Leeftijd op zich niet zo'n enorm criterium voor me, maar je moet gewoon op zoek naar vernieuwing aan de bovenkant. En dan is voor mij de mate van het anderhalf uur kunnen boeien van een veld met 50k mensen het belangrijkste argument. Ik zal een paar suggesties noemen en uiteraard zou ik het leuk vinden als jullie hierop reageren of het één en ander aanvullen.
- Bring me the Horizon: al regelmatig genoemd en dat vind ik volledig terecht. Doen qua live performance echt niet onder voor Parkway Drive, als ik naar beelden van hun 2023 tour kijk. De eerstvolgende keer dat ze beschikbaar zijn, moet Graspop ze naar mijn mening echt boeken als headliner, ook al is het niet helemaal mijn eigen smaak.
- Nightwish: gaan helaas op hiatus, dus voor volgend jaar geen optie. Maar mochten ze terugkeren, zijn ze voor mij gelijk één van de belangrijkste kandidaten. Enorme staat van dienst, geweldige liveshow en een boegbeeld van metal uit de Lage Landen als frontvrouw.
- Avantasia/Ayreon: afhankelijk welke van de twee als eerst beschikbaar is. Maar als je de gastmuzikanten/zangers goed promoot, is dat een publiekstrekker. Heb je zoveel kwaliteit op het podium. En Graspop heeft met Machine Head bewezen dat ze prima in staat zijn om in samenwerking met een band een geweldige eenmalige headlineproductie neer te zetten.
- Savatage: schijnen dus weer te gaan touren en hebben in die samenstelling nooit op Graspop gestaan, maar Jon Oliva wel een aantal keer. Zoek maar eens beelden op van hun headlineshow op Wacken om te zien wat zij kunnen doen als ze de kans krijgen om met een grote productie naar een festival te komen. Geweldig!
- G3 live: geen idee of ze nog op die manier shows doen, het komt gewoon zo in me op. De G3 zijn drie legendarische gitaristen in wisselende samenstelling, die samen voor een show zorgen. Denk bijvoorbeeld aan John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, Paul Gilbert en Joe Satriani.
Dimmu Borgir with Orchestra: ook al afgekeken van Wacken. Dimmu was vorig jaar al Marquee headliner en dat was top. Maar als je een dergelijke band met volledig orkest en koor kunt boeken, krijg je helemaal iets prachtigs.
Queens of the Stone Age: Stonerrock en Graspop is al jaren een uitstekende combinatie, dus waarom niet een keer de meest bekende van allemaal? Tuurlijk is het eigenlijk meer een band voor Werchter, maar stel dat ze volgend jaar of het jaar erna weer beschikbaar zijn? Volgens mij kan dat prima werken op Graspop.
Sleep Token: voor de komende jaren nog niet hoor, maar gelet op hun enorme groei in het afgelopen jaar lijkt me dit zeker een band om met potlood te noteren als headliner van de toekomst.
Epica: biased? Ja, een beetje. Maar ook zij leveren gewoon altijd live. En wie weet zijn ze ook wel te porren voor een nieuwe show met koor en orkest voor Graspop.
Tool/Soad: ja, deze namen liggen voor de hand. Maar stonden respectievelijk nooit en heel erg lang geleden op Graspop, dus zijn feitelijk ook nieuwe namen voor aan de bovenkant.
The Prodigy: het is inmiddels al meermaals bewezen: bepaalde elektronische muziek werkt gewoon op Graspop. Zet deze act met een nachtset op North en het hele veld gaat uit z'n dak.