Graspop Metal Meeting 2024

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.535
Over leeftijd gesproken: het is echt hoog tijd dat Uriah Heep eens op Graspop staat. Ze zijn op tour en zijn ook zo'n voorbeeld van een band die live nog uitstekend klinkt.
Vorig jaar Uriah Heep gezien en het was echt steengoed! Die mannen zijn echt niet te oud om een geweldige show neer te zetten. Daarbij maken zij nog steeds goede muziek, dus een geweldige setlist aan oude klassiekers en nieuwe hits, zat geen zwak moment tussen.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
123
167
Dus Machine Sub zou je wel onmiddellijk een ticket voor kopen?
Ook niet. Ik vind Scorpions gewoon veel gaver. Wind of change is wel gaaf omdat ze als duitsers een ander geluid lieten horen na jaren oorlog.
Naast de ballads, hebben ze ook sterke hardrock meezingers.
Machinehead vind ik wel gaaf hoor, maar meer voor erbij. Ze hebben energieke agressieve nummers, maar qua teksten vind ik ze veel minder sterk.
Qua Nederlandse bands hoop ik nog op:
  • Blackbriar
  • Dool
  • VUUR
  • (Ayreon...??)
Vuur treedt volgens mij niet meer op?
VENGEANCE staat binnenkort op een festival in Kaatsheuvel (Ja, de Efteling..i know). Dat zou zeker stoer zijn.
TEXTURES is ook tof. Daarnaast hoop ik op EX LIBRIS, CHANGING TIDES (met k3 cover:p), BEAR, NO TURNING BACK, MAYAN en VANDEBERG. AYREON zou ook gaaf zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Ook niet. Ik vind Scorpions gewoon veel gaver. Wind of change is wel gaaf omdat ze als duitsers een ander geluid lieten horen na jaren oorlog.
Naast de ballads, hebben ze ook sterke hardrock meezingers.
Machinehead vind ik wel gaaf hoor, maar meer voor erbij. Ze hebben energieke agressieve nummers, maar qua teksten vind ik ze veel minder sterk.

Vuur treedt volgens mij niet meer op?
VENGEANCE staat binnenkort op een festival in Kaatsheuvel (Ja, de Efteling..i know). Dat zou zeker stoer zijn.
TEXTURES is ook tof. Daarnaast hoop ik op EX LIBRIS, CHANGING TIDES (met k3 cover:p), BEAR, NO TURNING BACK, MAYAN en VANDEBERG. AYREON zou ook gaaf zijn.
En PRESENT DANGER (met eigen werk).
En DELAIN en PICTURE en CAPSLOCK
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Yyperi

Campingartiest
14 nov 2023
74
146
Rival Sons were announced in two festivals last week. First in Hellfest and then in Sweden Rock. Besides thoe two, they don't have anything in their tour page. They've been in Graspop before. Possibility?

1701454731741.png
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
549
648
Ook niet. Ik vind Scorpions gewoon veel gaver. Wind of change is wel gaaf omdat ze als duitsers een ander geluid lieten horen na jaren oorlog.
Naast de ballads, hebben ze ook sterke hardrock meezingers.
Machinehead vind ik wel gaaf hoor, maar meer voor erbij. Ze hebben energieke agressieve nummers, maar qua teksten vind ik ze veel minder sterk.

Vuur treedt volgens mij niet meer op?
VENGEANCE staat binnenkort op een festival in Kaatsheuvel (Ja, de Efteling..i know). Dat zou zeker stoer zijn.
TEXTURES is ook tof. Daarnaast hoop ik op EX LIBRIS, CHANGING TIDES (met k3 cover:p), BEAR, NO TURNING BACK, MAYAN en VANDEBERG. AYREON zou ook gaaf zijn.
We krijgen allicht al een cover van de theme song van spongebob dus k3 kan er ook wel bij zeker 🤣🤣🤣
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Duitsland mag inderdaad eens een tandje bijtrekken, die lopen in vele opzichten nog een jaar of 20-30 achter.
Op vele plekken staan nog smerige Dixies, waar in de Benelux vrijwel overal doorspoelbare toiletten staan.
Verder kun je op Summer Breeze en in vele concertzalen nog steeds enkel cash betalen (Duitsers zijn echt paranoïde als het aankomt op elke vorm van digitaal betalen), wat leidt tot veel te lange, onnodige wachtrijen bij de bars door het gerommel in oude geldkistjes om wisselgeld terug te geven (wat vervolgens vaak niet klopt).

Hellfest was qua voorzieningen niet slecht, maar het was er vooral ontiegelijk, onverantwoord druk.
Nergens heb ik zulke lange wachtrijen gezien als daar (in 2022), bij de ingang, de bars, de food stands, de toiletten, werkelijk overal.
En in tegenstelling tot andere festivals is het niet mogelijk om deze te vermijden door een beetje slim een gunstig tijdstip en/of locatie te kiezen.
Mensen, ik zweer het, we hebben echt niet te klagen in België
Nu: Aan de hand van jouw comment: Hoe verklaar je dan dat wacken altijd zo vlug uitverkoopt in tegenstelling tot graspop dat op tool dag na niet zo snel uitverkoopt?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Nog vergeten te zeggen, dan maar een nieuwe post. Kunnen we dus guano apes afschrijven voor graspop of alcatraz?
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
549
648
Mensen, ik zweer het, we hebben echt niet te klagen in België
Nu: Aan de hand van jouw comment: Hoe verklaar je dan dat wacken altijd zo vlug uitverkoopt in tegenstelling tot graspop dat op tool dag na niet zo snel uitverkoopt?
Wacken heeft als sterkte dat de kaartverkoop dadelijk na het festival gebeurt. En als je daar dan vertrekt en je hebt je geamuseerd die week wat sowieso gebeurt is eender bij welk weer. Dan wil je het jaar erop automatisch teruggaan. Dan zie je de laatste dat ook nog eens een aantal namen voor het jaar erop en begin je al vanzelf in je vriendengroep af te spreken.
Je zit nog in die roes van het was een zalig festival.
En de mensen die thuis zitten en de live stram volgen die zeggen daar wil ik volgend jaar ook tussenstaan ik wil dit ook eens meemaken.
Op graspop moet je een halfjaar wachten tot namen krijgt en dan is die roes allang verdwenen en is het voor de meeste mensen terug hun dagelijkse routine werken, eten , slapen... waardoor de zin in een festival veraf nog niet onmiddellijk daar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: L110Midnight

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Open your eyes hè 😁
Kweet niet zeker of ik je post goed begrijp. Ah, nu zie ik het. Bedoel je dat de kans er wel nog inzit omdat het september 2024 is? Heb ook wat live materiaal opgezocht van 2009 en was toch wel teleurgesteld van de zangprestatie. Bij open your eyes zingt ze de helft van de tijd niet en als ze zingt houd ze zich niet aan de melodie van het nummer. Tja,... Het blijft een bucketlist band.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
978
1.017
Wacken heeft als sterkte dat de kaartverkoop dadelijk na het festival gebeurt. En als je daar dan vertrekt en je hebt je geamuseerd die week wat sowieso gebeurt is eender bij welk weer. Dan wil je het jaar erop automatisch teruggaan. Dan zie je de laatste dat ook nog eens een aantal namen voor het jaar erop en begin je al vanzelf in je vriendengroep af te spreken.
Je zit nog in die roes van het was een zalig festival.
En de mensen die thuis zitten en de live stram volgen die zeggen daar wil ik volgend jaar ook tussenstaan ik wil dit ook eens meemaken.
Op graspop moet je een halfjaar wachten tot namen krijgt en dan is die roes allang verdwenen en is het voor de meeste mensen terug hun dagelijkse routine werken, eten , slapen... waardoor de zin in een festival veraf nog niet onmiddellijk daar is.
idd, slim. Wist ik, maar stond ik niet bij stil.
Dacht even dat je het bij live stram over de stramme spieren had. haha
Zo, nu ga ik naar een optrede 300 ùeter verderop dat om 9 uur begint. Ben benieuwd wat het is. Kan van melanchonische singer songwriter of kleinkunst zijn tot progressive metal.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.183
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en MarcoReusel

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.301
3.901
Kweet niet zeker of ik je post goed begrijp. Ah, nu zie ik het. Bedoel je dat de kans er wel nog inzit omdat het september 2024 is? Heb ook wat live materiaal opgezocht van 2009 en was toch wel teleurgesteld van de zangprestatie. Bij open your eyes zingt ze de helft van de tijd niet en als ze zingt houd ze zich niet aan de melodie van het nummer. Tja,... Het blijft een bucketlist band.
Hey Pauly, dat nummer was het eerste wat in me opkwam. Lijkt me geen typische GMM band, maar wellicht leuk voor de afwisseling. Vandaar dat ik Open Your Eyes wel treffend vond voor GMM. Was niet op jou gericht (wist niet van je uitdaging mbt zicht af, Jamel attendeerde me hier terecht op).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.183
Wacken heeft als sterkte dat de kaartverkoop dadelijk na het festival gebeurt. En als je daar dan vertrekt en je hebt je geamuseerd die week wat sowieso gebeurt is eender bij welk weer. Dan wil je het jaar erop automatisch teruggaan. Dan zie je de laatste dat ook nog eens een aantal namen voor het jaar erop en begin je al vanzelf in je vriendengroep af te spreken.
Je zit nog in die roes van het was een zalig festival.
En de mensen die thuis zitten en de live stram volgen die zeggen daar wil ik volgend jaar ook tussenstaan ik wil dit ook eens meemaken.
Op graspop moet je een halfjaar wachten tot namen krijgt en dan is die roes allang verdwenen en is het voor de meeste mensen terug hun dagelijkse routine werken, eten , slapen... waardoor de zin in een festival veraf nog niet onmiddellijk daar is.
Mwa, lijkt me sterk dat dat de grootste reden voor het verschil in kaartverkoop is tussen GMM en Wacken.

Lijkt me eerder een kwestie van vraag en aanbod, cultuurverschil, en naamsbekendheid/marketing.
Duitsland is een groter land met bijna 3x zoveel inwoners als de Benelux, met gemiddeld gezien ook meer metalliefhebbers en metalbands.

Ook zijn Duitsers nogal in zichzelf gekeerd, en kijken ze niet zo snel buiten de landsgrenzen.
Mede daardoor hebben ze een soort van eigen, min of meer geïsoleerde metalcultuur gecreëerd, met veel bands van eigen bodem die hoge plekken innemen op festivalaffiches, zoals Die Toten Hosen, Die Ärzte, Hämatom, hun eigen power metal grootheden (Blind Guardian, Helloween, Grave Digger, Rage, Running Wild, Gamma Ray..), hun eigen thrash 'Big Four' (Kreator, Sodom, Destruction, Tankard), en de hele 'Mittelalterszene' (o.a. In Extremo, Subway To Sally, Versengold, Saltatio Mortis, Feuerschwanz..).

Bovendien heeft Wacken gewoon al jarenlang een ijzersterke reputatie over de hele wereld als het 'Walhalla van de metal'.
Vraag bv. een Amerikaanse metalfan (over geïsoleerde metalcultuur gesproken..) of ie een Europees metalfestival kent, en de kans is vrij groot dat ie Wacken zegt, en redelijk groot dat het zelfs op z'n bucketlist staat.
Wat dat betreft komt GMM 'net kijken', en heeft het lang niet de (internationale) naamsbekendheid en uitstraling die Wacken heeft.
 
Laatst bewerkt:

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Op zich wel raar dat Wacken die reputatie heeft, terwijl een hoop bands er nog nooit hebben gestaan. Metallica, System of a Down, Black Sabbath, Tool, Guns n' Roses, Kiss, Deftones, Korn, Faith No More en het gaat nog wel even door, het zijn vooral veel Amerikaanse bands die er nooit spelen. En dan heb je er ook nog een hoop zoals Avenged Sevenfold, die hebben er 1 keertje gestaan, 15 jaar geleden toen ze nog niet waren wat ze nu waren.

Denk dat Wacken vooral één de eerste was binnen hun genre en dat hun reputatie vooral gebaseerd is op nostalgie, niet zozeer op wat er speelt of wat het eigenlijk in realiteit nog voorstelt. Dan heb ik het vooral over het aanzien buiten Duitsland, dat de Duitsers er zelf gek van zijn, dat zal wel.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Rise Against eind juni in Canada, dus geen Graspop of RW.

 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
549
648
Mwa, lijkt me sterk dat dat de grootste reden voor het verschil in kaartverkoop is tussen GMM en Wacken.

Lijkt me eerder een kwestie van vraag en aanbod, cultuurverschil, en naamsbekendheid/marketing.
Duitsland is een groter land met bijna 3x zoveel inwoners als de Benelux, met gemiddeld gezien ook meer metalliefhebbers en metalbands.

Ook zijn Duitsers nogal in zichzelf gekeerd, en kijken ze niet zo snel buiten de landsgrenzen.
Mede daardoor hebben ze een soort van eigen, min of meer geïsoleerde metalcultuur gecreëerd, met veel bands van eigen bodem die hoge plekken innemen op festivalaffiches, zoals Die Toten Hosen, Die Ärzte, Hämatom, hun eigen power metal grootheden (Blind Guardian, Helloween, Grave Digger, Rage, Running Wild, Gamma Ray..), hun eigen thrash 'Big Four' (Kreator, Sodom, Destruction, Tankard), en de hele 'Mittelalterszene' (o.a. In Extremo, Subway To Sally, Versengold, Saltatio Mortis, Feuerschwanz..).

Bovendien heeft Wacken gewoon al jarenlang een ijzersterke reputatie over de hele wereld als het 'Walhalla van de metal'.
Vraag bv. een Amerikaanse metalfan (over geïsoleerde metalcultuur gesproken..) of ie een Europees metalfestival kent, en de kans is vrij groot dat ie Wacken zegt, en redelijk groot dat het zelfs op z'n bucketlist staat.
Wat dat betreft komt GMM 'net kijken', en heeft het lang niet de (internationale) naamsbekendheid en uitstraling die Wacken heeft.
klopt ook wel allemaal en op Wacken mag ook veel meer zoals je wagen meenemen op de camping, wat het ook weer net specialer maakt.
De naam alleen is ook een merk op zich het ganse jaar door is er een merchandiseshop open, het hele dorp draait rond het festival marketingsgewijs hebben ze het goed voor elkaar in Duitsland.
Het heeft ook een mytische uitstraling iedereen wilt er eens zijn geweest.
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
187
klopt ook wel allemaal en op Wacken mag ook veel meer zoals je wagen meenemen op de camping, wat het ook weer net specialer maakt.
De naam alleen is ook een merk op zich het ganse jaar door is er een merchandiseshop open, het hele dorp draait rond het festival marketingsgewijs hebben ze het goed voor elkaar in Duitsland.
Het heeft ook een mytische uitstraling iedereen wilt er eens zijn geweest.
Wacken en Hellfest kopen volgens mij direct uit omdat het cult festivals zijn, ontstaan buiten het commerciële circuit die voor 100% gericht zijn op Metalfans. Metalfans houden van hun community, zijn hondstrouw en komen altijd terug naar "hun" festival. Graspop heeft dit niet omdat zij oorspronkelijk een "pop"festival waren en jaren later maar veranderd zijn naar een Metalfestival.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en saurus

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
187
Ze hadden beter in '96 een andere festivalnaam gekozen, als Metalfan klinkt Hellfest toch beter dan Graspop...:devilish:
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
149
311
Over leeftijd gesproken: het is echt hoog tijd dat Uriah Heep eens op Graspop staat. Ze zijn op tour en zijn ook zo'n voorbeeld van een band die live nog uitstekend klinkt.
Vorig jaar Uriah Heep gezien en het was echt steengoed! Die mannen zijn echt niet te oud om een geweldige show neer te zetten. Daarbij maken zij nog steeds goede muziek, dus een geweldige setlist aan oude klassiekers en nieuwe hits, zat geen zwak moment tussen.

Uriah Heep heeft ooit een keer op Graspop gespeeld. Was een jubileumjaar als ik me nie vergis. Ik volg die band al 30 jaar actief (god ik word oud) maar dat jaar ben ik nie naar GMM geweest - nog altijd spijt van. En ja, ze blijven een kwalitatief ijzersterke set spelen, jaar na jaar en album na album. Komt nog es bij dat Chaos & Color, hun recentste worp, een heel erg goed album is!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken