Graspop Metal Meeting 2024

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
354
728
Je merkt dat hij niet echt meer kan zingen, al heeft ie volgens mij nooit echt gezongen. Maar ze pakken het wel goed aan met gewoon de rest van de band die veel meezingt als backupzangers

Is dat niet de oplossing van alle bands met "problematische" zang. Bij Bon Jovi, Scorpions en co zie je de rest ook plots veel meer bijdragen dan vroeger.

Voor de duidelijkheid, ik vind Cooper nog altijd veel acceptabeler dan de anderen uit die lijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slyder73x

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Dus als u mij vraagt wat de Graspopper verwacht?

Minder van die over-the-top oude zakken bands als Scorpions of Deep Purple als headliner. Het zijn bands die live echt niet meer klinken, waarop niemand nog zit te wachten
Ik denk dat je zwaar onderschat hoeveel mensen (ook jongere!) er nog wel degelijk steeds zitten te wachten op zulke oude zakken bands.
en BELANGRIJKSTE VAN ALLEMAAL: het zijn bands die het vernieuwingsproces vertragen, die jongere bands in de weg staan en hierdoor onrechtstreeks mee het probleem creëeren alsof er geen echte, waardige headliners meer zouden bestaan.
Niet mee eens, natuurlijk is een vernieuwingsproces noodzakelijk, maar dat wil toch niet zeggen dat je meteen maar alle oude bands de deur uit moet vegen?
Ik vind juist dat GMM dat dit jaar en met name vorig jaar uitstekend en zeer gebalanceerd doet.
Het omgekeerde is waar. Er is talent ten over. Bands als Avatar, Ghost (niet mijn muziek nochtans), Amon Amarth, Mastodon, Meshuggah, Opeth en veel anderen zijn het waard om een kans te geven.
Ghost is inmiddels als headliner gevestigd.
AA, Mastodon en in mindere mate Avatar zijn op weg, maar moeten zich nog wat meer bewijzen.
Meshuggah en Opeth zijn op GMM geen main stage afsluiters, en zullen dat waarschijnlijk ook nooit worden gezien hun genre, maar zijn wel gevestigde Marquee headliners.
Zucht


In godsnaam, waarom niet één van de andere bands die morgen in de batch zitten promoveren tot headliner op donderdag?? Er moet toch minstens één bij zitten die dat verdient?

Nee, grandpa Alice weer met zijn Halloweenshow.

Ok, er zijn mensen die dit leuk vinden. Mijn collega van 55 bijvoorbeeld, dus voor ieder wat wils zeker. Toch ben ik hiermee wat ontgoocheld. Gemiste kans om te vernieuwen.
Er wordt al meer dan genoeg vernieuwd, het is gewoon onrealistisch en onlogisch om meer vernieuwing te verwachten/eisen.
 

Kharmas_kiss

Playlistbediener
31 jan 2022
32
32
1. Tool
2. A7x
3. BMTH
4. Scorpions
5. FFDP
6. Alice Cooper
7. Judas Priest
8. Machine Head

1-2: Absolute must-sees
3-4: Moet ik toch ooit eens gezien hebben, dus meepakken is mooi
5-6: Vang ik wel op, afhankelijk van wat tegelijkertijd op de andere podia speelt.
7-8: Niet meteen mijn ding, maar dat was Tool tot een paar jaar terug ook niet echt. Ik zet ze op mijn afspeellijst en wie weet schuiven deze tegen GMM nog wel naar boven op de lijst.

Al bij al vind ik het voor metalheads die ook graag andere genres meepakken doorheen het jaar en dus niet elke GMM editie doen een zeer aantrekkelijke lijst van headliners. Mooie mix tussen al dan niet vergane glorie, absolute sterkhouders en bands die bij de nieuwe garde populair zijn. Maar ik blijf toch vooral benieuwd naar de undercards en andere dagopvulling.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.946
8.825
1. Tool: één van de beste headliners ooit.
2. BMTH: zeer terecht zichzelf opgeklommen tot headliner.
3. Avenged Sevenfold: Een vaandeldrager van de Metal van de jaren '00 en '10.
4. Machine Head: na Tool de headliner die ik zelf muzikaal het meest interessant vind. Maar teleurstellend dat ze de 'exclusieve headliner' van afgelopen jaar op herhaling boeken.
5. FFDP: go nieuwe headliners.
6. Alice Cooper: was tof in 2022, maar zie de logica niet om hem zo snel weer terug te vragen én te promoveren.
7. Judas Priest: Was in 2022 eenmalig gepromoveerd tot headliner vanwege hun 50-jarig jubileum. Teleurstellend dat het niet eenmalig blijkt.
8. Scorpions: aanfluiting in 2022. Jammer dat wanprestaties er niet toe leiden dat bands niet meer worden gevraagd. GnR terug in '25 dan ook maar?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.425
8.640
Is dat niet de oplossing van alle bands met "problematische" zang. Bij Bon Jovi, Scorpions en co zie je de rest ook plots veel meer bijdragen dan vroeger.

Voor de duidelijkheid, ik vind Cooper nog altijd veel acceptabeler dan de anderen uit die lijst.

Klopt, maar niet elke bang voert het even goed uit. Maar het scheelt dat de muziek van Alice qua zang best rustig is, lijkt me makkelijker om ook langer vol te houden
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
338
710
Je merkt dat hij niet echt meer kan zingen, al heeft ie volgens mij nooit echt gezongen. Maar ze pakken het wel goed aan met gewoon de rest van de band die veel meezingt als backupzangers
Ik vind het wel mooi om te zien dat mensen zo verschillend naar acts kijken, en wat het dan nog waard is om het te zien.
Als een frontman niet meer om aan te horen is en de rest van de band moet bijspringen, in het bijzonder bij een act waar het juist om de frontman gaat, dan is dat toch een beetje triest? Kan je net zo goed naar een tribute band gaan staan kijken. Zou wat zijn als de gitaristen bij Priest ineens meer gaan zingen omdat Rob Halford het niet meer kan. Hij is juist wat heel die band nou bijzonder maakt!
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
405
913
Hou jullie vast, hier is het beste lijstje dat ik maak vandaag (heb niet echt de intentie er nog 1 te maken, daarmee):

1) Avenged Sevenfold: 1 van mijn eerste metalbands en nog niet gezien. Op papier nu al mijn hoogtepunt van het hele festival (op het drinken na)
2) Tool: Band die ik gewoon een must see vind voor mij persoonlijk
3) BMTH: Vooral old school fan, blij van ze ook de eerste keer live te zien
4) Judas Priest: Altijd degelijk in mijn ogen, gewoon lekker meegaan
5) Machine Head: Vorig jaar niet uit kunnen kijken, dit jaar hopelijk meer geluk. Heb met de band zelf niet veel maar is wel lekker
6) FFDP: Songs zijn tof, kan ik lekker meebrullen, jammer van de zanger
7) Alice Cooper: Beetje griezelen in de zomer, altijd genoeg te zien op het podium
8) Scorpions: Veruit de minste HL voor mij, heb er niets mee, maar dan kan ik lekker gaan eten ofzo terwijl Koekdoos losgaat ;)
 

General Failure

Playlistbediener
14 nov 2023
20
48
5. FFDP: go nieuwe headliners.
6. Alice Cooper: was tof in 2022, maar zie de logica niet om hem zo snel weer terug te vragen én te promoveren.
7. Judas Priest: Was in 2022 eenmalig gepromoveerd tot headliner vanwege hun 50-jarig jubileum. Teleurstellend dat het niet eenmalig blijkt.
Moet zeggen dat ik toch de voorkeur geef aan bejaarden met liefde voor hun fans en een gedreven live-performance boven een gedesinteresseerde nieuwe band die overal met de pet naar gooit en bij wie matigheid de standaard is.

En zelfs de Scorpions...... ook al lukt het niet meer, ze proberen tenminste, dat kan je zelden van 5FDP zeggen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.425
8.640
Ik vind het wel mooi om te zien dat mensen zo verschillend naar acts kijken, en wat het dan nog waard is om het te zien.
Als een frontman niet meer om aan te horen is en de rest van de band moet bijspringen, in het bijzonder bij een act waar het juist om de frontman gaat, dan is dat toch een beetje triest? Kan je net zo goed naar een tribute band gaan staan kijken. Zou wat zijn als de gitaristen bij Priest ineens meer gaan zingen omdat Rob Halford het niet meer kan. Hij is juist wat heel die band nou bijzonder maakt!

Bij Alice Cooper gaat het niet zo zeer om de zang, maar eerder het totale plaatje van de show.

Waarbij ik wel even onderscheid maak tussen of het om de zang of zanger gaat. 2 letters verschil, maar wel een belangrijk verschil
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.659
6.799
Bij Alice Cooper gaat het niet zo zeer om de zang, maar eerder het totale plaatje van de show.

Waarbij ik wel even onderscheid maak tussen of het om de zang of zanger gaat. 2 letters verschil, maar wel een belangrijk verschil
Het is bij Cooper idd wel meer persoonlijkheid dan vocale capaciteit, waar het om lijkt te draaien. Toch kan ik me ook wel vinden in wat @Akephalos zegt: het is in feite zijn solo project met inwisselbare bandleden, als hij zelf niet goed meer is en de inwisselbare bandleden nodig heeft om zijn zang op te vangen, kan hij wellicht beter met pensioen. En het fenomeen dat cover bands het origineel inhalen qua live kwaliteit is ook pijnlijk idd. Maar daar zal Alice Cooper zeker niet de eerste in zijn, en ook niet de laatste.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Met alle respect voor de man zijn carriere, maar een Amenra zou een betere optie zijn geweest.
Amenra op een buitenpodium?
Laat die toch lekker in de Marquee, waar ze thuis horen.
Het is duidelijk dat ze zicht hadden op andere headliners, maar deze zijn afgesprongen (ik denk dan al aan Aerosmith op zondag).
Deze editie hadden ze in drie dagen kunnen flikken.
En een hele dag ijzersterke undercard missen? ;)
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
498
539
Qua muziek:
Avenged Sevenfold
Scorpions
Judas Priest
Alice Cooper
Five Finger Death Punch
Machine Head
BmTH
TOOL

Prijstechnisch
TOOL
A7x
Scorpions
De rest
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.946
8.825
Moet zeggen dat ik toch de voorkeur geef aan bejaarden met liefde voor hun fans en een gedreven live-performance boven een gedesinteresseerde nieuwe band die overal met de pet naar gooit en bij wie matigheid de standaard is.

En zelfs de Scorpions...... ook al lukt het niet meer, ze proberen tenminste, dat kan je zelden van 5FDP zeggen.
Ik heb FFDP nog nooit gezien, dus geen idee. Op album word ik er niet enthousiast van en ook niet van de verhalen van anderen. Maar wie weet dat hun nieuwe status als headliner het beste in hen naar boven haalt.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Klap op klap op klap...😁🤟
Nog maar net bekomen van Scorpions komen ze met Alice Cooper.
Grappig, tot hier is je reactie nog van beide kanten te interpreteren. 😅
Wordt nu wel weer tijd voor een wow gevoel want hier zit toch niemand op te wachten. Ook maar lijstje dan...😊
1.tool
2.judas priest
3.ax7.
4.bmth.
5.machine head
6.scorpions
7.alice Cooper
8.5fdp
#gmm24
Best wel opvallend dat JP en AC/Scorpions zover uit elkaar staan bij jou. 🙂
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.425
8.640
Het is bij Cooper idd wel meer persoonlijkheid dan vocale capaciteit, waar het om lijkt te draaien. Toch kan ik me ook wel vinden in wat @Akephalos zegt: het is in feite zijn solo project met inwisselbare bandleden, als hij zelf niet goed meer is en de inwisselbare bandleden nodig heeft om zijn zang op te vangen, kan hij wellicht beter met pensioen. En het fenomeen dat cover bands het origineel inhalen qua live kwaliteit is ook pijnlijk idd. Maar daar zal Alice Cooper zeker niet de eerste in zijn, en ook niet de laatste.

Helmut die Poison deed in de metaldome was wel het toppunt van live muziek. Dat is een beetje hoe ik het me voorstel als je er in 1989 bij was geweest.

Maar Alice Cooper zal altijd wel beter blijven dan tribute bands, omdat ik niet verwacht dat er ooit een tribute band zal zijn die zo veel show element erin kan gooien, puur alleen al budget technisch.

Als je nog nooit een liveshow van Alice Cooper hebt meegemaakt, dan kan je er wel van genieten denk ik
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Aan alle twijfelaars:
Maken jullie het niet onnodig spannend allemaal?
Zijn jullie niet gewoon allemaal aanwezig in juni? 😁
Nowp, mss ben ik er bij op zaterdag, omdat ik dan geen verlof moet nemen. Maar 4 dagen verlof voor deze headliners doe ik niet. Blijft eigen mening en kan veranderen als de rest van de line up naar buiten komt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken