Mooi om te zien dat Graspop dit jaar ruimte geeft aan 'Belgium's Finest' als het gaat om post-metal. Als liefhebber van het genre kan ik oprecht zeggen dat België op dat gebied toonaangevend is in de wereld. Met Amenra, Brutus en Psychonaut staan er dit jaar drie vertegenwoordigers op Graspop en dat is heel tof. Mooi ook dat Amenra de terechte waardering krijgt door de Marquee af te mogen sluiten. Hoop en verwacht dat het daar vol zal staan met echte liefhebbers en dat de mensen die meer uit zijn op een feestje zich gaan melden bij Korn of Airbourne.
Brutus timmert al jaren hard aan de weg en wint meer en meer aan populariteit. Na de uitpuilende Metal Dome vorig jaar en het succesvolle optreden op de Mainstage van Werchter is de promotie naar de Mainstage van Graspop een terechte. Hoewel ik ze persoonlijk liever in de Marquee zou zijn, of anders als afsluiter van de Jupiler Stage. Wel echt heel veel zin in die set van een uur!
En dan mijn persoonlijke favoriet: Psychonaut! Al jaren zit ik erop te wachten tot die eindelijk eens op Graspop zouden mogen staan. Stefan stond er natuurlijk al eens met Hippotraktor. En Thomas zou er eigenlijk vorig jaar staan als Stubru DJ, maar dat liep in de soep door het weer. Dus hoog tijd dat ze ook eens met hun geweldige band geboekt zouden worden. Na optredens op internationale festivals als ArcTanGent, Jera On Air, Dark Easter Metal Meeting, Motocultor, Paaspop en Into the Grave en in België al meermaals op andere grote festivals als Alcatraz en Lokerse Feesten te hebben gestaan, was het bijna gênant dat Graspop ze nog nooit geboekt had. Zeker ook gezien wat Thomas voor de metaltak van mediapartner StuBru doet. Nu gaat het er dan eindelijk van komen en ik kan niet wachten! Wel jammer van de clash met Deafheaven, dat dan weer wel.