Graspop Metal Meeting 2024

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Ik ken iemand van de Graspop organisatie persoonlijk en kan zeggen:


1. De sfeer op de Graspop kantoren was vandaag niet al te best
2. Niet alle namen zijn correct

Nog eens tijd voor een statistiekjes. We bereikten vorig jaar op 7 december maar pagina 461. Op 12 december pas zaten we aan pagina ,481. Het gaat hard. En dan tel ik de pagina's van no clutter nog niet mee.


Zelf hoop ik alvast dat Cavalera broeders kloppen en hoop op wat Cavalera Conspiracy nummers. Ook Frog Leap is leuk, hopelijk kloppen die. Verder hoop ik nog op Suicidal Tendencies, Bad Religion, Nervosa en Crypta heel hard nu.
Kan ik goed begrijpen!
Deze poster is flink rond gegaan.
Helemaal als het niet correct is en je mensen teleurstelt terwijl Graspop het nooit heeft aangekondigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Breaking Benjamin kennen de meeste waarschijnlijk van HALO.
Theory of a deadman is meer een peiler of er ooit meer "Nickelbackachtige" bands kunnen op gmm. Staat wel op mijn lijstje, maar of het echt op gmm tot zijn recht komt?
Ik ken Breaking Benjamin van het nummer “Blood” wat ik een erg gaaf nr vind! Verder wel wat rustiger dan mijn gewoonlijke smaak, maar ik ga zeker kijken als ze komen!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.086
Ik mag het hopen want deze worp althans met deze verdeling is voor mij genoeg om men zaterdag ticket weer te verkopen. Ice nine kills van dag veranderen, bullet en breaking benjamin (wat zou compenseren) op andere dagen. Geen alestom, sum41, bad omens of offspring.. op deze manier heb ik met a7x, steel panther en red maar 3 bands die ik wil zien. Dan kan ik men geld beter bijhouden 😄

Edit: frog leap lijkt me eventueel ook nogwel geestig, al worden die mss eerder verwacht in het cafe 🤷‍♂️
Bands die in het Classic Rock Café of 's nachts in de Metal Dome spelen staan nooit op de affiche.
Frog Leap staat 95% zeker overdag in de Metal Dome, heel misschien in de Marquee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Lars.

wess

Randprogramma
30 jun 2021
135
128
Mr. Bungle Wow!! dat deze op de affiche staat....is 20 jaar geleden dat ze in Belgie geweest zijn...heeft natuurlijk met zijn hoofband faith no more te maken maar toch....Zal wel correct zijn want ze staan op andere festivals deze zomer in Europa...Sterk(y)
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
698
636
Ik ken iemand van de Graspop organisatie persoonlijk en kan zeggen:


1. De sfeer op de Graspop kantoren was vandaag niet al te best
2. Niet alle namen zijn correct
1. Logisch, bands (management) kunnen hier heel lastig over doen, in die mate dat ze een (bijna) done deal afblazen.
2. Kamelot weg?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

VeelVeelVeel

Playlistbediener
7 dec 2023
12
30
Nu nog hopen dat Breaking Benjamin er ook echt staan. Wellicht dat Graspop aan het wachten is tot die bekend maken dat ze gaan touren?

Of nog pijnlijker: misschien hadden die de primeur (dat de band naar Europa komt) beloofd aan een specifiek festival, waarna ook andere festivals dat mochten aankondigen.

Zou wel eens een docu willen zien over hoe het achter de schermen gaat bij het samenstellen van zo'n festival. Om te weten te komen hoe vaak het gebeurt dat er iets bijna staat en hoe anders zo'n poster er soms had uit kunnen zien. Maar zoiets zal nooit kunnen, want dan kom je van te veel bands waarschijnlijk te veel te weten (hoe hun reputaties zijn, waar hun prioriteiten liggen, waar ze moeilijk over doen)
 

pidie

Campingartiest
26 okt 2018
94
192
Of nog pijnlijker: misschien hadden die de primeur (dat de band naar Europa komt) beloofd aan een specifiek festival, waarna ook andere festivals dat mochten aankondigen.

Zou wel eens een docu willen zien over hoe het achter de schermen gaat bij het samenstellen van zo'n festival. Om te weten te komen hoe vaak het gebeurt dat er iets bijna staat en hoe anders zo'n poster er soms had uit kunnen zien. Maar zoiets zal nooit kunnen, want dan kom je van te veel bands waarschijnlijk te veel te weten (hoe hun reputaties zijn, waar hun prioriteiten liggen, waar ze moeilijk over doen)
Het zou maar zo de ontbrekende Headliner kunnen zijn op Jera. 🤷‍♂️
 

Chiefs

Gouden Tip
25 nov 2021
295
422
🎄
Unleash the Metal Spirit this Christmas!
🎸

Looking for the perfect gifts for the headbanger in your life? Look no further!
🤘

Dive into the ultimate metal haven at our webshop! We’ve got everything to make this holiday season METAL-tastic!
🤘
🎅

Shop now at https://graspopmetalmeeting.myshopify.com/ and rock the halls with the most brutal gifts!
🎄


408864151_902485511509405_2459323295059287096_n.jpg
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Ik heb mijn gedachten nog eens over de line-up laten gaan, er vanuit gaande dat alle bands in de leak komen. Al met al heb ik wat gemengde gevoelens, maar het positieve overheerst zeker.

Wat ik erg positief vind is dat Graspop dit jaar doorgaat met het verversen van de line-up. Wederom heel veel bands die er of nog nooit hebben gestaan (Animals as Leaders, Alien Weaponry etc) of al jaren niet meer en als oudgedienden weer eens teruggehaald worden (Dark Funeral, Pain). Dit levert een heel fris en redelijk vernieuwend affiche op. Staan dit jaar weer veel bands bij die ik lekker kan gaan ontdekken en waarvan een aantal en een goede snaar hebben geraakt zoals Kampfar en Ereb Altor.

Wat ik erg jammer vindt is dat die vernieuwingsdrang meer gezocht wordt in 'randgenres' en niet in de klassiekere metalgenres en al helemaal niet in het hoekje van de prog, doom, post of symfonisch. In de line-up is duidelijk terug te zien dat het grote publiek momenteel bij metalcore en deathcore te vinden is. Als liefhebber van de genoemde genres kom je er deze editie maar bekaaid vanaf. De nieuwe drop vind ik op dat gebied erg teleurstellend. Waar is Ne Obliviscaris? Draconian? Moonspell? Dimmu Borgir? Al met al staan er weinig bands die me een niveau dieper kunnen raken en die de 9+ concerten kunnen afleveren. Ik kijk er naaruit om bands als Breaking Benjamins en Mr. Bungle beter te leren kennen maar dat is toch anders.

Blijven wel een aantal gekkigheden in de line-up zitten die ik nog even kwijt moet. Een band als John Coffey hoeft van mij echt niet op Graspop. Begrijp me niet verkeerd: hele fijne band maar die kunnen letterlijk op elk festival staan. Voor veel metalbands geldt dit gegeven niet en hen wordt een groot podium ontnomen hiermee. Geldt ook wel een beetje voor iets als Skynd wat me een beetje als laffige dance in de oren klinkt. En wat me echt heel erg verbaasd is dat Limp Bizkit opeens als derde naam op de poster staat. Hoe krijgen die lui dat toch voor elkaar met 1 goede cd 20 jaar geleden? Ik ga er weer heerlijk van genieten maar is voor mij echt een naam voor ff knallen om 16 uur op de mainstage maar toch geen sub op Graspop? Gekkigheid.

Hoe dan ook een line-up waarmee ik me ga vermaken. Verrassend veel nieuws te ontdekken (elke keer als je denkt inmiddels best veel bands te kennen, wordt je weer teleurgesteld over die gedachte) maar tegelijkertijd weinig echte must sees. Voelt ook wel wat rustiger, misschien eens wat meer tijd voor sociale activiteiten, afgelopen Graspop was toch vooral veel heen en weer racen van topshow naar topshow.
 

OzzyIsHere

Playlistbediener
16 nov 2023
6
11
Grote blij hier met de gelekte poster maar ik vind het zuur voor de organisatie, ik heb een tijdje gewerkt bij een festival organisatie (lang niet zo groot als Graspop) en ik weet hoeveel moeite en zenuwen er door heen gaat om bandjes te regelen, soms is het wel vechten om een band in een slot te krijgen. Dus als je een bandje uiteindelijk strikt en al helemaal een grote als BB is het leuk om dit op je eigen tempo en tromgeroffel aan te kondigen.

Maar goed, het zuurste zal nog wel zijn dat dus blijkbaar niet alle bandjes op die poster ook daadwerkelijk komen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Ik heb mijn gedachten nog eens over de line-up laten gaan, er vanuit gaande dat alle bands in de leak komen. Al met al heb ik wat gemengde gevoelens, maar het positieve overheerst zeker.

Wat ik erg positief vind is dat Graspop dit jaar doorgaat met het verversen van de line-up. Wederom heel veel bands die er of nog nooit hebben gestaan (Animals as Leaders, Alien Weaponry etc) of al jaren niet meer en als oudgedienden weer eens teruggehaald worden (Dark Funeral, Pain). Dit levert een heel fris en redelijk vernieuwend affiche op. Staan dit jaar weer veel bands bij die ik lekker kan gaan ontdekken en waarvan een aantal en een goede snaar hebben geraakt zoals Kampfar en Ereb Altor.

Wat ik erg jammer vindt is dat die vernieuwingsdrang meer gezocht wordt in 'randgenres' en niet in de klassiekere metalgenres en al helemaal niet in het hoekje van de prog, doom, post of symfonisch. In de line-up is duidelijk terug te zien dat het grote publiek momenteel bij metalcore en deathcore te vinden is. Als liefhebber van de genoemde genres kom je er deze editie maar bekaaid vanaf. De nieuwe drop vind ik op dat gebied erg teleurstellend. Waar is Ne Obliviscaris? Draconian? Moonspell? Dimmu Borgir? Al met al staan er weinig bands die me een niveau dieper kunnen raken en die de 9+ concerten kunnen afleveren. Ik kijk er naaruit om bands als Breaking Benjamins en Mr. Bungle beter te leren kennen maar dat is toch anders.

Blijven wel een aantal gekkigheden in de line-up zitten die ik nog even kwijt moet. Een band als John Coffey hoeft van mij echt niet op Graspop. Begrijp me niet verkeerd: hele fijne band maar die kunnen letterlijk op elk festival staan. Voor veel metalbands geldt dit gegeven niet en hen wordt een groot podium ontnomen hiermee. Geldt ook wel een beetje voor iets als Skynd wat me een beetje als laffige dance in de oren klinkt. En wat me echt heel erg verbaasd is dat Limp Bizkit opeens als derde naam op de poster staat. Hoe krijgen die lui dat toch voor elkaar met 1 goede cd 20 jaar geleden? Ik ga er weer heerlijk van genieten maar is voor mij echt een naam voor ff knallen om 16 uur op de mainstage maar toch geen sub op Graspop? Gekkigheid.

Hoe dan ook een line-up waarmee ik me ga vermaken. Verrassend veel nieuws te ontdekken (elke keer als je denkt inmiddels best veel bands te krijgen, wordt je weer teleurgesteld over die gedachte) maar tegelijkertijd weinig echte must sees. Voelt ook wel wat rustiger, misschien eens wat meer tijd voor sociale activiteiten, afgelopen Graspop was toch vooral veel heen en weer racen van topshow naar topshow.
Je slaat de spijker op z'n kop. Er staat voor mij ook genoeg om me een weekend mee te amuseren. Maar het zijn inderdaad, op een enkeling na (Tool, Brutus), allemaal 'zeventjes' en ik mis ook een behoorlijk aantal bands die de potentie hebben om voor mij memorabele optredens te geven. Terwijl het aanbod er wel is, als je kijkt wat er op festivals rondom Graspop staat. Je noemt er een aantal al.

Ik moet de hele line-up nog door, want er zijn uiteraard best wat acts die ik nog niet (goed genoeg) ken. En het is natuurlijk nog even afwachten of de gelekte poster inderdaad klopt en er niet nog bands bij komen of af vallen. Maar ik mis inderdaad de wat meer extreme varianten van metal op de line-up. Tuurlijk staan er wel een aantal, maar het voelt alsof de balans uitslaat naar corebands en wat meer generieke bands. Bands die het ongetwijfeld goed doen bij het grote publiek, maar voor mij de finesse, de melancholie, de virtuositeit en de uniciteit missen van bands uit subgenres waar ik liefhebber van ben. Prog, post, doom, black, symphonic.

Daarmee zeg ik niet dat het één beter is dan het ander. Sterker nog: een echt catchy nummer schrijven, wat een heel groot publiek aanspreekt, is misschien nog wel moeilijker dan een technisch sublieme song voor de snobs van een minuut of 10. Maar het is, zoals altijd eigenlijk wel bij dit soort discussies, gewoon een kwestie van smaak. Maar het maakt wel dat ik voor het eerst in jaren serieus twijfel over Graspop. Ik ga sowieso al naar Alcatraz, waar ik qua bovengenoemde al veel meer aan m'n trekken kom. En ook Prophecy Fest is inmiddels een meer dan serieuze optie geworden. Ik hoop nog altijd ook naar Graspop te gaan, al is het maar een dag, want de donderdag is erg goed. Maar in plaats van direct op de eerste verkoopdag mijn ticket te kopen, heb ik de beslissing nu uitgesteld naar het voorjaar.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.638
3.272
wat meer generieke bands. Bands die het ongetwijfeld goed doen bij het grote publiek, maar voor mij de finesse, de melancholie, de virtuositeit en de uniciteit missen van bands uit subgenres waar ik liefhebber van ben.
Dit exact. Music for the masses, generiek is exact het woord waar ik naar zocht. Heel veel veilige, makkelijke, rock-achtige bands en heel veel metalcore. Vrijdag en zaterdag heb ik werkelijk geen 3 bands per dag waar ik écht enthousiast van word en dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt op Graspop.

Het zal vast ook mijn eigen schuld zijn (en die van dit forum!! shame on you!!) doordat ik door mooie ontdekkingen dieper in grotten van bizarre subgenres word gelokt, maar ik moet eerlijk bekennen dat er me een kleine paniekaanval trof toen ik die gelekte affiche bekeek. Met nog 40 namen te gaan had ik goeie hoop dat er nog een heleboel pareltjes op ons gingen afkomen, maar dat voelde gisteren dus als plastic en glas in plaats van parelmoer en kristal.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Het zal vast ook mijn eigen schuld zijn (en die van dit forum!! shame on you!!) doordat ik door mooie ontdekkingen dieper in grotten van bizarre subgenres wordt gelokt.
Haha, maar dit is het ook inderdaad. Dit forum (en met name de leden die ook zo houden van obscure shit) hebben ervoor gezorgd dat ik de afgelopen tijd een bijna absurd aantal aan nieuwe bands heb ontdekt, juist in de genres waar het niet eenvoudig is om nieuwe muziek te ontdekken. Simpelweg omdat het muziek is voor een specifieke doelgroep. Die wereld is voor mij zoveel groter geworden, dat ik sneller afhaak op wat meer mainstream bands, omdat ze me niet op dezelfde manier kunnen raken. Ik sluit niet uit dat ik een paar jaar terug nog erg enthousiast zou zijn geworden van deze line-up. Maar ik zit meer dan ooit in een tunnelvisie richting mijn meest favoriete genres, omdat dus is gebleken dat die tunnel leidt tot een onnoemelijk aantal bands die me kunnen raken tot in mijn ziel.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.660
7.420
Haha, maar dit is het ook inderdaad. Dit forum (en met name de leden die ook zo houden van obscure shit) hebben ervoor gezorgd dat ik de afgelopen tijd een bijna absurd aantal aan nieuwe bands heb ontdekt, juist in de genres waar het niet eenvoudig is om nieuwe muziek te ontdekken. Simpelweg omdat het muziek is voor een specifieke doelgroep. Die wereld is voor mij zoveel groter geworden, dat ik sneller afhaak op wat meer mainstream bands, omdat ze me niet op dezelfde manier kunnen raken. Ik sluit niet uit dat ik een paar jaar terug nog erg enthousiast zou zijn geworden van deze line-up. Maar ik zit meer dan ooit in een tunnelvisie richting mijn meest favoriete genres, omdat dus is gebleken dat die tunnel leidt tot een onnoemelijk aantal bands die me kunnen raken tot in mijn ziel.

Is Mr Bungle niet wat voor jullie?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken