Graspop Metal Meeting 2024

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
Zou de populariteit van Godsmack in de US ooit nog overslaan naar Europa?

Ze headlinen daar zowat elk festival maar geven zelf toe dat het in de rest van de wereld een stuk kleinschaliger is/moet. Ook naar productie toe.
ik ken tot op vandaag slechts 1 nummer van hen
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.239
10.696
Zou de populariteit van Godsmack in de US ooit nog overslaan naar Europa?

Ze headlinen daar zowat elk festival maar geven zelf toe dat het in de rest van de wereld een stuk kleinschaliger is/moet. Ook naar productie toe.
Ja Godsmack. Van mij mag het hoor. Vind het een hele fijne band met veel goede songs en een fijne live performance. Maar voor veel mensen zijn ze de band van dat ene nummer. Zie het dus helaas niet gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en PreFXDesigns

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Zou de populariteit van Godsmack in de US ooit nog overslaan naar Europa?

Ze headlinen daar zowat elk festival maar geven zelf toe dat het in de rest van de wereld een stuk kleinschaliger is/moet. Ook naar productie toe.
Lopen ook al een tijdje mee volgens mij, daarnaast heeft Sully aangegeven (gehint) dat het na dit album weleens afgelopen kan zijn? Weet niet of ze in de VS nog groeien, heb het idee dat ze hier een beetje stil zijn blijven staan en zelfs wat minder populair zijn geworden na I Stand Alone (alweer meer dan 20 jaar geleden...). Daarnaast zijn ze qua geluid ook wel heel erg Amerikaans, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat hebben meer bands natuurlijk (FFDP, Lamb of God), maar die hebben wel een typisch eigen geluid. Godsmack kan ik best waarderen hoor maar vind ze niet heel onderscheidend.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.839
Met alle respect voor bands als Trivium, Bullet for my Valentine, Godsmack, Soulfly, In Flames etc. Ik zie er geen nieuwe headliners in. Simpelweg vanwege het feit dat de piek van dit soort bands allang achter hun ligt. De nieuwe headliners zijn bands die met elk album aan populariteit winnen en dus juist nu hun piek beleven. De meeste van dit soort bands krijgen al jaren een plek ergens in de middag/vroege avond een plek op het affiche. Waarom zouden ze dan nu ineens door gaan stoten tot headliner? Ik vind het niet vergelijkbaar met Gojira, Parkway Drive, Ghost, BMTH, Architects, etc. Bands die juist nog in de lift zitten en elk jaar nieuwe fans winnen.

Uitzondering is Machine Head, maar dat was ten eerste een noodgreep. En ten tweede een zeer exclusieve boeking, omdat zij al tien jaar geen festivalshows meer hadden gedaan.
 
Laatst bewerkt:

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.617
4.594
Met alle respect voor bands als Trivium, Bullet for my Valentine, Godsmack, Soulfly, In Flames etc. Ik zie er geen nieuwe headliners in. Simpelweg vanwege het feit dat de piek van dit soort bands allang achter hun ligt. De nieuwe headliners zijn bands die met elk album aan populariteit winnen en dus juist nu hun piek beleven. De meeste van dit soort bands krijgen al jaren een plek ergens in de middag/vroege avond een plek op het affiche. Waarom zouden ze dan nu ineens door gaan stoten tot headliner? Ik vind het niet vergelijkbaar met Gojira, Parkway Drive, Ghost, BMTH, Architects, etc. Bands die juist nog in de lift zitten en elk jaar nieuwe fans winnen.

Uitzondering is Machine Head, maar dat was ten eerste een noodgreep. En ten tweede een zeer exclusieve boeking, omdat zij al tien jaar geen festivalshows meer hadden gedaan.
Die artiesten verkopen ook maar maximaal de AB uit en dan ook meestal in een sterke co-head combinatie, dat is nu eenmaal niet goed genoeg om GMM te kunnen headlinen
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.839
Die artiesten verkopen ook maar maximaal de AB uit en dan ook meestal in een sterke co-head combinatie, dat is nu eenmaal niet goed genoeg om GMM te kunnen headlinen
Ja precies. En daar is overigens echt helemaal niets mis mee. Het huidige affiche van Graspop telt zo'n 140 bands. Je hebt voor een succesvol weekend dus veel meer nodig dan de vier (of acht) headliners. Laat ik Bullet for my Valentine als voorbeeld nemen. Niet een band die ik zelf snel opzet thuis. En de wens van de echte fans om ze eens hoger op het affiche te zien die snap ik wel. Maar voor mij is dat al jaren echt een prima boeking zoals het nu is. Setje van 50 minuten lekker strak knallen op de mainstage. Ik ben er de laatste keren steeds gaan kijken en niet teleurgesteld. Maar ik zou het raar vinden als ze opeens headliner zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
Die artiesten verkopen ook maar maximaal de AB uit en dan ook meestal in een sterke co-head combinatie, dat is nu eenmaal niet goed genoeg om GMM te kunnen headlinen
tot ongenoegen van de oudere generatie misschien maar ik zie bands als bad omens, falling in reverse, i prevail zeker nog doorgroeien tot headliner.

Shinedown trouwens ook ooit, geef het nog 2 album cycles.
 
  • Leuk
Waarderingen: WOOOSH en Joslittel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
voor mij kan een "nieuwere" band als breaking benjamin trouwens ook perfect als main 2 headliner. vrij exclusief door de vliegangst van de zanger, moet helemaal met de boot naar europa dus die komen hier echt niet veel. waren zo'n beetje een "nostalgie" band maar dat laatste album hakte er toch terug zwaar in, heel sterke nummers, zelfs nog beter dan hun klassiekers vind ik en er zijn geruchten dat na dat album die al van 2018 is er een nieuw album komt in 2023.

vorige keer in 2018 bij de album release kwamen ze ook naar Europa maar België hebben ze niet aangedaan
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.439
6.839
tot ongenoegen van de oudere generatie misschien maar ik zie bands als bad omens, falling in reverse, i prevail zeker nog doorgroeien tot headliner.

Shinedown trouwens ook ooit, geef het nog 2 album cycles.
Zeker I Prevail ja, die doen nu zelfs meer mainstream festivals en van wat ik lees niet onverdienstelijk.

Nog twee 'dark horses': Zeal & Ardor en The Ocean. Twee persoonlijke favorieten van me. Op dit moment nog bij lange na niet populair genoeg om in de buurt te komen van een headlinepositie. Maar hebben in mijn ogen wel het totaalpakket om in de toekomst eens echt door te breken. Het zijn zeer unieke acts. Vernieuwend in wat ze doen. Prachtige, aansprekende boodschap in hun teksten. En een ongelooflijk goede live reputatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
Zeker I Prevail ja, die doen nu zelfs meer mainstream festivals en van wat ik lees niet onverdienstelijk.

Nog twee 'dark horses': Zeal & Ardor en The Ocean. Twee persoonlijke favorieten van me. Op dit moment nog bij lange na niet populair genoeg om in de buurt te komen van een headlinepositie. Maar hebben in mijn ogen wel het totaalpakket om in de toekomst eens echt door te breken. Het zijn zeer unieke acts. Vernieuwend in wat ze doen. Prachtige, aansprekende boodschap in hun teksten. En een ongelooflijk goede live reputatie.
zeal and ardor heeft een heel mooite beurt gemaakt op werchter in 2019. en vorig jaar dan voor een afgeladen volle metaldome waar iedereen mee deed nog eens. Ik zie deze heel hoog in de marquee eindigen met als eindbestemming marquee headliner. Zie ze niet verder dan dat gaan jammergenoeg maar verder wel echt een heel sterke band. was voor mij het beste optreden van graspop 2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy, JK79 en Jamel

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Zeker I Prevail ja, die doen nu zelfs meer mainstream festivals en van wat ik lees niet onverdienstelijk.

Nog twee 'dark horses': Zeal & Ardor en The Ocean. Twee persoonlijke favorieten van me. Op dit moment nog bij lange na niet populair genoeg om in de buurt te komen van een headlinepositie. Maar hebben in mijn ogen wel het totaalpakket om in de toekomst eens echt door te breken. Het zijn zeer unieke acts. Vernieuwend in wat ze doen. Prachtige, aansprekende boodschap in hun teksten. En een ongelooflijk goede live reputatie.
Wat mij betreft kan ook King Gizzard met een Graspop set doorstomen tot headliner.
Hoe goed ik Zeal & Ardor ook vindt ik zie ze niet veel groter worden dan Marquee headliner. De zaterdag van Prognosis was, met een dagvullend programma erbij, ook niet uitverkocht en dan ben je nog ver weg van 2 keer 013 of een AFAS uitverkopen (wat ik een beetje zie als minimaal nodig om Graspop headliner te worden). Heilung zou dat momenteel wel halen gok ik maar die zie ik dan toch liever in de Marquee of zo in plaats van op de main.
Electric Callboy is volgend jaar te vroeg in verband met overkill in Nederland en Belgie maar zij verkochten met gemak 2 keer de 013 dus zouden moeten kunnen headlinen mochten ze de huidige populariteit vasthouden of nog verder uitbouwen.
Ook geen enkel probleem om een band op de top van een hype een hoge spot te geven mits ze maar gewoon weer zakken mocht de hype over zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: madeira en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.814
7.724
zeal and ardor heeft een heel mooite beurt gemaakt op werchter in 2019. en vorig jaar dan voor een afgeladen volle metaldome waar iedereen mee deed nog eens. Ik zie deze heel hoog in de marquee eindigen met als eindbestemming marquee headliner. Zie ze niet verder dan dat gaan jammergenoeg maar verder wel echt een heel sterke band. was voor mij het beste optreden van graspop 2022.

Zeal and Ardor is denk ik ook te niche qua soort muziek dat ze maken om echt te kunnen headlinen? Lijkt me inderdaad gewoon de perfecte band voor laat in de Marquee, terwijl je op de mainstage dan een Sabaton hebt spelen of iets dergelijks?

Powerwolf zie ik ook nog wel wat groeien, die blijven ook sterke nummers releasen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
321
947
- Avantasia/Ayreon: afhankelijk welke van de twee als eerst beschikbaar is. Maar als je de gastmuzikanten/zangers goed promoot, is dat een publiekstrekker. Heb je zoveel kwaliteit op het podium. En Graspop heeft met Machine Head bewezen dat ze prima in staat zijn om in samenwerking met een band een geweldige eenmalige headlineproductie neer te zetten.
Als Avantasia komt is dat me meteen al een dagticket waard! Al is de hele rest van de dag poep!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.470
4.642
Zeal and Ardor is denk ik ook te niche qua soort muziek dat ze maken om echt te kunnen headlinen? Lijkt me inderdaad gewoon de perfecte band voor laat in de Marquee, terwijl je op de mainstage dan een Sabaton hebt spelen of iets dergelijks?

Powerwolf zie ik ook nog wel wat groeien, die blijven ook sterke nummers releasen
goh, is ook wel serieus wat eenheidsworst aan het worden he. Ik mis wat variatie in powerwolf hun nummers. heel veel meezinggehalte maar het is toch heel veel van hetzelfde, zanger neuriet meezing refrein, publiek doet na, 3 keer herhalen, dan nummer en repeat voor het volgend nummer.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.428
6.126
Zeal and Ardor is denk ik ook te niche qua soort muziek dat ze maken om echt te kunnen headlinen? Lijkt me inderdaad gewoon de perfecte band voor laat in de Marquee, terwijl je op de mainstage dan een Sabaton hebt spelen of iets dergelijks?

Powerwolf zie ik ook nog wel wat groeien, die blijven ook sterke nummers releasen
Snap je gedachte, voorlopig zal dit ook zeker de verdeling blijven. Maar als Z&A nog wat groeit kunnen ze ook best de North Stage afsluiten. Daar hebben in het verleden wel vaker extremere/meer niche acts gestaan, die toch een goeie fanbase hebben. En een fanbase heeft Z&A zeker, gelet op het aantal shirtjes bij het Graspop publiek dit jaar.
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: duck en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.814
7.724
goh, is ook wel serieus wat eenheidsworst aan het worden he. Ik mis wat variatie in powerwolf hun nummers. heel veel meezinggehalte maar het is toch heel veel van hetzelfde, zanger neuriet meezing refrein, publiek doet na, 3 keer herhalen, dan nummer en repeat voor het volgend nummer.

Klopt wel, maar het werkt wel enorm goed
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.270
7.595
Met alle respect voor bands als Trivium, Bullet for my Valentine, Godsmack, Soulfly, In Flames etc. Ik zie er geen nieuwe headliners in. Simpelweg vanwege het feit dat de piek van dit soort bands allang achter hun ligt. De nieuwe headliners zijn bands die met elk album aan populariteit winnen en dus juist nu hun piek beleven. De meeste van dit soort bands krijgen al jaren een plek ergens in de middag/vroege avond een plek op het affiche. Waarom zouden ze dan nu ineens door gaan stoten tot headliner? Ik vind het niet vergelijkbaar met Gojira, Parkway Drive, Ghost, BMTH, Architects, etc. Bands die juist nog in de lift zitten en elk jaar nieuwe fans winnen.

Uitzondering is Machine Head, maar dat was ten eerste een noodgreep. En ten tweede een zeer exclusieve boeking, omdat zij al tien jaar geen festivalshows meer hadden gedaan.
Exact dit inderdaad, als ik een comment meerdere upvotes kon geven...
BFMV zou hooguit ooit een Alcatraz kunnen headlinen, maar Godsmack is zelfs daar veel te klein voor volgens mij
Soulfly zou niet eens als logo band op Graspop staan, maar ergens tussen de kleine lettertjes.
In Flames is een beetje moeilijk in te schatten, maar lijkt erop dat die alleen nog naar beneden gaan in plaats van omhoog door de jaren heen.

BMTH en Electric Callboy zijn in mijn ogen wel bands die ze gewoon moeten hebben in 2024, maar kan net zo goed dat ze gewoon beiden op Werchter eindigen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken