Graspop Metal Meeting 2024

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
292
445
Waarom dat dan? Die bands staan toch los van elkaar?
in 2022 speelden ze ook beiden op Graspop.
Christopher Bowes tourt nooit mee met Gloryhammer, als je dat dacht.
Oh haha. Dacht dat ik dat ergens voorbij zag komen dat ie er nog wel bij was. Thx doe dan beide maar🤣
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Some input from other threads:

Apparently, we need to lower our expectations for headlining acts in 2024.
A credible insider with confirmed and official ties to the Rock Am Ring organiser has shared some insight about the pool of headlining acts in 2024, citing a "very, very empty" headliner pool as the reason for late band announcements of other festivals. Specifically, there's a serious lack of heavy acts, according to this person.

Numerous credible eFestivals leakers have also claimed that Avenged Sevenfold / Fall Out Boy / QotSA are the headliners of Download UK, even before the latter were announced for Hellfest.

Now, I personally can't confirm or deny any of this, I just thought it would be wise to share this, given our speculation about potential headliners for 2024.

Here's my guess, with these takes in mind:

We will see a couple more sub-worthy bands and less stadium- or arena-acts like GNR, Slipknot, Maiden etc.

A7X / BMTH / QotSA / Judas Priest
Deep Purple? / 5FDP / ____ / ____

Alice Cooper, Megadeth, Bruce Dickinson, Electric Callboy are obvious choices for a North- or South-sub.
Dan is het des te vreemder dat GMM naar vier dagen uitgebreid is. Dat je dit bij gelegenheid doet, als je sterke en/of veel headliners hebt om vier dagen mee te vullen, soit. Maar gewoon vier dagen 'omdat het kan' staat haaks op het aanbod headliners. Natuurlijk is er onder de headliners nog genoeg te zien, maar een festival line-up wordt toch om headliners gebouwd, dat zijn de publiekstrekkers. Zelf heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit, liever 3 goede dagen dan 4 redelijke dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en duck

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Dan is het des te vreemder dat GMM naar vier dagen uitgebreid is. Dat je dit bij gelegenheid doet, als je sterke en/of veel headliners hebt om vier dagen mee te vullen, soit. Maar gewoon vier dagen 'omdat het kan' staat haaks op het aanbod headliners. Natuurlijk is er onder de headliners nog genoeg te zien, maar een festival line-up wordt toch om headliners gebouwd, dat zijn de publiekstrekkers. Zelf heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit, liever 3 goede dagen dan 4 redelijke dagen.
ja maar met 4 redelijke dagen maken ze meer winst dan met 3 stacked dagen

wellicht dat Aerosmith de grote headliner ging zijn en dat die zijn afgevallen
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

festivalryo

Support act
9 feb 2019
882
1.738
Dan is het des te vreemder dat GMM naar vier dagen uitgebreid is. Dat je dit bij gelegenheid doet, als je sterke en/of veel headliners hebt om vier dagen mee te vullen, soit. Maar gewoon vier dagen 'omdat het kan' staat haaks op het aanbod headliners. Natuurlijk is er onder de headliners nog genoeg te zien, maar een festival line-up wordt toch om headliners gebouwd, dat zijn de publiekstrekkers. Zelf heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit, liever 3 goede dagen dan 4 redelijke dagen.
Exactly what @Loek123 said. I think we can get rid of this idea that four days equals a big headliner.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.137
5.525
Dan is het des te vreemder dat GMM naar vier dagen uitgebreid is. Dat je dit bij gelegenheid doet, als je sterke en/of veel headliners hebt om vier dagen mee te vullen, soit. Maar gewoon vier dagen 'omdat het kan' staat haaks op het aanbod headliners. Natuurlijk is er onder de headliners nog genoeg te zien, maar een festival line-up wordt toch om headliners gebouwd, dat zijn de publiekstrekkers. Zelf heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit, liever 3 goede dagen dan 4 redelijke dagen.
GMM is niet uitgebreid naar 4 dagen. Het is vanaf nu gwn een 4daagse heb ik het gevoel. Des te beter, meer waar voor je geld (als combi) en qua opbrengst wellicht voordeliger
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
204
400
ja maar met 4 redelijke dagen maken ze meer winst dan met 3 stacked dagen

wellicht dat Aerosmith de grote headliner ging zijn en dat die zijn afgevallen

Als festivalbezoeker heb ik wel liever 3 stacked dagen dan.

De vraag blijft wel of we Aerosmith al sowieso moeten afschrijven? Ze kunnen ook hun world tour beginnen met Europa en dan de US inhalen in de 2e helft van 2024. Maar het is wel een zeer groot vraagteken, geef ik toe.

De line-up kan er potentieel als volgt uitzien (willekeurige volgorde):

Aerosmith/ A7X / BMTH / Sabaton
QOTSA / Judas Priest / Lamb of God / Deep Purple

Hopelijk dan aangevuld met een goeie undercard: Megadeth, The Offspring, Alice Cooper, Bruce Dickinson, Slash, Rob Zombie, Avantasia, Alestorm, Electric Callboy, Deftones, Brutus, etc.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Als festivalbezoeker heb ik wel liever 3 stacked dagen dan.

De vraag blijft wel of we Aerosmith al sowieso moeten afschrijven? Ze kunnen ook hun world tour beginnen met Europa en dan de US inhalen in de 2e helft van 2024. Maar het is wel een zeer groot vraagteken, geef ik toe.

De line-up kan er potentieel als volgt uitzien (willekeurige volgorde):

Aerosmith/ A7X / BMTH / Sabaton
QOTSA / Judas Priest / Lamb of God / Deep Purple

Hopelijk dan aangevuld met een goeie undercard: Megadeth, The Offspring, Alice Cooper, Bruce Dickinson, Slash, Rob Zombie, Avantasia, Alestorm, Electric Callboy, Deftones, Brutus, etc.
Vind dit dan weer een mooi headliner rijtje eerlijk gezegd, 4 ziggodome/sportpaleis bands die een dag kunnen dragen
probleem is als Aerosmith weg zou vallen dat het er ineens een stuk zwakker uit ziet.
Avantasia dan dus echt maar gewoon als afsluiter van een mainstage?
@nikita is dat iets voor je?
die zijn daar veel te klein voor in België toch? hooguit marquee headliner lijkt me
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
die zijn daar veel te klein voor in België toch? hooguit marquee headliner lijkt me

Alcatraz in 2016 én 2019 ook al wel geheadlined. Al kwam daar later in 2016 nog wel na de Graspop editie van dat jaar Twisted Sister overheen.
Lijkt me een prima naam om een mainstage af te sluiten, zeker als er van alles aan gastartiesten bij komen.

Edit: al helemaal als de headliner poule daadwerkelijk dramatisch is en je iets zal moeten om 8 afsluiters te hebben
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Avantasia dan dus echt maar gewoon als afsluiter van een mainstage?
@nikita is dat iets voor je?
Ja hoor. Ben ze enkele jaren geleden zelfs in Oberhausen gaan zien.
Maar ik geloof er ook niet in als headliner, Alcatraz headliners zijn meestal vroege avondspots op Graspop en sowieso heeft Tobias zelf eens aangegeven dat ze hen daar om een of andere reden niet willen boeken, dus dat zie ik niet gebeuren, zelfs in een moeilijk jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Alcatraz in 2016 én 2019 ook al wel geheadlined. Al kwam daar later in 2016 nog wel na de Graspop editie van dat jaar Twisted Sister overheen.
Lijkt me een prima naam om een mainstage af te sluiten, zeker als er van alles aan gastartiesten bij komen.

Edit: al helemaal als de headliner poule daadwerkelijk dramatisch is en je iets zal moeten om 8 afsluiters te hebben
Headliners op Alcatraz spelen op Graspop meestal ergens in de middag op de mainstage
Zie Behemoth, Arch Enemy, Epica allemaal de afgelopen editie

EDIT: Nog als aanvulling, Graspop heeft geen tekort aan kleine bands die ze kunnen promoten naar north stage headliner
ze hebben tekort aan grote headliners die touren die een dag kunnen dragen
Avantasia gaat daar niets aan veranderen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Ja hoor. Ben ze enkele jaren geleden zelfs in Oberhausen gaan zien.
Maar ik geloof er ook niet in als headliner, Alcatraz headliners zijn meestal vroege avondspots op Graspop en sowieso heeft Tobias zelf eens aangegeven dat ze hen daar om een of andere reden niet willen boeken, dus dat zie ik niet gebeuren, zelfs in een moeilijk jaar.

Mötley Crüe zou ook nooit meer komen, dat interview waarin Tobias dat zei, is volgens mij ook al uit 2016 ergens
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
471
673
Dan is het des te vreemder dat GMM naar vier dagen uitgebreid is.
Opzich als je kijkt is GMM al sinds 2011 een '4daagse'. Tot en met 2013 was donderdag de Metal top 100/top 50.
Vanaf 2014 stonden er Belgische Metal bands op donderdag. 2016 werd daar ook nog Dirkschneider, Primal Fear en Trivium,.... bijgevoegd. Vanaf 2018 is het dan helemaal uitgebreid. Uiteindelijk moeten ze dan toch al enkele stages open doen, personeel voorzien, alle postjes bemannen,... Dan is de rekening om een volledige donderdag line Up te zetten snel gemaakt toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

saurus

Dagopener
4 feb 2019
663
863
Als avantasia komt zijn ze headliner zo simpel is het.
Ge gaat geen band met 30 man in de namiddag/vooravond zetten voor een show van een uur.
Marquee of mainstage maar denk dat de marquee genoeg headline opties heeft dit jaar zonder avantasia
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken