Graspop Metal Meeting 2024

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Lamb of God, In Flames, FFDP, A7X en Korn (als Machine Head kan, dan kan Korn ook)

Uiteraard zijn die absoluut niet jong, maar dat zijn Parkway Drive, Gojira en Machine Head ook in de verste verte niet.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.239
10.695
Ik zie eerlijk gezegd ook niet heel veel jonge potentiele headliners van het kaliber van Parkway Drive, Gojira, Ghost

wellicht BMTH en Lamb of God, maar verder? wellicht FFDP maar daar zal niemand hier blij van worden.

Sabaton en Within Temptation zijn ook niet echt nieuwe headliners meer te noemen aangezien ze de vorige 3 edities al 2 keer langs zijn gekomen. Korn kun je ook moeilijk nog jong/nieuw noemen al mogen die van mij best ook eens gebombardeerd worden tot South Stage headliner.

Volbeat kan ook prima functioneren als South stage headliner natuurlijk maar daar is ook weinig nieuws aan.
Ja mijn inspiratie reikt momenteel ook nog niet verder helaas..
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.812
7.708
Sabaton en Within Temptation zijn ook niet echt nieuwe headliners meer te noemen aangezien ze de vorige 3 edities al 2 keer langs zijn gekomen.

Wel beide logische boekingen, als je het in jaartallen bekijkt met 2019 en 2022. Dan is 2024 gewoon een serieuze optie. Vind het argument dat ze er dan drie keer staan in de afgelopen vier edities geen goed argument tegen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.839
Leeftijd op zich niet zo'n enorm criterium voor me, maar je moet gewoon op zoek naar vernieuwing aan de bovenkant. En dan is voor mij de mate van het anderhalf uur kunnen boeien van een veld met 50k mensen het belangrijkste argument. Ik zal een paar suggesties noemen en uiteraard zou ik het leuk vinden als jullie hierop reageren of het één en ander aanvullen.

- Bring me the Horizon: al regelmatig genoemd en dat vind ik volledig terecht. Doen qua live performance echt niet onder voor Parkway Drive, als ik naar beelden van hun 2023 tour kijk. De eerstvolgende keer dat ze beschikbaar zijn, moet Graspop ze naar mijn mening echt boeken als headliner, ook al is het niet helemaal mijn eigen smaak.
- Nightwish: gaan helaas op hiatus, dus voor volgend jaar geen optie. Maar mochten ze terugkeren, zijn ze voor mij gelijk één van de belangrijkste kandidaten. Enorme staat van dienst, geweldige liveshow en een boegbeeld van metal uit de Lage Landen als frontvrouw.
- Avantasia/Ayreon: afhankelijk welke van de twee als eerst beschikbaar is. Maar als je de gastmuzikanten/zangers goed promoot, is dat een publiekstrekker. Heb je zoveel kwaliteit op het podium. En Graspop heeft met Machine Head bewezen dat ze prima in staat zijn om in samenwerking met een band een geweldige eenmalige headlineproductie neer te zetten.
- Savatage: schijnen dus weer te gaan touren en hebben in die samenstelling nooit op Graspop gestaan, maar Jon Oliva wel een aantal keer. Zoek maar eens beelden op van hun headlineshow op Wacken om te zien wat zij kunnen doen als ze de kans krijgen om met een grote productie naar een festival te komen. Geweldig!
- G3 live: geen idee of ze nog op die manier shows doen, het komt gewoon zo in me op. De G3 zijn drie legendarische gitaristen in wisselende samenstelling, die samen voor een show zorgen. Denk bijvoorbeeld aan John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, Paul Gilbert en Joe Satriani.
Dimmu Borgir with Orchestra: ook al afgekeken van Wacken. Dimmu was vorig jaar al Marquee headliner en dat was top. Maar als je een dergelijke band met volledig orkest en koor kunt boeken, krijg je helemaal iets prachtigs.
Queens of the Stone Age: Stonerrock en Graspop is al jaren een uitstekende combinatie, dus waarom niet een keer de meest bekende van allemaal? Tuurlijk is het eigenlijk meer een band voor Werchter, maar stel dat ze volgend jaar of het jaar erna weer beschikbaar zijn? Volgens mij kan dat prima werken op Graspop.
Sleep Token: voor de komende jaren nog niet hoor, maar gelet op hun enorme groei in het afgelopen jaar lijkt me dit zeker een band om met potlood te noteren als headliner van de toekomst.
Epica: biased? Ja, een beetje. Maar ook zij leveren gewoon altijd live. En wie weet zijn ze ook wel te porren voor een nieuwe show met koor en orkest voor Graspop.
Tool/Soad: ja, deze namen liggen voor de hand. Maar stonden respectievelijk nooit en heel erg lang geleden op Graspop, dus zijn feitelijk ook nieuwe namen voor aan de bovenkant.
The Prodigy: het is inmiddels al meermaals bewezen: bepaalde elektronische muziek werkt gewoon op Graspop. Zet deze act met een nachtset op North en het hele veld gaat uit z'n dak.
 
Laatst bewerkt:

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
150
312
Een paar artiesten die een nieuw album in de pijplijn hebben zitten en die hier nog maar weinig of niet genoemd werden:

Bruce Dickinson (solo)
Myrkur
Ihsahn
Baroness
Anthrax
Oceans of Slumber
Doro
Svalbard
Poppy
Accept

kanshebbers?

Gaat Extreme ook geen nieuw album uitbrengen? Iets zegt me dat die ook wel ergens in de late namiddag opduiken. Ganse wei: "la di da di di da, more than woooords".
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
vorige editie zijn we inderdaad verwend met de bands die tot headliner gepromoveerd waren, ik kan ook enkel denken aan Bring me the horizon en Five finger death punch die kan doorgroeien dit jaar.
Korn en Deftones kunnen misschien nog eens komen maar is ook nog niet zo lang geleden.

Daarom werd de vernieuwing dus gezocht in oude groepen die er nog nooit stonden: bon jovi, zz top, ..


denken jullie trouwens dat mastodon nog kan groeien tot Main 2 headliner? ik zei ze meer op gelijke hoogte blijven eerlijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.269
7.593
Leeftijd op zich niet zo'n enorm criterium voor me, maar je moet gewoon op zoek naar vernieuwing aan de bovenkant. En dan is voor mij de mate van het anderhalf uur kunnen boeien van een veld met 50k mensen het belangrijkste argument. Ik zal een paar suggesties noemen en uiteraard zou ik het leuk vinden als jullie hierop reageren of het één en ander aanvullen.

- Bring me the Horizon: al regelmatig genoemd en dat vind ik volledig terecht. Doen qua live performance echt niet onder voor Parkway Drive, als ik naar beelden van hun 2023 tour kijk. De eerstvolgende keer dat ze beschikbaar zijn, moet Graspop ze naar mijn mening echt boeken als headliner, ook al is het niet helemaal mijn eigen smaak.
- Nightwish: gaan helaas op hiatus, dus voor volgend jaar geen optie. Maar mochten ze terugkeren, zijn ze voor mij gelijk één van de belangrijkste kandidaten. Enorme staat van dienst, geweldige liveshow en een boegbeeld van metal uit de Lage Landen als frontvrouw.
- Avantasia/Ayreon: afhankelijk welke van de twee als eerst beschikbaar is. Maar als je de gastmuzikanten/zangers goed promoot, is dat een publiekstrekker. Heb je zoveel kwaliteit op het podium. En Graspop heeft met Machine Head bewezen dat ze prima in staat zijn om in samenwerking met een band een geweldige eenmalige headlineproductie neer te zetten.
- Savatage: schijnen dus weer te gaan touren en hebben in die samenstelling nooit op Graspop gestaan, maar Jon Oliva wel een aantal keer. Zoek maar eens beelden op van hun headlineshow op Wacken om te zien wat zij kunnen doen als ze de kans krijgen om met een grote productie naar een festival te komen. Geweldig!
- G3 live: geen idee of ze nog op die manier shows doen, het komt gewoon zo in me op. De G3 zijn drie legendarische gitaristen in wisselende samenstelling, die samen voor een show zorgen. Denk bijvoorbeeld aan John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, Paul Gilbert en Joe Satriani.
Dimmu Borgir with Orchestra: ook al afgekeken van Wacken. Dimmu was vorig jaar al Marquee headliner en dat was top. Maar als je een dergelijke band met volledig orkest en koor kunt boeken, krijg je helemaal iets prachtigs.
Queens of the Stone Age: Stonerrock en Graspop is al jaren een uitstekende combinatie, dus waarom niet een keer de meest bekende van allemaal? Tuurlijk is het eigenlijk meer een band voor Werchter, maar stel dat ze volgend jaar of het jaar erna weer beschikbaar zijn? Volgens mij kan dat prima werken op Graspop.
Sleep Token: voor de komende jaren nog niet hoor, maar gelet op hun enorme groei in het afgelopen jaar lijkt me dit zeker een band om met potlood te noteren als headliner van de toekomst.
Epica: biased? Ja, een beetje. Maar ook zij leveren gewoon altijd live. En wie weet zijn ze ook wel te porren voor een nieuwe show met koor en orkest voor Graspop.
Tool/Soad: ja, deze namen liggen voor de hand. Maar stonden respectievelijk nooit en heel erg lang geleden op Graspop, dus zijn feitelijk ook nieuwe namen voor aan de bovenkant.
The Prodigy: het is inmiddels al meermaals bewezen: bepaalde elektronische muziek werkt gewoon op Graspop. Zet deze act met een nachtset op North en het hele veld gaat uit z'n dak.
Mooi lijstje!

Ik was vooral gefocust op 2024 vandaar dat ik geen Nightwish of Epica had genoemd, maar dat zijn goede opties inderdaad.
Epica dit jaar is misschien wel de meest uitgebreide en indrukwekkende show die ik ooit heb gezien van een niet-headliner. (en muzikaal ook altijd in orde) had niet misstaan als North stage afsluiter inderdaad.

SOAD/Tool zou fantastisch zijn maar blijft voor mij toch een verre droom voorlopig helaas

Lamb of god, Electric Callboy, Disturbed, Five Finger Death Punch lijken me ook allemaal wel kandidaat voor een north stage spot
al heeft LoG dit natuurlijk al gedaan dus dat is niet bepaald nieuw. FFDP lijkt me een vrij grote kans hebben zelfs voor volgend jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
212
401
Gewoon een goede mix van oude bekende, nieuwe vrienden en op dit moment nog vreemde en Graspop kan niet stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.239
10.695
Leeftijd op zich niet zo'n enorm criterium voor me, maar je moet gewoon op zoek naar vernieuwing aan de bovenkant. En dan is voor mij de mate van het anderhalf uur kunnen boeien van een veld met 50k mensen het belangrijkste argument. Ik zal een paar suggesties noemen en uiteraard zou ik het leuk vinden als jullie hierop reageren of het één en ander aanvullen.

- Bring me the Horizon: al regelmatig genoemd en dat vind ik volledig terecht. Doen qua live performance echt niet onder voor Parkway Drive, als ik naar beelden van hun 2023 tour kijk. De eerstvolgende keer dat ze beschikbaar zijn, moet Graspop ze naar mijn mening echt boeken als headliner, ook al is het niet helemaal mijn eigen smaak.
- Nightwish: gaan helaas op hiatus, dus voor volgend jaar geen optie. Maar mochten ze terugkeren, zijn ze voor mij gelijk één van de belangrijkste kandidaten. Enorme staat van dienst, geweldige liveshow en een boegbeeld van metal uit de Lage Landen als frontvrouw.
- Avantasia/Ayreon: afhankelijk welke van de twee als eerst beschikbaar is. Maar als je de gastmuzikanten/zangers goed promoot, is dat een publiekstrekker. Heb je zoveel kwaliteit op het podium. En Graspop heeft met Machine Head bewezen dat ze prima in staat zijn om in samenwerking met een band een geweldige eenmalige headlineproductie neer te zetten.
- Savatage: schijnen dus weer te gaan touren en hebben in die samenstelling nooit op Graspop gestaan, maar Jon Oliva wel een aantal keer. Zoek maar eens beelden op van hun headlineshow op Wacken om te zien wat zij kunnen doen als ze de kans krijgen om met een grote productie naar een festival te komen. Geweldig!
- G3 live: geen idee of ze nog op die manier shows doen, het komt gewoon zo in me op. De G3 zijn drie legendarische gitaristen in wisselende samenstelling, die samen voor een show zorgen. Denk bijvoorbeeld aan John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, Paul Gilbert en Joe Satriani.
Dimmu Borgir with Orchestra: ook al afgekeken van Wacken. Dimmu was vorig jaar al Marquee headliner en dat was top. Maar als je een dergelijke band met volledig orkest en koor kunt boeken, krijg je helemaal iets prachtigs.
Queens of the Stone Age: Stonerrock en Graspop is al jaren een uitstekende combinatie, dus waarom niet een keer de meest bekende van allemaal? Tuurlijk is het eigenlijk meer een band voor Werchter, maar stel dat ze volgend jaar of het jaar erna weer beschikbaar zijn? Volgens mij kan dat prima werken op Graspop.
Sleep Token: voor de komende jaren nog niet hoor, maar gelet op hun enorme groei in het afgelopen jaar lijkt me dit zeker een band om met potlood te noteren als headliner van de toekomst.
Epica: biased? Ja, een beetje. Maar ook zij leveren gewoon altijd live. En wie weet zijn ze ook wel te porren voor een nieuwe show met koor en orkest voor Graspop.
Tool/Soad: ja, deze namen liggen voor de hand. Maar stonden respectievelijk nooit en heel erg lang geleden op Graspop, dus zijn feitelijk ook nieuwe namen voor aan de bovenkant.
The Prodigy: het is inmiddels al meermaals bewezen: bepaalde elektronische muziek werkt gewoon op Graspop. Zet deze act met een nachtset op North en het hele veld gaat uit z'n dak.
Niet voor volgend jaar maar ik nomineer Architects ook voor de plek van (co)headliner bij hun volgende doorkomst
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
548
737
Schat iemand Trivium in als toekomstige (sub) headliner? Spelen zeer strak, goed laatste album(s). Mits een investering in een serieuze productie?
Lijkt mij een ambitieuze band zonder allures of zotte wensen ala PWD
Zou misschien op veel kritiek rekenen biu aankondiging, maar ik denk wel dat ze kunnen overtuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en Nutellica

Nutellica

Campingartiest
3 apr 2023
96
274
Schat iemand Trivium in als toekomstige (sub) headliner? Spelen zeer strak, goed laatste album(s). Mits een investering in een serieuze productie?
Lijkt mij een ambitieuze band zonder allures of zotte wensen ala PWD
Zou misschien op veel kritiek rekenen biu aankondiging, maar ik denk wel dat ze kunnen overtuigen.
Ik ben voor. Voor mij zelfde kaliber als Machine Head.
Matt Heafy is een virtuoos gitarist, een degelijke zanger én charismatische frontman. Inmiddels ook genoeg repertoire om het publiek 1,5 uur lang te boeien. Laat ze maar headlinen!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
Schat iemand Trivium in als toekomstige (sub) headliner? Spelen zeer strak, goed laatste album(s). Mits een investering in een serieuze productie?
Lijkt mij een ambitieuze band zonder allures of zotte wensen ala PWD
Zou misschien op veel kritiek rekenen biu aankondiging, maar ik denk wel dat ze kunnen overtuigen.
ik heb eerder het gevoel dat die de laatste paar albums aan het plafoneren zijn, maar misschien ligt dat gewoon aan mij omdat ik na in waves wat afgehaakt ben, heb niet veel met de nieuwere albums en vind zijn fry screams niet echt goed klinken.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.239
10.695
Schat iemand Trivium in als toekomstige (sub) headliner? Spelen zeer strak, goed laatste album(s). Mits een investering in een serieuze productie?
Lijkt mij een ambitieuze band zonder allures of zotte wensen ala PWD
Zou misschien op veel kritiek rekenen biu aankondiging, maar ik denk wel dat ze kunnen overtuigen.
Mwa kan. Moeten ze wel opeens een serieuze sprong in populariteit maken. Op Alcatraz over twee weken spelen nog twee bands na hen
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica

jbj

Dagopener
11 okt 2022
548
737
ik heb eerder het gevoel dat die de laatste paar albums aan het plafoneren zijn, maar misschien ligt dat gewoon aan mij omdat ik na in waves wat afgehaakt ben, heb niet veel met de nieuwere albums en vind zijn fry screams niet echt goed klinken.
Hun grootste pijnpunt inderdaad..
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Maar als het zoiets wordt dan hebben we een redelijke mix lijkt mij:
Dag met herhalingen 2022: Iron Maiden/ Sabaton - Within Temptation/ Volbeat
Dag oudjes: Aerosmith - en vul maar in Koekdoos
Dag "nieuw": Avenged Sevenfold - Bring Me The Horizon
Dag grote klapper: Tool/ SOAD - Prcupine Tree/ Lamb of God
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Denk dat Trivium te klein is voor headline positie. Laatste keer stonden ze volgens mij overdag gepland, heb niet de indruk dat ze sindsdien gegroeid zijn? Vroeg avondslot maybe, maar geen headliner. Zelfde kaliber als Bullet For My Valentine denk ik, schat ze op dezelfde positie in.

Architects: zoals gezegd, staat of valt met volgende album. Denk dat vorige album niet per se beter scoorde dan de voorganger (die nummer 1 in UK heeft gehaald!), was een (misschien wel te) logisch vervolg. Heel benieuwd welke richting ze op gaan! Lijken in de slipstream van BMTH en PWD op te schuiven in de programmering, maar stap naar headliner is nog erg groot. Heb ook het idee dat ze in UK nog een stuk groter zijn dan vasteland Europa.

Denk dat BMTH zeker een headline positie in kan nemen, vergelijkbaar met PWD qua grootte en populariteit denk ik?

Lamb of God loopt al een tijdje mee en kan het denk ik ook wel dragen. Geloof ook niet dat ze nog 10 jaar meegaan (Randy Blythe hint soms op pensioen), dus zal de komende jaren moeten gebeuren.

A7X zou ook zeker kunnen, als één van de 'nieuwe' generatie headline bands.

Disturbed zou alleen kunnen als het een mindere dag qua bezetting is. In Flames heeft in 2017 ook afgesloten, was ook een wat mindere dag qua bezetting. Voor een gemiddelde GMM dag denk ik dat ze net wat onder headline positie blijven hangen en niet meer gaan groeien in die zin.

Sleep Token gaat een toekomstige headliner worden. Ze weten heel slim een hype te creeren en hebben een eigen geluid en uitstraling, daardoor vallen ze op. Nu nog wat te vroeg maar zou zomaar kunnen over paar jaar.

Electric Callboy is qua hype, geluid en uitstraling wel beetje te vergelijken met Sleep Token. Heel ander geluid maar wel 'eigen' en uniek. Lopen iets langer mee al, met name de laatste 2 albums hebben hun populariteit goed gedaan. Denk ook afhankelijk van de dagbezetting, maar het zou zomaar kunnen hoor, op zijn minst undercard.

En FFDP? Hoop zelf van niet maar denk dat het best een serieuze kandidaat is. Heel veel fans en is/blijft een populaire band.
 
Laatst bewerkt:

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
146
287
Zou de populariteit van Godsmack in de US ooit nog overslaan naar Europa?

Ze headlinen daar zowat elk festival maar geven zelf toe dat het in de rest van de wereld een stuk kleinschaliger is/moet. Ook naar productie toe.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken