Verder helemaal eens met een FAQ. Hoewel mensen ook vaak op zoek zijn naar persoonlijke adviezen.
Ik snap dat de longtime gebruikers alles al voorbij hebben zien komen. Misschien ook een idee is dat ze de nieuwere laten reageren die weten het vaak ook wel. Je hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor dit topic, dat zijn we met zijn allen.
Het gaat er niet echt om dat 'oudere' leden geen zin (meer) zouden hebben om te reageren op praktische vragen ofzo. Die bereidheid zal er heus wel blijven.
Het punt is meer dat zulke vragen afleiden van de 'kern' van het topic, nl. praten, discussiëren, speculeren, ventileren, vooruitkijken en evalueren over de line-up van GMM.
Praktische vragen zijn vanzelfsprekend nodig, nuttig en welkom, maar halen wel 'de vaart' uit het main topic, en maken het minder prettig leesbaar.
Een apart topic (meer dan alleen een FAQ) daarvoor zou dan ook een uitkomst kunnen zijn, en zelfs een hoop voordelen kunnen bieden (bovenop de reeds aanwezige zoekfunctie natuurlijk).
Er zijn hier meer dan genoeg leden die ook (ver) buiten dit main topic kijken, en die meer dan bereid zijn om mensen van persoonlijke adviezen te voorzien.
En anders kan een linkje in het main topic naar een prangende vraag of interessante discussie over praktische zaken natuurlijk wonderen doen.
Nogmaals, ik ben zeker geen voorstander van een complete versplintering van het ons zo geliefde GMM-topic, maar veel eerder van een efficiëntere manier van lezen en praten over bepaalde onderwerpen, wat m.i. prima bereikt zou kunnen worden met slechts enkele extra topics, zoals dus een topic over praktische vragen, de al ingeburgerde H&M chat en het eveneens al actieve Alcatraz-topic.
Als dan verder nog het aantal onnodige reacties enigszins beperkt zou worden, zou dat in mijn ogen het hele topic ten goede komen.
Dat hoeft zelfs niet eens te leiden tot een afname van het aantal pagina's binnen dit topic, want ik vermoed dat het er ook toe zou leiden dat weer meer (oude en nieuwe) leden actief/actiever worden in het topic.
Het probleem is m.i. dan ook niet zozeer het grote aantal pagina's, maar vooral de trend van kwantiteit over kwaliteit, wat voor mij dus juist andersom zou moeten zijn (hoewel het zoals eerder gezegd dus wel degelijk weer de goede kant op lijkt te gaan
).