Graspop Metal Meeting 2026

Fleddy wordt ook metalcore genoemd. En volgens mij heb jij er toch echt niet zoveel mee Loek🤣
Ach ik heb met de meeste metalcore bands op de line up niets :)

Fleddy vind ik wel tof trouwens, op album weinig aan maar laatste keer op graspop een stuk meegepakt en dat was wel een leuk feestje. Maar ook daar is de metalcore ver te zoeken idd.

Alleen dat nummer is al genoeg voor mij om zeker te weten dat ik daar niet sta🤣 Aller verschrikkelijk zeg. Toch maar wat verdiepen in Leprous denk ik.
Leprous bewees afgelopen zaterdag nog dat ze wat mij betreft inmiddels ƩƩn van de beste liveacts in de Prog Metal zijn. Ik vind zeker niet al hun nummers goed en Einar z'n stem zal ook zeker niet voor iedereen werken. Maar ze spelen echt ongelooflijk strak, met volle energie en een supervette productie.

Ben wel benieuwd wat ze met die set van KL doen en wie er de dag afsluit. Gewoon Volbeat als afsluiter of eerst Alter Bridge met wat extra speeltijd, dan Volbeat en dan een uurtje knocked loose?

Zou wel jammer zijn als KL afsluit en Leprous en Volbeat tegelijk spelen

Ben wel benieuwd wat ze met die set van KL doen en wie er de dag afsluit. Gewoon Volbeat als afsluiter of eerst Alter Bridge met wat extra speeltijd, dan Volbeat en dan een uurtje knocked loose?

Zou wel jammer zijn als KL afsluit en Leprous en Volbeat tegelijk spelen
Dat laatste zou wel zuur zijn inderdaad. Hoop toch wel op Volbeat als afsluiter. Was in 2022 ook gaaf na Maiden

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
Ik heb besloten elke dag een genre van een bepaalde dag te luisteren en hierover een korte samenvatting te schrijven met mijn mening over de bands. Vandaag was het de beurt aan de openingsdag. Hier is mijn beknopte mening over:

DONDERDAG - METALCORE

A Day To Remember
: Openen deden we met ADTR, na hun show in 2022 (denk ik) was ik hier al grote fan van, ik kende hun nummers toen amper en sindsdien staan ze toch in mijn spotify top 100 lijst met meerdere nummers. De lyrics zijn leuk, kan meegebruld worden en met een goede stage presence is deze band gegarandeerd een sterke naam!

Dying Wish: Het blijft toch altijd spannend om een front vrouw te gaan beluisteren maar deze 'powergirl' doet toch denken aan de hardere versie van de nieuwe linkin park zangeres, stevige vocals die bij momenten echt waanzinnig klinken. Instrumentaal bekeken is het wel wat 'generiek' t.o.v. veel andere bands in dit genre. 't Klinkt allemaal wat teveel hetzelfde jammer genoeg.

Blackgold: Hip-hop meets Metal, Blackgold is over het algemeen zwak en de mix tussen de 2 genres is soms echt zeer rommelig, De songs zijn ook echt aan de zwakke kant, kwalitatief is het gewoon totaal niet te meten met andere bands. Ik laat ze links liggen vrees ik.

The Dillinger Escape Plan: Op dit punt dacht ik 'het gaat een lange dag worden met al die metalcore' en toch veranderde mijn mening na het 1ste nummer van deze band. Ze zijn zeker niet de hardste in de metalcore scene en hun teksten zijn euhm... Verstaanbaar? COOL! De harmonie tussen frontzanger & backing vocals is ook wel opmerkelijk goed!

Thrown: Leuk hoor, sterke vocals mist wel een onderscheidend element in hun muziek. Hun nummer 'Guilt' deed me op een gegeven moment hard denken aan een prodigy song. Heel stevige ritmes en enorm strak gespeeld (op album). Hopelijk krijgen we een evenwaardige show op Graspop als dat hun album is.

Ankor: Powervrouw #2 van de dag, alhoewel powervrouw... Het is een popzangeres die perongeluk auditie deed voor de verkeerde band geloof ik. Haar zang is in mijn ogen toch veel te soft voor de band waarin ze speelt. Hier zal ongetwijfeld wel een publiek voor zijn maar ik hoor er niet bij. SKIP!

Sleep Theory: Save the best for last zeggen ze wel eens en dat was vandaag wel het geval. Sleep Theory is in mijn ogen (ofja, oren toch) de sterkste Metalcore band op de line up wat ironisch is gezien hun plaats op de line up. De Metal Dome is zeker te min voor wat ze verdienen. Klinkt heerlijk, strakke vocals, heel sterke lyrics en een enorm plezier om te luisteren. Mocht je deze band niet kennen -> ga kijken!

Tot morgen!
Wat is normaal gesproken het genre waar jij warm van wordt?

Knocked Loose is metalcore maar ligt nog heel dicht tegen Hardcore (waar de core van metalcore afstamt), terwijl tegenwoordig de Hardcore influcences niet meer zo hard opvallen bij veel bands

Mja, zo dicht vind ik die niet tegen de hardcore liggen, het zijn vooral de andere bands die er eigenlijk heel ver van liggen. Hatebreed, Converge, Earth Crisis zijn eigenlijk de bands bij wie die noemer de lading dekte, maar dat genre is ondertussen overgenomen door een andere sound. OK, dat kan gebeuren, maar het is wel ironisch dat degenen die zowaar een hybride van metal en hardcore spelen, worden gezien als "niet echt metalcore".

Wat is normaal gesproken het genre waar jij warm van wordt?
Overwegend Hard Rock & Nu-Metal maar ik probeer zoveel mogelijk open te staan voor alles. De luisterdagen voor Punk/Punk Rock gaan mij het meest tegenzitten hier heb ik totaal geen affiniteit mee.

• Leuk
Waarderingen: Skut10
Overwegend Hard Rock & Nu-Metal maar ik probeer zoveel mogelijk open te staan voor alles. De luisterdagen voor Punk/Punk Rock gaan mij het meest tegenzitten hier heb ik totaal geen affiniteit mee.
Gelukkig staat er nooit zo extreem veel punkrock

Welke nu-metal bands kijk je naar uit?

Ik heb besloten elke dag een genre van een bepaalde dag te luisteren en hierover een korte samenvatting te schrijven met mijn mening over de bands. Vandaag was het de beurt aan de openingsdag. Hier is mijn beknopte mening over:

DONDERDAG - METALCORE

A Day To Remember
: Openen deden we met ADTR, na hun show in 2022 (denk ik) was ik hier al grote fan van, ik kende hun nummers toen amper en sindsdien staan ze toch in mijn spotify top 100 lijst met meerdere nummers. De lyrics zijn leuk, kan meegebruld worden en met een goede stage presence is deze band gegarandeerd een sterke naam!

Dying Wish: Het blijft toch altijd spannend om een front vrouw te gaan beluisteren maar deze 'powergirl' doet toch denken aan de hardere versie van de nieuwe linkin park zangeres, stevige vocals die bij momenten echt waanzinnig klinken. Instrumentaal bekeken is het wel wat 'generiek' t.o.v. veel andere bands in dit genre. 't Klinkt allemaal wat teveel hetzelfde jammer genoeg.

Blackgold: Hip-hop meets Metal, Blackgold is over het algemeen zwak en de mix tussen de 2 genres is soms echt zeer rommelig, De songs zijn ook echt aan de zwakke kant, kwalitatief is het gewoon totaal niet te meten met andere bands. Ik laat ze links liggen vrees ik.

The Dillinger Escape Plan: Op dit punt dacht ik 'het gaat een lange dag worden met al die metalcore' en toch veranderde mijn mening na het 1ste nummer van deze band. Ze zijn zeker niet de hardste in de metalcore scene en hun teksten zijn euhm... Verstaanbaar? COOL! De harmonie tussen frontzanger & backing vocals is ook wel opmerkelijk goed!

Thrown: Leuk hoor, sterke vocals mist wel een onderscheidend element in hun muziek. Hun nummer 'Guilt' deed me op een gegeven moment hard denken aan een prodigy song. Heel stevige ritmes en enorm strak gespeeld (op album). Hopelijk krijgen we een evenwaardige show op Graspop als dat hun album is.

Ankor: Powervrouw #2 van de dag, alhoewel powervrouw... Het is een popzangeres die perongeluk auditie deed voor de verkeerde band geloof ik. Haar zang is in mijn ogen toch veel te soft voor de band waarin ze speelt. Hier zal ongetwijfeld wel een publiek voor zijn maar ik hoor er niet bij. SKIP!

Sleep Theory: Save the best for last zeggen ze wel eens en dat was vandaag wel het geval. Sleep Theory is in mijn ogen (ofja, oren toch) de sterkste Metalcore band op de line up wat ironisch is gezien hun plaats op de line up. De Metal Dome is zeker te min voor wat ze verdienen. Klinkt heerlijk, strakke vocals, heel sterke lyrics en een enorm plezier om te luisteren. Mocht je deze band niet kennen -> ga kijken!

Tot morgen!

Ik vind Ankor juist veel beter klinken dan Dying Wish persoonlijk šŸ˜… Maar misschien is wat jij het popgehalte noemt, wat het juist toegankelijker maakt voor mij.

Gelukkig staat er nooit zo extreem veel punkrock

Welke nu-metal bands kijk je naar uit?
Eigenlijk enkel Slay Squad, Limp Bizkit en P.O.D. ben ik echt benieuwd naar. Voor de rest vind ik het Nu-Metal menu voor komende editie niet heel denderend.

Komende editie richt ik mij vooral op Heavy Metal & Hard Rock. Dat het maar snel Zondag is 🤪

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Graag ook wat positiefs over Blackgold. In 2023 heb ik zo goed als de hele donderdag en een klein stukje van Guns N' Roses meegepikt om daarna naar huis te rijden. Ik moest namelijk de dag nadien nog in de voormiddag gaan werken. Op vrijdag ben ik meteen na het werk terug richting Graspop gereden. Toen ik aankwam begonnen ze net met hun set op de Jupiler Stage. Nee, er was niet veel volk. Ik kon zelfs meteen richting de voorste rijen lopen. Maar ze waren echt wel welkom. Het klikte gewoon.

Ik vermoed dat ik ze deze editie, voor exact dezelfde redenen, helaas zal moeten missen. Maar mocht er niks anders spelen en mocht je fan zijn van nu-metal, geef ze eens een kans. Liefst vooraan. Ik zal het mezelf iig niet beklagen dat ik toen ben gaan kijken.

Eigenlijk enkel Slay Squad, Limp Bizkit en P.O.D. ben ik echt benieuwd naar. Voor de rest vind ik het Nu-Metal menu voor komende editie niet heel denderend.

Komende editie richt ik mij vooral op Heavy Metal & Hard Rock. Dat het maar snel Zondag is 🤪
Slay squad ken ik niet, zal het eens luisteren.

P.O.D. heb ik ook zin in, zeker na die laatste doorkomst. Fijn optreden was dat. Ook bij de nieuwe nummers hadden ze het publiek goed mee.

Zou static-x wel aanraden, waren op Alcatraz echt ontzettend goed afgelopen jaar.

Drowning Pool ook niet je ding? Heb ze nog nooit gezien maar Bodies meeschreeuwen lijkt me wel tof

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Well to be honest, this is quite impressive. If an album is on the way and it sounds like that, then count me in for a headline show by them!

Ik luister serieus van Foreigner tot Aborted, Archspire, of Watain. Dit is voor mij echt een dikke meh. Ik had altijd een hekel aan de uitspraak ''het klinkt allemaal hetzelfde'' maar hier haal ik echt 0 verschil uit de nummers. Tune naar Drop F, doe wat desonante tonen er doorheen en maak als zanger het geluid dat normaal uit de steenfabriek naast de mainstage komt.

Er is vast publiek voor, wel ander soort publiek wat mij betreft.

Slay squad ken ik niet, zal het eens luisteren.

P.O.D. heb ik ook zin in, zeker na die laatste doorkomst. Fijn optreden was dat. Ook bij de nieuwe nummers hadden ze het publiek goed mee.

Zou static-x wel aanraden, waren op Alcatraz echt ontzettend goed afgelopen jaar.

Drowning Pool ook niet je ding? Heb ze nog nooit gezien maar Bodies meeschreeuwen lijkt me wel tof
Static-x vind ik qua vocals heel goed maar het instrumentale eronder neemt bij mij veel van het ā€˜Nu-Metal’ gevoel weg.

Drowning Pool is op ā€˜Bodies’ en ā€˜One Finger & A Fist’ niet zozeer mijn ding. Ik zal er hoogstwaarschijnlijk wel staan al is het maar om mijn stembanden op te warmen voor de Vrijdag.

Black Gold is ook geen metalcore. Dat is Nu metal. En Thrown is meer hardcore zoals Hatebreed. Zijn toch echt andere muzikale stijlen
Nou ik ben een aardige nu metal liefhebber maar van die blackgold kan ik geen chocola maken.

Voor mij meer gangsta rap met wat gitaren.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread