Graspop Metal Meeting 2024

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
707
645
Dat is jouw mening. Ik zou voor Machine Head alleen als head geen kaartje kopen. Terwijl Scorpions en in.mindere mate Deep Purple dat wel doet. En ik ben in de 20. Ik kan mij voorstellen dat de rasfans wat ouder zijn.
Ik zeg niet dat hun muziek slecht is, maar live bakken ze er niets meer van door hun leeftijd.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Zolang we geen bands a la Clouseau krijgen op Graspop of DJ sets op de Main/Marquee, dan kan ik er mee leven.

Deep Purple, Whitesnake en Scorpions zijn bands die al jaren op pensioen moesten zijn. Als je zo ver over je hoogtepunt bent, trek de stekker er dan uit.
Totaal niet mee eens.
Bands moeten met pensioen gaan als ze zelf met pensioen willen gaan.
Zolang ze geboekt worden, door wie dan ook, en er mensen zijn die ze willen zien, hebben ze bestaansrecht.
Als de Rolling Stones op hun 98e nog ergens op een lokale braderie op een podium van 2 bij 3 voor anderhalve man en een paardenkop willen spelen, moeten ze dat vooral doen.

Dat dat voor velen hun legacy aantast o.i.d. is daar ondergeschikt aan. Iedereen is vrij om dat te vinden, en om gewoon niet meer naar een bepaalde band te gaan kijken.
Feit is dat er wel degelijk nog duizenden fans zijn die ze graag willen blijven zien, en mensen die ze nog nooit hebben gezien, maar dat graag nog zouden willen. Of wat dacht je van een oude rocker die zijn kinderen of kleinkinderen wil meenemen naar een festival om ze hun favoriete band te laten zien?

Het is gewoon pure marktwerking. Een organisator boekt een band waarvan wordt geacht dat ze mensen trekken (jong, oud, man, vrouw, all-round, etc.).
Judas Priest, Alice Cooper, Scorpions, Deep Purple, KISS, Ozzy, Aerosmith, en noem maar op zijn de grondleggers van het hele genre waar we zo van houden, en zijn regelrechte iconen, die nog steeds heel veel volk aanspreken en aantrekken, al is het alleen al om hun naam en legacy.

Maar ze worden heus niet alleen geboekt omdat we hen dat verschuldigd zouden zijn (ook al zijn we dat wellicht een beetje), maar ook omdat ze nog steeds commercieel zeer interessant zijn, en ieder affiche cachet geven.
Wellicht niet (meer) voor een stelletje metal snobs als wij hier, maar zeer zeker wel nog voor het grotere publiek.
Mensen willen die grote, bekende namen gewoon zien, hoe ver ze ook over hun hoogtepunt heen zouden zijn, of hoe slecht ze ook zingen/spelen, of hoe statisch de zanger er ook bij staat (ja, dat geldt ook voor GnR, al blijft die 3 uur belachelijk lang).
Zeggen dat ze de stekker er maar moeten uittrekken is naar mijn mening dan ook een beetje respectloos t.o.v. de band, de boekers én de grote groep fans/bezoekers.

GMM en Alcatraz boeken de laatste jaren uitstekend, met een grote variatie in oude en nieuwe headliners, voor ieder wat wils, en prima alternatieven voor wie het niet bevalt.
Die oude bands weglaten zou een hoop negatieve reacties opleveren bij degenen die ze graag willen zien, en alleen maar meer clashes bij degenen die ze niet willen zien.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Om het toch een beetje op GMM te betrekken: het is een heel grijs gebied maar je kunt wel stellen dat 90-95% van de bands die er staan tot het metalgenre behoren. Oude rockers als Deep Purple en Scorpions zijn nu niet meer zo metal, maar back in the days werden ze wel degelijk tot (extreme) rock/metal gerekend. Vraag me trouwens af of in de tijd van DP metal überhaupt al werd gebruikt om het genre te duiden.
Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath worden tegenwoordig vaak genoemd als de eerste heavy metal band, maar in die tijd (eind jaren '60) werd die term inderdaad nog niet gebruikt.
Eigenlijk waren dat ook meer een soort overgangsbands.
De eerste band die echt heavy metal is te noemen, en dat zelf ook deed, was Judas Priest, die de blues-elementen van (hard)rock lieten vallen, en ook op esthetisch gebied de 'klassieke' heavy metal look neerzetten (fun fact: Rob Halford was daarbij geïnspireerd door de kinky leather look uit de gay scene, die hij heimelijk frequenteerde).

Maar in de tijdsgeest beschouwd werden ze als 'extreem' of 'hard' gezien. Papa Roach, Three Days Grace, hoewel ook tegen pop aan schurend soms, zijn stevig genoeg om zowel op GMM als meer pop-georiënteerde festivals te staan. Vind het zelf in wat mindere mate voor 3DD gelden, toch wat meer power-ballad voor mijn gevoel, al kunnen ze ook stevig genoeg uit de hoek komen voor GMM (hoewel dit een twijfelgeval is hoor).

Nickelback en meer nog Lenny Kravitz en RHCP zijn te 'pop' om op GMM weggezet te worden. Is altijd een kwestie van smaak en heel arbitrair, maar als je de hele dag door op grote commerciële FM-zenders gedraaid kan worden (en niet alleen 's nachts in niche-programma's) hoor je wat mij betreft niet meteen thuis op een metal festival. Als je deze stelregel toepast op 3DD en Evanescence wordt het ook arbitrair hoor. Hebben grote commerciële hits gehad 20 jaar geleden, maar in het geval van Evanescence bijvoorbeeld betrof dit alleen Bring Me To Life en My Immortal die commercieel heel succesvol waren.
Ik vind commercieel succes nu niet bepaald de beste richtlijn om te bepalen of een bepaalde band al dan niet op een metalfestival thuishoort. Dan zou Metallica immers ook op geen enkel metalfestival meer mogen staan.
En laten we niet vergeten dat GMM niet alleen het woord 'metal', maar ook het woord 'pop' in de naam heeft zitten.. ;)
Over smaak valt niet te twisten en niemand mag bepalen wat wel en niet metal is en of het wel of niet thuis hoort op een bepaald festival, laat dat voorop staan!
Helemaal mee eens!
Alhoewel, 'niemand'?
Er is natuurlijk wel iemand die dat bepaalt, nl. de organisator van het bewuste festival! ;)
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Mensen willen die grote, bekende namen gewoon zien, hoe ver ze ook over hun hoogtepunt heen zouden zijn, of hoe slecht ze ook zingen/spelen, of hoe statisch de zanger er ook bij staat (ja, dat geldt ook voor GnR, al blijft die 3 uur belachelijk lang).
Zeggen dat ze de stekker er maar moeten uittrekken is naar mijn mening dan ook een beetje respectloos t.o.v. de band, de boekers én de grote groep fans/bezoekers.

Ze mogen blijven langskomen, maar als ze over hun hoogtepunt zijn, niet echt meer relevant zijn en het live ook niet meer waar kunnen maken, dan mogen ze voor mij wel een plekje lager op een poster. De Scorpions mogen blijven passeren tot ze allemaal 100 zijn, maar niet meer als headliner. Het concept "headliner voor de rest van het bestaan", dat hoeft voor mij niet, dat mag om de 5 jaar wel eens opnieuw geëvalueerd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek en WTTNightMare

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.576
Ze mogen blijven langskomen, maar als ze over hun hoogtepunt zijn, niet echt meer relevant zijn en het live ook niet meer waar kunnen maken, dan mogen ze voor mij wel een plekje lager op een poster. De Scorpions mogen blijven passeren tot ze allemaal 100 zijn, maar niet meer als headliner. Het concept "headliner voor de rest van het bestaan", dat hoeft voor mij niet, dat mag om de 5 jaar wel eens opnieuw geëvalueerd worden.
Ik ben het hier volledig mee eens
Zoals ze het aanpakten in 2022 met deep purple, 2018 met judas priest, 2024 met deep purple vind ik perfect
laat de bands gewoon lekker komen zo veel als ze willen. maar geef ze 60-80minuten in de vroege avond om hun ding te doen op de mainstage, alle hitjes spelen. bands blij, publiek blij. mannen van 70-80 jaar oud kunnen lekker op tijd naar bed ook. iedereen wint hier dan toch volgens mij.
Dan vervolgens zet je 2 jongere bands neer als headliner die de avond af kunnen sluiten met een energieke show vol met pyro etc.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Ze mogen blijven langskomen, maar als ze over hun hoogtepunt zijn, niet echt meer relevant zijn en het live ook niet meer waar kunnen maken, dan mogen ze voor mij wel een plekje lager op een poster. De Scorpions mogen blijven passeren tot ze allemaal 100 zijn, maar niet meer als headliner. Het concept "headliner voor de rest van het bestaan", dat hoeft voor mij niet, dat mag om de 5 jaar wel eens opnieuw geëvalueerd worden.
Dat is inderdaad een ander verhaal, ook dat is marktwerking en hangt af van allerlei factoren.
En dat gebeurt ook, zie bv. Judas Priest: eerst jarenlang onbetwist headliner op GMM, daarna subheadliner, daarna weer een keertje headliner (vanwege jubileum), en nu 2e headliner (onder een band die voor het eerst headliner zijn, en volgens velen onterecht, zeker boven een legendarische naam als JP).

Echter geldt ook hier dat het niet aan ons is om te bepalen of band 'mogen' blijven passeren, al dan niet als headliner.
Dat bepaalt uitsluitend de organisator.
Natuurlijk hebben wij met z'n allen wel indirect invloed daarop, door wel of geen tickets te kopen, of wel of niet naar een band te gaan kijken.
Als er op de zondagavond geen kip staat bij Scorpions, dan zal dat ongetwijfeld de laatste keer zijn dat ze als headliner geboekt worden. Maar ga er maar vanuit dat er meer dan voldoende volk zal staan (ook al zullen dat er logischerwijs een flink pak minder zijn dan bij Tool).
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.576
Als er op de zondagavond geen kip staat bij Scorpions, dan zal dat ongetwijfeld de laatste keer zijn dat ze als headliner geboekt worden.
Als de organisatie er net zo in staat als wat jij hier zegt, dan krijgen we in ieder geval nooit meer Def Leppard als headliner
 
  • Haha
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Ik ben het hier volledig mee eens
Zoals ze het aanpakten in 2022 met deep purple, 2018 met judas priest, 2024 met deep purple vind ik perfect
laat de bands gewoon lekker komen zo veel als ze willen. maar geef ze 60-80minuten in de vroege avond om hun ding te doen op de mainstage, alle hitjes spelen. bands blij, publiek blij. mannen van 70-80 jaar oud kunnen lekker op tijd naar bed ook. iedereen wint hier dan toch volgens mij.
Dan vervolgens zet je 2 jongere bands neer als headliner die de avond af kunnen sluiten met een energieke show vol met pyro etc.
In principe kan ik hier ook niks op tegen hebben, ook al praat je naar mijn mening iets te denigrerend over die oudere bands (waarom zouden die overigens geen show vol met pyro kunnen neerzetten?).
Maar nogmaals: de organisator bepaalt, wij kunnen enkel onze 'feedback' daarop geven door er wel of niet te zijn. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.576
In principe kan ik hier ook niks op tegen hebben, ook al praat je naar mijn mening iets te denigrerend over die oudere bands (waarom zouden die overigens geen show vol met pyro kunnen neerzetten?).
Maar nogmaals: de organisator bepaalt, wij kunnen enkel onze 'feedback' daarop geven door er wel of niet te zijn. ;)
Uiteraard bepaald de organisatie, maar wij mogen er dan nog steeds een mening over hebben hoe het in onze ogen aangepakt zou kunnen worden, daar is een forum ten slotte ook wel een beetje voor toch?

En er zijn inderdaad nog genoeg oude bands die wel een headline waardige show neer kunnen zetten. Deep Purple is daar echter niet één van, vandaar dat ik ze als voorbeeld gebruik. Je ziet ook dat de organisatie het hier mee eens is op basis van 2022 en 2024. Je hoort me niet zeggen dat bijvoorbeeld Iron Maiden niet meer moet headlinen. Het is niet mijn band, maar het is kwalitatief gezien een hele sterke headliner die veel fans heeft.

Dan kun je je vervolgens natuurlijk per band af vragen in welke van deze twee catagoriën welke band past. Hoort bijvoorbeeld een Judas priest eerder in de catagorie van deep purple of in die van iron maiden. dat is natuurlijk een erg subjectief verhaal waar iedereen op dit forum een eigen mening over heeft. ik geef daar dan mijn mening over, en jouw mening kan daar anders in zijn en uiteindelijk is het inderdaad de organisatie die bepaalt waar ze dan staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
De metal community, hoe gebroederlijk die ook is/lijkt, is nu eenmaal zeer divers, en er zijn ook gatekeepers van alle soorten en maten.
Zo heb je metal heads die:
  • de oude(re) bands niet hard of niet goed genoeg (meer) vinden;
  • alle nieuwe(re) bands (pak 'm beet na halverwege jaren '80) niet meer als metal zien;
  • alleen maar ouderwets willen beuken op thrash of death metal;
  • met de armen over elkaar staan te genieten van de meest complexe prog of allerdonkerste doom;
  • het hele programma uit hun hoofd kennen en vooraf uitvoerig beluisterd hebben, en de hele dag een geplande looproute volgen en vooraan willen staan (guilty.. 🙋‍♂️);
  • de halve dag liggen te maffen of zuipen op het veld of de camping, en alleen een optredentje meepikken van de band waarvan ze een T-shirt dragen;
  • geen grunts, screams, of andere unclean vocals willen horen;
  • alleen maar grunts, screams, of andere unclean vocals willen horen;
  • etc.
Het mooie van GMM, Alcatraz en andere metalfestivals is dat al deze mensen aan hun trekken komen, en elkaar (over het algemeen) in hun waarde laten.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Uiteraard bepaald de organisatie, maar wij mogen er dan nog steeds een mening over hebben hoe het in onze ogen aangepakt zou kunnen worden, daar is een forum ten slotte ook wel een beetje voor toch?

En er zijn inderdaad nog genoeg oude bands die wel een headline waardige show neer kunnen zetten. Deep Purple is daar echter niet één van, vandaar dat ik ze als voorbeeld gebruik. Je ziet ook dat de organisatie het hier mee eens is op basis van 2022 en 2024. Je hoort me niet zeggen dat bijvoorbeeld Iron Maiden niet meer moet headlinen. Het is niet mijn band, maar het is kwalitatief gezien een hele sterke headliner die veel fans heeft.

Dan kun je je vervolgens natuurlijk per band af vragen in welke van deze twee catagoriën welke band past. Hoort bijvoorbeeld een Judas priest eerder in de catagorie van deep purple of in die van iron maiden. dat is natuurlijk een erg subjectief verhaal waar iedereen op dit forum een eigen mening over heeft. ik geef daar dan mijn mening over, en jouw mening kan daar anders in zijn en uiteindelijk is het inderdaad de organisatie die bepaalt waar ze dan staan.
Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, net als ik dat doe.
Alleen gaan velen verder dan alleen een mening geven, door bv. te stellen dat bepaalde bands niet meer "mogen" headlinen, en "de stekker er uit moeten trekken", of band X "niet op GMM thuishoort".
Dat is geen mening meer geven, maar gatekeepen.
 

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
95
84
De metal community, hoe gebroederlijk die ook is/lijkt, is nu eenmaal zeer divers, en er zijn ook gatekeepers van alle soorten en maten.
Zo heb je metal heads die:
  • de oude(re) bands niet hard of niet goed genoeg (meer) vinden;
  • alle nieuwe(re) bands (pak 'm beet na halverwege jaren '80) niet meer als metal zien;
  • alleen maar ouderwets willen beuken op thrash of death metal;
  • met de armen over elkaar staan te genieten van de meest complexe prog of allerdonkerste doom;
  • het hele programma uit hun hoofd kennen en vooraf uitvoerig beluisterd hebben, en de hele dag een geplande looproute volgen en vooraan willen staan;
  • de halve dag liggen te maffen of zuipen op het veld of de camping, en alleen een optredentje meepikken van de band waarvan ze een T-shirt dragen;
  • geen grunts, screams, of andere unclean vocals willen horen;
  • alleen maar grunts, screams, of andere unclean vocals willen horen;
  • etc.
Het mooie van GMM, Alcatraz en andere metalfestivals is dat al deze mensen aan hun trekken komen, en elkaar (over het algemeen) in hun waarde laten.
oh, en : Als het niet trve of cvlt is, is het de moeite niet..
Je hebt een goed punt, ik als waardeerder van meerdere varianten vind altijd wel wat, en hoewel ik dit jaar Graspop echt mager vind, vermaak ik me alsnog prima door meerdere bovenstaande punten met elkaar te combineren :)
Dat laatste is het belangrijkste, en waarom ik naar Graspop ga, of vorig jaar naar Graveland in ons eigen Hollandje, de heerlijke "laat maar lekker" mentaliteit bij metallers onder elkaar, geen oordeel, doe je ding.. En dat is zoals het moet.
 

madeira

Campingartiest
22 dec 2022
74
196
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.433
6.799
Ik reken me daar zelf ook vaak toe, maar een lekker potje ouderwets headbangen is ook niet verkeerd. 🤘
Alleen de moshpits laat ik aan me voorbij gaan, dat kunnen mijn knieën niet meer aan.. ;)
Oh ja, headbangen doe ik ook regelmatig. Sterker nog, ik wil op z'n tijd nog best een feestje bouwen. Maar de concerten die me toch vaak het meest bij blijven zijn die van bands die me betoveren en bijna in trance brengen. Zoals Nikita hierboven al zegt, met m'n ogen dicht, armen over elkaar en kippenvel over heel m'n lijf.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.576
Ben aan ’t denken of we nog veel verrassingen kunnen verwachten, los van namen die onvermijdelijk nog van bv. een Hellfest doorstromen.

Paar dingen die in me opkomen:
  • Guano Apes (spelen o.a. RAR/RIP)
  • Lamb Of God (nog geen EU tour bekend)
  • Sum 41 (dubbelen met Werchter, nog wel een gaatje in hun tour)
  • Atheist (hinten naar tour 2024 op hun FB)
  • Anthrax (nog geen EU tour bekend)
  • Zeal & Ardor (geen EU tour bekend, precies enkel iets staan in augustus in FRA)
  • Killswitch Engage (nog geen EU tour bekend)
  • Rise Against (nog een EU tour bekend, buiten een plek in augustus in DUI)
  • Belgische band(s)?
Feel free to correct / add

Goddomme nog lang wachten tot juni 😄
Zeal & Ardor speelt in Duitsland in het Graspop weekend dus lijkt me een goede kanshebber
 
  • Leuk
Waarderingen: L110Midnight

Gebruikers die dit onderwerp bekijken