zeal and ardor heeft een heel mooite beurt gemaakt op werchter in 2019. en vorig jaar dan voor een afgeladen volle metaldome waar iedereen mee deed nog eens. Ik zie deze heel hoog in de marquee eindigen met als eindbestemming marquee headliner. Zie ze niet verder dan dat gaan jammergenoeg maar verder wel echt een heel sterke band. was voor mij het beste optreden van graspop 2022.
Voor mij was het ook het beste optreden van 2022. En kwaliteit liegt gewoon niet, plus het is iets anders dan anderen, wat ze op laat vallen. Dan kan het op een gegeven moment als een lopend vuurtje rondgaan en voorzie ik echt nog wel een flinke groei in populariteit. Of het genoeg gaat zijn om uiteindelijk zelfs headliner te worden, dat gaan we zien. Hangt van meerdere factoren af. Maar dat deze band flink aan reputatie gaat winnen, staat voor mij vast.
Wat mij betreft kan ook King Gizzard met een Graspop set doorstomen tot headliner.
Hoe goed ik Zeal & Ardor ook vindt ik zie ze niet veel groter worden dan Marquee headliner. De zaterdag van Prognosis was, met een dagvullend programma erbij, ook niet uitverkocht en dan ben je nog ver weg van 2 keer 013 of een AFAS uitverkopen (wat ik een beetje zie als minimaal nodig om Graspop headliner te worden). Heilung zou dat momenteel wel halen gok ik maar die zie ik dan toch liever in de Marquee of zo in plaats van op de main.
Electric Callboy is volgend jaar te vroeg in verband met overkill in Nederland en Belgie maar zij verkochten met gemak 2 keer de 013 dus zouden moeten kunnen headlinen mochten ze de huidige populariteit vasthouden of nog verder uitbouwen.
Ook geen enkel probleem om een band op de top van een hype een hoge spot te geven mits ze maar gewoon weer zakken mocht de hype over zijn.
Goeie shout, King Gizzard. Die doen het ook goed op meer mainstream festivals en zitten behoorlijk in de lift. Hopelijk staan ze volgend jaar op Graspop om eens te kijken hoe ze ontvangen worden door het publiek.
Z&A, zie mijn reactie op Xydroh.
Heilung, hmm zou kunnen. Ik vind dat soort acts, hoe goed ook, wel een hele lastige als headliner. Je kunt er eigenlijk alleen maar naar kijken en luisteren. Zingen, moshen, springen, headbangen, het gaat allemaal niet. En ik heb het gevoel dat een headliner van een groot festival toch wel nodig heeft.
Electric Callboy is zeker een hele goede suggestie. Ook voor hen geldt: laat ze komend jaar maar komen kennismaken met het Graspop publiek en andersom.
Zeal and Ardor is denk ik ook te niche qua soort muziek dat ze maken om echt te kunnen headlinen? Lijkt me inderdaad gewoon de perfecte band voor laat in de Marquee, terwijl je op de mainstage dan een Sabaton hebt spelen of iets dergelijks?
Powerwolf zie ik ook nog wel wat groeien, die blijven ook sterke nummers releasen
Vooralsnog zijn ze een beetje te niche ja, maar hun stijl van muziek leent zich wel voor het schrijven van bepaalde anthems door dat 'slaven-gezang'. Ik zie dat echt wel voor me, dat ze het hele veld mee krijgen met catchy refreintjes, afgewisseld met verschoeiende riffs. Ze hebben pas hun tweede album uit, dus staan nog maar aan het begin van hun carrière. En nu al een behoorlijke reputatie, die alleen maar groeiende is.
In Powerwolf zag ik bij hun eerste passage inderdaad een potentieel headliner. Maar heb bij hen ook het gevoel dat het stagneert. Hun beste en meest populaire nummers komen echt van de eerste albums. De laatste paar albums zijn een stuk minder succesvol, waardoor ik ga vrezen voor hun gooi naar de status van headliner.
Exact dit inderdaad, als ik een comment meerdere upvotes kon geven...
BFMV zou hooguit ooit een Alcatraz kunnen headlinen, maar Godsmack is zelfs daar veel te klein voor volgens mij
Soulfly zou niet eens als logo band op Graspop staan, maar ergens tussen de kleine lettertjes.
In Flames is een beetje moeilijk in te schatten, maar lijkt erop dat die alleen nog naar beneden gaan in plaats van omhoog door de jaren heen.
BMTH en Electric Callboy zijn in mijn ogen wel bands die ze gewoon moeten hebben in 2024, maar kan net zo goed dat ze gewoon beiden op Werchter eindigen.
Haha, dankje. Ik ben het ook helemaal eens met jouw aanvullingen.