Graspop Metal Meeting 2026

Dat begrijp ik wel.
Met name een wisseling van zanger(es), doorgaans toch het gezicht/boegbeeld van een band, heeft over het algemeen een behoorlijke impact op een band.

Maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, de ene keer amicaal, de andere keer minder amicaal, en soms helaas ook tragisch..
Noora en Alissa zijn immers ook al resp. de 2e en 3e vocalist bij hun band.
En daarnaast hebben zowel BB als AE nog wel meer ingrijpende veranderingen in hun samenstelling gekend (resp. Anton Kabanen en Jeff Loomis).

Zulke wijzigingen kunnen goed, slecht of gelijkwaardig uitpakken.
En soms is het ook gewoon wezenlijk 'anders'.

Enkele (zeer subjectieve) voorbeelden (≈ is 'anders'):
  • Battle Beast: Nitte < Noora
  • Arch Enemy: Johan << Angela ≥ Alissa
  • Nightwish: Tarja Turunen ≈ Floor Jansen
Ik vind persoonlijk Floor veel beter. De tijd van Tarja is voor mij ook nostalgie, maar haar Engels is veel minder.
  • Van Halen: David Lee Roth > Sammy Hagar >>
Sammy Hagar moet gewoon fulltime Chickenfoot gaan doen. Ik vind hem en Satriani veel meer tot hun recht komen in die band dan Solo.
En dan gaat RHCP maar op zoek naar een andere drummer voor Pinkpop.

Laatst bewerkt:
Landscape Tumbleweed GIF

Dan maar ff een vraag:
Hoe groot is de kans dat Architects en Babymetal tegelijk spelen met Moonspell.
Zowel de vriend waar ik mee ga als ik hebben niks met Babymetal, dus dan kunnen we naar moonspell gaan.
Maar hij wil graag naar Architects.
Dus als Architects en Moonspell overlappen zullen wij waarschijnlijk splitten. (Hij heeft nie mega veel met Moonspell, en ik vind gek genoeg Architects live echt niks. Terwijl ik wel groot Core fan ben😂)

Dan maar ff een vraag:
Hoe groot is de kans dat Architects en Babymetal tegelijk spelen met Moonspell.
Zowel de vriend waar ik mee ga als ik hebben niks met Babymetal, dus dan kunnen we naar moonspell gaan.
Maar hij wil graag naar Architects.
Dus als Architects en Moonspell overlappen zullen wij waarschijnlijk splitten. (Hij heeft nie mega veel met Moonspell, en ik vind gek genoeg Architects live echt niks. Terwijl ik wel groot Core fan ben😂)
Ervan uitgaande dat bmth de dag sluit zie ik moonspell niet gelijk staan met babymetal, want die gaan nog te vroeg spelen dan. Moonspell zal dan waarschijnlijk met architects en/of bad omens clashen

Ervan uitgaande dat bmth de dag sluit zie ik moonspell niet gelijk staan met babymetal, want die gaan nog te vroeg spelen dan. Moonspell zal dan waarschijnlijk met architects en/of bad omens clashen
Bad omens zou dan wel weer echt jammer zijn. Architects vind ik nie erg, maar dan word t stukje Moonspell en dan optijd weg voor BO

Inderdaad, Moonspell en Baby Metal zouden gewoon van plaats moeten wisselen maar dat zal jammer genoeg bij een droom blijven.
Heb moonspell nog nooit live gezien, maar lijkt me wel zo'n type band die beter tot zijn recht komt in de Marquee! Verwacht daar wel een mooie lichtshow en toch intiemere sfeer van. Maar mee eens dat Moonspell een plek op de main wel verdiend!

Volgens mij clasht de marquee sub vrijwel nooit met een mainstage headliner
Komt niet vaak voor inderdaad, maar er zijn wel aardig wat uitzonderingen:
  • 2025: Carcass 45 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2024: (Dark Funeral 5 min met Scorpions)
  • 2023: My Dying Bride volledig met Ghost (a.g.v. 3 uur GnR), Watain 30 min met Gojira, Eluveitie 25 min met Mötley Crüe
  • 2022: -
  • 2019: Cradle Of Filth volledig met Sabaton (a.g.v. 2 uur KISS)
  • 2018: Heilung (én Kataklysm) volledig met GnR (a.g.v. 3,5 uur GnR; Ghost daarvoor gek genoeg juist geen clash met Marquee), Watain 55 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2017: -
  • 2016: Gojira volledig met Nightwish

Komt niet vaak voor inderdaad, maar er zijn wel aardig wat uitzonderingen:
  • 2025: Carcass 45 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2023: My Dying Bride volledig met Ghost (a.g.v. 3 uur GnR), Watain 30 min met Gojira, Eluveitie 25 min met Mötley Crüe
  • 2022: -
  • 2019: Cradle Of Filth volledig met Sabaton (a.g.v. 2 uur KISS)
  • 2018: Heilung (én Kataklysm) volledig met GnR (a.g.v. 3,5 uur GnR; Ghost daarvoor gek genoeg juist geen clash met Marquee), Watain 55 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2017: -
Conclusie headliner set van 2 uur of meer clashen

Conclusie headliner set van 2 uur of meer clashen
Logischerwijs wel, maar niet helemaal, dan blijft nog steeds dit over:
  • 2023: Watain 30 min met Gojira, Eluveitie 25 min met Mötley Crüe

Logischerwijs wel, maar niet helemaal, dan blijft nog steeds dit over:
  • 2023: Watain 30 min met Gojira, Eluveitie 25 min met Mötley Crüe
5 minuten met scorpions vind ik dan ook niet helemaal fair. 5 minuten is eigenlijk niks en scorpions spelen ook naar verhouding volgens mij best vroeg tegenwoordig. Logisch natuurlijk want ze zijn ondertussen al wel op leeftijd

Dit is overigens wel ook dé reden dat Clashfinders vaak niet kloppen.
Met name in die late uren doet GMM toch regelmatig rare, onvoorspelbare dingen in de line-up.

• Leuk
Waarderingen: saurus en Joslittel
Volgens mij clasht de marquee sub vrijwel nooit met een mainstage headliner
Dat zou voor mij dan ook wel perfect uitkomen. Die zaterdag vanaf de late namiddag eigenlijk het minst bands dat ik wil zien van heel het weekend. Maar als er geen clashes zouden zijn, zal dat nog goed meevallen. Hopelijk deze dan allemaal mooi na elkaar:
- Orden Ogan
- Ice Nine Kills
- Moonspell
- Architects
- Bring Me The Horizon

Clashes zijn logisch, anders staat er een overvol podium.

Ik vind de mainstage zondag wel goed gevuld. Europe bijv. als 2e band? Die zakken wel steeds meer, van 3e band, naar sub, naar 3e band naar nu de 2e band.
Battlebeast nog als opener? I know nieuwe zangeres, maar dat was volgens mij nog niet bekend gemaakt.

Users who are viewing this thread