Graspop Metal Meeting 2025

Mooi om te zien dat Graspop dit jaar ruimte geeft aan 'Belgium's Finest' als het gaat om post-metal. Als liefhebber van het genre kan ik oprecht zeggen dat België op dat gebied toonaangevend is in de wereld. Met Amenra, Brutus en Psychonaut staan er dit jaar drie vertegenwoordigers op Graspop en dat is heel tof. Mooi ook dat Amenra de terechte waardering krijgt door de Marquee af te mogen sluiten. Hoop en verwacht dat het daar vol zal staan met echte liefhebbers en dat de mensen die meer uit zijn op een feestje zich gaan melden bij Korn of Airbourne.

Brutus timmert al jaren hard aan de weg en wint meer en meer aan populariteit. Na de uitpuilende Metal Dome vorig jaar en het succesvolle optreden op de Mainstage van Werchter is de promotie naar de Mainstage van Graspop een terechte. Hoewel ik ze persoonlijk liever in de Marquee zou zijn, of anders als afsluiter van de Jupiler Stage. Wel echt heel veel zin in die set van een uur!

En dan mijn persoonlijke favoriet: Psychonaut! Al jaren zit ik erop te wachten tot die eindelijk eens op Graspop zouden mogen staan. Stefan stond er natuurlijk al eens met Hippotraktor. En Thomas zou er eigenlijk vorig jaar staan als Stubru DJ, maar dat liep in de soep door het weer. Dus hoog tijd dat ze ook eens met hun geweldige band geboekt zouden worden. Na optredens op internationale festivals als ArcTanGent, Jera On Air, Dark Easter Metal Meeting, Motocultor, Paaspop en Into the Grave en in België al meermaals op andere grote festivals als Alcatraz en Lokerse Feesten te hebben gestaan, was het bijna gênant dat Graspop ze nog nooit geboekt had. Zeker ook gezien wat Thomas voor de metaltak van mediapartner StuBru doet. Nu gaat het er dan eindelijk van komen en ik kan niet wachten! Wel jammer van de clash met Deafheaven, dat dan weer wel.

Is dat genre voor Belgische metal een beetje te vergelijken met symfonische metal voor Nederland? En is Hippotraktor ook dat genre?

Is dat genre voor Belgische metal een beetje te vergelijken met symfonische metal voor Nederland? En is Hippotraktor ook dat genre?
Ja en ja. En ook bands als Stake, Pothamus, Thurisaz en Astodan kun je daar prima onder scharen. Uiteraard hebben ze allemaal wel hun eigen geluid en verwantschappen met andere genres. Maar 'Post' is wel dekkend als verzamelnaam voor die bands.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos
Zoals ik eerder al aangaf zijn dit soort lijstjes grotendeels gebaseerd op de clashes waar ze mee te maken hebben, dit is dan ook gewoon grotendeels de reden dat Amenra een lagere score heeft. Ze spelen tegelijk met Korn en Airbourne wat toch twee grote publiekstrekkers zijn. Klassiek geval van de data zien maar niet verder kunnen denken naar de betekenis erachter.

Beetje zelfde probleem voor Opeth en Slipknot. Beiden (en dan vooral Opeth) zouden wel een goed stuk hoger scoren als ze niet met elkaar zouden clashen, al zal het vast meevallen als een Opeth met Maiden zou clashen, vermoed ik?

Maar over een paar jaar heb ik genoeg vergelijkingsmateriaal. Met twee edities aan data zijn er nog niet veel dubbelen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jamel
Ja en ja. En ook bands als Stake, Pothamus, Thurisaz en Astodan kun je daar prima onder scharen. Uiteraard hebben ze allemaal wel hun eigen geluid en verwantschappen met andere genres. Maar 'Post' is wel dekkend als verzamelnaam voor die bands.

Kom eigenlijk ook niet veel verder qua grote metalnamen uit België, als je andere genres meeneemt. Amenra, Brutus en Stake zijn wel de grootste Belgische denk ik. Channel Zero lijkt me niet zo groot meer

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Toch moet channel zero gewoon nog een laatste keer knallen op gmm.

En wie weet wat nog verder kan groeien. Verbaasd mij nog steeds pshychonaut zo vroeg staat. In mijn ogen kan deze ook makkelijk richting de middag (en dan zul je zien dat de tent te klein is.)

Beetje zelfde probleem voor Opeth en Slipknot. Beiden (en dan vooral Opeth) zouden wel een goed stuk hoger scoren als ze niet met elkaar zouden clashen, al zal het vast meevallen als een Opeth met Maiden zou clashen, vermoed ik?

Maar over een paar jaar heb ik genoeg vergelijkingsmateriaal. Met twee edities aan data zijn er nog niet veel dubbelen.
Denk dat Maiden op het forum ook wel een stuk lager zou scoren als die met Opeth clashen, was ideaal voor mij geweest in ieder geval dan kon ik Opeth en Slipknot gemakkelijk beiden gaan zien zonder clashes.

Als je festivalbreed kijkt kiest men natuurlijk grotendeels alsnog voor Slipknot en Maiden.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Fijn om te zien dat je weer helemaal terug bent om te trollen.
België heeft een van de beste underground metal scenes met bands als Amenra, Brutus, Stake, Psychonaut, Pothamus, Hippotraktor, Wiegedood en zo veel meer.
De enige reden dat Amenra 'slecht' scoort is omdat ze tegenover Korn en Apocalyptica/Airbourne staan en vrij vaak te zien zijn de laatste jaren. Hadden ze die nu maar tegenover Judas Priest gezet...
In ieder geval zeer blij dat ik ze nog op zowel RW als de Lokerse kan gaan zien!
Edit: en ze staan niet eens op Pukkelpop...
Idd. Dat was een clash van 4 mogelijkheden (nooit meegemaakteerder). Gelukkig is er Koekdoos. Amenra valt dan zowiezo af op hoeveel kansen zijn er nog om ze nog eens te zien

Kom eigenlijk ook niet veel verder qua grote metalnamen uit België, als je andere genres meeneemt. Amenra, Brutus en Stake zijn wel de grootste Belgische denk ik. Channel Zero lijkt me niet zo groot meer
Denk inderdaad dat een deel van die Belgische post metal bands channel zero al voorbij zijn qua populariteit.

Aborted is één van de grotere namen uit die andere genres. Maar die worden dan ook wel vaak over het hoofd gezien omdat ze voornamelijk in het buitenland populair zijn en minder in België/Benelux lijkt mij. Ik denk niet dat er andere Belgische metal bands zo sterk staan in de VS bijvoorbeeld.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Qua grootte Belgische huidige metalbands die niet onder het post label vallen, kijk ik vooral naar Evil Invaders. Ik denk wel dat wat zij doen momenteel binnen heel Europa best een knappe prestatie te noemen valt. Ook Cyclone is al een tijdje terug van weg geweest. Ostrogoth en Killer waren ook ooit gigantische bands, maar zijn tegenwoordig ook eigenlijk nog maar een schim van zichzelf. Aan hun fantastische muziek zal het wat mij betreft al zeker in ieder geval niet liggen. En verder denjk ik dat een van de grootste Belgische metalbands ooit ook zeker Ancient Rites nog is, al vind ik die zelf echt niet goed. Belphegor is dan weer zo'n band die het goed doet in het buitenland, maar niemand in België lijkt ze te kennen

Aborted is één van de grotere namen uit die andere genres. Maar die worden dan ook wel vaak over het hoofd gezien omdat ze voornamelijk in het buitenland populair zijn en minder in België/Benelux lijkt mij. Ik denk niet dat er andere Belgische metal bands zo sterk staan in de VS bijvoorbeeld.
Ik zie ze eigenlijk meer tegenwoordig eerlijk gezegd als een Amerikaanse band met Belgische zanger ...

• Leuk
Qua grootte Belgische huidige metalbands die niet onder het post label vallen, kijk ik vooral naar Evil Invaders. Ik denk wel dat wat zij doen momenteel binnen heel Europa best een knappe prestatie te noemen valt. Ook Cyclone is al een tijdje terug van weg geweest. Ostrogoth en Killer waren ook ooit gigantische bands, maar zijn tegenwoordig ook eigenlijk nog maar een schim van zichzelf. Aan hun fantastische muziek zal het wat mij betreft al zeker in ieder geval niet liggen. En verder denjk ik dat een van de grootste Belgische metalbands ooit ook zeker Ancient Rites nog is, al vind ik die zelf echt niet goed. Belphegor is dan weer zo'n band die het goed doet in het buitenland, maar niemand in België lijkt ze te kennen

Ik zie ze eigenlijk meer tegenwoordig eerlijk gezegd als een Amerikaanse band met Belgische zanger ...
Ik kan me uitstekend vinden in je uiteenzetting, maar klein detail: Belphegor is een Oostenrijkse band.

• Leuk
Waarderingen: won666 en MetalLimbo
Ik kan me uitstekend vinden in je uiteenzetting, maar klein detail: Belphegor is een Oostenrijkse band.
Klopt, ik heb hun (ex?) gitarist Bernth onlangs live gezien in Utrecht samen met Charles Berthoud. Allebei nu Youtubers

Ik verwar met een andere black metal band, ongeveer zelfde naam. Maar ben hun exacte naam kwijt

• Leuk
als ik kijk naar belgische bands die nog eens op graspop mogen staan idd
evil invaders
butcher
schizophrenia
enthroned
wiegedood
aborted
coffin feeder
slaughter the giant
mordkaul
funeral dress
belgian associality
after all
pothamus
channel zero
bark
hemelbestormer
ancient rites

zou het trouwens niet meer dan logisch vinden dat channel zero in 2026 zijn afscheidsshows speelt op de 2grote belgische metalfestivals

keuze genoeg naar de toekomst toe zou ik zeggen nu terug on topic

• Leuk
Waarderingen: Wardibal, duck en won666
als ik kijk naar belgische bands die nog eens op graspop mogen staan idd
evil invaders
butcher
schizophrenia
enthroned
wiegedood
aborted
coffin feeder
slaughter the giant
mordkaul
funeral dress
belgian associality
after all
pothamus
channel zero
bark
hemelbestormer
ancient rites

zou het trouwens niet meer dan logisch vinden dat channel zero in 2026 zijn afscheidsshows speelt op de 2grote belgische metalfestivals

keuze genoeg naar de toekomst toe zou ik zeggen nu terug on topic
Fleddie Melculy mag ook steeds terug keren

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: Piebe71 en saurus

Users who are viewing this thread