Graspop Metal Meeting 2024

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.421
6.108
Als avantasia komt zijn ze headliner zo simpel is het.
Ge gaat geen band met 30 man in de namiddag/vooravond zetten voor een show van een uur.
Marquee of mainstage maar denk dat de marquee genoeg headline opties heeft dit jaar zonder avantasia
Ayreon heeft ook zo’n soort show en stond juist als Marquee headliner in 2018, kan prima. Er zullen vast ook andere opties zijn voor die spot, maar dat is best flexibel allemaal.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
550
653
Ayreon heeft ook zo’n soort show en stond juist als Marquee headliner in 2018, kan prima. Er zullen vast ook andere opties zijn voor die spot, maar dat is best flexibel allemaal.
Tuurlijk kan het, maar ik denk dat er genoeg zwaardere opties zijn voor de marquee dan voor de mainstage dit jaar.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
421
726
Ik lees dat de headline stress al flink is toegenomen.😁
Straks weer lachen of klagen over de eerste 2 namen.
Kijkend naar andere affiches zou je denken donderdag megadeth en zondag judas priest. Dan voor de vrijdag bmth en eventueel weer parkway drive.
Zou mij niks verbazen.

Voor de marquee jupiler en metal zat keus lijkt me zo voor 2024.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
230
398
Het is echt miserie troef wat betreft headliners, geen enkele naam waar ik echt enthousiast over ben... Ik ben me aan het afvragen of ik dat ooit al eerder heb gehad.
Ja daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik heb nog niets voorbij zien komen waar ik Enthousiast over word. San moet de undercard echt geweldig gaan worden. Maar ms zijn we vorig jaar te veel verwend?
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
230
398
Ik lees dat de headline stress al flink is toegenomen.😁
Straks weer lachen of klagen over de eerste 2 namen.
Kijkend naar andere affiches zou je denken donderdag megadeth en zondag judas priest. Dan voor de vrijdag bmth en eventueel weer parkway drive.
Zou mij niks verbazen.

Voor de marquee jupiler en metal zat keus lijkt me zo voor 2024.
MD is headliner kan echt niet meer in mijn ogen. Die krijgen de Afas niet meer uitverkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
Ik heb gister gedroomd dat Parkway Drive opnieuw headliner is dit jaar, dus dan moet het wel waar zijn toch? (Ik zou zeker niet klagen)
Dichterbij een leak kan je niet komen inderdaad.

En gezien de geruchten juich ik het eigenlijk van harte toe. Tenminste één headliner die ik echt graag wil zien, ook al is het herhaling.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Even opgezocht nog, 2018 was de eerste keer dat ze naar 4 volwaardige dagen gingen. Werd ook als XL gepresenteerd, met GnR, Iron Maiden, Volbeat en Ozzy als headliners. Valt te billijken dus. 2019 ging weer terug naar 3 dagen. 2020 ging naar 4 dagen omdat het een 25-jarig jubileum was. Dit is doorgeschoven naar 2022, toen het jubileum alsnog is gevierd. Ook dit valt te billijken, voor een jubileum editie. Dit jaar was eigenlijk pas het eerste jaar dat ze 'normaal' naar 4 dagen zijn gegaan, werd niet als XL of jubileum ofzo presenteerd. Wel met GnR als hele grote naam, ook Slipknot, Pantera en Mötley Crüe zijn grote / bijzondere namen waarmee 4 dagen ook wel te verantwoorden valt. De bovenkant van de line-up was echt topzwaar, zeker als je daar PwD, Gojira en Machine Head bij meeneemt die echt boven zichzelf uitstegen.

Dan komend jaar. Het is nog allemaal speculeren, maar de eerste namen van andere festivals doen ons niet meteen stijl achterover slaan toch? Voeg daar de geruchten uit Duitsland aan toe dat de spoeling erg dun is qua grote metalbands, dan vraag ik me nog steeds af waarom we weer naar 4 dagen gaan. Het moet dan wel om commerciële redenen zijn, voor GMM natuurlijk lucratiever. Valt ook wel te begrijpen, denk dat het niet makkelijker is geworden post-covid om rond te komen als festival.

Maar goed, er is nog steeds genoeg leuks te zien. Ook als de headliners minder in de smaak vallen, des te meer gelegenheid voor verrassingen op de andere stages!
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.421
6.108
Dit jaar was eigenlijk pas het eerste jaar dat ze 'normaal' naar 4 dagen zijn gegaan, werd niet als XL of jubileum ofzo presenteerd. Wel met GnR als hele grote naam, ook Slipknot, Pantera en Mötley Crüe zijn grote / bijzondere namen waarmee 4 dagen ook wel te verantwoorden valt. De bovenkant van de line-up was echt topzwaar, zeker als je daar PwD, Gojira en Machine Head bij meeneemt die echt boven zichzelf uitstegen.
Klopt, zal waarschijn ivm GnR geweest zijn, die kwamen wat later beschikbaar dus toen is voor hen de vierde dag er aan geplakt. Want in eerste instantie was dit jaar als driedaagse aangekondigd, waarschijnlijk hadden ze die headliners al geboekt, en wilden ze GnR niet laten lopen. Met de wijsheid van nu hadden ze hen wellicht wel moeten laten lopen, maar dat is achteraf. Net als dat vervolgens weer een van de headliners uitviel, waarschijnlijk A7x, waardoor MH opgetrommeld werd.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvl1980

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
MD is headliner kan echt niet meer in mijn ogen. Die krijgen de Afas niet meer uitverkocht.
Eens, ook niet in lijn met afgelopen 10 jaar waarin ze van (sub) headliner naar undercard zijn gegaan. Denk dat ze rond 8 uur, zeg maar als 4e band ofzo, op main stage horen.

Vind trouwens Judas Priest ook geen headliner hoor. Vorig jaar vanwege het 50 jarig (!!!) jubileum mooi eerbetoon, maar voor een band die met moeite 013 uitverkocht krijgt en nu Afas moet volkrijgen (voor € 84, een belachelijke prijs), lijkt me headliner spot niet op zijn plaats?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.421
6.108
ik begin er meer en meer in te geloven dat QOTSA echt een mogelijkheid wordt voor graspop, wie had dat ooit durven denken
Ja, ik ook, en ik heb er gemengde gevoelens over. Het is aan de ene kant de enige potentieële headliner waar ik echt enthousiast van wordt, maar aan de andere kant is het dus een zwaktebod dat er niet meer vette metalnamen circuleren. Toch eigenlijk een typische Werchter naam gewoon. Neemt niet weg dat ze hele goede muziek maken en een sterke live band zijn, en met een beetje goede wil ook best op Graspop passen. Liever dit dan glam opa’s, als er niks harders is.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Ja, ik ook, en ik heb er gemengde gevoelens over. Het is aan de ene kant de enige potentieële headliner waar ik echt enthousiast van wordt, maar aan de andere kant is het dus een zwaktebod dat er niet meer vette metalnamen circuleren. Toch eigenlijk een typische Werchter naam gewoon. Neemt niet weg dat ze hele goede muziek maken en een sterke live band zijn, en met een beetje goede wil ook best op Graspop passen. Liever dit dan glam opa’s, als er niks harders is.
en moet ook gezegd zijn, harder live dan op plaat
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
Ja, ik ook, en ik heb er gemengde gevoelens over. Het is aan de ene kant de enige potentieële headliner waar ik echt enthousiast van wordt, maar aan de andere kant is het dus een zwaktebod dat er niet meer vette metalnamen circuleren. Toch eigenlijk een typische Werchter naam gewoon. Neemt niet weg dat ze hele goede muziek maken en een sterke live band zijn, en met een beetje goede wil ook best op Graspop passen. Liever dit dan glam opa’s, als er niks harders is.
Ik ben vooral nieuwsgierig geworden door de laaiend enthousiaste verhalen van hun zomertournee. Heb ze nu 4 keer live gezien waarvan de laatste 2 keer naar mijn smaak vrij zoutloos waren. Dus met die nieuwe energie in de band wil ik ze wel eens zien knallen. En het gebeurt zelden tot nooit (kan nu geen voorbeeld bedenken) dat stoner het redt tot de mainstage van Graspop.
 
  • On fire
Waarderingen: Dr. Hannibal

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
De bevestiging van wat de meesten reeds vreesden: een minimale headlinersput zonder grote vissen. Misschien ook daarmee dat festivals hun volledige line-up (RaR-bericht) ineens gaan droppen? De bovenkant compenseren met de onderkant. Benieuwd hoe de grote festivals daarmee om zullen gaan.

Zoals ik reeds eerder schreef: eigenlijk zou ik gewoon een aantal bands (Behemoth, In Flames, Avantasia, Accept, ....) doorschuiven, ev. wat helpen investeren productiegewijs, en daar gewoon open over communiceren. Headliners hoeven niet steeds een gigantische naam te zijn, maar gewoon 100% kwaliteit leveren met misschien een leuk extra'tje in de show. Maar dan behoud je toch een mooie Graspop-affiche.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
De bevestiging van wat de meesten reeds vreesden: een minimale headlinersput zonder grote vissen. Misschien ook daarmee dat festivals hun volledige line-up (RaR-bericht) ineens gaan droppen? De bovenkant compenseren met de onderkant. Benieuwd hoe de grote festivals daarmee om zullen gaan.

Zoals ik reeds eerder schreef: eigenlijk zou ik gewoon een aantal bands (Behemoth, In Flames, Avantasia, Accept, ....) doorschuiven, ev. wat helpen investeren productiegewijs, en daar gewoon open over communiceren. Headliners hoeven niet steeds een gigantische naam te zijn, maar gewoon 100% kwaliteit leveren met misschien een leuk extra'tje in de show. Maar dan behoud je toch een mooie Graspop-affiche.
Eens met het laatste. JE noemt ook een paar bands die prima in staat zijn om een goede headlineshow neer te zetten. In 2022 In Flames als headliner op Sweden Rock gezien en dat vond ik echt een hele goede show.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en saurus

Gebruikers die dit onderwerp bekijken