Graspop Metal Meeting 2024

dogsoldierspoon

Playlistbediener
23 jun 2022
21
51
En door dit soort onjuiste berichten ontstaat FOMO en gaan de vaste bezoekers achter het net vissen in de toekomst.. Werchter betrof de zondagtickets (Foo's) en Graspop alleen de donderdag ivm Tool.

Er wordt ook veel over studenten gebabbeld, laat dat nu net de groep zijn die door de examens vooral buiten de boot valt. Vraag me af waar al dat nieuw volk dan vandaan zou komen. (dat gezegd zijnde, de datums vallen dit jaar wel eens goed voor de meeste middelbare scholieren)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.653
5.124
1709662797084.png
Sorry, ik heb het niet zelf verzonnen, hoor.. 😅
Heb dat wel eens gehoord van schoonmakers van openbare toiletten.
Maar zoals wel vaker ligt de werkelijkheid waarschijnlijk toch weer ergens in het midden. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.653
5.124
Wat @JK79 ook zegt, staan er al wat onjuistheden in het artikel. Durf ook wel in twijfel te trekken of er daadwerkelijk al 90 procent van de combitickets verkocht is. Dat kan ik me niet voorstellen...
Hoezo niet? Ik kan me dat juist prima voorstellen.
Het Tool-effect zal ook best wel doorwerken in de combi's, lijkt me.
Er wordt ook veel over studenten gebabbeld, laat dat nu net de groep zijn die door de examens vooral buiten de boot valt. Vraag me af waar al dat nieuw volk dan vandaan zou komen. (dat gezegd zijnde, de datums vallen dit jaar wel eens goed voor de meeste middelbare scholieren)
Volgens het artikel komen er in ieder geval meer mensen uit het buitenland.
Ook daar zullen best wat Tool-fans bij zitten.

Bovendien blijft de reputatie van GMM ook gestaag groeien ieder jaar, verwacht ik.
Wat ook niet echt gek is gezien de line-ups die ze de laatste jaren steeds weer neer weten te zetten.
Ik zie ook op Facebook best wel wat berichtjes langskomen van mensen uit bv. Engeland die (vaak na jaren Hellfest) voor het eerst naar GMM gaan dit jaar. Ok, zal vast niet erg representatief zijn, maar toch..
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.401
2.935
Mee eens ja, hier had ik nog niet aan gedacht door al dat grijze weer van de laatste maanden.

Ze hebben natuurlijk al een grote overkapping tussen de Main Stages en de Marquee, maar die is lang niet altijd volledig in de schaduw... daar zou toch wel iets op te verzinnen moeten zijn. Misschien ook iets van een dak boven de tribunes hangen zodat deze ook beschut worden?
Maar dan bestaat natuurlijk het gevaar bij een zomerstorm dat het hele handeltje de lucht in gaat met alle gevolgen van dien. Dus een grote overkapping omwille van schaduw zie ik niet zo gauw verschijnen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.694
7.482
Hoezo niet? Ik kan me dat juist prima voorstellen.
Het Tool-effect zal ook best wel doorwerken in de combi's, lijkt me.

Daar had ik even niet aan gedacht inderdaad. Goed punt, en het is ook natuurlijk al maart... Uiteindelijk maar 3 maanden eerder dan normaal. Zat even met mijn hoofd nog in december/januari.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.640
3.282
Het is ook niet helemaal uitzonderlijk meer voor graspop.
- 2018 waren combi's uitverkocht op 12 februari
- In 2019 waren alle combi's begin mei de deur uit
- In 2020 waren de combitickets opnieuw eind februari uitverkocht.
- 2022 was een atypisch jaar doordat er nog zoveel mensen hun ticket hadden, toen ging de ticketverkoop pas laat van start (januari) en verkochten combi's zowat instant uit.
- 2023 was voor de laatste jaren eigenlijk de uitzondering; waar het tot eind mei - begin juni duurde eer de combi's het bordje sold out kregen.
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
190
285
Op zich zijn de toiletten juist allemaal genderneutraal. Alleen de meeste dames verkiezen om niet de pisbakken te gebruiken.
Ik ben dus aan het overwegen om zon plastuit te kopen zodat ik ook gewoon een pisbak kan gebruiken🤔 iemand daar toevallig ervaring mee?
 

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
212
401
Verkiezen... alsof het een echte keuze is. Het gaat gewoon niet zomaar als vrouw :ROFLMAO:
En vrouwen die dat kunnen (en verder droog blijven) met een plastuit, respect!
Oefening baart kunst.
Mijn vriendin doet dit al jaren en lukt haar zeer goed.
Ze is zelfs mijn dochter ,9 jaar, aan het trainen.
Dus ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen en ook jij kuntcdar.
Geloof in jezelf
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos

Kneuzer

Campingartiest
7 nov 2022
71
106
Je hebt gelijk, Graspop doet wel iets meer dat waar ik ze credits voor gaf. Toch voelt het allemaal een beetje als "net niet" het "beveling" element mist in mijn beleving.

Akoestisch podium op Download vond ik persoonlijk erg tof, bands speelden hier een extra akoestische set.

Wacken heeft soms comedians en ook een game tent.

Lounge gebied, bedoel ik het bos en het verkoel gebied op Hellfest. Soms moet je gewoon ff bijkomen van de drukte.

Rock Am Ring bevindt zich op een circuit, Metal Days had een bos en een rivier om in te zwemmen, Greenfield zit letterlijk tussen de bergen en had een middeleeuwse markt, maar Graspop is gewoon Graspop.
Ik zeg niet dat ik het niet ontzettend naar mijn zin heb, maar mis gewoon dat beetje extra..
En tóch blijven buitenlanders (Engelsen, Duitsers, Fransen, en verder) komen, nadat ze 1 keer van Graspop geproefd hebben. Zal dan toch wel 'iets' hebben?
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
111
221
En tóch blijven buitenlanders (Engelsen, Duitsers, Fransen, en verder) komen, nadat ze 1 keer van Graspop geproefd hebben. Zal dan toch wel 'iets' hebben?

Een prima line up. Maargoed, je moet mijn woorden niet verdraaien, Graspop is geen kut festival ofzo, het een fantastisch feest elk jaar, misschien wel de beste line up, hoewel Hellfest misschien net iets beter is.
Ik mis alleen een beetje dat extra stukje aandacht voor aankleding in rand activiteiten, maar blijkbaar voelen mensen zich hier op hun teentjes getrapt als je iets kritisch zegt over Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lars. en Crusader

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.564
4.488
Een prima line up. Maargoed, je moet mijn woorden niet verdraaien, Graspop is geen kut festival ofzo, het een fantastisch feest elk jaar, misschien wel de beste line up, hoewel Hellfest misschien net iets beter is.
Ik mis alleen een beetje dat extra stukje aandacht voor aankleding in rand activiteiten, maar blijkbaar voelen mensen zich hier op hun teentjes getrapt als je iets kritisch zegt over Graspop.
Nee hoor iedereen hier was bvb kritisch op het eten dat ruk is geworden en veel te duur.
Voor velen zijn al die randactiviteiten gewoon helemaal niet nodig. Zorgt ervoor dat er minder geld in de line up en andere noodzakelijkheden kan worden gestoken.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.653
5.124
En tóch blijven buitenlanders (Engelsen, Duitsers, Fransen, en verder) komen, nadat ze 1 keer van Graspop geproefd hebben. Zal dan toch wel 'iets' hebben?
Ja, heel simpel: het beste programma.
Wacken en in mindere mate Hellfest hebben meer cult-status dan GMM, maar als je de line-ups van de laatste jaren bekijkt, doet GMM daar zeker niet voor onder, integendeel.

Check bv. eens de poster van Wacken dit jaar, zou de gemiddelde metalfan dat verkiezen boven GMM?

1709725252104.png

Hellfest is veel meer gewaagd aan GMM, en heeft ook vanzelfsprekend een grotere overlap.
Grootste verschil is natuurlijk dat Metallica daar staat, waar GMM Tool heeft gestrikt.
Daarnaast kiest Hellfest i.t.t. GMM wel ervoor om bands als FF, QOTSA, The Prodigy neer te zetten, kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Maar op de onderliggende lijnen slaat de balans naar mijn mening toch wel vaak uit in het voordeel van GMM. Zo zijn Dropkick Murphies, Saxon en The Offspring headliners van Mainstage 2, waar die op GMM allemaal een regel (of twee) lager zouden staan.

404733313_7052319718162800_5099745022040956716_n.jpg


Vooral in het geval van Wacken heb ik toch een beetje het gevoel dat ze wat 'lui' of 'nonchalant' zijn in het boeken van bands (met name headliners), zelfs een tikkeltje 'gierig' of 'arrogant'.
Zo van 'we verkopen toch altijd direct uit, ongeacht wat we neerzetten'.

Ze vallen dan ook heel vaak terug op Duitse namen als Die Toten Hosen, Die Ärzte, Scorpions, Avantasia, Powerwolf, Blind Guardian, Helloween, Running Wild, Grave Digger, Rage, Accept, Kreator, Sodom, In Extremo, Saltatio Mortis, Feuerschwanz, Subway To Sally, Axel Rudi Pell, Doro, Heaven Shall Burn, Hämatom, ASP, Eisbrecher, die allen hoge plekken innemen op de poster. Toegegeven, die namen zijn/blijven dan ook razend populair in Duitsland, en een zekere mate van chauvinisme zie je wel vaker terug op festivals (behalve GMM blijkbaar..). En het zou uiteraard ook raar zijn als ze niet zouden putten uit de grote metalvijver die Duitsland rijk is.

Maar het is toch ook best veelzeggend voor het grootste en bekendste metalfestival van de wereld dat bands als Korn, Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Slayer daar de laatste jaren de grootste blikvangers op het affiche zijn, en niet bands als Rammstein (behalve in 2013), Metallica, SOAD, RATM, Tool, etc.

Neem ook eens de bovenste regel van een van de affiches, bv. 2017:
Megadeth - Volbeat - Accept - Alice Cooper
Als GMM daarmee kwam aanzetten zouden Facebook, Instagram, Twitter, en natuurlijk ook Festileaks ontploffen (en niet van vreugde..)!
 
Laatst bewerkt:

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
111
221
Ja, heel simpel: het beste programma.
Wacken en in mindere mate Hellfest hebben meer cult-status dan GMM, maar als je de line-ups van de laatste jaren bekijkt, doet GMM daar zeker niet voor onder, integendeel.

Check bv. eens de poster van Wacken dit jaar, zou de gemiddelde metalfan dat verkiezen boven GMM?

Bekijk bijlage 8307

Hellfest is veel meer gewaagd aan GMM, en heeft ook vanzelfsprekend een grotere overlap.
Grootste verschil is natuurlijk dat Metallica daar staat, waar GMM Tool heeft gestrikt.
Daarnaast kiest Hellfest i.t.t. GMM wel ervoor om bands als FF, QOTSA, The Prodigy neer te zetten, kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Maar op de onderliggende lijnen slaat de balans naar mijn mening toch wel vaak uit in het voordeel van GMM. Zo zijn Dropkick Murphies, Saxon en The Offspring headliners van Mainstage 2, waar die op GMM allemaal een regel (of twee) lager zouden staan.

404733313_7052319718162800_5099745022040956716_n.jpg


Vooral in het geval van Wacken heb ik toch een beetje het gevoel dat ze wat 'lui' of 'nonchalant' zijn in het boeken van bands (met name headliners), zelfs een tikkeltje 'gierig' of 'arrogant'.
Zo van 'we verkopen toch altijd direct uit, ongeacht wat we neerzetten'.

Ze vallen dan ook heel vaak terug op Duitse namen als Die Toten Hosen, Die Ärzte, Scorpions, Avantasia, Powerwolf, Blind Guardian, Helloween, Running Wild, Grave Digger, Rage, Accept, Kreator, Sodom, In Extremo, Saltatio Mortis, Feuerschwanz, Subway To Sally, Axel Rudi Pell, Doro, Heaven Shall Burn, Hämatom, ASP, Eisbrecher, die allen hoge plekken innemen op de poster. Toegegeven, die namen zijn/blijven dan ook razend populair in Duitsland, en een zekere mate van chauvinisme zie je wel vaker terug op festivals (behalve GMM blijkbaar..). En het zou uiteraard ook raar zijn als ze niet zouden putten uit de grote metalvijver die Duitsland rijk is.

Maar het is toch ook best veelzeggend voor het grootste en bekendste metalfestival van de wereld dat bands als Korn, Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Slayer daar de laatste jaren de grootste blikvangers op het affiche zijn, en niet bands als Rammstein (behalve in 2013), Metallica, SOAD, RATM, Tool, etc.

Neem ook eens de bovenste regel van een van de affiches, bv. 2017:
Megadeth - Volbeat - Accept - Alice Cooper
Als GMM daarmee kwam aanzetten zouden Facebook, Instagram, Twitter, en natuurlijk ook Festileaks ontploffen (en niet van vreugde..)!
Wacken heeft gewoon en luxe positie die andere festivals niet hebben, en waar iedereen waarschijnlijk jaloers op is. Ze kunnen het festival precies zo inrichten als ze zelf willen. Ze hoeven geen publiekstrekkers te boeken omdat ze bang zijn niet genoeg tickets te verkopen.

Niks mis mee, als je de line up niet genoeg vind, ga je toch niet, genoeg anderen die wel heen willen.

Wacken heeft normaal gesproken dan juist weer niche bands of exclusive setlists die geen een ander festival heeft, hoewel ik het dit jaar ook niet heel bijzonder vind.

Gierig wil ik het niet noemen, het schijnt dat ze amper rond komen, terwijl Graspop volgens mij juist bakken verdient.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
Ja, heel simpel: het beste programma.
Wacken en in mindere mate Hellfest hebben meer cult-status dan GMM, maar als je de line-ups van de laatste jaren bekijkt, doet GMM daar zeker niet voor onder, integendeel.

Check bv. eens de poster van Wacken dit jaar, zou de gemiddelde metalfan dat verkiezen boven GMM?

Bekijk bijlage 8307

Hellfest is veel meer gewaagd aan GMM, en heeft ook vanzelfsprekend een grotere overlap.
Grootste verschil is natuurlijk dat Metallica daar staat, waar GMM Tool heeft gestrikt.
Daarnaast kiest Hellfest i.t.t. GMM wel ervoor om bands als FF, QOTSA, The Prodigy neer te zetten, kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Maar op de onderliggende lijnen slaat de balans naar mijn mening toch wel vaak uit in het voordeel van GMM. Zo zijn Dropkick Murphies, Saxon en The Offspring headliners van Mainstage 2, waar die op GMM allemaal een regel (of twee) lager zouden staan.

404733313_7052319718162800_5099745022040956716_n.jpg


Vooral in het geval van Wacken heb ik toch een beetje het gevoel dat ze wat 'lui' of 'nonchalant' zijn in het boeken van bands (met name headliners), zelfs een tikkeltje 'gierig' of 'arrogant'.
Zo van 'we verkopen toch altijd direct uit, ongeacht wat we neerzetten'.

Ze vallen dan ook heel vaak terug op Duitse namen als Die Toten Hosen, Die Ärzte, Scorpions, Avantasia, Powerwolf, Blind Guardian, Helloween, Running Wild, Grave Digger, Rage, Accept, Kreator, Sodom, In Extremo, Saltatio Mortis, Feuerschwanz, Subway To Sally, Axel Rudi Pell, Doro, Heaven Shall Burn, Hämatom, ASP, Eisbrecher, die allen hoge plekken innemen op de poster. Toegegeven, die namen zijn/blijven dan ook razend populair in Duitsland, en een zekere mate van chauvinisme zie je wel vaker terug op festivals (behalve GMM blijkbaar..). En het zou uiteraard ook raar zijn als ze niet zouden putten uit de grote metalvijver die Duitsland rijk is.

Maar het is toch ook best veelzeggend voor het grootste en bekendste metalfestival van de wereld dat bands als Korn, Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Slayer daar de laatste jaren de grootste blikvangers op het affiche zijn, en niet bands als Rammstein (behalve in 2013), Metallica, SOAD, RATM, Tool, etc.

Neem ook eens de bovenste regel van een van de affiches, bv. 2017:
Megadeth - Volbeat - Accept - Alice Cooper
Als GMM daarmee kwam aanzetten zouden Facebook, Instagram, Twitter, en natuurlijk ook Festileaks ontploffen (en niet van vreugde..)!
Saxon staat op die positie omdat de the eagles and castles show (grotere show) doen. En omdat Metallica er staat. Dus daar hoeft niet iets groots naast te staan (beetje hetzelfde als Emperor naast Rammstein op gmm, of Alice Cooper naast Tool)
Hellfest heeft vaak grotere namen, die in Belgie gewoon op een popfestival staan. Foofighters, Metallica, Rammstein.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.205
7.459
Ja, heel simpel: het beste programma.
Wacken en in mindere mate Hellfest hebben meer cult-status dan GMM, maar als je de line-ups van de laatste jaren bekijkt, doet GMM daar zeker niet voor onder, integendeel.

Check bv. eens de poster van Wacken dit jaar, zou de gemiddelde metalfan dat verkiezen boven GMM?

Bekijk bijlage 8307

Hellfest is veel meer gewaagd aan GMM, en heeft ook vanzelfsprekend een grotere overlap.
Grootste verschil is natuurlijk dat Metallica daar staat, waar GMM Tool heeft gestrikt.
Daarnaast kiest Hellfest i.t.t. GMM wel ervoor om bands als FF, QOTSA, The Prodigy neer te zetten, kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Maar op de onderliggende lijnen slaat de balans naar mijn mening toch wel vaak uit in het voordeel van GMM. Zo zijn Dropkick Murphies, Saxon en The Offspring headliners van Mainstage 2, waar die op GMM allemaal een regel (of twee) lager zouden staan.

404733313_7052319718162800_5099745022040956716_n.jpg


Vooral in het geval van Wacken heb ik toch een beetje het gevoel dat ze wat 'lui' of 'nonchalant' zijn in het boeken van bands (met name headliners), zelfs een tikkeltje 'gierig' of 'arrogant'.
Zo van 'we verkopen toch altijd direct uit, ongeacht wat we neerzetten'.

Ze vallen dan ook heel vaak terug op Duitse namen als Die Toten Hosen, Die Ärzte, Scorpions, Avantasia, Powerwolf, Blind Guardian, Helloween, Running Wild, Grave Digger, Rage, Accept, Kreator, Sodom, In Extremo, Saltatio Mortis, Feuerschwanz, Subway To Sally, Axel Rudi Pell, Doro, Heaven Shall Burn, Hämatom, ASP, Eisbrecher, die allen hoge plekken innemen op de poster. Toegegeven, die namen zijn/blijven dan ook razend populair in Duitsland, en een zekere mate van chauvinisme zie je wel vaker terug op festivals (behalve GMM blijkbaar..). En het zou uiteraard ook raar zijn als ze niet zouden putten uit de grote metalvijver die Duitsland rijk is.

Maar het is toch ook best veelzeggend voor het grootste en bekendste metalfestival van de wereld dat bands als Korn, Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Slayer daar de laatste jaren de grootste blikvangers op het affiche zijn, en niet bands als Rammstein (behalve in 2013), Metallica, SOAD, RATM, Tool, etc.

Neem ook eens de bovenste regel van een van de affiches, bv. 2017:
Megadeth - Volbeat - Accept - Alice Cooper
Als GMM daarmee kwam aanzetten zouden Facebook, Instagram, Twitter, en natuurlijk ook Festileaks ontploffen (en niet van vreugde..)!
Over Wacken helemaal mee eens, die kunnen qua line up niet tippen aan Hellfest en Graspop en zetten volledig in op dingen als randvermaak/beleving. Ik ga ook vooral voor de line up naar een festival dus zal niet snel richting Wacken gaan.

Hellfest/Graspop qua line up kan je eeuwige discussies over voeren, wat mij betreft zijn ze perfect aan elkaar gewaagd. Ze hebben vaak aardig wat overlap maar maken duidelijk andere keuzes, vooral dit jaar valt dit op. Hun budget voor de bovenkant van de lineup is duidelijk grotendeels opgegaan aan de twee stadionheadliners, dat is een keuze die ze hebben gemaakt en ik kan die keuze ook goed begrijpen. Hierdoor zijn de overige headliners inderdaad een stukje kleiner. Verder zie je op de zondag dat ze full on rock werchter zijn gegaan. Genoeg mensen zullen hier het argument maken dat graspop of hellfest de sterkere line up heeft, wat eigenlijk ook wel laat zien dat ze aan elkaar gewaagd zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken