Graspop Metal Meeting 2025

Helemaal mijn idee! :)👌
Je kunt daarnaast ook op de eerste pagina bepaalde reacties vastzetten en bijwerken, om zo direct een handig overzicht van bepaalde zaken te hebben.
Interessant om dit gesprek even terug te lezen. Ik heb iig al een plan om dit in de festivaltopics van 2026 aan te pakken. Kom ik tzt op terug.

Kan me niet echt voorstellen dat The Cult plan A was als headliner voor Rock Imperium. Ik ben benieuwd of die zich ook op Graspop gaan melden. En zo ja: op welke positie.
Dat festival heeft altijd wel wat kleinere headliners er tussen zitten
Helloween, Yngwie Malmsteen, Saxon, Avantasia waren daar bijvoorbeeld allemaal headliners in de afgelopen twee jaar
Een headliner als The Cult is dan toch wel iets logischer
Lijkt me inderdaad niet iets dat snel zou gebeuren op Graspop

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
Even iets anders, volgens iemand op de Britse radio staat Bad Omens op Download volgend jaar
Geen idee hoe betrouwbaar dit is, en als ze gaan touren zullen ze misschien eerder op Werchter eindigen
Jimmywe zei echter ze kunnen ook Graspop headlinen (denk meer als gokje, niet als inside informatie of iets dergelijks)
Wilde het hier even in de groep gooien, wat mensen hiervan denken.

Mijn mening: ik zie het niet zo snel gebeuren nog. Denk dat ze eerder sub zullen zijn dan headliner.
Als FiR echt geen headliner is zie ik ze wellicht nog een kleine north head zijn, maar voor een south stage headliner lijkt het me toch wel veel te vroeg nog, hoe hard die band ook groeit.

Bekijk bijlage 12027

Myles Kennedy dus bijschrijven op de vrijdag? Of toch de donderdag direct na Copenhell? (Credits naar @PimSp voor t delen in de groepsapp)
Ben vorige week naar zijn show in 013 geweest, erg fijn! Maar had het er ook met de misses over dat het eigenlijk jammer is dat hij zich met het solowerk ook op de metalfestivals richt. Hij zou perfect tot zijn recht komen in de Barn op Werchter en ook een keer een nieuw publiek aanboren. Maar het lijkt inderdaad weer Graspop te worden.

• Leuk
Waarderingen: Paddy en Loek123
Even iets anders, volgens iemand op de Britse radio staat Bad Omens op Download volgend jaar
Geen idee hoe betrouwbaar dit is, en als ze gaan touren zullen ze misschien eerder op Werchter eindigen
Jimmywe zei echter ze kunnen ook Graspop headlinen (denk meer als gokje, niet als inside informatie of iets dergelijks)

Mijn mening: ik zie het niet zo snel gebeuren nog. Denk dat ze eerder sub zullen zijn dan headliner.
Als FiR echt geen headliner is zie ik ze wellicht nog een kleine north head zijn, maar voor een south stage headliner lijkt het me toch wel veel te vroeg nog, hoe hard die band ook groeit.
T zou wel een verfrissende nieuwe headliner zijn. Zouden ze ook veel tickets wegzetten?
In nl verkopen ze 013 uit of al groter?

Dit is de lelijkste poster ever.
Die hoofden erbij geplakt.
Ik was precies hetzelfde aan het denken inderdaad
T zou wel een verfrissende nieuwe headliner zijn. Zouden ze ook veel tickets wegzetten?
In nl verkopen ze 013 uit of al groter?
Ja die verkopen wel met gemak de 013 uit, zou me niet verbazen als de volgende Nederlandse show in de afas is.
Hebben tot nu toe slechts 1 zaalshow in Nederland gespeeld dus blijft moeilijk inschatten.

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
Ben vorige week naar zijn show in 013 geweest, erg fijn! Maar had het er ook met de misses over dat het eigenlijk jammer is dat hij zich met het solowerk ook op de metalfestivals richt. Hij zou perfect tot zijn recht komen in de Barn op Werchter en ook een keer een nieuw publiek aanboren. Maar het lijkt inderdaad weer Graspop te worden.

Een beetje vergelijkbaar met andere zijprojecten van metalmensen dan, een Me And That Man of Nightflight Orchestra zal waarschijnlijk ook altijd gewoon naar de metalfestivals gaan.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Headliner op Graspop? Nee. Dat ze eerst maar eens beginnen met Rock Koekelare, Hillfest (mijn eigen festival), Rock Herk, Menen Rock of een ander plaatselijk festival om te headlinen voor ze zich aan Graspop wagen.

Ok sorry dat klinkt onrespectvol maar ik bedoelde het als een meme meer. Meer als cynisch ofzo. Ik vind het juiste woord niet. Maar natuurlijk zie ik die band best wel headliner zijn op een groter festival (en zeker niet alleen een plaatselijk festival, ikzelf of pakweg Rock Herk kan ze respectievelijk zoinzo en mogelijks zelfs niet betalen). Ik zie ze gewoon echt niet als Graspop headliner. Toch zeker niet op de mainstages. Als zelfs Electric Callboy nog niet mag headlinen. Al zie ik die wel in 2026 als headliner evt, als ik zie wat Hellfest met ze doet. En ik ben geen fan van Bad Omens. Electric Callboy kan ik wel nog aanhoren. Maar ik kijk echt alleen naar de feiten en niet mijn eigen mening.

Geloof mij trouwens, mocht ik de kans krijgen Bad Omens te boeken voor Hillfest (dat al enkele jaren niet meer doorgaat maar binnenkort een comeback misschien maakt maar nog steeds kleinschalig gaat blijven met waarschijnlijk in the end enkel lokale bands, maar ga even mee) ik zou het doen. Omdat ik weet dat ik er veel mensen gelukkig mee maak en ook natuurlijk omdat de band normaal gezien mijn festival zou uitverkopen. Maar vooral ook natuurlijk om mensen gelukkig te maken.

• Leuk
Ik was precies hetzelfde aan het denken inderdaad

Ja die verkopen wel met gemak de 013 uit, zou me niet verbazen als de volgende Nederlandse show in de afas is.
Hebben tot nu toe slechts 1 zaalshow in Nederland gespeeld dus blijft moeilijk inschatten.
Denk dat er een aantal andere kandidaten qua populariteit nog wel voorop lopen ten opzichte van Bad Omens. Van de komende editie bijvoorbeeld Motionless in White. Hadden zonder voorprogramma in enkele weken de 013 al uitverkocht. Hetzelfde geldt voor Spiritbox. En ook dan is de stap naar headliner echt nog groot he. Architects is het nog steeds niet gelukt, Parkway Drive en Bmth zijn de enige twee metalcore bands die het tot nu toe gelukt is.

Een Ice Nine Kills zie ik hun komende doorkomst wel bij de hoogste drie namen staan.

Denk dat er een aantal andere kandidaten qua populariteit nog wel voorop lopen ten opzichte van Bad Omens. Van de komende editie bijvoorbeeld Motionless in White. Hadden zonder voorprogramma in enkele weken de 013 al uitverkocht. Hetzelfde geldt voor Spiritbox. En ook dan is de stap naar headliner echt nog groot he. Architects is het nog steeds niet gelukt, Parkway Drive en Bmth zijn de enige twee metalcore bands die het tot nu toe gelukt is.

Een Ice Nine Kills zie ik hun komende doorkomst wel bij de hoogste drie namen staan.
I don’t think any of the bands you mentioned are more popular than Bad Omens.

Regardless, it’s too soon for them to headline Graspop in my opinion. They can get the Turnstile or Electric Callboy slot from 2024, I would say.

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias en Loek123

Ben het met je eens dat het nog te vroeg is, maar denk zelf niet dat Bad Omens qua populariteit onder doet aan bands als Spiritbox, Motionless in white, INK etc. blijft een beetje lastig in te schatten aangezien ze nog niet zo veel hier in de buurt hebben opgetreden. Als ik ze een plekje zou moeten geven op de huidige Graspop poster zou ik ze wel ergens rond Spiritbox plaatsen.

Ben het met je eens dat het nog te vroeg is, maar denk zelf niet dat Bad Omens qua populariteit onder doet aan bands als Spiritbox, Motionless in white, INK etc. blijft een beetje lastig in te schatten aangezien ze nog niet zo veel hier in de buurt hebben opgetreden. Als ik ze een plekje zou moeten geven op de huidige Graspop poster zou ik ze wel ergens rond Spiritbox plaatsen.
Als je zag hoeveel mensen bij de annulering op RW klaagden dat ze enkel hun (dag)ticket voor hen hadden gekocht en de vervanging niet waardeerden. Ik zie weinig mensen een dagkaartje halen van +140 voor Spiritbox of al die andere namen.

Leuke discussie over Bad Omens.
Ze zijn simpelweg populairder qua maandelijkse luisteraars op Spotify.
Die andere bands die genoemd worden zijn vaker naar Europa gekomen.
Dat kan een nadeel maar ook een voordeel zijn aangezien ze exclusiever zijn en fans de kans grijpen die ze krijgen om ze te zien.

Volgens mij gaat er de komende jaren wel wat veranderen bij metal festivals aangezien veel van de normale headliners afvallen omdat ze bv stoppen / even niet komen / minder populair worden. Dus de komende jaren kunnen acts sneller door groeien.

Als Graspop slim is kan je dit soort acts nu als subheadliner boeken zodat het publiek er bekender mee raakt en sommige nog komen voor de bekende acts. En kijken hoe de reactie er op is

Ik hoop wel op een meer metal band die nog kan doorbreken. Alleen daar vind ik het lastiger om bands te vinden die dat kunnen

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Loek123
Ik vermoed dat een Bad Omens op Rock Werchter sowieso meer een must see zal zijn dan op Graspop als je ervan houdt. Normaal gesproken kun je de hele dag door wel metalcore zien op Graspop, terwijl je op Rock Werchter eerst de Pommelien Thijsjes moet ontwijken voordat je überhaupt ergens in de buurt komt van core.

Iedereen lijkt het wel aardig eens te zijn, rond de 3e-5e grootste band van de dag lijkt een prima spot voor Bad Omens
in de avond op de mainstage, maar niet als headliner

vind het overigens ook wel bijzonder dat In Flames opeens weer omhoog is geschoten, zijn die zo veel gegroeid in de afgelopen twee jaar?
in 2023 stonden die vrij laag, als 6e laatste op de mainstages, en nu worden ze weer gepromote tot mainstage sub, heb ik iets gemist?
ik vind het overigens gewoon een goede band hoor, maar komen op mij niet over als een groeiende band.

• Leuk
Iedereen lijkt het wel aardig eens te zijn, rond de 3e-5e grootste band van de dag lijkt een prima spot voor Bad Omens
in de avond op de mainstage, maar niet als headliner

vind het overigens ook wel bijzonder dat In Flames opeens weer omhoog is geschoten, zijn die zo veel gegroeid in de afgelopen twee jaar?
in 2023 stonden die vrij laag, als 6e laatste op de mainstages, en nu worden ze weer gepromote tot mainstage sub, heb ik iets gemist?
ik vind het overigens gewoon een goede band hoor, maar komen op mij niet over als een groeiende band.
Melodeath heeft precies een boost gekregen, het laatste album was goed en misschien het meest belangrijke Anders lijkt redelijk consistent goeie shows te spelen, wat lang niet zo geweest is
.

I was a bit confused about that as well. Their recent album was pretty good but I still wouldn’t think of them as subs. Then again, we don’t have confirmation that they are subheadlining. Maybe they’ll be the fifth to last band on the main stages with Savatage and another unannounced band being the subs.

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias en Loek123

Users who are viewing this thread