Graspop Metal Meeting 2024

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
Waarom niet Piet? The Offspring is ook gewoon een poppunkband en stond er toch ook. Mooi feestje trouwens. En Machine Head en Gojira waren wel headliners, maar wel voor het eerst. En Machine Head was uiteindelijk gewoon een noodgreep. Wel een die trouwens perfect uitpakte!!
Maar ik zou Avril wel gaan zien hoor. Laat ze dan "Fuel" van Metallica ook maar even weer doen.šŸ¤˜
Hoezo is Avril uberhaupt een topic :p Een popartiest met een rocksausje, is niet hetzelfde als een punkband.
Een popartiest met wat punkachtige nummers zet je op een metalfestival. Dan staan Anouk en Pink er volgend jaar ook.
En het jaar daarop robbie williams en direct. Het einde is dan zoek.
Degene die daar op staan te springen, hebben gewoon verkeerde tickets gekocht.
Niks mis mee, maar een andere formule zoals Pinkpop, Paaspop, Werchter.

De rode draad van Avril Lavine naar Machinehead mis ik even denk ik? Omdat Avril er nooit stond..en Machine
head voor het eerst headlined? Machine head is altijd een grote Thrashmetalband geweest en hoort op een festival als GMM thuis. Of dat als headliner zou moeten? Ik vind Machinehead een leuke Thrashband net als Kreator en Destruction. Sinds Slayer is gestopt, zijn andere thrashers voordehandliggend om het stokje over te nemen.
Kreator kan ik ook wel waarderen als afsluiter, al zal dat ook niet gebeuren.
Thrash is niet meest toegankelijke genre, waardoor je kunt afvragen of het de beste keuze is voor een afsluiter.
Andere extreme genre headliners waren Emperor en King Diamond (Blackmetal) en In Flames (Medolic Death Metal). Het zijn allemaal pioniers in hun genre, maar niet de grootste namen. Er werden toen ook veel vraagtekens gezet bij hun headlineposities, als ik het lichtjes mag uitdrukken.
Maar ze hebben het toch maar geflikt. De wereld eindigt niet he.
Alles heeft uiteindelijk te maken met de beschikbaarheid van bands en de onderhandelingen. Wie doen festivals aan? Wie kan er op tijd zijn? Welke andere festivals willen de band.
Een band kan wel willen afsluiten, maar als ze niet tijdig aanwezig kunnen zijn. Dit komt niet veel voor, maar bands worden wel eens in het tijdschema verplaatst door logistieke omstandigheden.

Ik zal wel een betwetertje genoemd worden, maar er is een verschil tussen 'unlimited wishful thinking' en 'realistisch speculeren'.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1880

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
239
539
En Ed Sheeran? Staat ook op hurricane/southside. Misschien eindelijk een nummer samen met Cradle of Filth, die zat er aan te komen zeiden ze šŸ˜›
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
878
2.593
Hoezo is Avril uberhaupt een topic :p Een popartiest met een rocksausje, is niet hetzelfde als een punkband.
Een popartiest met wat punkachtige nummers zet je op een metalfestival. Dan staan Anouk en Pink er volgend jaar ook.
En het jaar daarop robbie williams en direct. Het einde is dan zoek.
Degene die daar op staan te springen, hebben gewoon verkeerde tickets gekocht.
Niks mis mee, maar een andere formule zoals Pinkpop, Paaspop, Werchter.

De rode draad van Avril Lavine naar Machinehead mis ik even denk ik? Omdat Avril er nooit stond..en Machine
head voor het eerst headlined? Machine head is altijd een grote Thrashmetalband geweest en hoort op een festival als GMM thuis. Of dat als headliner zou moeten? Ik vind Machinehead een leuke Thrashband net als Kreator en Destruction. Sinds Slayer is gestopt, zijn andere thrashers voordehandliggend om het stokje over te nemen.
Kreator kan ik ook wel waarderen als afsluiter, al zal dat ook niet gebeuren.
Thrash is niet meest toegankelijke genre, waardoor je kunt afvragen of het de beste keuze is voor een afsluiter.
Andere extreme genre headliners waren Emperor en King Diamond (Blackmetal) en In Flames (Medolic Death Metal). Het zijn allemaal pioniers in hun genre, maar niet de grootste namen. Er werden toen ook veel vraagtekens gezet bij hun headlineposities, als ik het lichtjes mag uitdrukken.
Maar ze hebben het toch maar geflikt. De wereld eindigt niet he.
Alles heeft uiteindelijk te maken met de beschikbaarheid van bands en de onderhandelingen. Wie doen festivals aan? Wie kan er op tijd zijn? Welke andere festivals willen de band.
Een band kan wel willen afsluiten, maar als ze niet tijdig aanwezig kunnen zijn. Dit komt niet veel voor, maar bands worden wel eens in het tijdschema verplaatst door logistieke omstandigheden.

Ik zal wel een betwetertje genoemd worden, maar er is een verschil tussen 'unlimited wishful thinking' en 'realistisch speculeren'.
Verschil tussen Avril een een Pink/ Anouk/ Robbie Williams is alleen wel dat Avril nog nostalgisch is voor een groot deel van de jongere metalfans. Was toch voor velen een gateway artiest richting het hardere werk, dat zie ik bij de andere acts die je noemt wel anders. Snap verder wel dat een groot deel niet op haar zit te wachten. Zou t zelf leuk vinden, en niet eens heel vreemd vinden als ze geboekt zou worden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.849
12.277
Het is niet alsof er aanwijzingen zijn dat Graspop Hellfest achterna gaat, jongens. Dan zou het eventueel pas een (nog steeds niet heel serieuze) optie zijn.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
Graspop 2024 Wenslijstje:

Avenged Sevenfold
Iron Maiden
Judas Priest
Miss May I
Bleed From Within
The Devil Wears Prada
Phinehas
KoRn
Deftones
Soilwork
Testament
Megadeth
Dream Theater
Mooi Lijstje.
Maiden, A7x en Priest zullen dan de headliners zijn?
Korn Detones en Dreamtheater waarschijnlijk de Main 2 headliners.
Zijn er verder op het forum fans van Deftones en Dreamtheater? Ikzelf heb de muziek van Deftones nooit echt kunnen waarderen. Volgens mij heeft de band in de USA meer succes dan in Europa. Dreamtheater bestaat ongetwijfeld stuk voor stuk uit topartiesten, maar ook deze band heeft mij niet kunnen overtuigen. Het is een pionier en er zijn kleinere namen headliner geweest. Dus wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.483
8.138
Ik blijf erbij dat Judas Priest gewoon een sub is die in 2022 een keer naar headliner is gepromoveerd vanwege hun 50 jarig bestaan
in 2018 waren ze gewoon sub, lijkt me een prima positie voor die band ook in 2024.
in 2015 waren ze trouwens mainstage 2 headliner
vorige 3 doorkomsten hadden ze dus 3 verschillende posities
hoe denken jullie hierover? ik kan me nog herrinneren dat men hier redelijk verbaasd was toen ze werden aangekondigd als de grote headliner van de zaterdag vorig jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.463
11.440
Ik blijf erbij dat Judas Priest gewoon een sub is die in 2022 een keer naar headliner is gepromoveerd vanwege hun 50 jarig bestaan
in 2018 waren ze gewoon sub, lijkt me een prima positie voor die band ook in 2024.
in 2015 waren ze trouwens mainstage 2 headliner
vorige 3 doorkomsten hadden ze dus 3 verschillende posities
hoe denken jullie hierover? ik kan me nog herrinneren dat men hier redelijk verbaasd was toen ze werden aangekondigd als de grote headliner van de zaterdag vorig jaar.
Judas Priest is absoluut een sub voor mij met een eenmalige promotie. Spelen zelf in de 013 en vergelijkbare zalen
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
Ik blijf erbij dat Judas Priest gewoon een sub is die in 2022 een keer naar headliner is gepromoveerd vanwege hun 50 jarig bestaan
in 2018 waren ze gewoon sub, lijkt me een prima positie voor die band ook in 2024.
in 2015 waren ze trouwens mainstage 2 headliner
vorige 3 doorkomsten hadden ze dus 3 verschillende posities
hoe denken jullie hierover? ik kan me nog herrinneren dat men hier redelijk verbaasd was toen ze werden aangekondigd als de grote headliner van de zaterdag vorig jaar.
Ik denk dat het wederom vraag en aanbod is.
Scorpions en UDO (en vele anderen) hebben binnenkort een jubileum. Graspop is meestal niet zo van het 'uitdragen' van dit soort jubilea naar mijn idee.
OP andere festivals staat dit bijvoorbeeld vaak bij het logo vermeld.
Priest heeft vaker geheadlined, maar trekt al veel minder publiek. Kijk maar naar een 013 (3000 man) waar ze vaker staan.
Ik snap echter wel dat men vanuit de betekenis van de band voor een headlinepositie wordt gekozen. De nummers kennen de meeste metalheads wel, Breaking the law, Metalgods, Living after midnight en Painkiller zijn gewoon klassiekers. Samen met Sabbath is Priest een van de grondleggers geweest van het genre..en dus de opvolgende vertakkingen daarvan.
Ik vind juist de kracht van de metal en hardrockscene dat bands eindeloos doorgaan. Kijk naar Ac/DC, Rolling Stones, Queen (welliswaar met een andere bezetting) die nogsteeds op de planken staan. Daarom zijn de 2 mainstages ook een uitkomst. Voor jong en oud kun je grote acts neerzetten
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik zie een Beyonce of een Justin Bieber dat niet meer doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en Loek123

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
273
423
Mooi Lijstje.
Maiden, A7x en Priest zullen dan de headliners zijn?
Korn Detones en Dreamtheater waarschijnlijk de Main 2 headliners.
Zijn er verder op het forum fans van Deftones en Dreamtheater? Ikzelf heb de muziek van Deftones nooit echt kunnen waarderen. Volgens mij heeft de band in de USA meer succes dan in Europa. Dreamtheater bestaat ongetwijfeld stuk voor stuk uit topartiesten, maar ook deze band heeft mij niet kunnen overtuigen. Het is een pionier en er zijn kleinere namen headliner geweest. Dus wie weet.
Kheb deftones 1x gezien (2022 graspop uit m'n hoofs. Toen ze headliner waren) en klonk toen heel slecht. Stonden wel vooraan bij t andere podium voor Sabaton, dus kan daar aan liggen. Maar wat mij betreft staat er dan wat anders leuks tegen ober. Of 5FDP erna en dan duik ik wat eerder m'n bed in.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
878
2.593
Kheb deftones 1x gezien (2022 graspop uit m'n hoofs. Toen ze headliner waren) en klonk toen heel slecht. Stonden wel vooraan bij t andere podium voor Sabaton, dus kan daar aan liggen. Maar wat mij betreft staat er dan wat anders leuks tegen ober. Of 5FDP erna en dan duik ik wat eerder m'n bed in.
In 2022 was Deftones op Pinkpop ook drama. Hoeven ze wat mij betreft dus ook niet te boeken. En mag hopen dat ze 5FDP niet halen
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.217
Nu ze beide stages een act als headliner bestempelen, zal Judas Priest gewoon headliner blijven. Maar waarschijnlijk zou het voor het publiek beter zijn als ze langzaamaan net als een Alice Cooper wat verder wegzakken.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
235
422
Mijn wensenlijst voor 2024 zou iig zijn:
Electric Callboy
Emperor
Archspire
Signs of the Swarm
Shadow of Intend
Testament
Dark Tranquility
Carach Angren
Graceless
Falling in Reverse
Slaughter to Prevail
Lamb of God
Windrose
Cannibal Corpse
Blind Guardian
Helloween
Gloryhammer

Voor iedereen wel wat wils. Het wordt nu wel tijd om met de echte bejaarden te stoppen. Na x maiden en priest mag het wel wat frisser. Vorig jaar bewees dat nieuwe HL een geweldig succes waren. MH, PWD en Gojira waren geweldig. Megadeth was zo slecht op Dynamo, die mag van mij ook wel wegblijvenšŸ˜‚
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
De drager van het festival: Rammstein/System of a Down/Iron Maiden

Overige headliners: Volbeat/A7x/Aerosmith/Sabaton

Subs/overige namen: Teutonic Big Four, Priest, Inflames Whitesnake, Marilyn Manson, Korn, Rob Zombie, Slash, Disturbed, Ayreon, Hammerfall, Helloween, sum41, Primal Fear, Airbourne, Cavalera, Wednesday13, The 69eyes, Gamma Ray,
Trivium, Saxon, Accept, Arch Enemy, Scar Symmetry, Poison, Vengeance, Hardcore Superstar, Papa Roach, Backyard Babies, Pain, Fear Factory, Oomph!, Skindred, Godsmack, Beast in Black, Gloryhammer, Adema, Coal Chamber, Mudvayne, Spoil Enige, Drowning Pool, The Unguided, Asking Alexandria, Atreyu, Shadows Fall
 
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica en Joslittel

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.278
1.351
Avril Lavigne is gewoon een pop/rock band met een wijf die zich graag voordoet als een punkgriet en ook nog eens denkt dat ze een punkrockqueen is omdat ze een tijdje samen was met Deryck van Sum 41?
Kom hƩ, even serieus blijven, Avril Lavigne op Graspop. Op de plek waar The Offspring stond? Daar gaat die nooit akkoord mee gaan als ze op Rock Werchter een headline show kan krijgen en Graspop gaat daar ook nooit mee akkoord gaan als ze daar pakweg Slash met Myles Kennedy kunnen programmeren?
Hellfest zie ik Avril Lavigne wel nog programmeren. Die durven wel vaker van die onnozele stoten uit te halen, zie dit jaar Machine Gun Kelly


Ik blijf erbij dat Judas Priest gewoon een sub is die in 2022 een keer naar headliner is gepromoveerd vanwege hun 50 jarig bestaan
in 2018 waren ze gewoon sub, lijkt me een prima positie voor die band ook in 2024.
in 2015 waren ze trouwens mainstage 2 headliner
vorige 3 doorkomsten hadden ze dus 3 verschillende posities
hoe denken jullie hierover? ik kan me nog herrinneren dat men hier redelijk verbaasd was toen ze werden aangekondigd als de grote headliner van de zaterdag vorig jaar.
In 2015 was dat als ik me niet vergis omdat ze Ozzy Osbourne moesten vervangen? Dat werd toen aangekondigd met een spectaculaire laser show ... van die spectaculaire laser show heb ik echter niks opgevangen in feite toen.


Goede vraag maar voor mij een duidelijk antwoord: nee. Ozzy heeft ook een redelijk grote solocarriĆØre opgebouwd en dat is van de anderen niet te zeggen. Hooguit Till. Maar ook dat maakt hem geen headliner.
Lindemann is volgens mij vooral huge in Duitsland. Vorig jaar heeft die een dag gedragen op Wacken. Wel de opwarmingsdag maar toch. Vraag is hoe die het zou doen in Belgiƫ. Veel Duitsers hebben keuze (qua metal) in 2 van hun buurlanden. Belgiƫ (Graspop dus) en Denemarken (Copenhell). Misschien dan dat het van Graspop best verstandig is Lindemann te boeken (al dan niet als headliner) want daar mee winnen ze denk ik wel een groot deel van de Duitse markt. En die markt is groot. Denk ik toch. Anderzijds, gezien al de controverse rond de man (hij is dan wel volledig vrijgesproken maar toch). Weet ik niet of Graspop het aandurft. Graspop staat natuurlijk niet bekend om zijn cancelcultuur (geboekt bij Graspop is ook echt geboekt) maar hier betreft het een band die nog (niet?) is aangekondigt.


Bruce is denk ik iets dat mensen eerder eens uit nieuwsgierigheid zouden gaan kijken en zou mij dan ook niet verbazen als die zelfs in de Metal Dome zou moeten spelen (zoals Steve Harris met British Lion). Ik denk niet dat mensen voldoende voeling hebben met zijn solo carriĆØre om er een headliner van te maken. Verre van zelfs.

De drager van het festival: Rammstein/System of a Down/Iron Maiden

Overige headliners: Volbeat/A7x/Aerosmith/Sabaton

Subs/overige namen: Teutonic Big Four, Priest, Inflames Whitesnake, Marilyn Manson, Korn, Rob Zombie, Slash, Disturbed, Ayreon, Hammerfall, Helloween, sum41, Primal Fear, Airbourne, Cavalera, Wednesday13, The 69eyes, Gamma Ray,
Trivium, Saxon, Accept, Arch Enemy, Scar Symmetry, Poison, Vengeance, Hardcore Superstar, Papa Roach, Backyard Babies, Pain, Fear Factory, Oomph!, Skindred, Godsmack, Beast in Black, Gloryhammer, Adema, Coal Chamber, Mudvayne, Spoil Enige, Drowning Pool, The Unguided, Asking Alexandria, Atreyu, Shadows Fall
Volbeat heeft aangegeven niet te zullen touren volgend jaar. Rammstein doet enkel eigen shows, ook volgend jaar nog steeds waarschijnlijk. System Of A Down zie ik eerder op Rock Werchter als die nog komen. Aerosmith en Sabaton nemen denk ik geen genoegen met "overig".


Sum 41 komt denk ik ook niet voor minder als headliner. Zeker nadat ze dit jaar een mainstage mochten afsluiten op Hellfest.
 
Laatst bewerkt:

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.129
2.322
Avril Lavigne is gewoon een pop/rock band met een wijf die zich graag voordoet als een punkgriet en ook nog eens denkt dat ze een punkrockqueen is omdat ze een tijdje samen was met Deryck van Sum 41?
Kom hƩ, even serieus blijven, Avril Lavigne op Graspop. Op de plek waar The Offspring stond? Daar gaat die nooit akkoord mee gaan als ze op Rock Werchter een headline show kan krijgen en Graspop gaat daar ook nooit mee akkoord gaan als ze daar pakweg Slash met Myles Kennedy kunnen programmeren?
Hellfest zie ik Avril Lavigne wel nog programmeren. Die durven wel vaker van die onnozele stoten uit te halen, zie dit jaar Machine Gun Kelly
Avril is jamais headliner op Werchter hoor.

Zelfs geen grote naam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
Lindemann is volgens mij vooral huge in Duitsland.

Bruce Dickinson is denk ik iets dat mensen eerder eens uit nieuwsgierigheid zouden gaan kijken en zou mij dan ook niet verbazen als die zelfs in de Metal Dome zou moeten spelen (zoals Steve Harris met British Lion). Ik denk niet dat mensen voldoende voeling hebben met zijn solo carriĆØre om er een headliner van te maken. Verre van zelfs.

Volbeat heeft aangegeven niet te zullen touren volgend jaar. Rammstein doet enkel eigen shows, ook volgend jaar nog steeds waarschijnlijk. System Of A Down zie ik eerder op Rock Werchter als die nog komen. Aerosmith en Sabaton nemen denk ik geen genoegen met "overig".

Sum 41 komt denk ik ook niet voor minder als headliner. Zeker nadat ze dit jaar een mainstage mochten afsluiten op Hellfest.
Klopt dat enkele bands niet touren. Het betreft een wensenlijst.
Aerosmith en Sabaton staan in dat lijstje onder overige headliners, niet reguliere overige namen.
Dus in het beste geval een van de 3 grote namen (SOAD, Rstein of Maiden) en aangevuld met Aerosmith en Sabaton enz.
Het liefst zou ik alle drie de namen zien, maar dat is sowieso niet realistisch.

Wat betreft de solo-projecten. Er is vaak geen peil op te trekken.Rob Halford (Priest), Chris Cornell (Audioslave/Soundgarden) en Slash stonden vrij hoog, terwijl anderen lager stonden.
Till Lindemann verwacht ik niet op GMM, maar als hij er staat, staat hij hoog op de main/ headliner. Hij staat u in Ahoy (16.426 plaatsen) en Lotto Arena (5.218 plaatsen). Ahoy is qua capaciteit enigszins vergelijkbaar met de Ziggodome en de ING Arena.
Daar staat eerdere GMM-headliners zoals Judast Priest, Alice Cooper, Whitesnake, In Flames, Machine Head, Gojira, Emperor, King Diamond, Marilyn Manson en Korn niet.
Ik zag net dat ze Heineken schenken bij de ING Arena :S. Dat moet toch echt een verschikking zijn als Vlaamse burger?
In Brabant hebben we Royal Swinkels, Bavaria, Dommelsch, Budel en Hertog Jan (geadopteerd uit Limburg), maar zelfs in 's-Hertogenbosch staat een Heinekenbrouwerij...Kunnen we daar niet eens een stop op zetten? :p
Deze gelegenheid brengt mij op de vraag 'Welk Vlaams en welk Nederlands bier zou ideaal zijn op GMM?
Ik zou zeggen Dommelsch/Hertog Jan en Jupiler/Cornet. En als speciaal bier La Trappe/Leffe?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666

Gebruikers die dit onderwerp bekijken