Om het jaar een beetje positief in te luiden heb ik eens een overzichtje gemaakt van kanshebbers voor de resterende pak 'm beet 40 plekken op de line-up van GMM. Oftewel bands waarvan we weten dat ze in ieder geval in de weken rond GMM in Europa aan het touren zijn (of op z'n minst een keer optreden).
Uitgangspunt daarbij zijn de festivals in de weken voor, tijdens en na GMM die vermeld staan op
concerts-metal.com (in totaal 179 festivals meegenomen, van 23 mei tot 19 juli, plus Alcatraz en Lokerse Feesten..
).
Na het nodige copy-pasten zijn de volgende namen eruit gefilterd:
- bands die afgelopen jaar op GMM stonden.
- bands die komend jaar op Alcatraz, Rock Zottegem (Within Temptation) of Rock Werchter (uitgezonderd Amenra, die op beide festivals zullen staan).
- bands die door exclusiviteit, tourschema's o.i.d. uitgesloten zijn voor GMM (Sabaton, Heilung, Sleep Token, Agalloch, GnR).
- relatief onbekende/irrelevante bands.
Het resultaat is onderstaande lijst van (toevalligerwijs exact) 300 namen.
Nog enkele opmerkingen:
- in groen bands die ik persoonlijk heel graag op GMM zou zien, in blauw bands die ik graag zou zien.
- vanzelfsprekend heb ik niet van iedere band uitgebreid het tourschema bestudeerd, dus er zullen ongetwijfeld een hoop namen tussen staan die niet mogelijk zijn (laat ze gerust weten).
- de bands die 4 weken na GMM spelen zijn qua datum dichter bij Alcatraz/Lokerse Feesten, en dus wellicht waarschijnlijker als kanshebber voor die festivals (al hebben deze vanzelfsprekend niet meer zoveel plekken te vergeven als GMM).
- ja, er staan ook potentiële headliners als Muse, The Prodigy en QOTSA tussen, ook al zijn deze (inmiddels) niet (meer) al te waarschijnlijk; bij mijn weten zijn deze nog niet volledig uitgesloten (laat maar weten als dat wel het geval is), dus heb ik ze maar voor de volledigheid erbij laten staan.
- uiteraard is het niet compleet uitgesloten dat bands op herhaling komen (zoals ieder jaar gebeurt), of zowel op GMM en Alcatraz/Werchter staan (zie Amenra komend jaar); om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik deze namen (o.a. Judas Priest, Scorpions) toch gewoon weggelaten.
Ik hoor het graag als jullie nog aanvullingen, correcties, suggesties of andere op-/aanmerkingen hierop hebben, of natuurlijk wat jullie wish list is.
Fijne jaarwisseling allemaal, of hoe we hier in Limburg zeggen, een goeie roetsj!!
Bekijk bijlage 12254