Graspop Metal Meeting 2024

VeelVeelVeel

Playlistbediener
7 dec 2023
12
30
Er heeft echter nooit een band op graspop gestaan die het KBS kon vullen. Rammstein wel in 2017 maar toen waren ze nog geen stadion band. Dit is dus niet een categorie van bands die relevant is voor Graspop. (Zoals je inderdaad zelf ook al aan geeft hierboven)

Want Rammstein had in 2017 geen stadion kunnen uitverkopen, die hebben tussen 2017 en 2019 een enorme metamorfose ondergaan? Lijkt me toch eerder over de omvang van de band te gaan dan over semantisch kommageneuk over data.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
458
252
Want Rammstein had in 2017 geen stadion kunnen uitverkopen, die hebben tussen 2017 en 2019 een enorme metamorfose ondergaan? Lijkt me toch eerder over de omvang van de band te gaan dan over semantisch kommageneuk over data.
Rammstein was in 2013 en 2016 al headliner op Werchter en had altijd al een zware fanbase. Denk niet dat die extreem populairder zijn geworden erna, gewoon ervoor de stap nooit hebben durven zetten.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Kbs was mss wat overdreven in mn reactie.
Ik zie bijvoorbeeld eigenlijk Gojira ook wel al de vloer en benedenverdieping van sportpaleis vullen, zoals Sabaton. Er zijn wel wat bands die een stuk zouden kunnen vullen, maar uitverkopen wat moeilijker op dit moment.
Wat mij betreft maakt dat ook geen fluit uit, ik ben niet zo pessimistisch over een potentieel gebrek aan stadionheadliners in de toekomst.
De vergelijkingen tussen oude en nieuwe headliners gaan op vele vlakken mank. De 'legacy' of 'legendary' factor kun je niet zomaar op een paar jaartjes tijd forceren, dat heeft meestal tientallen jaren nodig.
We hebben het vaak over bands die al 40-50 jaar of meer aan de weg timmeren.

Dat echter ook jongere bands zo'n status kunnen bereiken, bewijzen bands als Rammstein, SOAD, RATM, Slipknot, Tool, die van een veel jongere generatie zijn dan de klassieke namen. Ook die bands hebben hard moeten werken voor hun huidige status, en moesten daarbij concurreren met Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, Metallica en consorten (ook al was dat in een tijd waarin heavy metal relatief veel minder populair was).

Ik zou me er niet al te druk over maken. Marktwerking zal er vanzelf wel voor zorgen dat de plek en status van oude headliners die wegvallen op natuurlijke, geleidelijke wijze worden ingevuld door jongere namen.
Bands als Parkway Drive, Gojira, Ghost, BMTH e.d. staan praktisch nog in hun kinderschoenen, en de (middel)oude generatie is nog lang niet weg.

En wie weet wat daar nog voor nieuwe namen bij gaan komen?
Sleep Token? Ach, wie weet. Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar uitsluiten zal ik het zeker ook niet.
Hun cijfers en statistieken zijn alleszins indrukwekkend te noemen, maar zeggen zoals vaak gezegd niet alles.
Een bomvolle Metal Dome is geen garantie voor een toekomstige headlinepositie.

Iedere band, zelfs de meest populaire, heeft een zeker 'plafond', het maximale bereik van potentiële fans die die band kan bereiken. Hoe meer mainstream, hoe groter dat bereik.
Sommige bands weten door dat plafond heen te breken, doorgaans door muzikaal meer richting mainstream te gaan en/of een unieke sound te gaan ontwikkelen (zie bv. Metallica, BMTH, Parkway Drive, Ghost, Electric Callboy).
Andere bands veranderen niet of nauwelijks van stijl, en zijn van zichzelf al mainstream en/of uniek genoeg om een groot publiek aan te spreken (bv. AC/DC, RATM, Alestorm, Powerwolf).
Laatsgenoemde categorie zit echter wel eerder tegen zijn plafond aan dan eerstgenoemde, wat uiteraard geen schande is (wat heet, voor enkele bands ligt hun plafond zo enorm hoog, dat er ook geen enkele reden is om te veranderen).

Bands als Alestorm en Powerwolf, maar ook vermoedelijk Volbeat, Sabaton, Nightwish, hebben hun plafond al ongeveer bereikt, denk ik.
Sleep Token, Lorna Shore en andere hype-bands hebben dat waarschijnlijk nog niet, maar hun plafond ligt voor mijn gevoel een stuk lager, met name omdat ze niet mainstream genoeg zijn. Om echte headlinerstatus op de grootste festivals te bereiken, zullen zij m.i. dan ook muzikaal een iets andere richting op moeten gaan, zoals bv. Parkway Drive dat heeft gedaan, ook al zullen fans van het eerste uur dat niet zo fijn vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
301
623
Dat echter ook jongere bands zo'n status kunnen bereiken, bewijzen bands als Rammstein, SOAD, RATM, Slipknot, Tool, die van een veel jongere generatie zijn dan de klassieke namen. Ook die bands hebben hard moeten werken voor hun huidige status, en moesten daarbij concurreren met Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, Metallica en consorten (ook al was dat in een tijd waarin heavy metal relatief veel minder populair was).

Maar Rammstein, Tool, SOAD en co zijn allemaal erg uniek in hun sound, er zijn nauwelijks andere bands waarmee je ze kan verwarren. Bij de modernere kandidaten zit nogal weinig wat echt uniek is, die moeten het vooral hebben van de aankleding van het optreden om zich te onderscheiden, minder van de muziek.

Maar misschien is dat gewoon de evolutie van de live-experience. Gojira was in 2023 niet beter of strakker dan de 10 jaar ervoor, maar nu was 't met meer lichtjes en vuurtjes en zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.173
7.413
Want Rammstein had in 2017 geen stadion kunnen uitverkopen, die hebben tussen 2017 en 2019 een enorme metamorfose ondergaan? Lijkt me toch eerder over de omvang van de band te gaan dan over semantisch kommageneuk over data.
Geen metamorfose maar Rammstein is echt immens hard gegroeid met hun album in 2019.
Maar misschien is dat gewoon de evolutie van de live-experience. Gojira was in 2023 niet beter of strakker dan de 10 jaar ervoor, maar nu was 't met meer lichtjes en vuurtjes en zo.
Dit geldt toch voor de meeste bands? Rammstein was in 2012 en 2022 ook exact hetzelfde met iets meer vuurwerk etc.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Maar Rammstein, Tool, SOAD en co zijn allemaal erg uniek in hun sound, er zijn nauwelijks andere bands waarmee je ze kan verwarren. Bij de modernere kandidaten zit nogal weinig wat echt uniek is, die moeten het vooral hebben van de aankleding van het optreden om zich te onderscheiden, minder van de muziek.
Dat is natuurlijk onzin, bands als Ghost, Sabaton, Volbeat, Nightwish, Electric Callboy, Alestorm, Sleep Token, hebben alle een zeer unieke sound.
En bands als Gojira en Parkway Drive zijn niet minder uniek dan bands als Pantera, Machine Head, of zelfs Slipknot.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
LEVEL 1:
Rammstein, Metallica, AC/DC en GNR staan op de grootste locaties in Nederland.

LEVEL2:
Iron Maiden en Volbeat zitten een beetje tussen de ziggo de grootste locaties in. Nightwish zou je misschien ook hier kunnen plaatsen. Omdat ze 2x de ziggo goed vol kregen (1x uitverkocht)
SOAD weten we nu niet, geen actuele gegevens, maar de verwacht ik ook in deze categorie.

LEVEL3: (vaak de gemiddelde southstage headliner)
Ziggodome: Nightwish (2×), Black Sabbath, Tool, Slipknot, Within Temptation, Sabaton, Avenfed Sevenfold, BMTH,

Level4: Mainstage s-hertogenbosch/Afas Life (de gemiddelde northstage headliner)
Judas Priest, FFDP, ZZTOP, Ghost, Machine Head, Gojira, Limp Bizkit
 
  • Leuk
Waarderingen: Stoogie en PreFXDesigns

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.831
LEVEL 1:
Rammstein, Metallica, AC/DC en GNR staan op de grootste locaties in Nederland.

LEVEL2:
Iron Maiden en Volbeat zitten een beetje tussen de ziggo de grootste locaties in. Nightwish zou je misschien ook hier kunnen plaatsen. Omdat ze 2x de ziggo goed vol kregen (1x uitverkocht)
SOAD weten we nu niet, geen actuele gegevens, maar de verwacht ik ook in deze categorie.

LEVEL3: (vaak de gemiddelde southstage headliner)
Ziggodome: Nightwish (2×), Black Sabbath, Tool, Slipknot, Within Temptation, Sabaton, Avenfed Sevenfold, BMTH,

Level4: Mainstage s-hertogenbosch/Afas Life (de gemiddelde northstage headliner)
Judas Priest, FFDP, ZZTOP, Ghost, Machine Head, Gojira, Limp Bizkit
GnR is afgelopen jaar gedegradeerd naar level 3. Tool gepromoveerd naar level 2.

Hahaha, prachtig dit.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.173
7.413
LEVEL 1:
Rammstein, Metallica, AC/DC en GNR staan op de grootste locaties in Nederland.

LEVEL2:
Iron Maiden en Volbeat zitten een beetje tussen de ziggo de grootste locaties in. Nightwish zou je misschien ook hier kunnen plaatsen. Omdat ze 2x de ziggo goed vol kregen (1x uitverkocht)
SOAD weten we nu niet, geen actuele gegevens, maar de verwacht ik ook in deze categorie.

LEVEL3: (vaak de gemiddelde southstage headliner)
Ziggodome: Nightwish (2×), Black Sabbath, Tool, Slipknot, Within Temptation, Sabaton, Avenfed Sevenfold, BMTH,

Level4: Mainstage s-hertogenbosch/Afas Life (de gemiddelde northstage headliner)
Judas Priest, FFDP, ZZTOP, Ghost, Machine Head, Gojira, Limp Bizkit
in mijn ogen staan Tool, GNR, Nightwish in de verkeerde categorie maar dat staat wel ter discussie, waar echter moeilijk over te discussieren valt is:
- Parkway Drive ontbreekt bij 4
- vreemd genoeg staat Limp Bizkit er wel in, die hebben nooit in dit soort zalen gestaan. Hebben al genoeg moeite met de 013. Zijn ook al heel lang geen headliners meer.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Level 1 (verkopen een stadion uit)
Ac/Dc, Rammstein, Metallica

Level 2 (verkopen een Ziggo Dome of Sportpaleis uit)
Iron Maiden, Sabaton, Tool, Volbeat, System Of A Down, Slipknot (de vorige keer toch althans, hun show voor volgend jaar voorlopig nog niet uitverkocht), Guns N' Roses, Avenged Sevenfold, ...


Level 3 (verkopen een Lotto Arena uit. In Nederland weet ik niet direct een equivalent. Afas Live staat meer gelijk aan de AB denk ik)
Powerwolf, Gojira, Trivium, Machine Head, Amon Amarth, Architects (vermoed ik toch, ze verkopen er althans goed vermoed ik), Bring Me The Horizon, Parkway Drive, Nightwish, ...

Level 4 (verkopen de AB of Afas Live of 013 uit)
Alter Bridge, In Flames, Epica, Bad Omens, Megadeth, Baby Metal, I Prevail, Sepultura, ...

Level 5: Verkopen Trix of Paradiso uit, maar daar ga ik niet meer aan beginnen want dat is onder de 2000

Level 6: Al de kleinere zalen
 

VeelVeelVeel

Playlistbediener
7 dec 2023
12
30
Eens dat Tool hoger moet, die mogen naast SOAD en RATM staan, en eigenlijk vind ik dat Volbeat en Iron Maiden een half trapje lager staan dan die bands. Nightwish hoort in België zeker pas in level 3 (en we zitten nu eenmaal in het Graspop-topic), die krijgen daar geen Ziggo-achtige zalen uitverkocht, met moeite zalen van half die grootte en dan 1 keertje en pas na enkele maanden. En zelfs over level 3 kan je discussiëren, want die gaan echt nooit south stage headliner zijn op Graspop, hooguit north, al ze er al spelen.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Ik vind wel dat "iets uitverkopen" met een korrel zout mag genomen worden in die zin dat een zaal niet altijd hoeft uitverkocht te zijn om over een succesvolle show te spreken. Ik bedoel maar: Als een band bv 15000 tickets weet te verkopen, kunnen ze gerust in pak weg Sportpaleis spelen denk ik. Trouwens in veel zalen (waaronder Sportpaleis) kan nog een ring gesloten worden bv of kunnen ze bv naar een buur (Sportpaleis geval = Lotto Arena) over gaan.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.831
Level 3 (verkopen een Lotto Arena uit. In Nederland weet ik niet direct een equivalent. Afas Live staat meer gelijk aan de AB denk ik)
Afas Live zit op 6000, dus kleiner dan de Lotto Arena. Ahoy RTM stage zit op 7800, vergelijkbaar met Lotto Arena. Ahoy regulier zit op 16.000, dus 2 keer zo groot.
AB is vergelijkbaar met 013 (met ruim 3000 wel iets groter) en Tivoli Ronda en Tivoli Grote Zaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
212
401
Ben zelf grote fan van Guns n Roses maar denk dat die op dit moment blij mogen zijn met gevulde lotto arena (dacht 10 000 personen).

En eigenlijk maakt het allemaal geen reet uit. Als er een groep op de bühne staat waar je graag naar luistert. Maakt het niet uit of die om 12u spelen of om 24u. Je gaat kijken en genieten. Samen met andere fans of toekomstige fans.
Staat het u niet aan. Neem je toch gewoon een kijkje op een ander podium. Of knijp je even de ogen toe om te rusten voor de volgende moshpit...

Zoveel goede muziek, zoveel sfeer, zoveel biertenten,... op graspop
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.655
814
in mijn ogen staan Tool, GNR, Nightwish in de verkeerde categorie maar dat staat wel ter discussie, waar echter moeilijk over te discussieren valt is:
- Parkway Drive ontbreekt bij 4
- vreemd genoeg staat Limp Bizkit er wel in, die hebben nooit in dit soort zalen gestaan. Hebben al genoeg moeite met de 013. Zijn ook al heel lang geen headliners meer.
Kleine correctie, ergens in de jaren `00 heeft Limp Bizkit wel degelijk de Afas uitverkocht, al heette het toen nog de HMH
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.173
7.413
Kleine correctie, ergens in de jaren `00 heeft Limp Bizkit wel degelijk de Afas uitverkocht, al heette het toen nog de HMH
Excuses, dacht echt dat die enkel 013 hadden gedaan maar zie nu dat ze toch redelijk veel in de afas hebben gespeeld. In 2003, 2010, 2011, 2018.

Los daarvan echter in ieder geval geen graspop headliners meer zoals we zagen op de gelekte poster.
Level 1 (verkopen een stadion uit)
Ac/Dc, Rammstein, Metallica

Level 2 (verkopen een Ziggo Dome of Sportpaleis uit)
Iron Maiden, Sabaton, Tool, Volbeat, System Of A Down, Slipknot (de vorige keer toch althans, hun show voor volgend jaar voorlopig nog niet uitverkocht), Guns N' Roses, Avenged Sevenfold, ...


Level 3 (verkopen een Lotto Arena uit. In Nederland weet ik niet direct een equivalent. Afas Live staat meer gelijk aan de AB denk ik)
Powerwolf, Gojira, Trivium, Machine Head, Amon Amarth, Architects (vermoed ik toch, ze verkopen er althans goed vermoed ik), Bring Me The Horizon, Parkway Drive, Nightwish, ...

Level 4 (verkopen de AB of Afas Live of 013 uit)
Alter Bridge, In Flames, Epica, Bad Omens, Megadeth, Baby Metal, I Prevail, Sepultura, ...

Level 5: Verkopen Trix of Paradiso uit, maar daar ga ik niet meer aan beginnen want dat is onder de 2000

Level 6: Al de kleinere zalen
Er zijn wat artiesten die dus in Nederland meer tickets verkopen dan in België, en die zijn moeilijk te classificeren. BMTH is in Nederland een band die gemakkelijk de ziggo uitverkoopt en het is duidelijk dat Graspop hier meer in ziet dan een lotto arena band en ze die grote south headliner spot geeft. Het is dus niet altijd zo simpel dat je alleen naar de belgische zalen kijkt anders stond bmth onder a7x.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

thesummoning

Playlistbediener
18 jun 2019
44
115
Wargasm eens aan het inluisteren. Dat belooft een feestje te worden. Helemaal akkoord met andere opmerkingen hier dat 'punk' wel extreem misleidend is als omschrijving.

Zou er daardoor in principe al niet naar beginnen luisteren zijn, want quasi niets van punk dat me aanspreekt, maar gelukkig maakte de omschrijving bij de band wel duidelijk dat het iets anders was.

Van dit soort 'verbreding' van de programmatie ben ik zeker fan.

Voor iedereen die houdt van stevige muziek zonder een afkeer te hebben van het feit dat die elektronisch is en met screams. Tegen metalcore kunnen zal hierbij ook wel helpen.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
GnR is afgelopen jaar gedegradeerd naar level 3. Tool gepromoveerd naar level 2.

Hahaha, prachtig dit.
Dat weet ik zo net nog niet. GNR trokken nog 20.000 publiek, wat de band een level 2 maakt. Dit had ook veel redenen Graspop boodt meer voor ongeveer hetzelfde bedrag. GNR stonden een jaar eerder al in Nederland, waardoor minder mensen op herhaling een kaartje kopen.
Je zult waarsch dit jaar hetzelfde zien bij Scorpions in de Ziggo.
Tool verkoopt 1 keer de ziggo uit, wat bijvoorbeeld Nightwish bijna 2x deed afgelopen keer. Dus Tool zou er dan tussenin kunnen zitten. Net als bijv slipknot.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.398
6.660
Guns 'n Roses verkocht in 2021 nog ruim 50.000 tickets binnen een dag voor hun optreden in 2022 in Groningen. Afgelopen keer was hun tour gewoon veel te laat aangekondigd en te kort na de vorige tour. Daarom viel de kaartverkoop tegen. Maar blijkt dus wel dat die gewoon stadion-achtige capaciteiten vullen als ze eens in de aantal jaar komen. Hoewel er wellicht na hun slechte optredens van de afgelopen keren wel veel mensen gaan afhaken. Dat sluit ik niet uit.

Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/807130/optreden-guns-n-roses-in-stadspark-is-uitverkocht
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken