Graspop Metal Meeting 2024

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.238
10.692

Ik lasnet een interview met M Shadows.​

"Avenged Sevenfold-zangeres zegt dat de metalscène innovatie mist en fans niet in staat zijn om een open geest te hebben".​


Ben ik de enige die zich hier niet in kan vinden? Ik heb het idee dat A7x zichzelf graag wil plaatsen als "innovatieve band", maar er is toch juist veel innovatie gaande in de metal?
Als je Maiden luistert of Battle Beast, wat redelijk in elkaars verlengde zit, is er toch veel geexperimenteerd?
Helemaal als je de subgenres metal elkaar vergelijkt. Electric Callboy of Ghost, Rammstein of Within Temptation, Volbeat of Sabaton?
zelfs diverse nummers klinken binnen een band erg anders. Volbeat met Room 24, Sad Man's Tongue, Parasite (meer punk invloeden) en Die to Live (meer Blues invloeden).
Sabaton heeft volgens mij de powermetal weer een boost gegeven, met een rauwe stem ipv de hoge uithalen. Met diverse culturele invloeden.
Nee ik kan me er ook niet in vinden. Ik zie en hoor juist heel veel innovatie in de scene en blijf het een wonder vinden hoe bands er keer op keer in slagen toch een nieuw geluid te vinden. Wat ik wel deels herken is dat een deel van de metalfans niet echt open minded zijn en graag in hun eigen muzikale 'hokje' vertoeven en elke band neerknuppelen die aandurfde om even buiten het hokje te stappen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.269
7.593
Een band als Avenged Sevenfold die een album uitbrengt met een hele andere sound dan hun voorgaande albums krijgt natuurlijk veel kritiek van hun vaste 'fans' dat ze niet blij zijn met de richting die de band is opgegaan. ik denk dat dat de reden is van dit soort uitspraken. wellicht veel kritiek over zich heen gekregen op social media. als je honderden berichten krijgt op twitter dat het album shit is en dat ze terug moeten gaan naar hun oude sound, dan kan ik me voorstellen dat je dit soort uitspraken naar buiten brengt. aan de andere kant zijn er natuurlijk veel mensen die geen fan waren van de band die zich wel aangetrokken voelen tot het nieuwe album maar daar wordt niet over gesproken.

dit zie je bij veel bands gebeuren die een andere richting op gaan met hun sound, vooral in de metalcore de afgelopen jaren een veelbesproken topic van discussies. alle bands gaan hier anders mee om.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.426
6.123
Het klinkt voor mij vooral alsof de gemixte reacties op hun meest recente experiment een beetje onder zijn huid zijn gaan zitten. Nog even en hij gaat zichzelf een miskend genie noemen. Het blijft moeilijk om te accepteren dat sommige mensen je shit gewoon niet zien zitten.

Edit: idd wat @Loek123 net ook zegt. Heb er ook alle begrip voor als een artiest het moeilijk vind daar mee om te gaan allemaal, dus in die zin is dit verder niet bedoeld als verwijt aan het adres van M Shadows.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
482
523
ik zou het al niet serieus nemen gewoon omdat er al zangeres staat ipv zanger maar bon
Ik had laatst een discussie met een A7x fan. Die vond dat de band uniek was in zijn soort en het metalgenre voor altijd had veranderd.
Maar dat is een beetje tegenstrijdig, als je uniek bent.....heb je weinig invloed gehad op de rest van bands.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind A7x een prima band. Maar om nu te zeggen dat het een onmisbare schakel heeft gehad in de metalevolutie?
Dat kun je wel zeggen dan diverse bands die aan de grond hebben gestaan van de 'heavy metal' of een subgenre.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.238
10.692
Ik had laatst een discussie met een A7x fan. Die vond dat de band uniek was in zijn soort en het metalgenre voor altijd had veranderd.
Maar dat is een beetje tegenstrijdig, als je uniek bent.....heb je weinig invloed gehad op de rest van bands.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind A7x een prima band. Maar om nu te zeggen dat het een onmisbare schakel heeft gehad in de metalevolutie?
Dat kun je wel zeggen dan diverse bands die aan de grond hebben gestaan van de 'heavy metal' of een subgenre.
A7x uniek en het metalgenre veranderd? Dan heb ik echt wat gemist inderdaad. Prima band maar een vrij algemene en commerciële sound gedurende de meeste albums. Alleen recent zijn ze wat gaan veranderen qua koers.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.469
4.642
Ik zou nu ook niet zeggen dat ze geen invloed hadden. Ze hebben zeker geholpen met metal terug commerciëler te laten worden. De waarheid zal ergens in het midden liggen zoals altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.238
10.692
Ik zou nu ook niet zeggen dat ze geen invloed hadden. Ze hebben zeker geholpen met metal terug commerciëler te laten worden. De waarheid zal ergens in het midden liggen zoals altijd.
Ja invloed hebben ze zeker gehad maar dat is heel wat anders dan 'uniek in zijn soort en de metalwereld veranderd'. Ze zijn een van de weinige bands die in een barre periode voor de metal hebben weten door te breken tot headliner en Ziggo's. En dat is een hele presentatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.469
4.642
Vind het wel gewaagd om net technischer/meer proggy en daarom minder mainstream te gaan maar voor mij verdienen ze net daardoor nog meer hun strepen. Het sellout label kunnen ze sowieso niet krijgen van mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.442
3.005
Sellout vind ik sowieso een afgezaagde dooddoener. Wie bepaald dat uiteindelijk. Had trouwens wel het idee dat Avenged in de States veel groter is dan hier in Europa. Maar daar ken ik ze verder niet goed genoeg voor. Nooit mijn muziek geweest
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Vind juist dat metal de laatste jaren weer een enorme ontwikkeling doormaakt. Veel bands, zeker ook uit het metalcore genre, die een nieuwe richting op zijn geslagen en zichzelf opnieuw uitvinden. Of dit een richting is die je leuk vindt is het tweede, maar er is zeker sprake van ontwikkeling en innovatie. Hieruit komen ook weer nieuwe(re) bands op, zoals Currents en Invent Animate, die ik zelf dit jaar heb 'ontdekt' en tot nu toe de albums van het jaar hebben gemaakt. Sleep Token moet ook als jonge band die een enorme opmars maakt genoemd worden. Ook bands als Bring Me The Horizon, Architects, Parkway Drive die al wat langer bezig zijn, schuwen het niet een nieuwe afslag te nemen. Nogmaals, je hoeft het niet goed te vinden maar ze proberen wel degelijk iets nieuws en dat brengt ook wat spanning en innovatie terug in het metalgenre. Ook veel prog metal(core) bands zijn niet bang voor vernieuwing en uitstapjes naar andere genres om te vermengen met metal en daarmee nieuwe subgenres te creeren.

Nieuwe richting van A7X lijkt nog niet enorm aan te slaan. Vind het goed hoor dat ze niet bij hetzelfde blijven, maar zijn uitspraken lijken ook een beetje uit frustratie voort te komen.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.305
3.918
A7X maakt een topontwikkeling door. Die enorme toename aan 13 in een dozijn metalcore snap ik met de beste wil van de wereld niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.535
Vind juist dat metal de laatste jaren weer een enorme ontwikkeling doormaakt. Veel bands, zeker ook uit het metalcore genre, die een nieuwe richting op zijn geslagen en zichzelf opnieuw uitvinden. Of dit een richting is die je leuk vindt is het tweede, maar er is zeker sprake van ontwikkeling en innovatie. Hieruit komen ook weer nieuwe(re) bands op, zoals Currents en Invent Animate, die ik zelf dit jaar heb 'ontdekt' en tot nu toe de albums van het jaar hebben gemaakt. Sleep Token moet ook als jonge band die een enorme opmars maakt genoemd worden. Ook bands als Bring Me The Horizon, Architects, Parkway Drive die al wat langer bezig zijn, schuwen het niet een nieuwe afslag te nemen. Nogmaals, je hoeft het niet goed te vinden maar ze proberen wel degelijk iets nieuws en dat brengt ook wat spanning en innovatie terug in het metalgenre. Ook veel prog metal(core) bands zijn niet bang voor vernieuwing en uitstapjes naar andere genres om te vermengen met metal en daarmee nieuwe subgenres te creeren.

Nieuwe richting van A7X lijkt nog niet enorm aan te slaan. Vind het goed hoor dat ze niet bij hetzelfde blijven, maar zijn uitspraken lijken ook een beetje uit frustratie voort te komen.
De afslagen die deze bands hebben genomen zijn toch geen voorbeelden van innovatie binnen de metal? Zij zijn juist een richting ingeslagen die al talloze keren is bewandeld.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
422
726
Zet deze maar op donderdag als afsluiter in de marquee..tegenover volbeat ofzo.. 😁
smullen zeg...👇
#crypta
#vandaag
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230801_223226_Spotify.jpg
    Screenshot_20230801_223226_Spotify.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 6

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
482
523
Ja invloed hebben ze zeker gehad maar dat is heel wat anders dan 'uniek in zijn soort en de metalwereld veranderd'. Ze zijn een van de weinige bands die in een barre periode voor de metal hebben weten door te breken tot headliner en Ziggo's. En dat is een hele presentatie.
Tja, ik vraag het mij af. Korn, Disturbed, Papa Roach, COB, Scar Symmetry zaten een beetje in dezelfde schuit naar mijn mening. Niet allemaal dezelfde muziek, maar veelal hetzelfde publiek en dezelfde periode.
Wat de ziggo betreft. Toen ze daar stonden was het alles behalve uitverkocht. Nu staan ook BMTH, Volbeat, Sabaton, Nightwish, Slipknot en Within Temptation in de Ziggo. Allemaal headliners....maar daar zitten zeker een aantalen namen bij die meer bijgedragen hebben aan de verbreding van het genre dan a7x.
Maar van mij zou een regionale grote band ala Channel Zero of Ayreon ook wel een keer mogen headlinen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
De afslagen die deze bands hebben genomen zijn toch geen voorbeelden van innovatie binnen de metal? Zij zijn juist een richting ingeslagen die al talloze keren is bewandeld.
Is ook geen revolutionaire ontwikkeling, zeg alleen dan ze niet bang zijn een andere richting te nemen en daarmee dus zichzelf vernieuwen. Innovatie, vernieuwing, is gewoon semantiek. BMTH, PWD, Architects ontwikkelen hun muziek wel door en zijn alledrie vooraanstaande bands in hun (sub)genre. Zeker geen revolutie, meer evolutie. Misschien is de weg die ze in zijn geslagen al talloze keren bewandeld, maar genoemde bands doen dat op een manier die blijkbaar meer aanslaat en goed wordt ontvangen en doen het dus klaarblijkelijk beter dan andere bands.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.442
3.005

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
422
726
Ja boeken aub.. 😁😝🤟

Doe naar zondag half 3
#graspop24
#vlackbraid
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230802_130427_Spotify.jpg
    Screenshot_20230802_130427_Spotify.jpg
    187,7 KB · Weergaven: 14

Gebruikers die dit onderwerp bekijken