Graspop Metal Meeting 2024

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Uriah Heep heeft ooit een keer op Graspop gespeeld. Was een jubileumjaar als ik me nie vergis. Ik volg die band al 30 jaar actief (god ik word oud) maar dat jaar ben ik nie naar GMM geweest - nog altijd spijt van. En ja, ze blijven een kwalitatief ijzersterke set spelen, jaar na jaar en album na album. Komt nog es bij dat Chaos & Color, hun recentste worp, een heel erg goed album is!
Hmm.. Volgens setlist.fm stonden ze er inderdaad in 2000, op de vijfde editie van Graspop. Maar op de geschiedenispagina van Graspop zelf worden ze vreemd genoeg niet genoemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.358
5.925
Wacken en Hellfest kopen volgens mij direct uit omdat het cult festivals zijn, ontstaan buiten het commerciële circuit die voor 100% gericht zijn op Metalfans. Metalfans houden van hun community, zijn hondstrouw en komen altijd terug naar "hun" festival. Graspop heeft dit niet omdat zij oorspronkelijk een "pop"festival waren en jaren later maar veranderd zijn naar een Metalfestival.
Oorspronkelijk een pop festival? Eerste editie op de history pagina heeft oa Iron Maiden en Slayer bovenaan het affiche staan, hoe metal wil je het hebben? Of is er een historie voor die editie in 1996?
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
541
640
Oorspronkelijk een pop festival? Eerste editie op de history pagina heeft oa Iron Maiden en Slayer bovenaan het affiche staan, hoe metal wil je het hebben? Of is er een historie voor die editie in 1996?
Er is een historie voor 1996 toen was het een regulier festival met alternatieve namen, ik ben nu niet thuis zal er straks of morgen eens meer over posten.

Overigens organiseerd graspop eind augustus ook nog dessel swingt mee. Oorspronkelijk ontstaan om de vrijwilligers en inwoners van dessel te bedanken voor hun hulp tijdens het festival.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Oorspronkelijk een pop festival? Eerste editie op de history pagina heeft oa Iron Maiden en Slayer bovenaan het affiche staan, hoe metal wil je het hebben? Of is er een historie voor die editie in 1996?
Graspop Metal Meeting is een fusie tussen 'Graspop', inderdaad een festival vooral gericht op popmuziek in Dessel en 'Midsummer Metal Meeting', een metalfestival in Vosselaar.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.992
2.038
Graspop Metal Meeting is een fusie tussen 'Graspop', inderdaad een festival vooral gericht op popmuziek in Dessel en 'Midsummer Metal Meeting', een metalfestival in Vosselaar.
En was het niet zo dat ze per toeval eens Maiden hadden geboekt en daar zo veel publiek mee trokken dat ze besloten om die weg verder in te slaan? Te fuseren daarna dus blijkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
En was het niet zo dat ze per toeval eens Maiden hadden geboekt en daar zo veel publiek mee trokken dat ze besloten om die weg verder in te slaan? Te fuseren daarna dus blijkbaar.
De fusie is ontstaan omdat Peter van Geel van Graspop in 1995 te maken had met dermate grote concurrentie dat de kaartverkoop tegen begon te vallen en het festival op omvallen stond. Tegelijkertijd had Bob Schoenmaekers van Midsummer Metal Meeting ambitie om van een indoor festival in de Biebob te transformeren naar een outdoor festival. Herman Schueremans van Werchter heeft beide partijen bij elkaar gebracht en met de ineen geslagen handen werd in 1996 Graspop Metal Meeting geboren. Inderdaad met Iron Maiden als eerste headliner. En dat was een dermate succes dat het festival inmiddels is uitgegroeid tot wat het nu is.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
977
1.013
Mwa, lijkt me sterk dat dat de grootste reden voor het verschil in kaartverkoop is tussen GMM en Wacken.

Lijkt me eerder een kwestie van vraag en aanbod, cultuurverschil, en naamsbekendheid/marketing.
Duitsland is een groter land met bijna 3x zoveel inwoners als de Benelux, met gemiddeld gezien ook meer metalliefhebbers en metalbands.

Ook zijn Duitsers nogal in zichzelf gekeerd, en kijken ze niet zo snel buiten de landsgrenzen.
Mede daardoor hebben ze een soort van eigen, min of meer geïsoleerde metalcultuur gecreëerd, met veel bands van eigen bodem die hoge plekken innemen op festivalaffiches, zoals Die Toten Hosen, Die Ärzte, Hämatom, hun eigen power metal grootheden (Blind Guardian, Helloween, Grave Digger, Rage, Running Wild, Gamma Ray..), hun eigen thrash 'Big Four' (Kreator, Sodom, Destruction, Tankard), en de hele 'Mittelalterszene' (o.a. In Extremo, Subway To Sally, Versengold, Saltatio Mortis, Feuerschwanz..).

Bovendien heeft Wacken gewoon al jarenlang een ijzersterke reputatie over de hele wereld als het 'Walhalla van de metal'.
Vraag bv. een Amerikaanse metalfan (over geïsoleerde metalcultuur gesproken..) of ie een Europees metalfestival kent, en de kans is vrij groot dat ie Wacken zegt, en redelijk groot dat het zelfs op z'n bucketlist staat.
Wat dat betreft komt GMM 'net kijken', en heeft het lang niet de (internationale) naamsbekendheid en uitstraling die Wacken heeft.
Mooi antwoord. Ik dacht eerst jaren geleden dat het ook te maken had met de bijzondere symphonische orkesten of gastmuzikanten die alleen wacken weet te strikken. Bestaat wacken dan zoveel langer dan graspop.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.443
Mooi antwoord. Ik dacht eerst jaren geleden dat het ook te maken had met de bijzondere symphonische orkesten of gastmuzikanten die alleen wacken weet te strikken. Bestaat wacken dan zoveel langer dan graspop.

Wacken in 1990 de eerste editie en Graspop in 1996. Vind dat wel meevallen. Hellfest bestaat bijvoorbeeld pas sinds 2006
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
977
1.013
Wacken in 1990 de eerste editie en Graspop in 1996. Vind dat wel meevallen. Hellfest bestaat bijvoorbeeld pas sinds 2006
Dat is met hellfest dan toch een heel verschil. Graspop hoeft van mij niet meer veel te groeien. Het is voor mij goed hoe het nu is. Zoals hellfest heeft gegroeid, zo hebben we allemaal alcatraz ook zien groeien, jong en oud en het zal het kleine broertje blijven. Of meer dan dat mss.
Ik weet neit zeker, maar als ik de vorige posts zonet heb gelezen zou de vorige versie van graspop metal meeting toen het alleen nog maar pop muziek en alternatieve muziek was, mss zelfs ouder zijn dan wacken?
 

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
207
277
Denk dat dat bij graspop ook de insteek is. Focus op muziek en beleving.
Die konden gerust pak meer marketing en aankleding doen om het na paar dagen uit te verkopen, maar dat heeft geen positief effect op bovenstaande.
 

Nutellica

Campingartiest
3 apr 2023
93
269
Ik mis trouwens Alpha wolf ook nog op Graspop. Leuke band voor op de Jupiler stage
Staan volgende week in de Melkweg, naast Mugshot, Comeback Kid en headliner the Amity Affliction. Ben je erbij? Er zijn volgens mij nog kaarten. 😎🤘
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Hmm.. Volgens setlist.fm stonden ze er inderdaad in 2000, op de vijfde editie van Graspop. Maar op de geschiedenispagina van Graspop zelf worden ze vreemd genoeg niet genoemd.

Het is -blijkbaar- alweer lang geleden, maar ik denk dat het toen een tweedaags festival was (als ik me goed herinner was GMM aanvankelijk 1 dag), waarbij er 1 dag GMM en 1 dag "Graspop oude(re) stijl" was, en stond Heep op de tweede dag. Dat zou verklaren waarom ze nooit" officieel" op GMM gespeeld hebben.

Maar misschien herinner ik het mij allemaal verkeerd 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Het is -blijkbaar- alweer lang geleden, maar ik denk dat het toen een tweedaags festival was (als ik me goed herinner was GMM aanvankelijk 1 dag), waarbij er 1 dag GMM en 1 dag "Graspop oude(re) stijl" was, en stond Heep op de tweede dag. Dat zou verklaren waarom ze nooit" officieel" op GMM gespeeld hebben.

Maar misschien herinner ik het mij allemaal verkeerd 😅
Ik geloof je direct! Graspop en ik hebben weliswaar al een behoorlijke geschiedenis opgebouwd, maar zo lang nu ook weer niet. :)
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
541
640
Het is -blijkbaar- alweer lang geleden, maar ik denk dat het toen een tweedaags festival was (als ik me goed herinner was GMM aanvankelijk 1 dag), waarbij er 1 dag GMM en 1 dag "Graspop oude(re) stijl" was, en stond Heep op de tweede dag. Dat zou verklaren waarom ze nooit" officieel" op GMM gespeeld hebben.

Maar misschien herinner ik het mij allemaal verkeerd 😅
graspop 2000
zaterdag 24 juni 2000
Boerentang dessel
59 Times the Pain
Anathema
Apocalyptica
Bombshell Rocks
Cannibal Corpse
Cro‐Mags
Dirty Deeds
Entombed
Gamma Ray
God Dethroned
Iron Maiden
Liberator
Machine Head
Madball
My Dying Bride
No Fun at All
Oceans of Sadness
Rollins Band
Samael
Saxon
Skarhead
Slayer
Testament
The Sins of Thy Beloved
Tristania
Voice of a Generation

Graspop
zondag 25 juni 2000
Boerentang dessel
Björn Again
De Kreuners
Status Quo
Straight Ahead
The Dill Brothers
Uriah Heep
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
De Kreuners? :oops:

Deden zij al voor Hellmut Lotti wat dit jaar van 17 h 40 tot 18 h 30 gebeurde in de metal dome op de laatste dag van het festival?


Ah en Apocalpytica en Gamma Ray. Die mogen dringend nog eens langskomen ook!
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en saurus

won666

Support act
17 mei 2019
1.176
1.237
Nieuwe namen voor Wacken: onder andere Dragonforce, April Art, Zebrahead en Insomnium. Wel iets dichter bij Alcatraz, maar veel Europese bands dus kan alle kanten uit. Bv Testament is er ook bij maar Amerikaanse band en staat al op Alcatraz dus lijkt me niet echt nog een kanshebber voor Graspop
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken