Graspop Metal Meeting 2025

Denk het niet. Muse lijkt geen embargo te hebben op de bekendmakingen. En anders hadden die dat vast nu wel gedaan, want ik kan maar 1 plausibel argument verzinnen om niet net als "normaal" als eerst de South Stage headliner te publiceren. Namelijk dat die van de South Stage er nog een slotje op heeft gezet. De enige band waarvan we echt zeker zijn dat ze binnenkort met een EU-tour gaan komen is Volbeat.
Of dat de South stage een wat oudere / klassiekere / ... band is, die mogelijk meer de VIP aanspreekt, dan een Korn...
Ik snap jullie focus niet zo op dat south = grootste = belangrijkste. Dat hebben ze toch net heel bewust allemaal veranderd naar 2 gelijkwaardige podiumnamen in plaats van Main 1 en Main 2.

Of dat de South stage een wat oudere / klassiekere / ... band is, die mogelijk meer de VIP aanspreekt, dan een Korn...
Ik snap jullie focus niet zo op dat south = grootste = belangrijkste. Dat hebben ze toch net heel bewust allemaal veranderd naar 2 gelijkwaardige podiumnamen in plaats van Main 1 en Main 2.

Ook een goede theorie. Maar het is toch vrijwel altijd dat de grotere naam op de south stage speelt? Enige dat ik zo kan bedenken is Def Leppard en Motley Crue, waar Def Lep op south speelde, maar die wisselden af bij hun tour en toevallig was het de beurt aan Def Lep om af te sluiten.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en festivalryo
Is Linkin Park nog een optie voor zondag? Hebben ruimte in de agenda voor zondag de 22e. Ik weet dat ze ook op Werchter staan maar is het nog nooit voorgekomen dat die een band (headliner) hebben gedeeld?

EDIT: Hoop het overigens niet, heb net kaarten gekocht voor het GelreDome.

Is Linkin Park nog een optie voor zondag? Hebben ruimte in de agenda voor zondag de 22e. Ik weet dat ze ook op Werchter staan maar is het nog nooit voorgekomen dat die een band (headliner) hebben gedeeld?

EDIT: Hoop het overigens niet, heb net kaarten gekocht voor het GelreDome.

Die staan dan op Hellfest

Dat is inderdaad gedaan voor de framing "twee gelijkwaardige headliners". Maar als je naar andere festivals kijkt is er over het algemeen 1 echte headliner, wat niet per defenitie de afsluiter hoeft te zijn.
Sommige bands worden ouder, willen niet meer zo laat spelen, maar trekken nog veel publiek. Dan is het een prima optie om een jongere band energiek te laten afsluiten die normaal voor.minder publiek speelt.
En soms kun je dan wegkomen met twee kleinere namen (FFDP en Judas Priest of Scorpions en Machine Head) die samen de kosten dekken van een grotere naam (Iron Maiden/Slipknot/Tool enz.)

Toch is er nog wel fysiek onderscheid tussen North en South natuurlijk (iets breder veld voor South dus ruimte voor meer publiek, VIP-deck aan die kant). En het blijft toch in veel gevallen ook wel zichtbaar op de line up dat South > North (volgorde op de poster, soms even grote bands die beide afsluiten maar als 1 van de 2 groter is staat die altijd op South, nooit op North). In het kader van de marketing snap ik dat ze die twee graag als volledig gelijk neer willen zetten, dus in die zin is het ook logisch om eens eerst de North headliner van een dag aan te kondigen, maar die volledige gelijkheid blijft marketing, geen feit.

Tot nu toe heb ik toch maar een, "Meh" gevoel. Headliners die er samen meer gestaan hebben dan dat er effectief edities hebben plaatsgevonden.

Ik hoop toch op een degelijke undercard, want wild word ik bij deze namen nog niet, zal ook wel met gewenning te maken hebben.

• Thinking
Waarderingen: Akephalos
Toch is er nog wel fysiek onderscheid tussen North en South natuurlijk (iets breder veld voor South dus ruimte voor meer publiek, VIP-deck aan die kant). En het blijft toch in veel gevallen ook wel zichtbaar op de line up dat South > North (volgorde op de poster, soms even grote bands die beide afsluiten maar als 1 van de 2 groter is staat die altijd op South, nooit op North). In het kader van de marketing snap ik dat ze die twee graag als volledig gelijk neer willen zetten, dus in die zin is het ook logisch om eens eerst de North headliner van een dag aan te kondigen, maar die volledige gelijkheid blijft marketing, geen feit.
Ik snap het north/south verschil wel en waarom de laatste act op de south staat maar ligt het aan mij of is het geluid op de south altijd enorm uitgebalanceerd t.o.v. de north stage?

Met een festival toch voor een groot deel gericht op enkel Metal met wat kleine zijstraten is het niet gek dat je de Headliners weer & weer & weer krijgt. De aanwas is niet zo groot. Het zou goed zijn dat Graspop wat middelgrote acts wat doorduwt en zich laten bewijzen naast Korn, Iron Maiden enz.

Als Werchter puur rock zou programmeren zouden we hetzelfde zeggen over Pearl Jam, RHCP, Muse, KIllers enz. wat nu ook al wat gezaag oplevert soms. Het is dat ze wat anders ernaast zetten anders zou je daar ook niet aan ontkomen.

Ik moet wel zeggen, vorig jaar stonden er gewoon 60 bands van de 135 voor de 1e keer op Graspop, dat biedt toch wel perspectief he :D !

Op basis van de eerste drie namen maakt Graspop het me niet makkelijk om nog wel 1 dag te komen. Waarschijnlijk vertrekken we zondag richting Engeland en Glastonbury. Heb daarom mijn zinnen gezet op de donderdag of vrijdag voor een dagticket en Korn was dé band die ik wilde meepakken. IM en Slipknot al genoeg gezien. Ben benieuwd wat er bijkomt.

Users who are viewing this thread