Graspop Metal Meeting 2024

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
ik zie trouwens heel grote verschillen tussen live performances in de laatste jaren. Denk dat we dus vooral heel vele geluk moeten hebben met de voorbereidingen als het bon jovi wordt.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Vind Bon Jovi totaal niet passen bij GMM. Te mainstream en vergane glorie. Eerdergenoemde voorbeelden van 'rollator acts' hebben dit niet allebei. Ozzy, Judas Priest, Iron Maiden zijn niet mainstream en ook al zijn ze over hun piek heen, het is nog geen vergane glorie. Def Leppard, Whitesnake, Europe, dat soort bands, vind ik persoonlijk ook ver over hun houdbaarheid (gaat toch al aardig richting vergane glorie) maar zijn toch net minder mainstream dan Bon Jovi. Maar Bon Jovi hoort thuis op een Classic en meer mainstream festival.

Foo Fighters vind ik ook te mainstream en te populair voor GMM. Kan ze echt wel waarderen en Dave Grohl is echt een baas, maar GMM moet zich hier niet aan wagen, schoenmaker blijf bij je leest! Je bent een metal festival, geen pop-, vintage-, knuffelrock, of stadionrock-festival. Deep Purple, Scorpions, Lynyrd Skynyrd, Foreigner, enz. vind ik ook niet (meer) op GMM thuishoren maar op een RW Classic of vergelijkbaar festival. Maar he, da's mijn persoonlijke mening.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Vind Bon Jovi totaal niet passen bij GMM. Te mainstream en vergane glorie. Eerdergenoemde voorbeelden van 'rollator acts' hebben dit niet allebei. Ozzy, Judas Priest, Iron Maiden zijn niet mainstream en ook al zijn ze over hun piek heen, het is nog geen vergane glorie. Def Leppard, Whitesnake, Europe, dat soort bands, vind ik persoonlijk ook ver over hun houdbaarheid (gaat toch al aardig richting vergane glorie) maar zijn toch net minder mainstream dan Bon Jovi. Maar Bon Jovi hoort thuis op een Classic en meer mainstream festival.
mainstream en vergane glorie is toch de perfecte omschrijving van dat optreden dat GNR een maand geleden gaf?

EDIT: en zeggen dat Ozzy geen vergane glorie is vind ik ook een zeer discutabele statement
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.696
3.541
Juist de programmering in de breedte is toch juist de kracht van Graspop. Als we alleen "metal" zouden hebben dan moet je allereerst kijken wat de definitie daar nou van is. Dan wordt het volgens mij aardig beperkt wat er kan staan. Denk dat je dan op zo'n editie als dit jaar zo de helft van de acts weg kan strepen. Lijkt mij niet de bedoeling. Zo is er juist voor één ieder wat te luisteren en te beleven.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Vind Bon Jovi totaal niet passen bij GMM. Te mainstream en vergane glorie. Eerdergenoemde voorbeelden van 'rollator acts' hebben dit niet allebei. Ozzy, Judas Priest, Iron Maiden zijn niet mainstream en ook al zijn ze over hun piek heen, het is nog geen vergane glorie. Def Leppard, Whitesnake, Europe, dat soort bands, vind ik persoonlijk ook ver over hun houdbaarheid (gaat toch al aardig richting vergane glorie) maar zijn toch net minder mainstream dan Bon Jovi. Maar Bon Jovi hoort thuis op een Classic en meer mainstream festival.

Foo Fighters vind ik ook te mainstream en te populair voor GMM. Kan ze echt wel waarderen en Dave Grohl is echt een baas, maar GMM moet zich hier niet aan wagen, schoenmaker blijf bij je leest! Je bent een metal festival, geen pop-, vintage-, knuffelrock, of stadionrock-festival. Deep Purple, Scorpions, Lynyrd Skynyrd, Foreigner, enz. vind ik ook niet (meer) op GMM thuishoren maar op een RW Classic of vergelijkbaar festival. Maar he, da's mijn persoonlijke mening.
In het tweede deel van deze post beschrijf je goed de hele dunne lijn tussen wat wel of niet Graspop waardig is. En deze is geheel subjectief en zal iedereen anders leggen. Zo ben ik blij dat ik op Graspop bands als Foreigner, Scorpions, Deep Purple, Lynyrd en Blue oyster Cult heb kunnen zien terwijl dit weinig tot niks met metal te maken heeft. Allemaal commerciële acts waar Bon Jovi niet voor onder doet. Zelfde geldt overigens voor Aerosmith, dat is nog minder rock dan Bon Jovi. Wat mij betreft horen deze bands ook bij de identiteit van Graspop zolang het niet te dominant wordt zoals de line-up van 2022 of de zondag van 2023 (al werd dat mooi gecompenseerd met andere dagen). Een Bon Jovi en Aerosmith als grote namen met daaromheen veel sterke hardere namen is een prima Graspop affiche en bovendien eens gevuld met wat andere headliners.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
mainstream en vergane glorie is toch de perfecte omschrijving van dat optreden dat GNR een maand geleden gaf?

EDIT: en zeggen dat Ozzy geen vergane glorie is vind ik ook een zeer discutabele statement

Haha, heb me een beetje voorzichtig uitgedrukt na mijn eerdere Ozzy uitspraken. Ben ook geen fan van hem, maar heeft meer met zijn stem te maken (geknepen, vind ik niet prettig in het gehoor liggen) en dat hij ze niet helemaal meer op een rijtje heeft. Hij heeft wel altijd de gave gehad om goede muzikanten om zich heen te verzamelen, dus muzikaal is het wel in orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Loek123

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Juist de programmering in de breedte is toch juist de kracht van Graspop. Als we alleen "metal" zouden hebben dan moet je allereerst kijken wat de definitie daar nou van is. Dan wordt het volgens mij aardig beperkt wat er kan staan. Denk dat je dan op zo'n editie als dit jaar zo de helft van de acts weg kan strepen. Lijkt mij niet de bedoeling. Zo is er juist voor één ieder wat te luisteren en te beleven.
Is ook zeker zo, wil ook helemaal geen gatekeeping doen. Metal, muziek in het algemeen en de beleving ervan zijn heel subjectief, dus altijd lastig er een label op te plakken. Vandaar dat ik ook vaak de disclaimer 'ik vind' meld, het blijft een mening.

Je hebt een aantal grote festivals in de Benelux die in elkaars vaarwater gaan zitten bij teveel kruisbestuiving. Zo vond ik het gek dat Electric Callboy op Pinkpop stond (na nota bene Ellie Goulding), vreemde programmering die beter op GMM tot zijn recht zou komen. Een Bon Jovi zou dan ook beter bij Pinkpop passen. GMM heeft een eigen identiteit en sfeer, zou het doodzonde vinden als GMM, Pinkpop, RW, Pukkelpop, Lowlands op elkaar gaan lijken en daarmee inwisselbaar zijn.

In het tweede deel van deze post beschrijf je goed de hele dunne lijn tussen wat wel of niet Graspop waardig is. En deze is geheel subjectief en zal iedereen anders leggen. Zo ben ik blij dat ik op Graspop bands als Foreigner, Scorpions, Deep Purple, Lynyrd en Blue oyster Cult heb kunnen zien terwijl dit weinig tot niks met metal te maken heeft. Allemaal commerciële acts waar Bon Jovi niet voor onder doet. Zelfde geldt overigens voor Aerosmith, dat is nog minder rock dan Bon Jovi. Wat mij betreft horen deze bands ook bij de identiteit van Graspop zolang het niet te dominant wordt zoals de line-up van 2022 of de zondag van 2023 (al werd dat mooi gecompenseerd met andere dagen). Een Bon Jovi en Aerosmith als grote namen met daaromheen veel sterke hardere namen is een prima Graspop affiche en bovendien eens gevuld met wat andere headliners.

Klopt, is ook heel subjectief. Ik vind Foreigner, Scorpions, enz. echt vintage bands en eerlijk gezegd ronduit slaapverwekkend. Scorpions vorig jaar vond ik heel saai, zat weinig energie in en vond het niet headliner waardig. Maar goed, zoals gezegd is het een mening. En daarbij, er staat genoeg naar ieders gading. Als main stage niet bevalt kan je altijd nog bij een andere stage kijken. Of mochten Scorpions volgend jaar weer afsluiten, een keer vroeg(er) mijn mandje in! 😴
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Piebe71

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Vind Bon Jovi totaal niet passen bij GMM. Te mainstream en vergane glorie. Eerdergenoemde voorbeelden van 'rollator acts' hebben dit niet allebei. Ozzy, Judas Priest, Iron Maiden zijn niet mainstream en ook al zijn ze over hun piek heen, het is nog geen vergane glorie. Def Leppard, Whitesnake, Europe, dat soort bands, vind ik persoonlijk ook ver over hun houdbaarheid (gaat toch al aardig richting vergane glorie) maar zijn toch net minder mainstream dan Bon Jovi. Maar Bon Jovi hoort thuis op een Classic en meer mainstream festival.

ik denk toch dat Bon Jovi wel hardere muziek maakt dan Def Leppard. Al vind ik natuurlijk dat ze beiden op Graspop horen.

Houdbaarheid is verder afhankelijk van hoe je dat bedoelt. Als het gaat om kwaliteit van bijvoorbeeld de zang, dan zijn Europe en Def Leppard nog erg solide. Net als mainstream, ook afhankelijk hoe je het interpreteert. Uiteindelijk heb je publiekstrekkers nodig en dan is Bon Jovi een geweldige naam, maar echt mainstream in het totale plaatje van de muziekwereld zou ik het niet meer willen noemen tegenwoordig.

Edit:
Snap de "vergane glorie" ook wel als ik mijn eigen snelgetypte antwoord zo lees, vroeger groot en mainstream, nu minder mainstream in de algemene wereld van muziek, omdat rock niet meer de mainstream is. Maar voor binnen de metalwereld heb je uiteindelijk wel gewoon grote namen nodig om 50.000 man een heel weekend naar de weide te krijgen jaar in jaar uit.

Whitesnake is zeker weten vergane glorie.
 
Laatst bewerkt:

Nutellica

Randprogramma
3 apr 2023
117
327
ik denk toch dat Bon Jovi wel hardere muziek maakt dan Def Leppard. Al vind ik natuurlijk dat ze beiden op Graspop horen.
Vóór 2000 misschien, maar daarna had zijn muziek een steeds hoger knuffelrockgehalte met af en toe een stevige uitschieter.

Dat gezegd hebbende : Slippery when wet (1986) en Keep the Faith (1992) zijn wat mij betreft allebei legendarische albums. Zijn latere werk heeft mij weinig meer kunnen bekoren.

Er zijn vast nog wel een hoop mensen die hier warm voor lopen en wat mij betreft zijn ze van harte welkom. Ik zou ook zeker even gaan kijken en joop dan een bloemlezing van hun repertoire te horen, met name hun vroege werk. Als het niks is, is er vast wel een goed alternatief op de andere podia.

Heb ook gezien dat Jon's stem niet meer helemaal is wat het geweest is, maar wil opmerken dat sommige video's die de rondte gaan meer de indruk wekken van een technisch probleem (met oortjes die niet werken of waar een vertraging in zit), waardoor zuiver en goed zingen onmogelijk wordt. Soms wordt een zanger iets te snel veroordeeld en afgeschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

jbj

Dagopener
11 okt 2022
651
936
Begin dit jaar waren er heel wat geruchten/stemmen die hintten naar een terugkomst van Richie Sambora (incl. hemzelf). In juni zei hij dan weer dat ze nog ver van een terugkeer waren.
In eerdere interviews sprak hij reeds over de stemprobleem van Jon en dat hij meer inspraak wilde.
Misschien dat daar het schoentje nog knelt? Overgings denk ik dat de terugkeer van Sambora wel een enorme boost zou geven aan ticketverkoop en kwaliteit.
Maar GMM/Hellfest-materiaal? Ik denk het niet.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
369
752
Je bent een metal festival, geen pop-, vintage-, knuffelrock, of stadionrock-festival.

Ik vind dat er heel veel gevestigde metalbands zijn die ooit snoeihard begonnen, maar met de komst van commercieel succes meer en meer evolueren naar meezing-stadionrock, dus als dat een probleem is, dan is 't een breed probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
348
512
Metallica speelt integraal Kill 'em all voor het 40j bestaan van het album op graspop.
(Yup, kzou dat echt geweldig vinden :D)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wardibal

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Aangezien het dan 2024 is, moeten ze Ride The Lightning integraal spelen (wat ik trouwens een véél beter album vind)
De stap van Kill 'Em All naar Ride The Lightning is enorm, veel groter dan Ride The Lightning naar Master Of Puppets. Dat maakt Ride The Lightning voor mij de beste van Metallica en zelfs het beste thrash album ooit. Ride The Lightning was revolutie, Master Of Puppets evolutie. Maar zelfs dan is Kill 'Em All op zichzelf nog steeds briljant en mogen ze die van mij best integraal spelen hoor. Het is mij om het even welke van de 80's albums ze integraal zouden spelen, als ze maar komen!
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Ik vind dat er heel veel gevestigde metalbands zijn die ooit snoeihard begonnen, maar met de komst van commercieel succes meer en meer evolueren naar meezing-stadionrock, dus als dat een probleem is, dan is 't een breed probleem.
Stadionrock kan best prima zijn, al wordt het dan helaas vaak ook knuffelrock. Zoetgevooisde ballads waarbij de zanger op een kruk gaat zitten en zijn akoestische gitaar erbij pakt, dat houdt me wakker 's nachts. :eek:

Nee hoor, er zijn maar weinig dingen die me wakker houden. Maar teveel van de eerdergenoemde bands hebben hun grootste hit(s) gehad met knuffelrock ballads en/of country anthems die weinig meer met metal of zelfs rock te maken hebben. Dat heeft deze bands ooit groot gemaakt en naar stadionrock status geworpen. Om die status te behouden kan je bijna niet meer teruggrijpen op de steviger metal / rock. Je zag dit bij menig hairmetal band uit de jaren '80 gebeuren, ook Bon Jovi is meer de knuffelrock en pop-rock kant opgegaan na de jaren '80.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
291
604
Maar je weet ook dat eerder genoemde Metallica ook mega werd door "Nothing else matters" ? 😜🤘
Zeker! Al was dat niet alleen Nothing Else Matters, meer het hele album dat gemaakt is om groot(s) te worden. Dat is ze goed gelukt kunnen we wel stellen! Zijn niet per se voor knuffelrock gegaan, meer mainstream metal / hard rock. Gevolgd door 3 albums die me minder kunnen bekoren. St. Anger was dan weer snoeihard, ook Load en Reload hebben toch wel wat nummers die de tand des tijds goed hebben doorstaan. Daarna hebben ze met Death Magnetic toch weer terug gegrepen op hun metal roots. Ze zijn een stadionband geworden maar doen dat niet met ballads en knuffelrock hoor, behoudens Nothing Else Matters (wat ik dan stiekem best een goed nummer vind. Niet doorvertellen hoor!).
 
  • On fire
Waarderingen: Piebe71

Gebruikers die dit onderwerp bekijken