Level 1: Kans nihil, staan niet op Graspop in de nabije toekomst:
AC/DC
Rammstein
RATM (deze is niet vanwege hoe groot ze zijn, maar om andere redenen)
RATM hoeft hier niet eens te staan, naar mijn mening. Die staan hoe dan ook op Werchter. Anders kun je Metallica, Greenday, Muse en Red Hot Chilli Peppers hier ook neer zetten. Ook geen kans om op GMM te spelen.
Level 2: Mogelijke hele grote naam voor Graspop, hier proberen ze er ieder jaar 1 of maximaal 2 van binnen te halen en bouwen ze een affiche rond:
GNR
Tool
Metallica
Iron Maiden
SOAD
Aerosmith
Slipknot
Hier zou ik een tussencategorie pakken.
Dus level 2: GNR, Iron Maiden, System of a Down zijn verreweg de grootste namen, samen met Rammstein, die op GMM hebben gestaan. Rammstein en Metallica horen in level 1.
Aerosmith, Slipknot, Tool zitten denk ik in Europa op hetzelfde level. Ook Kiss en misschien Deep Purple zouden hier niet misstaan. Al denk ik dat Deep Purple het beter doet in een grote zaal, ziggo (17 duizend) dan als headliner op een festival.
Als je naar de Benelux kijkt zouden hier Volbeat, Within Temptation en Nightwish zich aan toevoegen. Toch vraag ik mij af of NW en WT aankomende keer weer zoveel kaarten weten te verkopen. WT staat aankomend jaar 2x in Lotto totaal 16.000 kaarten, en 1x in de ziggo 17.000 kaarten en 1x in de rockhall 6.500.
Nightwish verkocht de laatste keer bijna 2x de ziggo uit 34.000 en 1x de lotto (8.000)
Dat is meer dan bijvoorbeeld Scorpions, A7x, Slipknot, en vergelijkbaar met Tool in 2022. NW wat meer, WT wat minder.