Kbs was mss wat overdreven in mn reactie.
Ik zie bijvoorbeeld eigenlijk Gojira ook wel al de vloer en benedenverdieping van sportpaleis vullen, zoals Sabaton. Er zijn wel wat bands die een stuk zouden kunnen vullen, maar uitverkopen wat moeilijker op dit moment.
Wat mij betreft maakt dat ook geen fluit uit, ik ben niet zo pessimistisch over een potentieel gebrek aan stadionheadliners in de toekomst.
De vergelijkingen tussen oude en nieuwe headliners gaan op vele vlakken mank. De 'legacy' of 'legendary' factor kun je niet zomaar op een paar jaartjes tijd forceren, dat heeft meestal tientallen jaren nodig.
We hebben het vaak over bands die al 40-50 jaar of meer aan de weg timmeren.
Dat echter ook jongere bands zo'n status kunnen bereiken, bewijzen bands als Rammstein, SOAD, RATM, Slipknot, Tool, die van een veel jongere generatie zijn dan de klassieke namen. Ook die bands hebben hard moeten werken voor hun huidige status, en moesten daarbij concurreren met Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, Metallica en consorten (ook al was dat in een tijd waarin heavy metal relatief veel minder populair was).
Ik zou me er niet al te druk over maken. Marktwerking zal er vanzelf wel voor zorgen dat de plek en status van oude headliners die wegvallen op natuurlijke, geleidelijke wijze worden ingevuld door jongere namen.
Bands als Parkway Drive, Gojira, Ghost, BMTH e.d. staan praktisch nog in hun kinderschoenen, en de (middel)oude generatie is nog lang niet weg.
En wie weet wat daar nog voor nieuwe namen bij gaan komen?
Sleep Token? Ach, wie weet. Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar uitsluiten zal ik het zeker ook niet.
Hun cijfers en statistieken zijn alleszins indrukwekkend te noemen, maar zeggen zoals vaak gezegd niet alles.
Een bomvolle Metal Dome is geen garantie voor een toekomstige headlinepositie.
Iedere band, zelfs de meest populaire, heeft een zeker 'plafond', het maximale bereik van potentiële fans die die band kan bereiken. Hoe meer mainstream, hoe groter dat bereik.
Sommige bands weten door dat plafond heen te breken, doorgaans door muzikaal meer richting mainstream te gaan en/of een unieke sound te gaan ontwikkelen (zie bv. Metallica, BMTH, Parkway Drive, Ghost, Electric Callboy).
Andere bands veranderen niet of nauwelijks van stijl, en zijn van zichzelf al mainstream en/of uniek genoeg om een groot publiek aan te spreken (bv. AC/DC, RATM, Alestorm, Powerwolf).
Laatsgenoemde categorie zit echter wel eerder tegen zijn plafond aan dan eerstgenoemde, wat uiteraard geen schande is (wat heet, voor enkele bands ligt hun plafond zo enorm hoog, dat er ook geen enkele reden is om te veranderen).
Bands als Alestorm en Powerwolf, maar ook vermoedelijk Volbeat, Sabaton, Nightwish, hebben hun plafond al ongeveer bereikt, denk ik.
Sleep Token, Lorna Shore en andere hype-bands hebben dat waarschijnlijk nog niet, maar hun plafond ligt voor mijn gevoel een stuk lager, met name omdat ze niet mainstream genoeg zijn. Om echte headlinerstatus op de grootste festivals te bereiken, zullen zij m.i. dan ook muzikaal een iets andere richting op moeten gaan, zoals bv. Parkway Drive dat heeft gedaan, ook al zullen fans van het eerste uur dat niet zo fijn vinden.