Voor mijn gevoel heeft Graspop vaak gewoon niet een eigen identiteit. Als je ook de buitenlandse bezoekers spreekt dan is Wacken bijvoorbeeld de plek waar je als Viking kan voelen met entertainment, sfeer/aankleding en ontzettend veel keus in activiteiten, drinken, eten en winkeltjes. Dat je auto naast je tent staat zorgt er ook voor dat je sneller flink gaat shoppen op de metalmarket. Ook als er dus even niets te zien is qua bands, dan is er altijd wat anders te doen. Karaoke, potje drummen, even op een gitaar raggen, echt heerlijk die vrijheid die je daar hebt.
Hellfest heeft volgens mij nog meer aankleding en al die bijzondere plekken als het Lemmy standbeeld, het museum en die kerk geven het al een ''must-see'' vibe zonder dat er uberhaupt bands aangekondigd zijn.
Wat heeft Graspop naast de line-up? Het is letterlijk alleen (redelijk) kale podia + een reuzenrad. Er is een metalmarket maar die is niet veel groter dan die bij Rock Circus was. Maar er is 0 aankleding. Efficiënt is het wel natuurlijk, maar als je de tafelplek achter de tribune op GMM vergelijkt met de biergartens op Wacken, dan weet ik wel waar ik liever zit. Daarom verkopen die andere festivals al meteen uit. Zelfs al is de line-up crap, je weet 100% zeker dat je daar op andere manieren ook vermaakt kan worden. Dat mist Graspop gewoon een beetje. En ik ga ook redelijk trouw toch altijd weer naar 'mijn' festival inderdaad. Maar toch voelt het soms alsof de organisatie het niet zo boeit ofzo? Het is niet zo, maar zo komt het gewoon over.