Graspop Metal Meeting 2024

Kan wel overgenomen worden door andere organisaties en zalen? Waren ze niet vooral actief in Antwerpen? Kan nu wat verschuiven naar andere regio's en zalen, mogelijks. Valt op dat vooruit in gent plots wel wat anders begint te boeken, Neck Deep, Stick to your guns, August burns red,... Wel opvallend vond ik.

in mijn ogen staan Tool, GNR, Nightwish in de verkeerde categorie
Dat kan. Deze lijst is puur op basis van de ticketverkoop in Nederland.
Daar verkoopt Nightwish bijvoorbeeld bijna 2x de ziggo (2x17.000 =34.000) uit. In mijn beleving zijn ze ook kleiner dan Volbeat of Black Sabbath. Maar op puur ticketverkoop dus niet.
Tool en SOAD kun je bijna niet plaatsen, omdat de band weinig optreedt in Europa.
Door de exclusiviteit kan het vrij snel verkopen, terwijl ze over 2 jaar misschien de ziggo niet gevuld krijgen. Nu schat ik SOAD hoger in dan Tool, omdat die nog meer hits hebben gehad.
GnR verkocht afgelopen keer aanzienlijk weinig kaarten voor GNR normen. Dit waren er nog 20.000, dus meer dan de Ziggo (normaal verwacht Rob ongeveer 50.000 of meer)

De heideroosjes zijn vandaag bekend gemaakt voor Boerenrock in Kortenaken dus ze zullen niet op graspop staan.

Kan wel overgenomen worden door andere organisaties en zalen? Waren ze niet vooral actief in Antwerpen? Kan nu wat verschuiven naar andere regio's en zalen, mogelijks. Valt op dat vooruit in gent plots wel wat anders begint te boeken, Neck Deep, Stick to your guns, August burns red,... Wel opvallend vond ik.
return bookings en democrazy neemt wel een groot stuk daarvan over in gent met de chinastraat en de vooruit.
DVG in kortrijk neemt het inderdaad ook wel voor een stuk over. en de zappa en kavka sluiten natuurlijk niet.

• Leuk
Waarderingen: thesummoning
Ik zal me ook maar aan een lijstje wagen, altijd leuk. Is gebaseerd op hoe groot ik de bands inschat op basis van ticketverkoop in België en Nederland en recente passages op Graspop. De namen staan binnen hun categorie niet op een bepaalde volgorde.

Level 1: Kans nihil, staan niet op Graspop in de nabije toekomst:
AC/DC
Rammstein
RATM (deze is niet vanwege hoe groot ze zijn, maar om andere redenen)

Level 2: Mogelijke hele grote naam voor Graspop, hier proberen ze er ieder jaar 1 of maximaal 2 van binnen te halen en bouwen ze een affiche rond:
GNR
Tool
Metallica
Iron Maiden
SOAD
Aerosmith
Slipknot

Level 3: overige prima south stage headliners:
Avenged Sevenfold
Motley crue
BMTH
Volbeat
Sabaton
Scorpions
Kiss

Level 4: kunnen zowel south als north stage headlinen:
Within Temptation
Faith no more
Ghost
FFDP
Parkway Drive
Machine head
Nightwish

Level 5: North headliner of grote sub:
Def Leppard
Evanescence
Deep Purple
Lamb of god
Korn
Judas Priest
Powerwolf
Alestorm
A perfect circle
Gojira
Alice cooper

Laatst bewerkt:
Ja 5 in belgie en 4 in Nederland.
Tot vandaag waren er 4 aangekondigd in België. En ergens in de loop van de vorige weken vroeg iemand hier hoe groot de kans voor graspop was.
Ah, excuus. Wist niet dat er naast Alcatraz al meer festivals in België waren aangekondigd. Dan zijn ze nu inderdaad definitief uitgesloten voor Graspop.

Ik zal me ook maar aan een lijstje wagen, altijd leuk. Is gebaseerd op hoe groot ik de bands inschat op basis van ticketverkoop in België en Nederland en recente passages op Graspop. De namen staan binnen hun categorie niet op een bepaalde volgorde.

AC/DC
Rammstein

Level 2: Mogelijke hele grote naam voor Graspop, hier proberen ze er ieder jaar 1 of maximaal 2 van binnen te halen en bouwen ze een affiche rond:
GNR
Tool
Metallica
Iron Maiden
SOAD
Aerosmith
Slipknot

Level 3: overige prima south stage headliners:
Avenged Sevenfold
Motley crue
BMTH
Volbeat
Sabaton
Scorpions
Kiss

Level 4: kunnen zowel south als north stage headlinen:
Within Temptation
Faith no more
Ghost
FFDP
Parkway Drive
Machine head
Nightwish

Level 5: North headliner of grote sub:
Def Leppard
Evanescence
Deep Purple
Lamb of god
Korn
Judas Priest
Powerwolf
Alestorm
A perfect circle
Gojira
Alice cooper
Tja. Dit lijstje is completer, maar lijkt mij verder de de realiteit dan de andere 2 lijstjes. Kiss (los dat ze gestopt xijn) lijkt mij te laag staan.
Level 4 is leuk bedacht..maar het is voornamelijk afhankelijk wat er beschikbaar is of een band op south of north staat. Als er geen grote namen zijn..staan kleinere namen op beide mainstages. Als er een grote naam staar zoals GNR, maiden of SOAD, dan staan bijna al je level 3 namen (op kiss na) op de north.
Verder lijkt mij de level 2 wel erg breed, met stadionbands (Rond de 50.000 tickets) tot bands die 17.000 (Slipknot/Tool) kaarten verkopen.

• Leuk
Waarderingen: graspop200
AC/DC
Rammstein
RATM hoeft hier niet eens te staan, naar mijn mening. Die staan hoe dan ook op Werchter. Anders kun je Metallica, Greenday, Muse en Red Hot Chilli Peppers hier ook neer zetten. Ook geen kans om op GMM te spelen.

GNR
Tool
Metallica
Iron Maiden
SOAD
Aerosmith
Slipknot
Hier zou ik een tussencategorie pakken.
Dus level 2: GNR, Iron Maiden, System of a Down zijn verreweg de grootste namen, samen met Rammstein, die op GMM hebben gestaan. Rammstein en Metallica horen in level 1.

Aerosmith, Slipknot, Tool zitten denk ik in Europa op hetzelfde level. Ook Kiss en misschien Deep Purple zouden hier niet misstaan. Al denk ik dat Deep Purple het beter doet in een grote zaal, ziggo (17 duizend) dan als headliner op een festival.
Als je naar de Benelux kijkt zouden hier Volbeat, Within Temptation en Nightwish zich aan toevoegen. Toch vraag ik mij af of NW en WT aankomende keer weer zoveel kaarten weten te verkopen. WT staat aankomend jaar 2x in Lotto totaal 16.000 kaarten, en 1x in de ziggo 17.000 kaarten en 1x in de rockhall 6.500.
Nightwish verkocht de laatste keer bijna 2x de ziggo uit 34.000 en 1x de lotto (8.000)
Dat is meer dan bijvoorbeeld Scorpions, A7x, Slipknot, en vergelijkbaar met Tool in 2022. NW wat meer, WT wat minder.

• Leuk
Waarderingen: Piet en graspop200
Nightwish verkocht de laatste keer bijna 2x de ziggo uit 34.000 en 1x de lotto (8.000)
Dat is meer dan bijvoorbeeld Scorpions, A7x, Slipknot, en vergelijkbaar met Tool in 2022. NW wat meer, WT wat minder.
WT doet het gewoon goed in de Benelux qua zaalshows. In 2018 waren het al in de 30.000 tickets. Dat was wel verspreid over vele zalen.
Ik denk dat Within Temptation en Nightwish wel degelijk grote namen zijn, maar dat ze op de grote festivals misschien minder headlinen. Vooral omdat ze al zo vaak te zien zijn. Als ze eens in de 2 jaar 2 grote zalen aandoen kun je ze wel in het rijtje van Tool en Slipknot zetten. Maar dat zou je ook over Ayreon kunnen zeggen. Als ze optreden, verkopen ze alles uit. 18000 kaarten de laatste keer, dat is meer dan Slipknot met 1x de ziggo, als ze die gevuld krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Piet en Joslittel
Meer iets voor metal topic vind ik maar aangezien het er hier ook zo hard over gaat

Dit zegt niet zoveel. Middelgrote of grote namen worden groter, klopt.
Nu zou ik niet erg enthousiast worden van Graspop met headliners KSE, Trivium, Mastodon, Gojira of zelfs kleinere namen.
Ghost en BMTH vind ik persoonlijk ook de enige aannemelijke headliners voor deze tijd. En dan niet de meest sterke.
Als Trivium kan headlinen, kunnen Inflames, Heaven Shall Burn, Epica, Architects, Hammerfall, Helloween, Powerwolf, Amon Amarth en vrijwel iedere band die in 013 of groter staat, het ook.
The Pit is onderdeel van Warner Music Group. Een bedrijf wat zich bezig houdt artiesten (clienten) in de markt te zetten.
Kortweg, commerciele promotors

Laatst bewerkt:
Trivium vind ik een band die eigenlijk niets verkeerd doet, die doen alles wat ze horen te doen om die laatste stap te zetten (draaien al lang mee, blijven solide materiaal uitbrengen, prima live-band, lijken me ook sympathieke kerels die overal graag gezien zijn), maar om één of andere reden gaat dat voor eeuwig en altijd een band blijven die optreedt rond 19u/20u .

• Leuk
Waarderingen: won666
Trivium vind ik een band die eigenlijk niets verkeerd doet, die doen alles wat ze horen te doen om die laatste stap te zetten (draaien al lang mee, blijven solide materiaal uitbrengen, prima live-band, lijken me ook sympathieke kerels die overal graag gezien zijn), maar om één of andere reden gaat dat voor eeuwig en altijd een band blijven die optreedt rond 19u/20u .
Trivium is een goede middag/avondband, maar meer ook niet. Ze staan op middelgrote festivals niet als headliner, dus gaan ze de komende 10 jaar op grote festivals zeker niet doen. In 2023 stond Trivium onder Powerwolf en Anthrax. 2 bands, waarvan alleen Powerwolf twijfelachtig op de North kan afsluiten op GMM in de toekomst.

Een leuke band hoor, maar of ze nog gaan groeien?

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Net Skynd ontdekt. Eén van de vrij vele buitenbeentjes die op zondag al op de affiche staan. Het is veel softer dan Wargasm waar ik ook naar uitkijk. Er is ook nog Future Palace, daar ben ik nog niet helemaal aan uit na een uurtje of twee luisteren.

Bij Skynd staat als omschrijving 'industrial'. Ik ben geen kenner van het genre, maar het heeft weinig of niets te maken met bekende bands in dat straatje zoals Ministry en Rammstein. Het is bijna popmuziek bijwijlen.

Op Wikipedia staat: Skynd is een industriële rockband bestaande uit een zanger genaamd Skynd, en een multi-instrumentalist genaamd Father. Ze zijn een pionier in het genre van true crime-muziek met een grimmige esthetiek en liedjes die grotendeels gebaseerd zijn op verontrustende sterfgevallen en moorden.

Zelf ben ik ook wel fan van Nick Cave en Amy Winehouse. Ik denk dat het die invloeden zijn (bij mij in de eerste plaats) die maken dat Skynd een band is die me al meteen enorm bevalt bij een eerste luisterbeurt.

Als er hier members zijn die gelijkaardige groepen kunnen aanduiden, daar ben ik wel benieuwd naar.

Users who are viewing this thread