Uiteraard logisch dat een band veel in eigen land speelt, maar vind het ook logisch dat je als beginnende band ook wel even bezig bent om op te bouwen naar een show op formaat Graspop.
Maar dat is weer iets anders dan wat je net zei, toch? Je zei net dat het wel logisch is dat Graspop geen bands boekt die vaak in België spelen, omdat men ze dan toch al kan zien. Terwijl ik denk dat Graspop een dermate internationaal publiek heeft dat het juist mooi is om wat Belgische bands voor te stellen aan een groter publiek dan het gratis festival in het dorp, of de metalbunker in de stad. Tuurlijk moet er eerst een bepaalde reputatie zijn, maar die heeft een Brutus dus al een tijdje.
Maar goed, om het wat breder te trekken. Brutus is denk ik het meest bekende voorbeeld. Maar een Psychonaut, zoals Won al aangaf, timmert ook aardig aan de weg. Als je als Belgische metalband op oa ArcTanGent, Motocultor Festival, Into the Grave, Primavera Sound en Paaspop (internationaal) en Pukkelpop en Lokerse Feesten (nationaal) hebt kunnen spelen, waarom dan niet op Graspop? Desnoods als Metaldome opener. Ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom dat geen goed idee is, of zelfs logisch.
Ander voorbeeld: Doodseskader. Stonden internationaal al op Metaldays en Hellfest en afgelopen jaar al eens op de Lokerse Feesten. Maar hebben nog nooit op Graspop gestaan. Ik begrijp dat niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze niet beschikbaar zijn, aangezien ze op 8 juni in Tilburg spelen en op 25 juni in Dresden, Duitsland.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van bands waarvan het echt niet zo is dat het één of andere popshop band is, waarvan ik vind dat ze hun eerste uitvoering op Graspop moeten doen. Maar gewoon artiesten die er internationaal goed op staan en zelfs al op andere grote festivals hun mannetje stonden.