Graspop Metal Meeting 2026

Nou, dagtickets zaterdag en zondag in de pocket! Donderdag en vrijdag kunnen me niet heel erg bekoren. Zou me prima kunnen vermaken hoor, maar 3/4 dagen Graspop zit er komend jaar niet in. Zaterdag is helemaal in mijn straatje, en zondag wil ik ook niet missen met Electric Callboy, The Gathering, Mastodon, Carpenter Brut (waar ongetwijfeld nog clashes in zitten!). Achter deze must sees nog Periphery, Black Label Society, Life of Agony, Kanonenfieber. En als het even kan nog Alice Cooper, Bury Tomorrow, The Plot In You, Sólstafir. Ga me niet vervelen die dag!

Sowieso is Graspop één van de enige festivals waar Limp Bizkit niet de grootste naam van de dag is komende zomer
Net als Korn afgelopen zomer die bij ons voor NIN speelde terwijl ze op veel grote festivals met bijna dubbele capaciteit (RaR, Download bv) de grote naam waren die de dag moest dragen.
Het feit dat ze Limp Bizkit op de north stage hebben staan geeft wel hoop dat ze nog iets achter de hand hebben

Nou, dagtickets zaterdag en zondag in de pocket! Donderdag en vrijdag kunnen me niet heel erg bekoren. Zou me prima kunnen vermaken hoor, maar 3/4 dagen Graspop zit er komend jaar niet in. Zaterdag is helemaal in mijn straatje, en zondag wil ik ook niet missen met Electric Callboy, The Gathering, Mastodon, Carpenter Brut (waar ongetwijfeld nog clashes in zitten!). Achter deze must sees nog Periphery, Black Label Society, Life of Agony, Kanonenfieber. En als het even kan nog Alice Cooper, Bury Tomorrow, The Plot In You, Sólstafir. Ga me niet vervelen die dag!
Oei ik voel keuze stress aankomen. Vele opties en zo weinig tijd

• Leuk
Waarderingen: MikeHell
Anneke ken ik zeker wel, maar die zit al een hele tijd niet bij die band. Ik zit denk ik ook de verkeerde albums te luisteren? Afterwords, Blueprints, Home, Beautiful Distortion, kan er echt allemaal geen fuck mee. Komt ook ontzettend over als een band met een identiteitscrisis.
Almost A Dance, Always en Mandylion begrijp ik denk ik iets meer van? Maar klinkt alsof het een compleet andere band is? Gaan die festival shows ook in originele bezetting zijn? Heel veel vragen maar ik kan er als onbekende echt geen chocola van maken.
Haha, kan ik me helemaal voorstellen dat je er niet in een keer chocola van kan maken en dat het klinkt als een identiteitscrisis!

Als groot Gathering-fan kan ik het wel wat nuanceren hoop ik. Er zit wel degelijk lijn in de discografie van TG. En die lijn heeft vooral met sfeer/mood (of hoe je het noemen wil) te maken. Als je alle albums in chronologische volgorde legt blijken de overgangen ineens helemaal niet zo groot. De grootste shifts zaten in het begin, van een grunt (Always) naar een gewone mannenstem (nou ja gewoon) op Almost a Dance, naar een vrouwenstemm (Anneke) op Mandylion. Mandylion en Nighttime Birds liggen erg in elkaars verlengde, waarna met How To Measure A Planet de expirimenten de overtoon gaan voeren en de boel zelfs richting trip hop gaat. ALs je echter tussen Nighttime Birds en HTMAP Accessories: Rarities & B-Sides legt, heb je een behoorlijke missing link te pakken. Daar staan een paar demoversies op van nummers van Nighttime Birds die al erg richting HTMAP gaan. Ook staan er flink wat covers op die de invloeden van TG duidelijk weergeven. Met Anneke werd het daarna al flink expirimenteel, en die lijn hebben ze gewoon vastgehouden met Silje. Maar aLs je van de Silje-albums bijvoorbeeld West Pole, Heroes for Ghosts of We Rise er nog eens naast legt hoor je wat mij betreft zeker een en dezelfde band (als uit de begintijd) spelen.

Maar goed, als je ze niet gevolgd hebt en je moet op basis van de albums met Silje een link met Graspop leggen dan heb je het inderdaad lastig😅. En ze staan er natuurlijk op basis van een 'met-de-Anneke-uit-de-Mandylion-Nighttime-Birds-tijd

Laatst bewerkt:
Krijg een halve paniekaanval hier. Is er een reden bekend?
Volgens de Impericon aankondiging "Eine traurige Nachricht haben wir aber leider noch, Thornhill haben auch unser Festival abgesagt." of die auch ook wijst op andere festivals geen idee

Sowieso is Graspop één van de enige festivals waar Limp Bizkit niet de grootste naam van de dag is komende zomer
Net als Korn afgelopen zomer die bij ons voor NIN speelde terwijl ze op veel grote festivals met bijna dubbele capaciteit (RaR, Download bv) de grote naam waren die de dag moest dragen.
Het feit dat ze Limp Bizkit op de north stage hebben staan geeft wel hoop dat ze nog iets achter de hand hebben
Dat en waarom zou je als organisatie het risico willen nemen, zeker met die TBC van donderdag? Als die nog aan te kondigen headliner nog niet in kannen en kruiken was, hadden ze het zichzelf veel gemakkelijker kunnen maken door de namen niet direct met podiumindeling en al te delen, maar gewoon een rijtje met de grootste namen van de dag ofzo. Dan hadden ze Limp Bizkit en Within Temptation een plaatsje door kunnen schuiven en had niemand er iets van gemerkt of van kunnen zeggen.

Er komt daar gewoon nog een grote naam boven. Alleen echt geen enkel idee wie.

Heb precies hetzelfde idee en tof dat we geen idee hebben.
Met een 80% time table en artiesten hebben we anders tot mei niks te zeveren dadelijk

Heb hetzelfde met die zondag ja, die zondagavond is echt fucking stacked
Bij de laatste 3 bands van ieder podium zitten zo belachelijk veel dingen die ik wil zien dat ik een groot clashfest aan zie komen
Periphery, Solstafir, Carpenter brut, Electric Callboy, Sabaton, The Gathering, Bury Tomorrow, The plot in you, Mastodon zou ik allemaal wel willen zien maar dat gaat hem natuurlijk zeker niet worden:cry:

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Bij de laatste 3 bands van ieder podium zitten zo belachelijk veel dingen die ik wil zien dat ik een groot clashfest aan zie komen
Periphery, Solstafir, Carpenter brut, Electric Callboy, Sabaton, The Gathering, Bury Tomorrow, The plot in you, Mastodon zou ik allemaal wel willen zien maar dat gaat hem natuurlijk zeker niet worden:cry:
clashpop metal meeting 🙏

• Pray
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo en Loek123
Opvallend hoeveel mensen toch een lage dunk lijken te hebben van de GMM-organisatie.
Keer op keer presenteren ze een van de beste (zo niet beste) line-ups van alle metalfestivals, ondanks dat hen ieder jaar grote namen door de neus worden geboord door Live Nation. Dat vergt ongetwijfeld enorm veel werk, creativiteit, doorzettingsvermogen, veerkracht, etc.
Ieder jaar staan er toch weer grote en kleine (exclusieve) verrassingen, en weten ze weer een affiche te produceren om je vingers bij af te likken (voor de gemiddelde metalfan althans).

Desalniettemin wordt er steevast steen en been geklaagd, en lijkt er nauwelijks vertrouwen te zijn dat ze een openstaande headlinepositie kundig weten in te vullen (waarbij de 'Scorpions-kaart' met regelmaat wordt getrokken).
Sterker nog, soms begint de ongegronde kritiek zelfs complottheorie-achtige proporties aan te nemen...
Ok wow, je weet toch dat verschillende mensen verschillende smaken hebben dus altijd de ene band liever zien verschijnen dan de andere? Dus er gaat altijd "ongegronde kritiek" zijn hoor. Ikzelf ga al sinds 2010 jaarlijks naar Graspop en vind het bijvoorbeeld top om Sabaton (die toen ik de namiddag het hoofdpodium helemaal meekregen) nu weer net als in 2022 als headliner terug te zien. Terwijl andere dat dan weer slecht vinden om ze al terug te hebben. Daarom is dat toch nog geen "ongegronde kritiek". Ik zei enkel dat ik vrees dat er geen grote verrassing aankomt aangezien Jimmy dat zei, en andere festivals ook niet met een nieuwe headliner komen.

Er gaat altijd geklaag komen hoor, ookal staat er volgend jaar Metallica, System of a Down, Rammstein en AC/DC.. dan gaan er nog mensen zeggen dat het veel te commercieel is geworden.

Ok wow, je weet toch dat verschillende mensen verschillende smaken hebben dus altijd de ene band liever zien verschijnen dan de andere? Dus er gaat altijd "ongegronde kritiek" zijn hoor. Ikzelf ga al sinds 2010 jaarlijks naar Graspop en vind het bijvoorbeeld top om Sabaton (die toen ik de namiddag het hoofdpodium helemaal meekregen) nu weer net als in 2022 als headliner terug te zien. Terwijl andere dat dan weer slecht vinden om ze al terug te hebben. Daarom is dat toch nog geen "ongegronde kritiek". Ik zei enkel dat ik vrees dat er geen grote verrassing aankomt aangezien Jimmy dat zei, en andere festivals ook niet met een nieuwe headliner komen.

Er gaat altijd geklaag komen hoor, ookal staat er volgend jaar Metallica, System of a Down, Rammstein en AC/DC.. dan gaan er nog mensen zeggen dat het veel te commercieel is geworden.
een festival met 55k bezoekers per dag is per definitie commercieel. Ik denk dat veel bezoekers dat soms vergeten. ze moeten genoeg kaartjes kunnen verkopen om rendabel te zijn

Ik wil wel voor je kiezen hoor. Zo ingewikkeld vind ik die puzzel niet. :)

• Haha
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
Dat en waarom zou je als organisatie het risico willen nemen, zeker met die TBC van donderdag? Als die nog aan te kondigen headliner nog niet in kannen en kruiken was, hadden ze het zichzelf veel gemakkelijker kunnen maken door de namen niet direct met podiumindeling en al te delen, maar gewoon een rijtje met de grootste namen van de dag ofzo. Dan hadden ze Limp Bizkit en Within Temptation een plaatsje door kunnen schuiven en had niemand er iets van gemerkt of van kunnen zeggen.

Er komt daar gewoon nog een grote naam boven. Alleen echt geen enkel idee wie.
gemiddelde festileaks graspopper status tot januari:

1arqp8.jpg

Haha ik heb zo'n voorgevoel dat ik dan niet bij de south stage of de jupiler stage ga uitkomen die zondagavond.
The Office Yes GIF

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo
Ik denk er serieus aan om zaterdag te gaan. Heb wat ingeluisterd voor al die metalcore op de Mainstages en zeer te spreken over INK (wat een genre-overstijgend feest is dat zeg) en BMTH (beste poppy metalcore die ik ken, oud werk heel stevig en nieuw werk veel leuke/gekke details). Architetcs kende ik al en is best goed (goed op Alcatraz 2 jaar geleden ook). Bad Omens heeft zeker goede nummers, maar recent werk is mij geregeld iets te soft.

Verder erg benieuwd naar Rivers of Nihil en Loathe. Faetooth (sludge) nog te checken. Tesseract en Queensrÿche idem, maar normaal minder mijn ding.

Normaal meer een Marqueeganger dan Mainstages maar vreemd genoeg niet zoveel interessants daar deze keer. Uada wel heel interessant, maar laatste album vond ik matig. Moonspell is best goed, maar niet helemaal m'n genre. Six Feet Under is absolute brol in dat genre, maar wel een van de eerste extreme zaken die ik luisterde anno 2003/2004 (ofzo) dus misschien wel beetje van meepikken. Ondanks vooral BM/DM-fan te zijn, ken ik Embryonic Autopsy en Sinsaenum echt niet (nooit van gehoord zelfs) dus nog te checken.

Ook qua bands die ik nog nooit zag, is dit de beste dag voor mij in zijn geheel.

Jammer genoeg dan geen Oranssi Pazuzu (in feite de meest interessante band op de bill voor mij). Ook geen Gaerea, Cult of Luna , Septicflesh, Mastodon, Gatecreeper, WITTR, Solstafir, Bury Tomorrow, Thornhill (maar allemaal al (meermaals en/of recent) gezien). Old Man's Child (jeugdsentiment in mijn Dimmu-tijd), Possessed, Elder, Kanonenfieber, Venom, The Gathering waren de andere interessante bands die ik nog nooit gezien had.
Je noemt toch een 30 namen, weet je zeker dat je geen Combi wil? 😅 ;)

Het ging me niet om wat jij of anderen al dan niet leuk vinden, maar meer om de negatieve, pessimistische toon waarop zulke lage verwachtingen vaak uitgesproken worden, in de trant van 'zie ik ze...' en 'zullen ze wel...'

Het ging me niet om wat jij of anderen al dan niet leuk vinden, maar meer om de negatieve, pessimistische toon waarop zulke lage verwachtingen vaak uitgesproken worden, in de trant van 'zie ik ze...' en 'zullen ze wel...'
Ach, lage verwachtingen geven enkele grotere verrassingen 😂

Users who are viewing this thread