Ik vond ze inderdaad geweldig, een van mijn hoogtepunten afgelopen jaar!
Stond zo goed als eerste rij, kippenvel en zelfs hier en daar een klein traantje..
Ik kan het niet helpen, het is iets in die combinatie van die stem met een vlaag van nostalgie ofzo.
En natuurlijk staat Klaus er tegenwoordig bij als een, nou ja, houten Klaas, zijn stem is nog redelijk in orde (niet top), en de rest van de band maakt qua enthousiasme en muziek ook nog veel goed.
Ook in 2022 heb ik ervan genoten, hoewel ik niet meer echt weet of het toen daadwerkelijk slechter of gelijk was (uiteraard speelden er ook al de nodige andere factoren mee op die momenten..
).
Niemand is immers zo doof als een grote fan, en op de eerste rij krijg je ook altijd alles anders mee, is mijn ervaring.
The Zoo is inderdaad een heerlijk nummer, evenals Still Loving You, Send Me An Angel, en natuurlijk Rock You Like A Hurricane, een van de allergrootste rock/metal anthems ooit!
Ik houd van vrijwel alle subgenres en tijdperken van metal, en vind dan ook dat ze allemaal op een groot metalfestival als GMM thuis horen.
De diversiteit aan fans van alle leeftijden maakt zo'n festival ook juist zo mooi.
En legacy bands als Scorpions, die het hele metalgenre hebben gedefinieerd, zijn er zeker niet alleen voor de oude garde, maar hebben ook nog steeds, heel terecht, vele jonge fans van alle nationaliteiten.
Helaas vallen er echter ook steeds meer van dat soort bands en helden weg (Black Sabbath, Ozzy, Dio, Lemmy, etc.), en het zal geen tientallen jaren meer duren voordat bands als Scorpions, Judas Priest, Iron Maiden, Deep Purple, Saxon, Uriah Heep ook definitief weg gaan vallen.
Dus laten we ze koesteren zolang ze er nog zijn, en laat ze lekker iedere 2-3 jaar hun plekje meepikken op onze favoriete festivals, zodat nog heel wat vaders hun zoons en dochters er mee naar toe kunnen nemen!