Graspop Metal Meeting 2024

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
496
1.217
Exact dit inderdaad, als ik een comment meerdere upvotes kon geven...
BFMV zou hooguit ooit een Alcatraz kunnen headlinen, maar Godsmack is zelfs daar veel te klein voor volgens mij
Soulfly zou niet eens als logo band op Graspop staan, maar ergens tussen de kleine lettertjes.
In Flames is een beetje moeilijk in te schatten, maar lijkt erop dat die alleen nog naar beneden gaan in plaats van omhoog door de jaren heen.

BMTH en Electric Callboy zijn in mijn ogen wel bands die ze gewoon moeten hebben in 2024, maar kan net zo goed dat ze gewoon beiden op Werchter eindigen.
Eens met BMTH. Electric Callboy hadden ze dit jaar moeten hebben. Ik zou nu juist nog een jaar wachten en er van uitgaan dat ze in de tussentijd een nieuw album uitbrengen en ze dan neerzetten.

In Flames heeft een dip gehad maar momenteel lijken ze weer een beetje op de weg terug naar boven te zijn maar headliner denk ik niet. Zou ze dan eerder hals headliner in de Marquee zien.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
zeal and ardor heeft een heel mooite beurt gemaakt op werchter in 2019. en vorig jaar dan voor een afgeladen volle metaldome waar iedereen mee deed nog eens. Ik zie deze heel hoog in de marquee eindigen met als eindbestemming marquee headliner. Zie ze niet verder dan dat gaan jammergenoeg maar verder wel echt een heel sterke band. was voor mij het beste optreden van graspop 2022.
Voor mij was het ook het beste optreden van 2022. En kwaliteit liegt gewoon niet, plus het is iets anders dan anderen, wat ze op laat vallen. Dan kan het op een gegeven moment als een lopend vuurtje rondgaan en voorzie ik echt nog wel een flinke groei in populariteit. Of het genoeg gaat zijn om uiteindelijk zelfs headliner te worden, dat gaan we zien. Hangt van meerdere factoren af. Maar dat deze band flink aan reputatie gaat winnen, staat voor mij vast.
Wat mij betreft kan ook King Gizzard met een Graspop set doorstomen tot headliner.
Hoe goed ik Zeal & Ardor ook vindt ik zie ze niet veel groter worden dan Marquee headliner. De zaterdag van Prognosis was, met een dagvullend programma erbij, ook niet uitverkocht en dan ben je nog ver weg van 2 keer 013 of een AFAS uitverkopen (wat ik een beetje zie als minimaal nodig om Graspop headliner te worden). Heilung zou dat momenteel wel halen gok ik maar die zie ik dan toch liever in de Marquee of zo in plaats van op de main.
Electric Callboy is volgend jaar te vroeg in verband met overkill in Nederland en Belgie maar zij verkochten met gemak 2 keer de 013 dus zouden moeten kunnen headlinen mochten ze de huidige populariteit vasthouden of nog verder uitbouwen.
Ook geen enkel probleem om een band op de top van een hype een hoge spot te geven mits ze maar gewoon weer zakken mocht de hype over zijn.
Goeie shout, King Gizzard. Die doen het ook goed op meer mainstream festivals en zitten behoorlijk in de lift. Hopelijk staan ze volgend jaar op Graspop om eens te kijken hoe ze ontvangen worden door het publiek.
Z&A, zie mijn reactie op Xydroh.
Heilung, hmm zou kunnen. Ik vind dat soort acts, hoe goed ook, wel een hele lastige als headliner. Je kunt er eigenlijk alleen maar naar kijken en luisteren. Zingen, moshen, springen, headbangen, het gaat allemaal niet. En ik heb het gevoel dat een headliner van een groot festival toch wel nodig heeft.
Electric Callboy is zeker een hele goede suggestie. Ook voor hen geldt: laat ze komend jaar maar komen kennismaken met het Graspop publiek en andersom.
Zeal and Ardor is denk ik ook te niche qua soort muziek dat ze maken om echt te kunnen headlinen? Lijkt me inderdaad gewoon de perfecte band voor laat in de Marquee, terwijl je op de mainstage dan een Sabaton hebt spelen of iets dergelijks?

Powerwolf zie ik ook nog wel wat groeien, die blijven ook sterke nummers releasen
Vooralsnog zijn ze een beetje te niche ja, maar hun stijl van muziek leent zich wel voor het schrijven van bepaalde anthems door dat 'slaven-gezang'. Ik zie dat echt wel voor me, dat ze het hele veld mee krijgen met catchy refreintjes, afgewisseld met verschoeiende riffs. Ze hebben pas hun tweede album uit, dus staan nog maar aan het begin van hun carrière. En nu al een behoorlijke reputatie, die alleen maar groeiende is.

In Powerwolf zag ik bij hun eerste passage inderdaad een potentieel headliner. Maar heb bij hen ook het gevoel dat het stagneert. Hun beste en meest populaire nummers komen echt van de eerste albums. De laatste paar albums zijn een stuk minder succesvol, waardoor ik ga vrezen voor hun gooi naar de status van headliner.
Exact dit inderdaad, als ik een comment meerdere upvotes kon geven...
BFMV zou hooguit ooit een Alcatraz kunnen headlinen, maar Godsmack is zelfs daar veel te klein voor volgens mij
Soulfly zou niet eens als logo band op Graspop staan, maar ergens tussen de kleine lettertjes.
In Flames is een beetje moeilijk in te schatten, maar lijkt erop dat die alleen nog naar beneden gaan in plaats van omhoog door de jaren heen.

BMTH en Electric Callboy zijn in mijn ogen wel bands die ze gewoon moeten hebben in 2024, maar kan net zo goed dat ze gewoon beiden op Werchter eindigen.
Haha, dankje. Ik ben het ook helemaal eens met jouw aanvullingen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
In Powerwolf zag ik bij hun eerste passage inderdaad een potentieel headliner. Maar heb bij hen ook het gevoel dat het stagneert. Hun beste en meest populaire nummers komen echt van de eerste albums. De laatste paar albums zijn een stuk minder succesvol, waardoor ik ga vrezen voor hun gooi naar de status van headliner.

Sacrament of Sin vond ik echt heel sterk (2018). Maar daar zit volgens mij ook weer zo'n verschil in vergelijkbaar met Ghost, eerdere albums versus latere albums qua fans
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
496
1.217
Heilung, hmm zou kunnen. Ik vind dat soort acts, hoe goed ook, wel een hele lastige als headliner. Je kunt er eigenlijk alleen maar naar kijken en luisteren. Zingen, moshen, springen, headbangen, het gaat allemaal niet. En ik heb het gevoel dat een headliner van een groot festival toch wel nodig heeft.
Laatste Heilung optredens zat flink wat leven in hoor maar verder eens. Al denk ik niet dat jij bij Perfect Circle hebt staan springen en moshen. ;)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
Laatste Heilung optredens zat flink wat leven in hoor maar verder eens. Al denk ik niet dat jij bij Perfect Circle hebt staan springen en moshen. ;)
Klopt! Daar hadden we een aantal maanden geleden al eens een discussie over hier op het forum. Ondanks dat ik er zeker van genoten heb, vond ik dat een slechte keuze als afsluiter.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Niet headliner gerelateerd, maar voor de undercard: een band die ook veel aan populariteit heeft gewonnen de laatste jaren: Ulcerate uit Nieuw-Zeeland. Loodzwaar, intens, technisch en live supersterk. In het bijzonder wil ik daarbij het drumwerk benoemen, dat is namelijk zo verpletterend goed, m.i. wereldtop. Ook een consistente en ijzersterke discografie, waarvan ik hun laatste album een van de beste vind. Een greep van dat album (ook op mijn hardste lijst):
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.165
10.491
Sacrament of Sin vond ik echt heel sterk (2018). Maar daar zit volgens mij ook weer zo'n verschil in vergelijkbaar met Ghost, eerdere albums versus latere albums qua fans
Ja ben/was zelf ook wel fan van Powerwolf maar de vernieuwing en verrassing lijkt er daar een beetje uit. Elke show is hetzelfde met net iets teveel dezelfde meezingelementen. De automatische piloot mag er even af en de band mag zichzelf opnieuw uitvinden op het podium. Met een nieuwe frisse show zie ok Powerwolf het laatste stapje nog wel zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
206
447
Vind Heilung ook niet echt geschikt als headliner. Wel is het in het donker een stuk mooier. Vorig jaar op Novarock hadden ze best een hoge spot in t volle donker en dat gaf wel sfeer. Maar eerlijk is eerlijk, ben na 20min weggegaan en je zag heeeel veel mensen die ff snel kwamen kijken en weer weggingen. Over paar weken op Lowlands, dan ga ik wederom ff kijken met wat gasten, maar dan weer vrolijk verder.

Electric Callboy blijf ik, hoef vet ik ze ook vind, nog steeds geen headliner vinden. Zitten enorm hard in de lift, echt hype, maar geef die gewoon een hoge spot ipv Headliner, dat komt vanzelf wel met de jaren.


Zouden jullie Blink-182 op Graspop kunnen zien, wellicht headlinen zelfs?
 

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
496
1.217
Zouden jullie Blink-182 op Graspop kunnen zien, wellicht headlinen zelfs?
Absoluut niet. Heb ze een keer in 2017 op Werchter 10 minuten aangehoord en ben er toen zo ver mogelijk van weggelopen want mijn oren deden pijn. Beetje niveau Axl.
 
  • Leuk
Waarderingen: MasterJub

Jimmeh07

Randprogramma
3 jun 2023
197
271
Zou de populariteit van Godsmack in de US ooit nog overslaan naar Europa?

Ze headlinen daar zowat elk festival maar geven zelf toe dat het in de rest van de wereld een stuk kleinschaliger is/moet. Ook naar productie toe.
Vind ze allesinds echt wel goed live, voor het eerst gezien in 2019 en waren toch wel een van de betere dat weekend.
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
697
634
Vind Heilung ook niet echt geschikt als headliner. Wel is het in het donker een stuk mooier. Vorig jaar op Novarock hadden ze best een hoge spot in t volle donker en dat gaf wel sfeer. Maar eerlijk is eerlijk, ben na 20min weggegaan en je zag heeeel veel mensen die ff snel kwamen kijken en weer weggingen. Over paar weken op Lowlands, dan ga ik wederom ff kijken met wat gasten, maar dan weer vrolijk verder.

Electric Callboy blijf ik, hoef vet ik ze ook vind, nog steeds geen headliner vinden. Zitten enorm hard in de lift, echt hype, maar geef die gewoon een hoge spot ipv Headliner, dat komt vanzelf wel met de jaren.


Zouden jullie Blink-182 op Graspop kunnen zien, wellicht headlinen zelfs?
I Love Blink, maar nee!

(Under)sub Werchter of headliner Pukkelpop/Lokerse kan wel.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Zou Alestorm ook niet een x headliner kunnen worden? Niet nu (vond hun laatste album niet echt heel veel beter dan de rest) maar als graspop een keer op budget zou moeten ofzo(met Aerosmith A7X Bon jovi SOAD en nog een paar andere grote headliners) krijgt Alestorm altijd wel het publiek lekker mee. (Vind overigens de plek die ze nu hebben perfect zo lekker in de vroege avond en best ben een Alestorm fan)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
Zou Alestorm ook niet een x headliner kunnen worden? Niet nu (vond hun laatste album niet echt heel veel beter dan de rest) maar als graspop een keer op budget zou moeten ofzo(met Aerosmith A7X Bon jovi SOAD en nog een paar andere grote headliners) krijgt Alestorm altijd wel het publiek lekker mee. (Vind overigens de plek die ze nu hebben perfect zo lekker in de vroege avond en best ben een Alestorm fan)
Ja, maar moeten nog wel een laatste stap zetten. Ook voor hen geldt dat het de laatste jaren een beetje gestagneerd is, na een glorieus debuut in 2010 en een aantal uitstekende passages erna. Nog steeds erg goed hoor, maar niet beter dan wat het bijvoorbeeld in 2012 was, toen ik ze echt fenomenaal vond in de Marquee.

Hier rent ondergetekende ook nog ergens tussen:

 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.165
10.491
Ze doen het toch maar weer!
Graspop, boeken die handel. Live zingt hij het stuk net voor de breakdown zonder micro en nog hoort heel de zaal hem, wat een beest van een vocalist.
Wow wat een nummer en wat een beest van een zanger! Dan is Slipknot opeens een carnavals verkleedpartijtje. Laat maar doorkomen inderdaad, die band wil ik beter gaan ontdekken
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
261
405
Ze doen het toch maar weer!
Graspop, boeken die handel. Live zingt hij het stuk net voor de breakdown zonder micro en nog hoort heel de zaal hem, wat een beest van een vocalist.
Zet die in de marque (liefst tegen over FFDP want dan heb ik ook iets om naar te kijken tijdens FFDP) en dan heb je een topavond
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
Electric callboy is binnenkort headliner op Alcatraz, als dat een succes is (denk het wel) dan sluit ik niet uit dat graspop het ook aandurft.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Run Away GIF
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: EddiePlaysBass en duck

Gebruikers die dit onderwerp bekijken