toen ze de vorige keer op graspop stonden. Toen veel naar geluisterd en wilde ze gaan zien, maar toch gemist. Geen idee waarom (clash? honger? moe?). Daarna ben ik ze op een of andere manier helemaal uit het oog verloren maar nu dus weer herontdekt. Voor mij niet de hoogste prioriteit van de dag, maar blijft leuke muziek, dus wie weet ga ik ze deze keer wel zien?

Danko Jones: een keer in een voorprogramma gezien en was toen ontzettend slecht. Toch nog maar weer een kans gegeven bij het inluisteren en ik merkte dat ik de muziek in ieder geval op plaat toch echt wel kan waarderen. Tweede kans?

Accept: eerste nieuwe ontdekking! Superleuk en hier ga ik zeker meer naar luisteren de komende tijd en op graspop even kijken!

A Day To Remember: grappig dat dit zo'n nostalgie band is voor velen hier. Ik heb ze namelijk pas ontdekt toen ze de vorige keer op graspop stonden, maar werd meteen fan! Kijk er naar uit om weer alles lekker mee te schreeuwen :)

Within Temptation: niks voor mij

The Offspring: ik heb niet superveel met deze band, maar altijd even leuk om de meezingers mee te schreeuwen!

Donderdag North:

Static-X: niks voor mij

Wind Rose: weer een heerlijke nieuwe ontdekking voor mij. Kijk ernaar uit! Neemt iedereen hun pickaxes mee?

Tom Morrello: ik vind RATM leuk, dus misschien ga ik daarom even kijken

Megadeth: niks voor mij

Limp Bizkit: niks voor mij

En vanaf nu ga ik proberen bij te blijven, beloofd.

Bijlagen

• my-image.png
    my-image.png
    78,3 KB · Weergaven: 13
Donderdag North:

Static X, wel nieuwsgierig naar maar hier moet ik nog wat meer inluistertijd in steken. Push it vind ik wel een gave plaat.

Wind Rose, kende ik nog niet, gave ontdekking en absolute must see, ook voor t vrouwke!

Tom Morello, wel nieuwsgierig naar, geen must see.

Megadeth, waarschijnlijk ben ik hier een van de weinige die deze band nog nooit heeft gezien. Eerste en waarschijnlijk laatste kans dus. Grote kans dat we ze wel even gaan checken want trash kunnen we allebei wel waarderen. Dave z'n stem vind ik persoonlijk wat minder maar daar kan hij ook niets aan doen.

Limp Bizkit, Must see. Op een of andere manier hebben die gasten mij en m'n vrouw altijd weten te ontlopen op festivals. Hoog tijd dus om ze eens mee te pakken.

• Leuk
Waarderingen: MandyRose en MetalLimbo
Tja Tom Morello weer op de mainstage. Ik ben benieuwd hoe die dit keer gaat vallen. Die vorige keer doorkomst was niet echt memorabel. Maar het jaar erna in de Barn op Werchter was plots één van mijn beste shows van het jaar. Daar gebeurde echt wat in die zaal. The Ghost of Tom Joad live was magie en kippenvel all over. De RATM medleys bombastisch en Killing in the Name Off pure ontlading binnen en buiten de tent. Ik ben bang dat dit grotendeels de magie is van een show in een tent maar ik hoop van harte voor jullie dat een deeltje van die magie ook de mainstage van Graspop gaat aanraken. Dan is dit een show die je niet wilt missen.

• Wow
Waarderingen: MetalLimbo
als ik al deze berichten hier zie gaat het serieus druk worden bij Wind Rose 😮
Die jongens zijn afgelopen jaar echt enorm gegroeid!
Vorig jaar kregen ze het Klokgebouw goed vol. Op Wacken waren ze de eerste band die op de mainstages speelde, daar stond het toen afgeladen vol. Paaspop vorige week stonden ze redelijk in de avond op de een na grootste stage, ook die tent stond goed vol toen.
Ligt aan de line up, maar ik zie het wel gebeuren dat ze de volgende passage na dit jaar misschien wel de Jupiler headlinen. I mean, we hebben Kamelot gehad als headliner daar en dit jaar Avatar, dus waarom niet Wind Rose. Of bij een band zoals Sabaton als sub.
Doen het zowel muzikaal goed, laatste album eind 2024, op Paaspop een nieuwe "dance remix", dit keer Rock & Stone, die het ook altijd wel goed doen als social media interactie, ik verwacht dat zij nog wel extra kunnen groeien na de GMM passage.

Users who are viewing this thread