Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Dat er te veel metalcore staat lijkt me duidelijk, maar het bij elkaar optellen van metalcore en hardcore bands vind ik dan weer nergens op slaan. In mijn ogen twee heel verschillende genres. Zo is metalcore mijn favoriete genre en heb ik helemaal niets met hardcore.

Bijvoorbeeld punk, post hardcore en hardcore bij elkaar optellen lijkt me dan nog logischer
Post-hardcore lijkt toch meer op metalcore dan op hardcore, dus zou ik dan weer eerder bij die eerste rekenen.
Bv. op Wikipedia worden veel bands zowel metalcore als post-hardcore genoemd, dus daar zit wel een grote overlap/schemergebied tussen.
In mindere mate geldt dat natuurlijk ook wel voor metalcore en hardcore, of post-hardcore en hardcore.
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Over genre discussies gesproken: fijn dat Graspop dit jaar wederom geen “rollator” zondag heeft, maar alles weer netjes over het weekend heeft verspreid! :)
Dat is geen genre-discussie, maar een leeftijd-discussie. 🤓

Maar inderdaad, vergeleken met voorgaande jaren lijkt het aantal 'rollator' bands veel meer verdeeld over het hele weekend:
  • do.: Alice Cooper, Heart (, Doro, Kerry King, Megadeth, Max & Iggor Cavalera)
  • vr.: Judas Priest, Brian Downey, Bruce Dickinson
  • za.: Uriah Heep, Glenn Hughes (, Flotsam And Jetsam, Blind Guardian, Mr. Bungle, Iron Allies)
  • zo.: Scorpions, Deep Purple (, Extreme)
Zoals ieder jaar zijn de main stages op zondag weer goed gevuld met bands die de oudere generatie metalheads zal aanspreken, met ook bands als Rival Sons, Black Stone Cherry, Corey Taylor, The Last Internationale.
Dat geldt ook wel voor de donderdag en vrijdag (en in mindere mate de zaterdag, hoewel niet op main stage), maar dat varieert wel wat meer over de jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
298
613
net zoals bij vorig jaar moet ik wel zeggen: je hebt metalcore en je hebt metalcore
bring me the horizon krijgt de noemer metalcore maar is totaal niet te vergelijken met crystal lake of hanabie die ook het metalcore label krijgt.

Denk dat het probleem ook niet zozeer de uitersten van de metalcore zijn die net wél of nét niet bij het genre horen. Het zijn die generieke, inwisselbare groepen uit het centrum, de bands zonder eigen smoel. ERRA, Fit for a King, Bury Tomorrow, Of Mice and Men, waarbij braaf alle vakjes volgens de formule worden afgevinkt.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.444
4.598
Denk dat het probleem ook niet zozeer de uitersten van de metalcore zijn die net wél of nét niet bij het genre horen. Het zijn die generieke, inwisselbare groepen uit het centrum, de bands zonder eigen smoel. ERRA, Fit for a King, Bury Tomorrow, Of Mice and Men, waarbij braaf alle vakjes volgens de formule worden afgevinkt.
Daar ga ik toch niet mee akkoord, ik vind net dat erra, Bury tomorrow en fit for a king net een eigen karakter hebben en de lijnen van metalcore uittekenen waarbij de rest hen volgt. Met of mice and men ga ik dan wel weer akkoord met die stelling.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
De lat voor "rollator-bands" wordt qua leeftijd wel in één keer een stuk omlaag gehaald met bovenstaand overzicht. Nog even en ik ga me echt oud voelen🤭
Mja, ik vind het ook maar een stom woord eigenlijk, zoals ik ooit al eerder heb gezegd.
Maar het blijft zo nu en dan toch steeds opduiken, dus ja..

Het is ook niet echt duidelijk wat nou precies wel of niet een 'rollator'-band is.
Slaat die rollator bv. op de leeftijd van de bandleden zelf, of op die van de fans, of beide?
Is iedere band van een zekere leeftijd een 'rollator'-band, of alleen bands van een bepaald genre (hard rock/heavy metal)?
Geldt de term ook voor een (relatief) jonge band, die old school muziek spelen?

En waar ligt de leeftijdsgrens ergens?
Hierboven ben ik uitgegaan van bands/artiesten die al in de 60's en 70's actief waren, bands die opgericht zijn in de 80's of later heb ik tussen haakjes gezet. Ooit was thrash uiteraard een nieuwe stroming binnen de metal, maar tegenwoordig mag je het toch wel een van de klassieke stromingen noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.619
7.336
Mja, ik vind het ook maar een stom woord eigenlijk, zoals ik ooit al eerder heb gezegd.
Maar het blijft zo nu en dan toch steeds opduiken, dus ja..

Het is ook niet echt duidelijk wat nou precies wel of niet een 'rollator'-band is.
Slaat die rollator bv. op de leeftijd van de bandleden zelf, of op die van de fans, of beide?
Is iedere band van een zekere leeftijd een 'rollator'-band, of alleen bands van een bepaald genre (hard rock/heavy metal)?
Geldt de term ook voor een (relatief) jonge band, die old school muziek spelen?

En waar ligt de leeftijdsgrens ergens?
Hierboven ben ik uitgegaan van bands/artiesten die al in de 60's en 70's actief waren, bands die opgericht zijn in de 80's of later heb ik tussen haakjes gezet. Ooit was thrash uiteraard een nieuwe stroming binnen de metal, maar tegenwoordig mag je het toch wel een van de klassieke stromingen noemen.

De discussie destijds ging het voornamelijk over de specifieke genres rondom hard rock en heavy/glam metal. Dat je op de zondag Def Leppard/Motley Crue had en dat soort bands. De instap-bands voor de metalwereld van weleer.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
De discussie destijds ging het voornamelijk over de specifieke genres rondom hard rock en heavy/glam metal. Dat je op de zondag Def Leppard/Motley Crue had en dat soort bands. De instap-bands voor de metalwereld van weleer.
Dat is dan wel een vrij nauwe en triviale definitie van de term 'rollator'-band.
In dat geval zou Mötley Crüe wel in die categorie vallen, maar Metallica niet, terwijl die vrijwel even oud zijn (beide opgericht in 1981).

En 'instapband' is een nog veel variabeler begrip, dat kan werkelijk vanalles zijn uit allerlei genres, van hard rock, heavy, glam, thrash, power, symphonic, nu-metal tot metalcore, punk, emo, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.619
7.336
Dat is dan wel een vrij nauwe en triviale definitie van de term 'rollator'-band.
In dat geval zou Mötley Crüe wel in die categorie vallen, maar Metallica niet, terwijl die vrijwel even oud zijn (beide opgericht in 1981).

En 'instapband' is een nog veel variabeler begrip, dat kan werkelijk vanalles zijn uit allerlei genres, van hard rock, heavy, glam, thrash, power, symphonic, nu-metal tot metalcore, punk, emo, etc.
Instapband werd toen ook niet gebruikt, maar gebruikte ik nu zelf. Maar het verschil tussen Metallica en veel van de genres die je noemt en Motley Crue plus glam en hardrock is dan wel weer dat die laatste groep toch wat vaker wordt gezien als niet passend “op een metal festival”. Wat waarschijnlijk weer een net wat andere discussie is.

Het idee was dat de zondag (op de mainstages) allerlei (voornamelijk oudere) namen zouden staan gericht op een ouder publiek, waar bij sommige namen in twijfel wordt getrokken of ze er nog wel moeten of zelfs mogen staan, deels afhankelijk van positie. Denk aan Hollywood Vampires en Def Leppard als headliner, of uit eerdere jaren bijvoorbeeld Foreigner.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Instapband werd toen ook niet gebruikt, maar gebruikte ik nu zelf. Maar het verschil tussen Metallica en veel van de genres die je noemt en Motley Crue plus glam en hardrock is dan wel weer dat die laatste groep toch wat vaker wordt gezien als niet passend “op een metal festival”. Wat waarschijnlijk weer een net wat andere discussie is.
Klopt, we zijn volgens mij net als toen meerdere discussies tegelijk aan het voeren, en niemand zit op hetzelfde spoor.. ;)

'Niet passend op en een metalfestival' vind ik altijd maar a) gatekeeping en b) een non-discussie, aangezien een organisatie van een festival dat zelf bepaalt.
Ik vind dat alle subgenres, ook de randgevallen, evenveel recht hebben om vertegenwoordigd te zijn.
Iemand die denkt dat alleen thrash, death en black 'trüe metal' zijn, heeft oog- (of beter oor-?) kleppen op.
Of het je smaak is of niet, glam metal is ook gewoon metal.

Bij de vergelijking Mötley Crüe/Metallica zou je zelfs een punt kunnen maken dat MC meer op een metalfestival thuis hoort dan Metallica, simpelweg omdat Metallica welhaast te groot is voor festivals, en ook een niet te onderschatten impact heeft op het soort bezoekers dat een festival trekt (neemt niet weg dat ik van harte hoop dat GMM ze ooit toch weet te boeken!).

En als een genre als glam metal niet op een metalfestival zou passen, hoe zit het dan bv. met punk/(post-)hardcore, wat officieel een heel ander genre is dan metal (ooit waren punkers en metalheads zo ongeveer elkaars tegenpolen, en stonden ze elkaar zelfs regelmatig naar het leven). Maar inmiddels zijn die ook zo ingeburgerd op GMM, dat je er niemand over zult horen.
Om over neo-folk als Heilung nog maar niet eens te beginnen.. ;)

Het idee was dat de zondag (op de mainstages) allerlei (voornamelijk oudere) namen zouden staan gericht op een ouder publiek,
Dat is volgens mij ook onmiskenbaar en consistent het geval ieder jaar, net zoals het tegenwoordig ook onmiskenbaar is dat op de zaterdag (op de mainstages) allerlei namen staan gericht op een relatief jonger publiek.
Dat er op andere dagen ook namen gericht op zowel ouder als jonger publiek staan, doet daar verder niets aan af.
En je hoeft ook heus niet beide main stages een volledig dag vol te plannen met een bepaald type bands, om van een trend te kunnen spreken.
waar bij sommige namen in twijfel wordt getrokken of ze er nog wel moeten of zelfs mogen staan, deels afhankelijk van positie. Denk aan Hollywood Vampires en Def Leppard als headliner, of uit eerdere jaren bijvoorbeeld Foreigner.
Zoals al eerder gezegd begrijp ik dat gatekeeping totaal niet.
Als zelfs absolute iconen en grondleggers van de metal als Alice Cooper, Ozzy, KISS, Judas Priest en noem maar op niet meer welkom zouden zijn op een metalfestival, dan weet ik niet wie wel?

Natuurlijk zijn ze niet altijd meer even goed kwalitatief gezien, maar geldt dat niet ook vaak voor veel jongere bands?
Ik vind dat dus niet opwegen tegen de allure die zo'n band mee brengt, het enthousiasme van de oude fans, en de kans voor nieuwe, jonge fans om hun (vader's) favoriete band nog te kunnen zien (zoals @Piebe71 met zijn zoon ;) ).
En vind ik of iemand anders het dan niet meer goed genoeg, of te statisch, of hebben we ze al te vaak gezien, of vinden we het verwaande eikels, of wat dan ook: jammer dan, ga ik toch lekker ergens anders kijken, meer dan genoeg keus op GMM. :)
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.619
7.336
Dat is volgens mij ook onmiskenbaar en consistent het geval ieder jaar, net zoals het tegenwoordig ook onmiskenbaar is dat op de zaterdag (op de mainstages) allerlei namen staan gericht op een relatief jonger publiek.
Dat er op andere dagen ook namen gericht op zowel ouder als jonger publiek staan, doet daar verder niets aan af.
En je hoeft ook heus niet beide main stages een volledig dag vol te plannen met een bepaald type bands, om van een trend te kunnen spreken.

Dat was het idee van mijn bericht, dat het dit jaar dus niet zo is dat de zondag dé dag is voor het oudere publiek. Al was het niet heel serieus bedoeld verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en jonasvh

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Wordt er hier nu niet een big deal gemaakt van wat oorspronkelijk gewoon een grapje was?

Rollatorbands waren/zijn toch gewoon bands waarvan de gemiddelde leeftijd van de bandleden (ver) boven de pensioengerechtigde leeftijd zijn? Niets meer, niets minder.
Volgens mij ben jij juist degene die er een big deal van maakt, hoor. ;)
Voor mij is het gewoon een interessante discussie, niet meer, niet minder.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Dr. Hannibal

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.010
Dat was het idee van mijn bericht, dat het dit jaar dus niet zo is dat de zondag dé dag is voor het oudere publiek. Al was het niet heel serieus bedoeld verder
Dat ben ik helemaal met je eens, zoals ik al zei.
Ik heb ook nooit gezegd dat de zondag de enige dag voor het (relatief) oudere publiek zou zijn, wel de enige consistente dag. En daar zat ook toen al precies de misconnect in de discussie. ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken