Ik heb mijn gedachten nog eens over de line-up laten gaan, er vanuit gaande dat alle bands in de leak komen. Al met al heb ik wat gemengde gevoelens, maar het positieve overheerst zeker.
Wat ik erg positief vind is dat Graspop dit jaar doorgaat met het verversen van de line-up. Wederom heel veel bands die er of nog nooit hebben gestaan (Animals as Leaders, Alien Weaponry etc) of al jaren niet meer en als oudgedienden weer eens teruggehaald worden (Dark Funeral, Pain). Dit levert een heel fris en redelijk vernieuwend affiche op. Staan dit jaar weer veel bands bij die ik lekker kan gaan ontdekken en waarvan een aantal en een goede snaar hebben geraakt zoals Kampfar en Ereb Altor.
Wat ik erg jammer vindt is dat die vernieuwingsdrang meer gezocht wordt in 'randgenres' en niet in de klassiekere metalgenres en al helemaal niet in het hoekje van de prog, doom, post of symfonisch. In de line-up is duidelijk terug te zien dat het grote publiek momenteel bij metalcore en deathcore te vinden is. Als liefhebber van de genoemde genres kom je er deze editie maar bekaaid vanaf. De nieuwe drop vind ik op dat gebied erg teleurstellend. Waar is Ne Obliviscaris? Draconian? Moonspell? Dimmu Borgir? Al met al staan er weinig bands die me een niveau dieper kunnen raken en die de 9+ concerten kunnen afleveren. Ik kijk er naaruit om bands als Breaking Benjamins en Mr. Bungle beter te leren kennen maar dat is toch anders.
Blijven wel een aantal gekkigheden in de line-up zitten die ik nog even kwijt moet. Een band als John Coffey hoeft van mij echt niet op Graspop. Begrijp me niet verkeerd: hele fijne band maar die kunnen letterlijk op elk festival staan. Voor veel metalbands geldt dit gegeven niet en hen wordt een groot podium ontnomen hiermee. Geldt ook wel een beetje voor iets als Skynd wat me een beetje als laffige dance in de oren klinkt. En wat me echt heel erg verbaasd is dat Limp Bizkit opeens als derde naam op de poster staat. Hoe krijgen die lui dat toch voor elkaar met 1 goede cd 20 jaar geleden? Ik ga er weer heerlijk van genieten maar is voor mij echt een naam voor ff knallen om 16 uur op de mainstage maar toch geen sub op Graspop? Gekkigheid.
Hoe dan ook een line-up waarmee ik me ga vermaken. Verrassend veel nieuws te ontdekken (elke keer als je denkt inmiddels best veel bands te krijgen, wordt je weer teleurgesteld over die gedachte) maar tegelijkertijd weinig echte must sees. Voelt ook wel wat rustiger, misschien eens wat meer tijd voor sociale activiteiten, afgelopen Graspop was toch vooral veel heen en weer racen van topshow naar topshow.