Graspop Metal Meeting 2025

Iedereen lijkt het wel aardig eens te zijn, rond de 3e-5e grootste band van de dag lijkt een prima spot voor Bad Omens
in de avond op de mainstage, maar niet als headliner

vind het overigens ook wel bijzonder dat In Flames opeens weer omhoog is geschoten, zijn die zo veel gegroeid in de afgelopen twee jaar?
in 2023 stonden die vrij laag, als 6e laatste op de mainstages, en nu worden ze weer gepromote tot mainstage sub, heb ik iets gemist?
ik vind het overigens gewoon een goede band hoor, maar komen op mij niet over als een groeiende band.

In Flames stond de vorige keren ook gewoon als logoband op de poster, en je had eerder al eens een overzicht dat er nog best wat logobands bij konden komen, dus zo vreemd is het niet

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
In Flames stond de vorige keren ook gewoon als logoband op de poster, en je had eerder al eens een overzicht dat er nog best wat logobands bij konden komen, dus zo vreemd is het niet
Ze stonden inderdaad als logoband, en nu een stuk hoger als logo band, dat was mijn punt :) Logobands staan namelijk niet op alphabet, maar op volgorde van grootte op de poster. ik verwacht persoonlijk niet dat er nog iets groters op de zondag komt als Savatage en In Flames maar het is inderdaad wel mogelijk.

als je het over het overzicht bedoeld wat ik had gemaakt, dan zei ik volgens mij juist in dat bericht dat ik verwacht dat er een hoop 'niet logo bands' worden gepromote naar logo bands op de volgende poster. net als dat de vorige editie ook gebeurde met een aantal bands. staan in dat lijstje in het midden namelijk aardig wat bands die normaal wel als logoband staan op de lineup. Savatage en In Flames staan beiden heel hoog op de lineup, denk niet dat daar nog iets groters bij komt.

Als mainstage subs zou ik nu zoiets gokken:
Donderdag: Dream Theater en Motionless In White
Vrijdag: The Ghost inside en Rise Against
Zaterdag: Spiritbox en ADTR (Lorna Shore zou mogelijk ook nog kunnen als er niets groters bij komt)
Zondag: Savatage en In Flames

Interessant om dit gesprek even terug te lezen. Ik heb iig al een plan om dit in de festivaltopics van 2026 aan te pakken. Kom ik tzt op terug.
Top, Brian! :)(y)
Wordt zeer gewaardeerd dat jullie als forumleiding kritiek, op-/aanmerkingen, suggesties, etc. altijd serieus en in overweging nemen!

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Ah, de wederkerende "Er word teveel gespamd, er moeten regels komen"-discussie, die was ook alweer een tijdje geleden :LOL:
bored samson & gert GIF by vrt

Waren in de tijd van Mandylion hier toch ook wel redelijk bekend stonden bv. ook op de Metalopolis cd's van Studio Brussel. Als het al gebeurt zie ik ze eigenlijk eerder op Alcatraz. Maar om zeker te zijn heb ik toch ook maar een ticketje voor Doornroosje gekocht :)
Ik zou het tof vinden om The Gathering in deze samenstelling op Graspop te zien!

Maar eerlijk gezegd dan wel graag onder een andere naam. Ik ben groot fan van de band (van ...always tot nu kan ik allemaal waarderen en mijn eerste serieuze metalshow was van The Gathering in het Zwols Popfront).

Ik snap deze reünie en gun ze van harte dat de (inmiddels 5) shows in Nijmegen in een vloek en zucht zijn uitverkocht. Maar het knaagt wel een beetje: ik vind ook het werk vanaf West Pole tot en met Beautiful distortion betoverend en ben eigenlijk een beetje bang dat het succes van deze shows straks ten koste gaat van het nieuwere werk. Nou ja, ze gaan er uiteraard zelf over en ik vind ze ook zeker geen sell outs ofzo.

Ik zie het overigens prima zitten als bands klassieke albums uitdiepen of als ze materiaal spelen van een vorige succesvolle of juist een minder klassieke line up. Ik vind het soms alleen een beetje verwarrend. Heaven & Hell (Sabbath met Dio) vond ik een variant die erg duidelijk was.

Dat gezegd hebbende: ik zou het bijvoorbeeld van harte toejuichen als Tony Iommi en Tony Martin een tour doen met het Sabbath-materiaal van de platen Eternal Idol, Headless Cross, Tyr, Cross Purposes en Forbidden (maar dat heb ik volgens mij ook al een keer gemeld in een eerder Graspoptopic) 😅

Edit: laatste twee alinea's aangepast.

Laatst bewerkt:
Maar eerlijk gezegd dan wel graag onder een andere naam. Ik ben groot fan van de band (van ...always tot nu kan ik allemaal waarderen en mijn eerste serieuze metalshow was van The Gathering in het Zwols Popfront).

Ik snap deze reünie en gun ze van harte dat de (inmiddels 5) shows in Nijmegen in een vloek en zucht zijn uitverkocht. Maar het knaagt wel een beetje: ik vind ook het werk vanaf West Pole tot en met Beautiful distortion betoverend en ben eigenlijk een beetje bang dat het succes van deze shows straks ten koste gaat van het nieuwere werk. Nou ja, ze gaan er uiteraard zelf over en ik vind ze ook zeker geen sell outs ofzo.

Dit blijft echt de raarste take ooit over bands die hun eigen materiaal spelen, dat ze het dan maar onder een andere naam moeten doen...

Dit blijft echt de raarste take ooit over bands die hun eigen materiaal spelen, dat ze het dan maar onder een andere naam moeten doen...
Ik vind het in dit geval niet raar, als er meerdere versies van een band tegelijk bestaan en beiden optreden, dan is dat toch verwarrend?

Ik vind het in dit geval niet raar, als er meerdere versies van een band tegelijk bestaan en beiden optreden, dan is dat toch verwarrend?

Kan me niet voorstellen dat iemand per ongeluk kaarten koopt voor een speciaal aangekondigde anniversary show, denkende dat het een gewone show is.
Als een band een speciale show speelt met hun eigen materiaal, dan noem je dat toch ook gewoon naar de band?

Ik zou het tof vinden om The Gathering in deze samenstelling op Graspop te zien!

Ik zie het overigens prima zitten als bands klassieke albums uitdiepen of als ze materiaal spelen van een vorige succesvolle of juist een minder klassieke line up. Ik vind het soms alleen een beetje verwarrend. Heaven & Hell (Sabbath met Dio) vond ik een variant die erg duidelijk was.

Dat gezegd hebbende: ik zou het bijvoorbeeld van harte toejuichen als Tony Iommi en Tony Martin een tour doen met het Sabbath-materiaal van de platen Eternal Idol, Headless Cross, Tyr, Cross Purposes en Forbidden (maar dat heb ik volgens mij ook al een keer gemeld in een eerder Graspoptopic) 😅

Edit: laatste twee alinea's aangepast.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een issue gaat zijn, want vooralsnog wijst niets erop dat het meer gaat zijn dan die eenmalige reünie shows in Doornroosje. Die gaan gewoon als oude vrienden een weekje lol maken met elkaar ter ere van het 30-jarig jubileum van hun meest succesvolle album. En daarna gaan ze weer hun eigen weg. De broers Rutten en co. gaan weer verder met Silje en The Gathering wat het nu is. Anneke zal zich richten op de Ayreon shows van een paar weken later en alle projecten waar ze nog meer mee bezig is. En geen idee wat Jelmer Wiersma tegenwoordig doet, maar goed. Punt is dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het meer gaat zijn dan dit. Heel misschien dat ze het zo leuk vinden dat ze in de toekomst nog eens wat reünies organiseren, maar een hele tour met elkaar dat zie ik niet gebeuren.

Wel ongelooflijk blij met m'n ticket voor donderdag, maar dat geheel terzijde. 😄

Kan me niet voorstellen dat iemand per ongeluk kaarten koopt voor een speciaal aangekondigde anniversary show, denkende dat het een gewone show is.
Als een band een speciale show speelt met hun eigen materiaal, dan noem je dat toch ook gewoon naar de band?
Ik zeg niet dat ze de anniversary show onder een andere naam moeten doen. Ik ken de band verder ook niet heel goed. Mijn punt was gewoon dat als ze beiden de komende jaren uitgebreid zouden gaan touren onder dezelfde naam dat dat wel voor verwarring zou kunnen zorgen. Vooralsnog lijkt dat niet het plan dus maakt het allemaal niet zo veel uit, daarnaast heeft dit natuurlijk ook niets met Graspop te maken dus ik zal erover ophouden.

Daar doelde ik inderdaad op. Maar ik snap de opmerking van Koekdoos ook wel weer een beetje, al moest ik even schakelen bij de :ROFLMAO:-smiley😅 (en de reactie). Mijn take was ingegeven door de geschiedenis van de band (van deathmetalmetvrouw, via gothic/doom-metal naar de triprock van nu) en het vertrek destijds van Anneke bij the Gathering (ook weer niet helemaal als goede vrienden).
Ik ook niet hoor, eerder andersom: dat er nu hordes mensen die stil zijn blijven staan sinds Mandylion en nu denken dat The Gathering weer The Gathering Mark III is.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een issue gaat zijn, want vooralsnog wijst niets erop dat het meer gaat zijn dan die eenmalige reünie shows in Doornroosje. Die gaan gewoon als oude vrienden een weekje lol maken met elkaar ter ere van het 30-jarig jubileum van hun meest succesvolle album. En daarna gaan ze weer hun eigen weg. De broers Rutten en co. gaan weer verder met Silje en The Gathering wat het nu is. Anneke zal zich richten op de Ayreon shows van een paar weken later en alle projecten waar ze nog meer mee bezig is. En geen idee wat Jelmer Wiersma tegenwoordig doet, maar goed. Punt is dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het meer gaat zijn dan dit. Heel misschien dat ze het zo leuk vinden dat ze in de toekomst nog eens wat reünies organiseren, maar een hele tour met elkaar dat zie ik niet gebeuren.

Wel ongelooflijk blij met m'n ticket voor donderdag, maar dat geheel terzijde. 😄
Ik kan me herinneren dat de gebroeders Rutten helemaal niet zo blij waren met het vertrek van Anneke destijds, dus ik was een beetje verrast toen ik the Gatheringmailing kreeg waarin het werd aangekondigd (al hebben ze dit natuurlijk eerder gedaan met de TG25 shows, dus de oude pijn zal grotendeels weggesleten zijn). Gefeliciteerd met je kaart trouwens!
Ik zeg niet dat ze de anniversary show onder een andere naam moeten doen. Ik ken de band verder ook niet heel goed. Mijn punt was gewoon dat als ze beiden de komende jaren uitgebreid zouden gaan touren onder dezelfde naam dat dat wel voor verwarring zou kunnen zorgen. Vooralsnog lijkt dat niet het plan dus maakt het allemaal niet zo veel uit, daarnaast heeft dit natuurlijk ook niets met Graspop te maken dus ik zal erover ophouden.
Klopt, het heeft slechts zijdelings met Graspop te maken, maar het blijft leuk om het ook over de randzaken te hebben. En aangezien dit in de zomer plaatsvindt en de band het succes van deze concerten maar deels zag aankomen (dat meen ik uit het eigen commentaar op socials te kunnen halen) vind ik het ook weer niet een hele gekke gedachte wanneer hier iemand op springt en de band benadert met het idee dat ze hier meer uit kunnen halen door een zomerfestivaltour te doen.
The gathering '94-'07

En

The gathering

Compleet duidelijk voor de kenners 😜
Daar schaar ik mezelf in dit geval dus onder. 😅

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Piebe71
Hoe heet die ene band nu weer waarvan de ene van de andere creatieve inbreng had gestolen, en een eigen nieuwe bands begonnen met dezelfde naam? Forum stond er vol van. Batshukba of zoiets

Ik geef nog wat voorbeeldeb
Venom
De gebroeders Cavalera
Queensryche

Bij sommige bands kan ik er op de duur niet meer aan uit. Gelukkig nog nooit op een foute show gestaan maar allee ja ...

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
Hoe heet die ene band nu weer waarvan de ene van de andere creatieve inbreng had gestolen, en een eigen nieuwe bands begonnen met dezelfde naam? Forum stond er vol van. Batshukba of zoiets

Venom
De gebroeders Cavalera
Queensryche

Bij sommige bands kan ik er op de duur niet meer aan uit. Gelukkig nog nooit op een foute show gestaan maar allee ja ...

Maar dat is toch wat anders dan wanneer het dezelfde band zou zijn die twee soorten shows doet.

Weet niet in hoeverre Cavalera en Queensryche daadwerkelijk tegelijkertijd tourden onder dezelfde naam maar dan twee verschillende bands?

Afgelopen edities op Graspop was het in ieder geval duidelijk of je Sepultura of Cavalera had, en zelf vond ik het de laatste jaren ook heel duidelijk of je bij Queensryche stond of bij Geoff Tate.

Maar er zijn wel meer voorbeelden; zo heb ik in mijn glamhoek ook nog Great White en Jack Russell’s Great White rondlopen.

Bij The Gathering is het gewoon nog steeds dezelfde band, alleen heb je er dan nu gewoon Anneke bij. Gewoon kwestie van vermelden op de poster of de titel. Hoef je toch geen andere bandnaam voor te doen? Vind het gewoon eenzelfde vaagheid als de “Linkin Park moet nu anders heten”-logic. Maar ieder mag vinden wat ie wil he, het maakt mij verder ook niks uit!

• Winning
Waarderingen: Piebe71
Maar dat is toch wat anders dan wanneer het dezelfde band zou zijn die twee soorten shows doet.

Weet niet in hoeverre Cavalera en Queensryche daadwerkelijk tegelijkertijd tourden onder dezelfde naam maar dan twee verschillende bands?

Afgelopen edities op Graspop was het in ieder geval duidelijk of je Sepultura of Cavalera had, en zelf vond ik het de laatste jaren ook heel duidelijk of je bij Queensryche stond of bij Geoff Tate.

Maar er zijn wel meer voorbeelden; zo heb ik in mijn glamhoek ook nog Great White en Jack Russell’s Great White rondlopen.

Bij The Gathering is het gewoon nog steeds dezelfde band, alleen heb je er dan nu gewoon Anneke bij. Gewoon kwestie van vermelden op de poster of de titel. Hoef je toch geen andere bandnaam voor te doen? Vind het gewoon eenzelfde vaagheid als de “Linkin Park moet nu anders heten”-logic. Maar ieder mag vinden wat ie wil he, het maakt mij verder ook niks uit!
Nee, je hoeft het inderdaad niet te doen onder een andere naam. Ik zou het zelf alleen wel chique vinden in de richting van de dame die nu alweer een tijdje achter de microfoon staat.

En daar zit ook het verschil met de TG25 shows. Daar was iedereen bij die erbij wilde zijn en was iedereen uitgenodigd. En werden er door diverse zangers en zangeressen nummers gezongen uit elkaars perioden.

Maar goed, het is zaterdagmiddag, het regent en ik moet toch wat doen in afwachting van Feyenoord-Heracles vanavond

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Venom
De gebroeders Cavalera
Queensryche

Cavalera broertjes hebben na hun afscheid bij Sepultura nooit meer onder de naam Sepultura gespeeld. Enkel tours gedaan met de aankondiging zoals “Cavalera plays roots”. Dus dat zal nooit tot verwarring hebben geleid.

• Leuk
Waarderingen: saurus en Piebe71
And now for something completely different.

Ik zie met regelmaat mensen lekker zitten op de weide, en heel internet staat vol met portable, kleine opvouwbare mini stoeltjes.

Nu lijkt me dat best makkelijk maar wil niet de hele dag (als het warm is of als ik een pit in duik) een irritant pakket op me rug hebben wat een stoeltje kan worden.

Zijn er die ervaring hebben met dergelijk ding of tips hebben ???!
of ervaring willen delen

And now for something completely different.

Ik zie met regelmaat mensen lekker zitten op de weide, en heel internet staat vol met portable, kleine opvouwbare mini stoeltjes.

Nu lijkt me dat best makkelijk maar wil niet de hele dag (als het warm is of als ik een pit in duik) een irritant pakket op me rug hebben wat een stoeltje kan worden.

Zijn er die ervaring hebben met dergelijk ding of tips hebben ???!
of ervaring willen delen
Ik zie inderdaad hetzelfde. Maar een ministoeltje kan volgens mij nooit het comfort bieden wat je wilt. Op Inferno hadden onze buren ook zo'n mooi compact stoeltje. Moest je wel heel voorzichtig op gaan zitten. Als ik voor mijzelf spreek dan gan ik wel even een uurtje op één van de 2 tribunes zitten bij last. Wij zijn natuurlijk ook wel verwend met een plekje op Inferno. Zijn we ook met 10 minuten

Ik zou het zelf alleen wel chique vinden in de richting van de dame die nu alweer een tijdje achter de microfoon staat.
Je kunt ook ergens problemen zoeken die er wellicht helemaal niet zijn, oftewel projecteren.
Wij hebben toch helemaal geen idee wat zij allemaal onderling hebben afgesproken?
Wie weet is Silje nu wel zwanger ofzo, en was het misschien wel haar eigen idee om Anneke te vragen voor enkele reünie-optredens?
Weten wij veel..

• Leuk
Waarderingen: gmm033

Users who are viewing this thread