Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.410
6.711
Dan de muziek. Zat bij het voorbereiden van deze review al even de timetable terug te bekijken en jeetje wat heb ik veel toffe dingen gezien. 😊

Donderdag:

Molybaron (7,5): Prima band om het weekend mee af te trappen. Heb hun meest recente plaat de laatste maanden best veel geluisterd. En ook live kwamen die nummers prima over. Hele degelijke hardrock, met hier en daar wat verrassende wendingen in hun songwriting.
Haken (5): Eerste tegenvaller van het weekend. Het geluid stond bagger afgesteld, maar ik vond hun sound ook gewoon niet lekker in het gehoor liggen. Matte setlist ook en weinig energie op het podium. Dit is voor mij typisch een albumband.
Spiritbox (8): van een afstand (een groot deel van) hun show meegekregen en het klonk weer zeer goed. Wat is Courtney toch een goeie frontvrouw! Hun catalogus breidt zich ook steeds meer uit met sterkte songs. Terechte promotie ten opzichte van vorig jaar. En volgens mij gaan die zeker nog verder groeien.
Epica (8,5): Eerste echte hoogtepunt van de dag. Enorm genoten, zoals altijd, van de energie en het plezier van de band. Ze hadden ook flink uitgepakt met de visuals, wat voor mij toch een aangename verrassing was, gezien hun positie zo vroeg op de dag. Dat het zo vroeg was, deed wel iets met mijn beleving. Ik zie deze show gewoon het liefst in het donker, of op z’n minst in de avond.
Arch Enemy (7,5): Zoals altijd leverde AE weer een supersteady festivalshow af. Alissa was geweldig bij stem en de band speelde strak als altijd. Genoten! Met als persoonlijk hoogtepunt Handshake With Hell.
Symphony X (6,5): tweede teleurstelling van de dag. Weeral matig geluid in de Dome, waardoor de subtiele complexiteit van hun nummers er totaal niet uit kwam. Sir Russell Allen live zorgt persoonlijk voor een iets hogere beoordeling, omdat de man gewoon een absolute baas is.
My Dying Bride (9,5): Wow… Met een halfgevulde Marquee van begin tot eind in stilte en zowat de hele set met de ogen dicht genoten van een fenomenaal stukje doom metal van het allerhoogste niveau, met werkelijk waar perfect geluid. Het enige wat aan deze show ontbrak was één of twee van mijn persoonlijke favorieten. Verder één van de beste shows die ik ooit zag van MDB. Totaal geen spijt van mijn keuze om Ghost hiervoor te laten schieten. Grootste rotclash van het weekend, maar dit was prima zo. Ghost gaat nog wel terugkeren en dan hopelijk met een headlineset in het donker.
Guns ’n Roses (3): Kom op zeg, je bent de grootste naam van dit affiche en geeft de meest dramatische performance die ik het hele weekend heb gezien en gehoord. Arrogante balen hooi zijn het, want ik weet uit eigen ervaring in 2012 en 2018 en van beelden van shows van eerder deze tour dat ze veel en veel beter kunnen. Fans die speciaal voor hen een dagkaart hadden gekocht, zijn vroegtijdig gedesillusioneerd vertrokken. Geen cijfer 1, omdat ik heb gelezen dat een aantal mensen nog wel af en toe heeft kunnen genieten van de hits. Maar verder echt een complete aanfluiting. Niet meer aan beginnen, Graspop. Laat ze het heen en weer krijgen.
Cradle of Filth (9): Ja, echt. Voor deze gimmickband zo’n hoog cijfer. Wat een aangename verrassing was me dit! Heerlijke performance van de band, met wederom subliem geluid in de Marquee. Zelfs Dani Filth klonk beter dan ik hem ooit eerder heb gehoord. Goed, zijn hoge screams zijn niet helemaal mijn ding, maar zijn lagere grunts en screams waren top. Al werd de show vooral gestolen voor toetseniste en zangeres Zoe Marie Federoff. Die is nieuw sinds vorig jaar en mijn hemel zeg, wat een vrouw! Wat een stem, wat een uitstraling. Tilt hoogstpersoonlijk CoF terug naar de top van de symfonische black metalwereld.
Carpenter Brut (-): geen beoordeling, omdat ik enkel de laatste twee nummers mee heb gekregen. Maar verdomd, dat smaakte naar meer. Wat ik totaal niet had verwacht, want ik hou helemaal niet van elektronische muziek. Dit vond ik echter geweldig. Met een afgeladen Dome massaal keihard meezingen met een hardere versie van 80’s dance liedje Maniac, hoe dan. Doe toch maar eens Pendulum of The Prodigy boeken, Graspop. Want dit werkt dus blijkbaar prima.
Bizkit Park (7): het was al laat, maar ik had toch zin in een fout feestje met allemaal nostalgische knallers uit de 90’s nu-metal catalogus. Helaas besloot BP eerst drie kwartier een DJ-set te doen, alvorens ze dan eindelijk het podium beklommen en het publiek gaf waar het massaal op stond te wachten. Was even afzien op dat tijdstip en maar wachten, maar uiteindelijk toch een dik half uurtje kunnen genieten van de energie die loskwam in de Dome.

Vrijdag:

Vanaheim (8): jeetje, wat een start van de dag! Ondanks het vroege tijdstip en het warme weer, was de Marquee helemaal klaar voor een geweldige respons op deze mix van black en folk. Moshpits die door liepen tot aan de PA. Heerlijke energie en de band zelf had het zichtbaar ook goed naar z’n zin. Gelijk energie voor de rest van de dag.
Loathe (7): En dan viel deze band vervolgens wel een beetje tegen. Wat denk ik vooral aan mijn eigen verwachtingen lag, want ik ben enkel de rustige nummers veel in gaan luisteren en heb het hardere werk van hen links laten liggen. Niet echt rekening gehouden dat de harde nummers ongeveer 75% van de set in beslag zouden nemen, waardoor het voor mij wat teleurstellend was. Al werd dat richting het einde van de set wel een beetje goedgemaakt.
Legion of Doom (7,5): Voorafgaand aan deze editie het grootste vraagteken, vanwege de simpele reden dat er geen muziek door hen online is gezet. Dus lekker ouderwets op basis van de omschrijving toch maar gaan kijken en dat viel verdraaid niet tegen! Oude doomrockers die, naar wat ik begreep, een soort supergroup van de doom vormen en zichtbaar plezier hadden in het samenspelen. Helaas was de zang van de zanger die het tweede gedeelte van de set deed amper te horen. Wat jammer was, want wat ik zo nu en dan toch op kon vangen, klonk echt geweldig. Maar verder sowieso wel genoten van een stevig potje doom.
Asking Alexandria (7): zittend meegekregen op de weide, met wat eten erbij. Klonk best oké, al moet ik zeggen dat me ook niet heel veel van die set is bijgebleven. Enkel dat ik een paar keer tegen m’n maten zei “zo, dit klinkt best lekker!”.
Finntroll (8): ja, dit was vet! Wat een bijzondere en unieke take op folk metal is dit. De muziek bevat een vreemd soort dreiging die ik moeilijk onder woorden kan brengen. Het doet in elk geval de naam en de thematiek ontzettend eer aan. Ik waande me echt regelmatig in Middle-earth tegenover een leger van trollen en orks uit Mordor. Toffe shit!
Ice Nine Kills (8): de reviews die hier op het forum zijn geschreven helpen echt, want zonder het enthousiasme van een aantal van jullie hier over deze band, was ik er waarschijnlijk nooit gaan kijken. En geen spijt van, want het was gaaf! Heerlijke energie heeft die band en wat een geweldige zanger is die frontman. Hij was ziek, zei hij. Nou, dan wil ik wel weten hoe hij klinkt als hij gezond is. En ook de harmonieën met de andere zangers was top. Evenals het aankleden (letterlijk) van elk nummer met acteurs en maskers, passend bij het thema van het liedje. Gave band!
Gojira (9,5): oh, oh, oh Gojira… Extreem hoge verwachtingen had ik voor deze show. Een van mijn lievelingsbands met headlineproductie in het donker. Dat kon niet anders dan episch worden. En die verwachtingen zijn volledig ingelost. Wat een set, wat een energie. Euforisch schaterlachen toen Joe de woorden “Holy Shit, Graspop” uitsprak, nadat het publiek zijn reactie had gegeven op de standaard vraag of we er nog zin in hadden. Dit was meer dan bevestigen dat ze headliner-waardig zijn. Een triomftocht van heb ik jou daar. Die hoef je nooit meer terug te degraderen. Want Graspop heeft collectief besloten dat dit simpelweg één van de machtigste bands is van deze tijd. Klein persoonlijk puntje wat ik jammer vond is mijn plek vrij ver vooraan. Toch veel idioten die al aan het moshen waren voordat ze daadwerkelijk de pit hadden bereikt. Zo vaak onverwacht opzij gebeukt door iemand die door een gat wilde waar geen gat was. Doe toch eens een beetje rustig, er zijn ook gewoon mensen die niet bont en blauw de show willen verlaten. Daarom geen 10. Desalniettemin enorm genoten!
Machine Head (10): de eerste 10 die ik uitdeel voor deze editie. Werkelijk alles klopte aan deze show. Hoe uniek is het dat wij een headliner hadden die hun eerste festivalshow in 11 jaar en ook nog eens hun enige Europese show van dit seizoen speelde? En hoe… Damn. Damn, Machine Fucking Head. Dat is komen, zien en overwinnen wat zij deden. Ongelooflijk strakke set, een band wat echt alles van zichzelf gaf en daar bovenop de ziekste pyroshow die ik ooit heb gezien. Ik ben niet eens de allergrootste MH fan, maar wat ging ik op in deze show met alles wat ik had. Totale euforie maakte zich meester van mij. Toegegeven: het veld stond niet vol. Maar volgens mij heb ik helemaal niemand weg zien gaan toen ze eenmaal waren begonnen. Een weide in totale extase. Noodoplossing? Beste idee ooit, dat was het!

Zaterdag:

Antimatter (9): da’s lekker, meteen al beginnen met één van de hoogtepunten van de dag. Bewust wat later naar de weide getrokken, omdat het de avond ervoor erg laat geworden was, ik vervolgens amper geslapen heb, geen mustsees had eerder op de dag, een stacked dag voor de boeg had, een maat van me zat te kotsen omdat hij de avond ervoor wat verkeerds had gegeten en dus de rust in mijn campingstoeltje heb gekozen. Maar daardoor had ik vervolgens wel veel energie om me te laten meeslepen door de mannen van Antimatter. Wat heerlijk was dat! Een band die er duidelijk extreem veel zin in had en een fenomenaal mooie set afleverde. Dit is een blijvertje in mijn playlist.
Infected Rain (7): hier had een 10 voor Draconian moeten staan, maar helaas heeft het lot anders doen besloten. IR als vervanger kon slechter, maar heeft me niet omver geblazen. Ik vond het allemaal een beetje eentonig. Al heb ik wel genoten van de nummers Orphan Soul en vooral The Earth Mantra. En die zangeres is live echt indrukwekkend. ‘
Sleep Token (9,5): of deze band even wilde komen bevestigen waarom ze zo gehyped zijn. Mijn hemel, dat ging wel. Wat een set! Heerlijke energie in een afgeladen Dome en wat doet die muziek het goed live. En wat is Vessel een extreem goede zanger. En wat is dat minikoor een heerlijke aanvulling op het geheel. Deze band gaat groot worden. En hoe supervet is het dat veel van hun muziek gewoon prog/post is, wat mijn favoriete genre is. Hopelijk zwichten ze niet voor de roep van de mainstream en blijven ze doen wat ze nu doen. Baalde er wel ongelooflijk van dat mensen die mij zeer dierbaar zijn elders in de tent stonden en bij lange na niet het perfecte geluid hadden wat ik op mijn plek wel had. Daar heb ik achteraf wel enorm van gebaald, want ik gunde hen een zelfde ervaring als wat ik had.
Soen (6,5): heel erg irritant, die galmende bas in de Dome. Dit was dus waar mensen tijdens Sleep Token ook last van hadden. Nu heb ik sowieso al een haat-liefde verhouding met Soen, ik vind eigenlijk alleen het album Lotus echt heel goed, dus het gros van de set deed me sowieso minder. Wel een plus voor het fijne gezelschap waarmee ik was, daar heb ik dan wel weer van genoten.
Pantera (9,5): dé band waar ik in de afgelopen weken steeds meer en meer naar uit ben gaan kijken. Verdorie zeg, opeens is daar de kans om Pantera toch eens live te kunnen zien. Die had ik tot vorig jaar totaal niet aan zien komen. Net als velen eerst was sceptisch, maar me door beelden van en verhalen over eerdere shows steeds meer laten overtuigen dat dit legendarisch zou gaan worden. En yup, dat werd het. Wat een show, wat een energie! Het zou me niet verbazen als dit het moment was waarop het veld het meest vol stond in het hele weekend. En wat gingen hun bangers er als zoete koek in bij iedereen. Phil was geweldig bij stem. Wat had de bas van Rex een bruut geluid. Wat speelde Zakk solide en dienstbaar. Wat is Charlie toch een monster achter die drumkit. En wat was het toch een fenomenale mix tussen een tribute aan de broers, een feest van nostalgie en gewoon een snoei- en snoeiharde metalset. Geweldig joh, Pantera is baaaack, baby! Enige minpuntje is dat ze Planet Caravan opeens niet speelden en de set ook vijf minuten korter duurde. Daar begreep ik niets van, het was opeens afgelopen. Beetje anti-climax, maar dat zegt juist ook weer heel veel. Het gebeurt me namelijk niet zo vaak dat ik na een set van 70 minuten craving heb naar meer.
Parkway Drive (10): ja we zijn nu in het blokje hoge cijfers, want jeetje wat was dit dan weer voor een triomftocht. Blijven hangen op mijn plek bij Pantera aan de rechterkant van de south stage, maar dat deed precies niets af aan de beleving die ik voelde bij Parkway Drive. Het geluid was namelijk gewoon perfect en de set prima te volgen op de schermen en de enorme pyro was denk ik zelfs in Mol te zien voor de mensen die al met de pendelbus waren vertrokken. Wat een energie joh, dit was niet normaal meer. PwD gaf voor deze tour aan dat ze de status van headliner op Europese festivals wilden gaan bevestigen. Nou of dat even gelukt is, zeg. Prachtig ook, dat strijkorkest. En die tienduizenden lampjes bij Darker Still. En het podium wat veranderde in de poorten van de hel bij Crushed. Deze niet-metalcore fan is na dit weekend geobsedeerd door Parkway Drive. Hoe dan!?
Slipknot (9): oké, dit cijfer is iets hoger dan wat de set objectief verdiende. Want het geluid was bij de eerste vier nummers gewoon ruk. Werd daarna iets beter, maar nog niet top. Die stops tussen zowat elk nummer door waren vrij irritant. En ik miste Clown, hoewel hij natuurlijk alle reden van de wereld heeft om er niet bij te zijn. Maar wij hadden op ons plekje aan de zijkant ter hoogte van de signingstand ons eigen feestje met de groep. Was voor het eerst in het weekend dat een groot deel van onze groep gezamenlijk bij een band stond (onze voorkeuren voor de verschillende varianten van metal lopen nogal uiteen binnen de groep) en daar hebben we hard gebruik van gemaakt. Naarmate de set vorderde, des te uitbundiger werd het feest. Heerlijke setlist ook, trouwens. Hoogtepunt was dat wij arm over de schouders in een cirkel stonden mee te zingen met Snuff. Was voor ons allen erg emotioneel om dat zo te doen. Geweldige afsluiter van een perfecte avond!

Zondag:

Hippotraktor (8,5): eindelijk eens een nacht echt goed kunnen doorslapen en pas tegen twaalven ontwaakt in mijn tent. Daardoor wel moeten haasten om op tijd in de Marquee te zijn, want deze band wilde ik echt niet missen. Hippotraktor is namelijk één van mijn favoriete luisterbands en staat hier vrijwel dagelijks op. De mannen waren zichtbaar blij dat ze dan eindelijk een plek op het affiche van hun favoriete festival hadden verdiend. En die maakten ze meer dan waar, ook onder groot enthousiasme van het aanwezige publiek. De set was heerlijk, de mellow circle pit op Beacons even hilarisch als aandoenlijk als episch, want op zo’n rustige intro is het eerder een beetje huppelen dan moshen. Maar het was allemaal goed. Jammer dat ik zelf nog niet helemaal wakker was en dus niet volledig heb kunnen genieten, maar desondanks met een gevoel van trots daar gestaan op een band waar ik zeer veel sympathie voor heb.
Elegant Weapons (7): dat eerste album klonk op plaat erg lekker, dus ik keek hier stiekem wel naar uit. Maar ik moet zeggen dat het me live dan weer ietsje minder deed. Het is op zich prima hardrock. De zanger zong zuiver, de band speelde strak, de liedjes waren oké. Maar het was verder weinig spannend, ofzo. Vermakelijk, dat wel.
Greg Puciato (8,5): sowieso al heel blij dat ze het hebben gehaald tot Graspop, na alle gedwongen afzeggingen in de afgelopen weken. Ik vond het echt een zeer aangename set. Greg is een fenomenale zanger en zijn solowerk is super interessant, met een aantal hele unieke en subtiele dingen die hij doet, terwijl het op andere momenten ook weer inslaat als een bom. Maar tot mijn teleurstelling was de Dome wel heel erg leeg tijdens deze set. Waarom is me niet geheel duidelijk, want het was echt goed. Mezelf toen maar helemaal op de eerste rij neergezet (zo rustig was het) en me zo volledig te concentreren op wat er op het podium gebeurde, in plaats van de lauwe respons en de lege tent achter me. Alleen al voor het feit dat die mannen hemel en aarde hebben bewogen, verdienden ze beter.
Bloodywood (7): vanaf de tribune het grootste gedeelte van deze set mee kunnen pakken. Ik zal maar eerlijk zeggen: op plaat kan ik er echt helemaal niets mee. Dus dat dit nog een 7 is geworden, ben ik zelf nog het meest over verrast. Ik vond het best oké, eigenlijk. Snap nu wat meer de hype die er rond deze band is. Die Indiase invloeden vond ik zelfs gaaf. En de sfeer was ook top, het terrein voor de Jupiler Stage was afgeladen. Nog steeds is het niet helemaal mijn ding, maar ze hebben wel mijn respect gewonnen.
Insomnium (9,5): gaan we weer hoor, pfffff. Wat was dit mooi! Ze staan te boek als melodic deathmetal. En hoewel het tempo soms echt wel de hoogte in gaat, vind ik ze vooral enorm uitblinken in het melodische. Ze hebben allemaal van die heerlijk gevoelige harmonische gitaarrifjes, waar ik een enorme sucker voor ben. En de cleanzanger heeft echt een dijk van een stem. Net als bij eerdere van dit soort meer ‘ingetogen’ sets heerlijk de kans gekregen van de mede-bezoekers in de Marquee om heerlijk zonder afleiding met mijn ogen dicht weg te kunnen dromen. Magisch gewoon! Afsluiter ‘Heart Like a Grave’ is misschien wel één van mijn favoriete songs ooit.
Katatonia (8,5): in de Marquee blijven hangen voor Katatonia (en niet de ongelooflijke chaos bij Hellmut opgezocht) in uitstekend gezelschap van o.a. Marco, Dr Hannibal en Nikita van dit forum. Mezelf tegen het hek geplant en gewacht op één van mijn favoriete livebands; Katatonia. Jonas Renkse, wat een stem heeft die man toch! Ik val in herhaling, merk ik. Maar ook hier weer zo heerlijk weg kunnen dromen. Wel jammer dat ze zoveel nummers van het nieuwe album speelden. Dat album is zeker niet slecht, maar had toch wel gehoopt op wat van mijn favorieten. Desondanks een uitstekende set!
Anti-Flag (5,5): mezelf op de tribune geplaatst en bij Anti-Flag gaan kijken, bij gebrek aan een alternatief en omdat een aantal van hier op voorhand wel enthousiast over hen waren. Maar, het spijt me om dit te zeggen, ik vond er echt weinig aan. Ik ben sowieso niet de grootste liefhebber van punk, maar ze slaagden er ook niet in om me te overtuigen met wat verrassende dingen ofzo. Wel even goed kunnen opladen voor de volgende act en het wachten daarop in wat naar verwachting een afgeladen Metal Dome werd.
Lorna Shore (9,5): Hypeband nummero twee die wat te bewijzen had. En ik denk dat iedere aanwezige volmondig zal bevestigen dat dit meer dan gelukt is. Wat een vibe hing er in de Dome zeg, heerlijk! Heb denk ik nog nooit zoveel crowdsurfers in die tent gezien. En er al helemaal niet zoveel moeten overduwen, als je bedenkt dat ik ongeveer halverwege in de tent stond. Daardoor ook niet helemaal op de voor mij karakteristieke manier de muziek kunnen leven, wat ik met name bij Pain Remains het liefst wel had gedaan. Maar maakte ook niet zoveel uit, want de sfeer was zo verrekte goed en respectvol met en voor elkaar. Heel anders dan bij Gojira, waar sommigen ronduit asociaal waren. Dit was zo’n hoogtepunt dat we besloten hebben dat dit onze headliner was. Als je de moeite hebt genomen om dit hele verslag te lezen (waarvoor heel erg bedankt, in dat geval!) dan lijkt het me wel duidelijk dat ik in vier dagen meer dan genoeg moois heb mogen zien. Dus lekker naar de camping onze traditionele dikke sigaar opgestoken en een biertje gedronken, met glamfest op de achtergrond (wat overigens best oké klonk) en zeer verzadigd de laatste beschouwingen met elkaar gedeeld, om vervolgens voor de laatste maal dit jaar mijn fijne fresh&black tentje in te kruipen.

Top 10:
  • Machine Head
  • Parkway Drive
  • Pantera
  • My Dying Bride
  • Gojira
  • Insomnium
  • Lorna Shore
  • Sleep Token
  • Cradle of Filth
  • Antimatter
Bedankt Graspop en bedankt Festileaks voor weer een onvergetelijke editie van mijn allergrootste liefde op de hele wereld!
 
Laatst bewerkt:

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.176
4.320
Bij dezen ook maar eens mijn kleine boekwerk met impressies van een heerlijk weekendje Graspop 2023 plaatsen. Sorry alvast, het is een beetje uit de hand gelopen. Scroll vooral over de stukken heen die je niet interessant vind.

Eerst wat algemene zaken:

Positief:
  • Het allereerste wat ik graag zou willen doen is de loftrompet steken over alle mensen van de Graspop crew. Of het nou barpersoneel, security of schoonmaakpersoneel was, wat een helden! Keihard werken in de bloedhitte om ons festival zo aangenaam mogelijk te maken. En zonder uitzondering was een ieder waar ik mee in contact kwam, door een bestelling of iets anders, even vriendelijk.
  • De aanpassingen bij de Jupiler Stage zijn allemaal geweldig uitgepakt. Dat gedeelte van het terrein is nu een stuk ruimer. En door de foodtrucks te verplaatsen, is er onder de bomen ruimte om ietwat verhoogd en in de schaduw met perfect zicht een optreden op de stage te volgen. En uiteraard is een extra tribune ook geen overbodige luxe, evenals het overdekte gedeelte erachter. Prima!
  • De gemoedelijke sfeer, zoals elk jaar weer. Metalheads zijn gewoon een fijn volkje bij elkaar. Bijna iedereen probeert waar nodig rekening te houden met (de aanwezigheid van) een ander. Ook nog eens extra blij met dat ik bij de meer intieme shows van begin tot eind volledig op ben kunnen gaan in de muziek, zonder gestoord te worden door Carla en Gerard naast me die de laatste roddels en het avondeten van vanavond keihard met elkaar doorspreken. Heerlijk!
  • De Graspop Festileaks groep. Met name donderdag vond ik geweldig, met zoveel mensen die ons speciale shirt aan hadden. Dat was zo gaaf, om gedurende de hele dag mensen tegen te komen met zo’n shirt. Eigenlijk zelfs een beetje jammer dat we er niet vier per persoon hebben laten printen, haha. Maar sowieso gedurende het hele weekend bij diverse shows met hele fijne mensen van hier kunnen genieten. Aan diegenen: nogmaals dank daarvoor. Dat was echt een supertoffe toevoeging op mijn festival-ervaring.
  • De nieuwe headliners! Dat was vooraf een gok, maar man wat pakte dat goed uit. Heerlijk om bands met zoveel zichtbare trots de weide helemaal plat te zien spelen en wat voor energie dat losmaakte in het publiek. Dikke, dikke hulde voor deze keuzes. Voor het eerst in alle jaren Graspop dat de meeste van mijn meest memorabele shows op de mainstage stonden. Maar daarover later meer.
  • Het geluid.. Want wow, wat stond het vaak goed! Helaas had de Dome gedurende bijna het hele weekend problemen. Maar dat werd gecompenseerd door het beste geluid wat ik ooit heb gehoord in de Marquee en zeker ook bij de grotere acts op de Mainstages. Wat dat betreft is Graspop zo gigantisch vooruit gegaan ten opzichte van mijn eerste edities, toen ik al standaard rekening hield met rommelig geluid, zeker op het open veld. Maar nu is het gros van de concerten echt meer dan prima te volgen, tot zelfs niet onder doen voor losse veldconcerten van de grootste bands van de wereld, zoals Muse, Metallica en de Stones. Heerlijk!
Minder positief:
  • Het ging op donderdagochtend bij een hoop bezoekers mis met het nieuwe betalingssysteem. Aangekochte munten verschenen niet op de bandjes of pasjes. Mensen werden gestuurd naar de helpdesk, maar dat waren er op een gegeven moment zoveel dat die mensen daar twee uur in de rij hebben gestaan. Dat kan écht niet. En ook al waren de problemen verderop in het weekend opgelost, ik reken Graspop deze blunder aan. Zorg dat je shit het doet. Bezoekers betalen de hoofdprijs om een zorgeloze festivalervaring te hebben. Kun je niet maken om die mensen een fiks deel van hun tijd te laten besteden aan problemen die gewoon voorkomen hadden kunnen worden. En het is ook nog eens onverantwoord met die hitte om mensen urenlang in de rij en zonder munten te laten staan. Het was trouwens ook heel omslachtig om in de app je saldo te checken. Moest je eerst voor inloggen via een link waar het zoeken naar was. Kon daar niet een gemakkelijke knop voor komen in het menu? Maar goed, bij de bars ging het vanaf dag 2 wel heel vlot, toen het personeel er ook aan gewend was geraakt. Dus dat stemt me wel hoopvol naar volgend jaar toe.
  • Kritiekpunt nummer twee: toiletblokken. Echt, hoe is het mogelijk dat heel veld C en D van de camping het moet doen met slechts één toiletblok? Hoeveel mensen staan daar in totaal? 10.000? En dan één toiletblok. Was vorig jaar ook al zo, toen was er ook al kritiek op de extreme wachtrijen bij dat blok. Maar met die kritiek is niets gedaan. Kan toch niet zo zijn dat je voor elk toiletbezoek minimaal 20 minuten in de rij moet gaan staan.
  • De kwaliteit van het eten is met de verandering van leverancier flink achteruit gegaan. Goed, ik denk dat Graspop zelf daar weinig over te zeggen heeft en dat het bij Live Nation vandaan komt. Want lijkt me logisch dat Graspop graag was blijven samenwerken met hun buren. Maar neemt niet weg dat het erg jammer is. Bij de foodtrucks was de kwaliteit wel even goed als altijd, maar daar was rond etenstijd dan weer heel lang aanschuiven in de rij. Dit was de eerste editie dat een etenspauze een moetje werd, in plaats van een extra iets om naar uit te kijken.
Tot zover mijn algemene impressies. Eindconclusie wat dit betreft is bovenal dat het gewoon weer een topweekend was. Tuurlijk kunnen er altijd zaken beter en ik denk ook dat we dit moeten benoemen. Maar het neemt niet weg dat ik me nu alweer zit te verkneukelen op de eerste aankondigingen voor 2024. Het is en blijft een fantastisch festival, waar ik tegen een ieder die het horen wil (en ook soms diegenen die dat niet willen) vol liefde over zal blijven vertellen.
Ik vond het geluid eigenlijk bij verschillende bands niet super afgesteld. Met name de mainstages.
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
292
743
Na alle boekwerken, ga ik me toch ook eens wagen aan zo'n opstel!

Woensdag
Samen met @xRoossie hadden wij een Kiezel Lodge 4 geboekt op Europarcs Zilverstrand, ofwel een Glamping tent. Na het heen-en-weer fiasco van vorig jaar, wilden we een goedkope oplossing. Stelletje el cheapo Hollanders hier, want we vonden alle opties te duur behalve deze.. Maargoed, problem solved dus op naar België op woensdagmiddag. Maar niet voordat @xRoossie met de hele huisraad naar mij toe kwam (note: Het tosti-ijzer MOEST mee. Essentieel). Na wat tetriswerk lag de auto... Vol. Misschien maar goed dat Persoon 4 die ochtend zijn vlucht naar Nederland niet heeft gepakt (prioriteiten, blijkbaar) want dat was een uitdaging geweest. Na 1.5 uur komen we aan bij Europarcs en na een korte uitleg konden we gelijk naar onze tent. Zag er serieus heel netjes uit! Prima bedden, klein badkamertje en keukentje. Alles wat je nodig hebt. Die avond hebben we een rondje park gedaan en besloten we bij het hoofdgebouw te gaan avondeten. Volgens de folder hadden ze daar namelijk een Frituur en restaurant. Toen we de menukaart vroegen kregen we al de waarschuwing dat 'de kaart beperkt' was. Nouja prima..toch? Met beperkt bedoelden ze alleen 'Ge kunt kiezen uit friet met saus en 4 verschillende snacks'. Nouja.. Friet it is dan he.

In de groepsapp was inmiddels duidelijk dat er op Metal Park weinig gecontroleerd werd en je daar je tickets kon omwisselen voor je bandje. En laat Metal Park nou precies het vakantiepark naast Zilverstrand zijn. Dus daar gingen we, met dn auto naar Metal Park. "Komt u inchecken"? Nee ik heb hier vrienden op het park. "Oke leuk! Rijdt u maar door!". Vijf minuten later stonden we bij de receptie onze tickets om te wisselen en tokens op onze bandjes te zetten. Missie geslaagd!

Donderdag
Voorgaande jaren stond er altijd een goeie file in Dessel voor de parking, dus daar hielden we toch maar rekening mee. Was blijkbaar nergens voor nodig want met amper 20 minuten autorijden stonden we al op de parking. Veel te vroeg op het veld dus.... Nouja, ontdekkingsrondje dan maar.

Beast in Black (6/10)
De eerste band die we wilden zien (oke behalve de vriend van @xRoossie maar die had geen keuze). Gelijk even kort hoi gezegd tegen @Koekdoos
Voor mij de eerste keer dat ik deze band zag en ik ken ook eigenlijk maar 2 nummers. Het was geen bijzonder optreden maar opzich wel leuk, vandaar een mager zesje. Ze krijgen wel het voordeel van de twijfel want ik ga ze vaker zien komend jaar.

Orbit Culture (8/10)
Hier keek ik erg naar uit! Afgesplits van mijn buddies en in mn eentje de tent in gedoken. Wat een strakke band zeg!! Voor mij een goed begin van de dag, zeker voor herhaling vatbaar.

Forum meeting
Woow, wat een zee van Vandaag is de Dag shirtjes ineens! Echt onwijs leuk om iedereen te zien. Niet heel veel mensen gesproken, maar toch een gezellige meeting gehad met Tom Morello op de achtergrond.

Papa Roach (-/10)
Geen rating omdat ik ze vanuit de signing queue heb gevolgd, maar de energie was goed! Ik ben echt absoluut geen fan van alle vormen van punk, die gaan instant op rood bij mij. Maar toch werkt het goed op een festival. Maakt het wachten voor een signing wel leuker!

Arch Enemy (7/10)
Meermaals live gezien en blijft tof! Alissa haar stem is gewoon onwijs goed. Niet veel bijzonders op aan te merken eigenlijk.

Motionless in White (7/10)
Ging ik weer in mn uppie. Niet de hele set afgekeken, maar het was wel tof! Qua geluid niet helemaal fantastisch, ik stond net verkeerd denk ik. In mn eentje ben ik geen held dus kies ik vaak een veiliger plekje achterin of aan de zijkant, puur vanwege mijn lengte.

Ghost (8/10)
Deze score had hoger kunnen zijn als ze in het donker speelden. Het was weer zeer vermakelijk! Hoewel ik ze jaren geleden strakker/beter vond spelen, vond ik het toch een heerlijke set. Ik moet wel even wennen aan die nieuwe maskers van de band..

Cradle of Filth (8/10)
Ja gewoon tof!! Hoewel Dani soms als een uitgeknepen chihuahua klinkt, was hij toch aardig bij stem. Goed genoten van de eerste rij linksvoor, setlist vond ik aardig. De vrouw maakte het helemaal af, zij had een fantastische stem!! Helaas werd ik de laatste 2 nummers niet helemaal lekker door de warmte/zon en waarschijnlijk te weinig gedronken en gegeten.

Guns n Roses (1/10)
Gewoon nee. Ik was al misselijk en heb op het punt gestaan alles uit te kotsen. Dat geshrèk van Axl maakte me nog zieker, dus besloten we maar af te taaien.

Vrijdag
Ondanks dat ik ziek werd, toch goed geslapen en kunnen ontbijten. Eenmaal op de parking toegekomen wil ik nog een croissantje eten, maar na 2 happen ging dat weer helemaal mis. Toch doorgezet en liters water naar binnen gewerkt in de hoop dat het zou beteren.

Blind Channel (6/10)
Rustig zittend deze set geluisterd en gekeken, aangezien ik me nog steeds crap voelde. Ik had BC al eerder gezien en ze zijn wel tof! Dark Side blijft een goed nummer.

Any Given Day (8/10)
Living on the edge, want ik voelde me ruk en keek echt niet uit naar een warme Metal Dome. Maar prioriteiten want deze band wilde ik heel graag zien. And they delivered! Hele toffe set, lekker meegeschreeuwd met de nummers die ik ken. Wel eerder weggegaan want de vlammenwerpers deden mij niet heel goed. Zeker een band die ik vaker wil zien!

Fever 333 (-1/10)
Mag je negatieve cijfers geven? Sorry, zo niet mijn ding dit.. Goed moment om te eten met mijn zieke lijf, want stiekem had ik wel honger. Met gevaar voor eigen leven een pizza gehaald, bang dat ik er misselijk van zou worden. Maar gelukkig ging dat perfect waardoor ik daarna weer zo goed als levend was! Pizza had wel beter gesmaakt met een andere band op de achtergrond.

Finntroll (8/10)
Omdat ik weer leefde, durfde ik wel vooraan te staan in de Marquee! Mooi plekje linksvoor geclaimd en we hadden zeeën van ruimte. De hele set met een big smile gestaan. Finntroll blijft een bijzondere band, ik kende een paar nummers maar de energie was top. Onwijs gelachen om alle crowdsurfers die voorbij kwamen rennen. Vooral één gozer die wel 10x voorbij kwam en telkens de Security een hand gaf, een radslag deed of een koprol. Mooiste was de Security die na elke keer naar de desinfectie greep om zn handen panisch te wassen lol.

Behemoth (6/10)
Een van mijn favoriete live bands, maar in de zon?!?! Kansloos. Het kwam echt totaal niet over, erg zonde. Deze band had gewoon in de Marquee moeten staan om het goed te beleven. Verder geen opmerkingen over de band zelf, want die speelden gewoon goed!

Amon Amarth (8/10)
Gewoon vet! Ik vind zijn stemgeluid zo fijn om maar te luisteren, heerlijk diep. We stonden niet heel ver vooraan, maar toch een poging gedaan tot een rowpit starten achterin. Resultaat: 2 roeiers. Sneu bootje, sorry. Blijkbaar kwam de memo op dat gedeelte van het veld niet helemaal over. We werden raar aangekeken.

Disturbed (7/10)
Viel me direct op dat David niet helemaal goed bij stem was. Maar alsnog een goede show! Niks bijzonders voor mij, ken maar weinig nummers van ze maar vind het altijd tof om The Sound of Silence en Down With The Sickness over het veld te horen.

Gojira (9/10)
Grote blij! Hele gave show, erg van genoten. Stond in mn eentje op een rustig plekje te genieten. Vooral Another World vond ik fantastisch, filmpje naar mijn moeder gestuurd die gelijk jaloers was want haar favo nummer.. Sorry Mam.

Machine Head (10/10)
What. De. Fuck. Wat een show!!! Jezus. Ik luister eigenlijk totaal geen MH, kende eigenlijk maar 1 nummer uit de setlist en dat was ook gelijk mijn favoriet. Intens genoten van deze show, echt omver geblazen. Dus ook een mooie MH patch gekocht. Dit was wel dé definitie van headliner. Holy fuck.

Zaterdag
Hier keek ik wel naar uit want Slipknot!! En mini-Slipknot wilden we ook wel graag zien, dus weer lekker vroeg naar de wei.

Vended (6/10)
Moge duidelijk zijn dat Griffin de zoon van is, want alles in hem schreeuwt Corey. Zijn manier van praten, bewegen, zingen, zijn stem. Alles. Het was een vermakelijke show maar duidelijk nog een 'jonge' band. Ben wel benieuwd waar zij over enkele jaren staan.

Nothing More (-/10)
Geen rating want blijkbaar was er ineens een Halestorm signing waar @xRoossie heeeeeul graag heen wilde. Dus vanuit de rij toegekeken en geluisterd, klonk niet verkeerd! Daarna maar wat te eten gescoord want Skindred zou spelen en die wilden we koste wat kost vermijden.

Skindred (2/10)
Helaas plan mislukt want ik wilde toch wat dichterbij staan voor I Prevail. Dat betekende dus een deel Skindred aanhoren. Ieder zn ding natuurlijk, maar hier ging ik echt niet goed op. Wel een leuk moment toen iedereen met zn shirtje ging helikopteren.

I Prevail (8/10)
Zo die gasten knallen erin! Live toch wel een stuk harder en heftiger dan op Spotify naar mijn idee. Cleans niet helemaal fantastisch af en toe, maar het ging wel lekker hard. Ik heb me hier goed vermaakt!

Infected Rain (9/10)
Van de ene kant van het terrein naar de andere kant om een plekje vooraan te bemachtigen. Deze band ken ik nog maar sinds kort, maar allemachtig! Die zijn heel vermakelijk live! Lena heeft een fantastisch goeie stem, zowel clean als grunts/harsh/screams/whatever. Erg veel fangirlende mannen gezien hier, verbaast me ook niks want Lena is een prachtige vrouw om te zien. Echt mega genoten van deze show!

Wel een sprintje moeten trekken terug naar de andere kant van het terrein voor de signing met Infected Rain. Mooi eerste in de rij en daar gewacht in de hitte. Tijdens het wachten werd ik door StuBru eruit gepikt met de vraag of ik na de signing geinterviewd wil worden. Tuurlijk, waarom niet? Dus zo gezegd, zo gedaan. De gevreesde selfie met Lena bemachtigd en daarna live op StuBru.

Helaas hierdoor wel met pijn in mijn hart Sleep Token moeten missen.....

Korpiklaani (8/10)
Weer een mooi plekje links vooraan, helemaal prima. De sfeer die Korpiklaani meebrengt is echt fantastisch. Dat maakt de band zelf weer goed, want spelen kunnen ze niet. Ik heb ze nu twee keer live gezien en tot twee keer toe verkrachten ze de helft van de nummers tot het punt dat je ze amper herkent. Vraag me niet hoe, maar ik moest moeite doen om Vodka te herkennen. Het is dat het publiek luidkeels VODKA riep. Toch een hoog cijfer omdat het echt heel erg leuk was!

Parkway Drive (8/10)
Ik ken bijna niks van PWD, maar heb wel genoten van de show! Wat een energie en optreden zetten zij neer zeg, jeetje. Zij zijn zeker headliner waardig. Show was erg tof en daardoor lag de lat erg hoog voor Slipknot.

Slipknot (6/10)
Tja, uhm. Matig. Als groot Slipknot fan keek ik hier enorm naar uit, maar wtf happened? Ik had het idee dat Corey de helft van de lyrics aan het verkrachten was, geluid was ook niet fantastisch en de stiltes tussendoor braken echt de flow van de set. Ik heb ze veel beter gezien dan dit. Gelukkig werd het naarmate de set vorderde wel beter en maakten ze de boel goed met de laatste twee nummers. Goed.. voor een zesje. De sitdown is natuurlijk te verwachten, maar blijft onwijs gaaf. En de hele weide die I push my fingers into my EEEEEEEYES schreeuwt is toch ook wel vet.

Zondag
Rip voeten. Mijn schoenen beginnen ook langzaam te overlijden, helaas.. Deze dag was volgens mijn planning erg rustig. Toch wel een fijn idee.

Bloodywood (7/10)
Dit vond ik echt tof qua energie! Erg leuk met de Indiase invloeden, weer eens wat anders. Voelde wel alsof de band een strak voorgeprogrammeerde set speelde (1 vocalist draagt ook altijd hetzelfde shirt geloof ik).

Avatar (7/10)
Blijft vermakelijk, vooral de gezichtsuitdrukkingen van Johannes en de drummer. Dit was de 3e keer dat ik ze zag geloof ik, maar de show is niet veel veranderd. Toch blijft het een leuk feestje. Wel eerder weggegaan want Hellmut trok 49.000 man richting de Dome geloof ik.

Hellmut Lotti goes Metal (9/10)
Dikke party! Echt onwijs genoten in de kokende Dome, het zweet stroomde over mijn rug. Heerlijk meegezongen met alle hits. Zijn zelfgeschreven nummer vond ik niet heel veel aan, maar ik vond het toch knap gedaan. Slim van de lyrics op het scherm trouwens!

Voivod (-5/10)
Sorry wat is deze diarree? Ik ben hier gaan zitten om een plekje voor Lorna Shore te bemachtigen en ik had het idee dat 80% van de crowd dat deed op een enkele enthousiaste boomer na. Nog nooit zo'n ongeinteresseerde band én publiek gezien. Geen idee ook wat ze speelden want het klonk echt nergens naar. Zuchtend op mijn krukje doorgebracht samen met @jasper79 hopend dat de tijd snel voorbij zou gaan.

Lorna Shore (10/10)
WAAAH, dit was het helemaal voor mij. Het enige waar ik ECHT ziek hard naar uitkeek het hele weekend. Mooi groepje Festileakers (@Dr. Hannibal @RubenJS @jasper79 en wie nog meer allemaal?) verzameld rechts voorin de Dome, lekker naast de open deuren. Ik heb de hele show vanaf mijn krukje gekeken zodat ik het goed kon zien en WTF wat een show!!!! Geen woorden voor. Het was intens, het was emotioneel, het was fantastisch. Naderhand moest ik hier écht van bijkomen, ik was in staat om direct naar huis te gaan. Lorna heeft het festival gewonnen voor mij.

Eluveitie (8/10)
Na Lorna nog een stukje Eluveitie meegepakt en dat was echt onwijs gezellig. Super goede sfeer in de Marquee. Fijn om na de emotie van Lorna Shore even weer op te vrolijken haha.

Mötley Crüe (5/10)
Ik heb niks met rollator-rock dus meh. Veel titties, veel blabla. Echt totaal niet mijn ding. Wel oke achtergrond muziek om in de regen de dag (en het hele weekend) te overdenken.

Honorable mentions:
- Chef Signing, die man is echt hilarisch. Vooral als @xRoossie van een afstapje struikelt. Goeie humor, lekker sadistisch. 10 outta 10.
- Regenboogkrukje. No words, mijn beste vriend van het hele weekend.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.410
6.711
Ik vond het geluid eigenlijk bij verschillende bands niet super afgesteld. Met name de mainstages.
Echt, ook bij de headliners (muv Slipknot, daar heb ik ook iets over geschreven) niet? Ik ben overdag amper bij de mainstages geweest, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Maar in de avond was het echt subliem steeds.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.176
4.320
Echt, ook bij de headliners (muv Slipknot, daar heb ik ook iets over geschreven) niet? Ik ben overdag amper bij de mainstages geweest, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Maar in de avond was het echt subliem steeds.
Gojira en MH niet hoor, daar was het geluid top. En om de geluidsman nou de schuld van Axl zijn stem te geven?

Nee, meer overdag. Viel me met name de donderdag op.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.410
6.711
Gojira en MH niet hoor, daar was het geluid top. En om de geluidsman nou de schuld van Axl zijn stem te geven?

Nee, meer overdag. Viel me met name de donderdag op.
Vond het bij Epica ook meer dan prima en bij Spiritbox en Arch Enemy zeer acceptabel op die donderdag. Bij Gojira en MH en ook Pantera en PwD zelfs flawless.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
840
2.459
Ik heb jullie festival recaps met veel plezier gelezen, en direct maar besloten er óók een te schrijven! Ik ben inmiddels alweer 12 uur thuis van mijn eerste keer Graspop, en het was geweldig. Nu gesloopt, met lichte angst voor de wekker morgenochtend. Overheersend zijn echter (gelukkig) de mooie momenten die ik nu weer herbeleef.

Voor ik begin over het festival, wil ik jullie graag bedanken. De voorpret op het forum, het delen van verhalen over bands, berichten over aankondigingen, time tables, de shirts, de meeting. Het heeft het geweldige festival voor mij nog een extra laag gegeven, waarvoor dank! Dit was geen 4 daags festival, deze begon voor mij al in februari op het forum, en in november op mijn afspeellijst.
Wat betreft het festival zelf: zoals gezegd is dit mijn eerste keer. Ik lees dat onder andere Jos aangeeft dat het eten dit jaar echt minder was. Ik ben er echter alsnog erg tevreden over. Het is gelukt om bijna enkel vegan, en een enkele keer vega te eten. En op de Pokébowl en crêpes na viel dat niet tegen!

Donderdag
  • Molybaron (7.5) - door het wegvallen van 1914, een van de bands waar ik het meest naar uitkeek, heb ik wel Molybaron kunnen zien. Nu heeft het absoluut niet de teleurstelling weggenomen, maar wat een verassend goed optreden. Blij dat ik toch vroeg in de tent te vinden was!
  • Beast in Black (3) - ik keek oorspronkelijk erg uit naar het drieluik 1914, BiB, Orbit Culture. Maar wat viel BiB tegen. Ik was er al voor gewaarschuwd, de vocals zijn live niet goed. En nog had ik niet dít verwacht. Wellicht was het vooraan een groter feest, waar je het publiek en jezelf hoort, Ipv de zanger. Jammer.
  • Orbit Culture (8) - na ze vorig jaar in het voorprogramma van In flames & At the Gates gezien te hebben, keek ik er erg naar uit om ze weer te kunnen zien. Ze deden hun spot in de Marquee eer aan en speelden een retestrakke set. Voor hoger cijfer ontbreekt nog iets bijzonders: een enthousiaster publiek/ een bepaalde emotie. Maar een zeer sterk optreden!
  • Spiritbox (8) - onder het genot van een hapje en drankje Spiritbox van een afstand bekeken. Heb het thuis eigenlijk nooit opstaan, maar holy shit. Wat een performance van de vocaliste. De uitstraling, de vocals. Het plaatje was helemaal compleet! Uiteindelijk helaas wel eerder weggegaan voor de nostalgie van Escape the Fate.
  • Escape the Fate (5) - op het moment zelf zou ik het een 3 gegeven hebben. Nu ik weet dat er met de sound iets mis was in de Metal Dome krijgen ze een schamel vijfje. Keek er op voorhand enorm naar uit. Maar dit was m niet. Met name de vocals waren amper hoorbaar, de bas veel te aanwezig. Ook hier weer, jammer. Eerder weggegaan en zo meer meegekregen van de meeting/ Tom Morello.
  • Tom Morello/ meeting (-) - Gezien de focus lag op de meeting, geen cijfer voor Tom. Ik heb niet eens doorgehad dat Slash mee kwam optreden. Wat betreft de meeting, leuk om degenen die niet bij de woensdag boneyard meeting konden zijn, nu ook te zien! En hartstikke gaaf om alle Vandaag is de Dag shirts te zien! Foto’s zijn ook super gelukt. Nog altijd onwerkelijk dat dit allemaal gebeurt is. Nooit verwacht dat er meer dan 5 bestellingen zouden zijn.
  • Epica (9) - Wow! Ik keek enorm uit naar Epica, maar was wel bang dat ze zouden wegvallen op de MainStage in de volle zon. Het optreden was echter dermate goed dat ik geen seconde de donkerte gemist heb. Ze waren geweldig, en zouden wat mij betreft een betere headliner zijn dan een Within Temptation.
  • Papa Roach (7.5) - was super om lekker nostalgisch hits mee te zingen. Wel van een afstandje om energie te sparen, wat de score niet ten goede komt.
  • Arch Enemy (8.5) - Alissa was geweldig, en de rest van de band net zo. Wat een grunts. Nog altijd erg blij dat zij het is geworden die in Angela Gossow’s voetsporen moest volgen. Ik zou niet weten wie het stokje beter had kunnen overnemen. Wat hebben ze ook idioot veel hits. Waarschijnlijk ontbreekt het ze aan momentum, maar van mij mogen ze een toekomstig headliner worden.
  • At The Gates (9) - GO!!! Wauw wat een show. Ik stond ongeveer rij 3 centraal vooraan. Precies voor de mosh, en onder alle crowdsurfers. Ze klinken zeker niet onberispelijk. En de vocals zijn niet wat het geweest is. Maar wat een energie, hier had je bij moeten zijn. Het publiek leverde meer dan. En de band ging daar volop in mee. Geen seconde stil gestaan, en keihard headbangend, springend, tillend, meezingend genoten.
  • Alter Bridge (-) te weinig van gezien voor een cijfer, wat ik zag was prima!
  • Ghost (7) - waar Epica zó goed was dat ik me niet stoorde aan de felle zon, miste Ghost de duisternis. De band moet het hebben van de show, en die was nu dankzij GnR niet optimaal. Klonken verder prima, en toch leuk eens gezien te hebben. Na de verhalen over MDB toch wel een beetje het gevoel dat ik bij het verkeerde podium stond.
  • GnR (2) - Nee. Klonk nergens naar, 3 uur is veel te veel voor een band die nog niet eens een uur een energieke set weet te leveren, een 2 voor de moeite die Slash er in stak. Na een half uur richting de tent gegaan om energie te sparen voor een packed vrijdag.
Vrijdag
  • Vanaheim (8) - oorspronkelijk hadden we hier geen planning, tot de last minute annuleringen. Zeer aangename verassing. Ze wisten als kleinere band de grote Marquee enorm goed mee te krijgen. Super sfeer zo vroeg op de dag. Gigantische circle pit waar ik me ook in heb gewaagd, was een feestje en een mooie aftrap van een mini folk dag!
  • Heidevolk (7.5) - In het verlengde van Vanaheim, maar iets meer verwacht. Kregen het publiek minder mee, alsnog een hartstikke leuke tijd gehad.
  • Airbourne/ meeting (-) - Ik kwam pas later aan, nog een paar handen geschud en kort gekletst. Van Airbourne weinig meegekregen.
  • Fintroll (8.5) - voor het echte inluisteren begon kende ik ze alleen van Trollhammeren. Wel aardig, maar niet denderend. Gezien ik wel zin had in een folk feestje, me er toch verder in verdiept, en ook eens andere nummers opgenomen in m’n afspeellijst. En dat was een zeer goed idee! Heb veel meer met de niet hits. Dat gezegd hebbende; live waren ze top! Dank voor de gezelligheid nog aan de forumgenoten met wie ik dit optreden heb mogen meemaken. Was top!
  • Behemoth (7) - nog een band waar ik op voorhand enorm naar uitkeek, tot de plek in de volle zon. Helaas hier niet het gevoel van Epica. Ze waren goed. Maar stonden niet op de juiste tijd en plek, zonde. Wel blij dat ik redelijk vooraan stond, waardoor je er toch wat meer in komt.
  • Amon Amarth (8) - op een afstandje gekeken met wat eten, alvast krachten sparen voor wat nog komen gaat. Ze zijn geloof ik gewoon live altijd goed. Hebben echt geweldige harde nummers, en ook nummers die het bij een groot publiek beter doen live. Mooie combinatie, en altijd de moeite waard. Als ik ze niet onlangs nog in een zaal gezien had als headliner, dan was ik hier zeker vooraan gaan meeroeien.
  • Disturbed (7) - ik heb de show meegekregen vanuit de 3e/4e rij bij Gojira midden vooraan. Waar ik me wat stoorde aan de slechte vocals, ben ik na het annuleren van de Pinkpop en de Zwitserse set toch vooral erg blij dat ze wel hebben opgetreden, dan maar met minder goede vocals. Het moment over oa. depressie voelde oprecht. Toen ik het vandaag terugkeek werd ik er ook zelf weer emotioneel van. Blij dat hij 4.5 maand geleden toch bij ons is gebleven. En blij dat we ze hebben mogen zien en horen.
  • Gojira (9) - Inmiddels is het denk ik wel bekend dat ik een Gojira fan ben. Ik stond dan ook al op tijd bij de main om een goeie plek te bemachtigen. Die plek bleek uiteindelijk wat minder goed. De eerste 10 minuten werden we alle kanten op verdrukt. Ik kon er niks tegen doen, en maakte me oprecht zorgen dat degenen voor mij letsel zouden oplopen. Na 10 minuten dus verder naar achteren gestaan, en vervolgens ivm circle pit verder naar links. Alsnog een top plek. Daar uiteindelijk het halve optreden bezig geweest met crowdsurfers. Iedereen had geheel logisch enkel oog voor het optreden. Dit betekende echter ook dat niemand op de crowdsurfers lette, wat ik dan maar ben gaan doen. Halverwege de set is er helaas nog een idioot langsgekomen die zich een weg richting de mosh beukte. Toen ik hem op z’n schouder tikte met de beweging van, pas even op. Kreeg ik direct een beuk in m’n gezicht. Na het optreden langs de ehbo geweest voor ijs om te koelen, en aangifte gedaan, voor t geval dat deze idioot dit vaker doet. Het heeft het optreden voor mij niet per se verpest, maar ik stond er niet heel fijn meer bij. Dan inhoudelijk over het optreden: de productie die ze meebrachten was super. Al zie ik daar nog wel mogelijkheden tot een nog gavere show. Verder merkte ik dat Joe nog altijd minder goed klonk dan groot jaar. Wellicht zijn de stemproblemen waar hij het bij het optreden in Amsterdam 2 weken geleden over had nog niet helemaal weg. Verder was de band zoals altijd wel retestrak. Mario (happy bday) is een fenomeen. Het publiek zat er ook goed in. Het stond enorm vol voor zover ik begrepen heb, en iedereen zong mee (waar ik stond)!
  • Machine Head (-) - door het gedoe bij Gojira ben ik uit uit indelijk niet naar Meshuggah gegaan. Nog een deel meegepikt van Machine Head voordat ik langs EHBO ging. Ik kon er helaas niet van genieten, maar heb begrepen dat ze fantastisch waren!
Zaterdag
  • Mimi Fkn Barks (♾️) - front row Mimi ✅. Oprecht minder slecht dan gedacht, vocals zijn ruk, de style niet mijn ding, maar ze brengt energie. Vervolgens halverwege haar set haar enige bandlid (de drummer) gedowngrade naar hypeman, en zelf achter de drums gaan zitten. T was geen Mario, maar het klonk ook zeker niet slecht!
  • Skindred (7) - een 7 voor de energie en interactie met het publiek. Niet mijn ding, rustig mijn merch gaan kopen met dit op de achtergrond. Die meme geluidjes tussendoor kan ik missen als kiespijn.
  • I prevail (7.5) - weinig van verwacht, toch erg leuk! Op een afstandje naar gekeken met wat te eten.
  • In Flames (8) - na een tijdje opladen op de camping snel nog In Flames gaan kijken. Voorheen altijd mijn favoriete band. Het tijdstip, in het licht, hielp niet mee. Blijft echter weer een hartstikke goede band met geweldige nummers. Ik was weer blij er bij te mogen zijn.
  • Architects (-) - ik heb hier geen actieve herinnering aan. Waren dus in ieder geval niet slecht.
  • Less Than Jake (8.5) - 7 voor de band, 10 voor het publiek. - Willekeurige kerel in het publiek pizza laten halen ✅ - 2 mensen uit t publiek het podium op (waarvan er 1 zich daar duidelijk comfortabeler bij voelde dan de andere) ✅ - Een circle pit om de sountbooth heen MET TWEE GROTE GROEK CONTAINERS OMHOOG ✅. Was geweldig vermaak vanaf de tribune tijdens het avondeten.
  • Korpiklaani (8) - halverwege de set gaan kijken. De hele tijd staan springen, dansen. En wanneer dit niet het geval was, in de polonaise door de halve zaal. Geweldige sfeer. Niet de band die je moet zien voor de meest strakke optredens. Wel voor een leuke tijd.
  • Parkway Drive (8) - Als hij stopt met cleans is het een 9. Wát een show, wát een pyro.
  • Slipknot (5.5) - Enorm op verheugd, miste intensiteit. Vocals niet op orde. Storende pauzes tussen alle nummers. Jammer.
Zondag
  • Insomnium (8.5) - Geweldige band, speelden fantastisch. Niet een volk metal feestje, niet een lomp melodeath at the gates achtig feestje. Gewoon steen en steen goed, genoten.
  • Three days Grace (8) - Ik voelde me weer even dertien, en wat hebben ze toch veel hits!
  • Voivod (5) - uit angst om Lorna te missen hier op tijd gaan zitten. Bij Britt en Jasper een geweldige plek gevonden, rechts vooraan bij een groot open stuk. Als enige in de zaal dankzij een koel briesje niet oververhit. Vond ze niet zo slecht als de rest om mij heen. 5 voor de moeite, lekker wat potjes geschaakt en de benen gespaard.
  • Lorna Shore (10) - dat koele plekje kwam enorm van pas. De zaal was bomvol. En hier ook direct de eerste 10. Mijn optreden van het weekend. Holy shit wat een sound, energie, interactie. Dit optreden had alles. De band zit in hun beste jaren, groeien enorm snel, en staan op Graspop toch in een kleine tent. Het had alle ingrediënten voor een legendarisch optreden, en dat is het wat mij betreft geworden. Will klonk het eerste nummer nog matig, maar zodra de mix gefixt was, klonk die geweldig. De band is verder ook super in vorm, dat alles zorgde ervoor dat het publiek direct goed mee was. Crowdsurfers van buiten de tent, non-stop circle pit, springen, zingen, schreeuwen. Wauw. De band gaf aan dat dit hun beste optreden ooit was, en dat ze enorm veel energie van ons kregen, en ik geloof het. Telkens als ze even tot rust kwamen, werden ze onthaald met een luid geschreeuw, geklap, en de signs in de lucht. Om vervolgens er nog even overheen te gaan. Ik kan het Nogsteeds niet helemaal geloven, dit was echt niet normaal.
  • Eluveitie (-) - na Lorna nog een kwartier meegepikt, klonken goed, te kort gehoord voor een cijfer.
  • Billy Talent (8) - voor mij de laatste band van deze Graspop. Lekker veel hits in de regen. Het is dat ik al redelijk op was, anders had ik er vast nog beter in gezeten. Maar ze waren top. Fijne afsluiter, leuk om de nodige hits mee te zingen. Perfecte plek voor Sum 41 volgend jaar. (Of toch gewoon een MainStage afsluiten)!
Volgend jaar weer!
 

1880

Randprogramma
2 jul 2022
106
108
Na jaren pendelen over en weer naar Antwerpen stad had ik mij nog eens aan de camping boneyard gewaagd. Noem mij nu maar een flauwerik, maar ik heb het 1 nacht volgehouden. 😅
Mijn tent stond volgens mij vlak achter de metaldome / classic cafe want ik heb tot 5u smorgens het feestje mogen aanhoren. Mijn luchtmatras vibreerde op de bassen. 😂
Na 5 u was het muisstil buiten links en rechts een paar snurkmannen.
Even een noot, ik wil helemaal niet zagen of klagen, maar het was een memorabele ervaring en ikzelf was persoonlijk blij dat ik de volgende nachten terug opnieuw in mn bed lag.
Voor de rest: prachtig festival met prachtige mensen, vrijwilligers en artiesten.
See you next year!!!
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.530
3.039
Na jaren pendelen over en weer naar Antwerpen stad had ik mij nog eens aan de camping boneyard gewaagd. Noem mij nu maar een flauwerik, maar ik heb het 1 nacht volgehouden. 😅
Mijn tent stond volgens mij vlak achter de metaldome / classic cafe want ik heb tot 5u smorgens het feestje mogen aanhoren. Mijn luchtmatras vibreerde op de bassen. 😂
Na 5 u was het muisstil buiten links en rechts een paar snurkmannen.
Even een noot, ik wil helemaal niet zagen of klagen, maar het was een memorabele ervaring en ikzelf was persoonlijk blij dat ik de volgende nachten terug opnieuw in mn bed lag.
Voor de rest: prachtig festival met prachtige mensen, vrijwilligers en artiesten.
See you next year!!!
Dat zagen werd dan al voor jou gedaan :p
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.568
4.494
Wat leuk om iedereen's uitgebreide verslagen te lezen van afgelopen weekend! Zo blijft de hype nog even hangen 😄
Ik heb de eerste werkdag alweer achter de rug, gaat toch niet zo lekker op een paar uur slaap! Maar energie om een eigen verslagje te schrijven heb ik gelukkig nog wel.

Content warning: dit is een erg lang stuk. Excuus / graag gedaan!

Donderdag

's Ochtends vroeg al in de auto, met als resultaat dat we op P1 stonden en direct door de ticketcontrole konden zonder rij. Ideaal! Rustig de Metal Market over gelopen op zoek naar Epica LP's, helaas zonder succes. Daarna rustig over het terrein gelopen en wachten totdat de hekken open gingen. Meerdere "shirtgenoten" tegengekomen al wat meteen heel leuk was. De verplaatsing van de foodtrucks vond ik meteen al geniaal, nu was er een hele strook schaduw op de wei waar je kan zitten, en de Jupiler Stage krijgt echt veel ruimte en lucht zo. Toen de hekken opengingen en @Koekdoos een volle sprint inzette naar frontrow BiB heb ik op mijn gemak een wandeling gemaakt richting de eerste band van de dag.

Beast In Black (8/10)
Dankzij de sprint (of marathon) van @Koekdoos stond ik helemaal frontrow. Wat een geweldig begin van de dag! Yannis was goed bij stem (vergeleken met voorprogramma Nightwish) en ze hadden enorm veel energie op het podium. Voor mij zat de sfeer er meteen helemaal in. Leuke nummers, lekker synchroon gitaar spelen, hard schreeuwen en feestvieren! BiB blijft voor mij een top-band!

Mammoth WVH (-/10)
En meteen door naar de andere kant van de mainstage voor- Oh never mind ik zie dat de signeersessie van Beast In Black precies tijdens de forum-meeting valt. Deze band hebben we even laten schieten om plastic bekers te verzamelen in de hoop 1 of 2 fastlane-tickets voor deze signeersessie te winnen, zodat we niet de meeting hoefden te missen.

Tom Morello / Forum-meeting (-/10)
Wauw, ik had niet verwacht zoveel mensen van het forum bij elkaar te zien! Ik heb helaas gehoorbescherming die alles blokkeert (niet alleen harde muziek) dus heel veel luisteren/praten ging voor mij niet. Maar wat een gezelligheid alsnog! Tom Morello zelf heb ik hierdoor niet goed meegekregen, maar klonk prima. Tussendoor even BiB laten signeren (tijdens de fotosessie), maar dankzij de fastlane tickets optijd terug voor de 2e fotosessie :p De forum-moshpit tijdens Killing In The Name was wel echt een hoogtepuntje.

Epica (9/10)
De enige reden dat ik dit niet op een 10/10 zet is doordat ze zo vroeg op de dag stonden. Oprecht, dit was een waardige headline-show geweest. Al fan sinds ik een verse tiener ben maar had ze nog nooit live gezien. Mijn god wat zijn ze goed! Simone zingt prachtig en er komt zoveel energie vanaf. Vuurspuwende dansers, gigantische cobra's en een setlist om U tegen te zeggen. Na even uitgerust te hebben, heb ik de leden van Epica nog kort mogen ontmoeten bij de signeersessie.

Motionless In White (7/10)
Vanaf de nieuwe tribune deze meegepakt. Veel nummers ken ik niet maar het klonk goed van een afstand. Persoonlijk vond ik het jammer dat ze Werewolf niet deden, had deze wel verwacht. Misschien te zacht voor op Graspop? Hier ook weer een mini-forummeeting gehad, en het was een lekker uitrust-moment.

Ghost (8,5/10)
Na MiW nog best ver vooraan gekomen bij Ghost. Een verdiende headliner vind ik! Jammer dat ze in het licht speelden want juist deze show krijgt er zoveel meerwaarde van. De show was visueel helemaal geweldig. De Ghouls zagen er episch uit, en Tobias was geweldig charismatisch. Ik heb me kapot gelachen bij Miasma, zelfs al verwacht je het, het blijft geniaal! Ik hou zo van shows die visueel sterk zijn.

Guns n' Roses (4/10)
Oef... Stiekem keek ik hier best wel naar uit, de laatste keer op Graspop was het nog best een feest. Maar yikes Axl mag afgevoerd worden hoor. Ik heb het een dik uur volgehouden, maar ik heb uiteindelijk @Koekdoos laten staan en ben naar de andere kant van het terrein gelopen.

Carpenter Brut (-/10)
In mijn wandeling weg van het gejammer van Axl ben ik voor de Dome beland, waar Carpenter Brut speelde. Ik ben niet de tent in gegaan maar heb op de bankjes ervoor geluisterd (vandaar geen rating). Het klonk erg goed, en de lichtshow was zelfs vanuit mijn positie indrukwekkend. Het publiek ging ook goed mee!

Na nog even in het Classic Rock Café gezeten te hebben totdat GnR af was ben ik tevreden uitgeput weer huiswaarts gegaan. Epica was voor mij echt het hoogtepunt van de dag, op de voet gevolgd door Ghost.

Vrijdag
Uitgeslapen

Zaterdag
De was gedaan

Zondag
Daar gaan we weer! Zelfde trucje: vroeg vertrekken, P1, geen rijen. Het enige verschil was dat het nu regende toen we aankwamen. En het was koud! Had ik geen rekening gehouden in mijn t-shirt en mini-broekje... Ik heb de regen ontweken door in de Metal Dome te zitten totdat de eerste band begon.

Paledusk (3/10)
Wat een... bijzondere band. De gitaristen leken wel windmolens met hun dansmoves, en alles bij elkaar kon ik het alleen maar raar vinden. Ik kwam er niet in en heb snel de overstap gemaakt naar een andere stage.

Hippotraktor (-/10)
Na gevlucht te zijn uit de Dome heb ik het begin van Hippotraktor meegeluisterd. Ik kan niet zeggen dat dit helemaal mijn stijl is, maar het klonk zeker niet verkeerd. Wat wel bijzonder blijft is een zanger die overgaat van dikke zangstem naar een Vlaams accent tussendoor. Dat haalt mij dus helemaal uit de sfeer :LOL: Eerder weggegaan om richting Kissin' Dynamite te gaan, dus geen rating.

Kissin' Dynamite / Forum-meeting (-/10)
Onderweg naar de North Stage had ik meteen al door dat het voor mij te hard regende om op de wei te staan. Ik ben lekker onder de overkapping gaan chillen, eten gehaald en later naar de meeting gegaan. Wat ik van een afstand hoorde klonk wel retestrak. Ze hadden er duidelijk zin in, en er was geen valse noot te horen. Als het zonnig was geweest had ik er zeker gestaan!

Skid Row (7/10)
Dankzij @Virp konden we vrijwel frontrow komen. @Koekdoos had me al heel enthousiast gemaakt hiervoor, vooral door de energie van de nieuwe (jongere) zanger. En dat klopte! Ik kende verrassend veel nummers, en de zanger ging helemaal los. Het publiek ook trouwens! Vroeg op de dag verwachtte ik dat niet helemaal, maar er werd aardig gemosht en gecrowdsurfd. Alle crowdsurfers gingen perfect langs ons heen, zodat ik echt van het optreden kon genieten.

Dirkschneider (6,5/10)
Van een afstand meegepakt met een vroeg diner, omdat we flink optijd in de Dome wilden/moesten zijn. Sjeeeemig wat een stem heeft deze gast nog zeg! Kunnen andere oudjes (kuch, Axl) wat van leren. Wat een sloopkogel! Dat hij 10min langer doorging was geen straf, maar ik had ook weer niet persé vooraan hoeven staan.

Hellmut Lotti Goes Metal (9/10)
Hahahaaaa wat een gigantisch feest! Het was maar goed dat we vanaf het eind van Deathstars al in de Dome stonden, want anders waren we niet eens binnen gekomen. Ik las eerder dat iemand nog nooit had meegemaakt dat er 10min voor aanvang de bandnaam geschreeuwd werd (bij Lorna Shore). Ik doe er een schepje bovenop, want bij Hellmut begonnen ze zijn naam te schreeuwen een halfuur voor aanvang! Van tevoren was ik van plan om eerder weg te gaan voor Three Days Grace, maar ik kon echt niet weggaan hier (en niet alleen doordat dat fysiek niet ging). Een uur lang metal- en rock-klassiekers, die de hele tent zo hard meeschreeuwt dat het lijkt alsof ik mijn gehoorbescherming niet eens in had. Schreeuwen, springen, crowdsurfen, alles erop en eraan. Hier kun je alleen maar energie van krijgen! Kleine sidenote: ik ben wel blij dat ik naast de nooduitgang stond, waar nog iets van frisse lucht was. Het was flink benauwd geweest anders.

Three Days Grace (-/10)
Dankzij Hellmut heb ik hier maar 2 nummers van mee kunnen pakken (het duurde wel even voordat we de tent uit waren, oef!). Maar zoals altijd bij deze band klonk het super. De laatste nummers zijn sowieso altijd meezingers, dus ik heb van achteren op de wei nog even lekker mee-geschreeuwd. Let's start a riot! A riot!!!

Generation Sex (1/10)
Aan het eind hiervan zat ik op de wc, en toen zag ik een sticker hangen. "Scan deze QR-code als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, dan komt iemand van de crew je helpen". Ik heb die meteen maar ff gescand, want ik hoorde dat op de North Stage "My Way" werd verkracht.

Hollywood Vampires (7/10)
Voor de helft vanaf de tribune, voor de helft vanaf de North Stage meegepakt. Alice Cooper was beter bij stem dan afgelopen jaar, het klonk lekker! Niks heel speciaals verder, maar het blijft gewoon een goede, charismatische en leuke supergroep die ik altijd zal meepakken op een festival.

Mötley Crüe (7,5/10)
Ik had deze band nog nooit live gezien, en kende hun show alleen van de live-dvd van hun afscheidstour. Ik had er dus heel veel zin in, en van tevoren zei ik dat ik zo ver vooraan wilde staan dat ik "het vuur kan voelen". Beetje een deceptie voor mij dus dat er helemaal geen vuur was. Of vuurwerk. Of ondersteboven drumsolo. Ach, er waren in ieder geval lasers en opblaaspoppen. De zang klonk wel goed, en de energie was er volledig. We stonden tussen de moshpits en onder de crowdsurfers. Daar ben ik zelf geen fan van, maarja het hoort er ook een beetje bij. Al met al, goede headlineshow, zeker voor hun leeftijd, maar ik had er meer van verwacht.

Def Leppard (7,5/10)
Door moeheid en pijnlijke voeten vond ik het prima om deze mee te pakken vanaf een rustige North Stage, zodat we in ieder geval geen crowdsurfers hoefden te tillen. Door de moeheid heb ik niet zo van het optreden kunnen genieten als het had verdiend. Ze waren namelijk flink goed! Joe laat Axl even zien hoe je dat doet, een stage afsluiten als rollator-zanger. Hij is echt nog goed bij stem. En je kan zien dat ze het naar hun zin hebben op het podium. Geen knaller van een afsluiter, maar wel lekker meeblèren op alle bekende nummers.

Terwijl Photograph nog bezig was zijn we al zingend teruggelopen naar de auto. Vrijwel meteen in slaap gevallen in de bijrijdersstoel en nu net weer een beetje bijgekomen. Het hoogtepunt van de dag was zonder twijfel Hellmut Lotti. Ik hoop echt dat hij nog een tour doet, dan ga ik 100% weer. Ik heb nu al weer zin in volgend jaar!
Ow ik had de link niet gelegd met dit profiel. Ik pas mijn tekstje meteen aan om ook alle eer aan de ontmoeting met u toe te voegen!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Koekdoos en InsaniTiny

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.362
5.951
Na jaren pendelen over en weer naar Antwerpen stad had ik mij nog eens aan de camping boneyard gewaagd. Noem mij nu maar een flauwerik, maar ik heb het 1 nacht volgehouden. 😅
Mijn tent stond volgens mij vlak achter de metaldome / classic cafe want ik heb tot 5u smorgens het feestje mogen aanhoren. Mijn luchtmatras vibreerde op de bassen. 😂
Na 5 u was het muisstil buiten links en rechts een paar snurkmannen.
Even een noot, ik wil helemaal niet zagen of klagen, maar het was een memorabele ervaring en ikzelf was persoonlijk blij dat ik de volgende nachten terug opnieuw in mn bed lag.
Voor de rest: prachtig festival met prachtige mensen, vrijwilligers en artiesten.
See you next year!!!
Ja die soundbleed van de afterparties is naar mijn idee veel erger geworden op de Boneyard in de nieuwe setup. Wellicht het enige grote nadeel van de veranderingen ten opzichte van de oude terrein verdeling, verder vind ik het eigenlijk uiterst positief. En ik heb zelf alsnog genoten van de “full experience” op de Boneyard, chapeau dat je ook een poging gewaagd hebt in ieder geval 😁
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.543
Dan de muziek. Zat bij het voorbereiden van deze review al even de timetable terug te bekijken en jeetje wat heb ik veel toffe dingen gezien. 😊

Donderdag:

Molybaron (7,5): Prima band om het weekend mee af te trappen. Heb hun meest recente plaat de laatste maanden best veel geluisterd. En ook live kwamen die nummers prima over. Hele degelijke hardrock, met hier en daar wat verrassende wendingen in hun songwriting.
Haken (5): Eerste tegenvaller van het weekend. Het geluid stond bagger afgesteld, maar ik vond hun sound ook gewoon niet lekker in het gehoor liggen. Matte setlist ook en weinig energie op het podium. Dit is voor mij typisch een albumband.
Spiritbox (8): van een afstand (een groot deel van) hun show meegekregen en het klonk weer zeer goed. Wat is Courtney toch een goeie frontvrouw! Hun catalogus breidt zich ook steeds meer uit met sterkte songs. Terechte promotie ten opzichte van vorig jaar. En volgens mij gaan die zeker nog verder groeien.
Epica (8,5): Eerste echte hoogtepunt van de dag. Enorm genoten, zoals altijd, van de energie en het plezier van de band. Ze hadden ook flink uitgepakt met de visuals, wat voor mij toch een aangename verrassing was, gezien hun positie zo vroeg op de dag. Dat het zo vroeg was, deed wel iets met mijn beleving. Ik zie deze show gewoon het liefst in het donker, of op z’n minst in de avond.
Arch Enemy (7,5): Zoals altijd leverde AE weer een supersteady festivalshow af. Alissa was geweldig bij stem en de band speelde strak als altijd. Genoten! Met als persoonlijk hoogtepunt Handshake With Hell.
Symphony X (6,5): tweede teleurstelling van de dag. Weeral matig geluid in de Dome, waardoor de subtiele complexiteit van hun nummers er totaal niet uit kwam. Sir Russell Allen live zorgt persoonlijk voor een iets hogere beoordeling, omdat de man gewoon een absolute baas is.
My Dying Bride (9,5): Wow… Met een halfgevulde Marquee van begin tot eind in stilte en zowat de hele set met de ogen dicht genoten van een fenomenaal stukje doom metal van het allerhoogste niveau, met werkelijk waar perfect geluid. Het enige wat aan deze show ontbrak was één of twee van mijn persoonlijke favorieten. Verder één van de beste shows die ik ooit zag van MDB. Totaal geen spijt van mijn keuze om Ghost hiervoor te laten schieten. Grootste rotclash van het weekend, maar dit was prima zo. Ghost gaat nog wel terugkeren en dan hopelijk met een headlineset in het donker.
Guns ’n Roses (3): Kom op zeg, je bent de grootste naam van dit affiche en geeft de meest dramatische performance die ik het hele weekend heb gezien en gehoord. Arrogante balen hooi zijn het, want ik weet uit eigen ervaring in 2012 en 2018 en van beelden van shows van eerder deze tour dat ze veel en veel beter kunnen. Fans die speciaal voor hen een dagkaart hadden gekocht, zijn vroegtijdig gedesillusioneerd vertrokken. Geen cijfer 1, omdat ik heb gelezen dat een aantal mensen nog wel af en toe heeft kunnen genieten van de hits. Maar verder echt een complete aanfluiting. Niet meer aan beginnen, Graspop. Laat ze het heen en weer krijgen.
Cradle of Filth (9): Ja, echt. Voor deze gimmickband zo’n hoog cijfer. Wat een aangename verrassing was me dit! Heerlijke performance van de band, met wederom subliem geluid in de Marquee. Zelfs Dani Filth klonk beter dan ik hem ooit eerder heb gehoord. Goed, zijn hoge screams zijn niet helemaal mijn ding, maar zijn lagere grunts en screams waren top. Al werd de show vooral gestolen voor toetseniste en zangeres Zoe Marie Federoff. Die is nieuw sinds vorig jaar en mijn hemel zeg, wat een vrouw! Wat een stem, wat een uitstraling. Tilt hoogstpersoonlijk CoF terug naar de top van de symfonische black metalwereld.
Carpenter Brut (-): geen beoordeling, omdat ik enkel de laatste twee nummers mee heb gekregen. Maar verdomd, dat smaakte naar meer. Wat ik totaal niet had verwacht, want ik hou helemaal niet van elektronische muziek. Dit vond ik echter geweldig. Met een afgeladen Dome massaal keihard meezingen met een hardere versie van 80’s dance liedje Maniac, hoe dan. Doe toch maar eens Pendulum of The Prodigy boeken, Graspop. Want dit werkt dus blijkbaar prima.
Bizkit Park (7): het was al laat, maar ik had toch zin in een fout feestje met allemaal nostalgische knallers uit de 90’s nu-metal catalogus. Helaas besloot BP eerst drie kwartier een DJ-set te doen, alvorens ze dan eindelijk het podium beklommen en het publiek gaf waar het massaal op stond te wachten. Was even afzien op dat tijdstip en maar wachten, maar uiteindelijk toch een dik half uurtje kunnen genieten van de energie die loskwam in de Dome.

Vrijdag:

Vanaheim (8): jeetje, wat een start van de dag! Ondanks het vroege tijdstip en het warme weer, was de Marquee helemaal klaar voor een geweldige respons op deze mix van black en folk. Moshpits die door liepen tot aan de PA. Heerlijke energie en de band zelf had het zichtbaar ook goed naar z’n zin. Gelijk energie voor de rest van de dag.
Loathe (7): En dan viel deze band vervolgens wel een beetje tegen. Wat denk ik vooral aan mijn eigen verwachtingen lag, want ik ben enkel de rustige nummers veel in gaan luisteren en heb het hardere werk van hen links laten liggen. Niet echt rekening gehouden dat de harde nummers ongeveer 75% van de set in beslag zouden nemen, waardoor het voor mij wat teleurstellend was. Al werd dat richting het einde van de set wel een beetje goedgemaakt.
Legion of Doom (7,5): Voorafgaand aan deze editie het grootste vraagteken, vanwege de simpele reden dat er geen muziek door hen online is gezet. Dus lekker ouderwets op basis van de omschrijving toch maar gaan kijken en dat viel verdraaid niet tegen! Oude doomrockers die, naar wat ik begreep, een soort supergroup van de doom vormen en zichtbaar plezier hadden in het samenspelen. Helaas was de zang van de zanger die het tweede gedeelte van de set deed amper te horen. Wat jammer was, want wat ik zo nu en dan toch op kon vangen, klonk echt geweldig. Maar verder sowieso wel genoten van een stevig potje doom.
Asking Alexandria (7): zittend meegekregen op de weide, met wat eten erbij. Klonk best oké, al moet ik zeggen dat me ook niet heel veel van die set is bijgebleven. Enkel dat ik een paar keer tegen m’n maten zei “zo, dit klinkt best lekker!”.
Finntroll (8): ja, dit was vet! Wat een bijzondere en unieke take op folk metal is dit. De muziek bevat een vreemd soort dreiging die ik moeilijk onder woorden kan brengen. Het doet in elk geval de naam en de thematiek ontzettend eer aan. Ik waande me echt regelmatig in Middle-earth tegenover een leger van trollen en orks uit Mordor. Toffe shit!
Ice Nine Kills (8): de reviews die hier op het forum zijn geschreven helpen echt, want zonder het enthousiasme van een aantal van jullie hier over deze band, was ik er waarschijnlijk nooit gaan kijken. En geen spijt van, want het was gaaf! Heerlijke energie heeft die band en wat een geweldige zanger is die frontman. Hij was ziek, zei hij. Nou, dan wil ik wel weten hoe hij klinkt als hij gezond is. En ook de harmonieën met de andere zangers was top. Evenals het aankleden (letterlijk) van elk nummer met acteurs en maskers, passend bij het thema van het liedje. Gave band!
Gojira (9,5): oh, oh, oh Gojira… Extreem hoge verwachtingen had ik voor deze show. Een van mijn lievelingsbands met headlineproductie in het donker. Dat kon niet anders dan episch worden. En die verwachtingen zijn volledig ingelost. Wat een set, wat een energie. Euforisch schaterlachen toen Joe de woorden “Holy Shit, Graspop” uitsprak, nadat het publiek zijn reactie had gegeven op de standaard vraag of we er nog zin in hadden. Dit was meer dan bevestigen dat ze headliner-waardig zijn. Een triomftocht van heb ik jou daar. Die hoef je nooit meer terug te degraderen. Want Graspop heeft collectief besloten dat dit simpelweg één van de machtigste bands is van deze tijd. Klein persoonlijk puntje wat ik jammer vond is mijn plek vrij ver vooraan. Toch veel idioten die al aan het moshen waren voordat ze daadwerkelijk de pit hadden bereikt. Zo vaak onverwacht opzij gebeukt door iemand die door een gat wilde waar geen gat was. Doe toch eens een beetje rustig, er zijn ook gewoon mensen die niet bont en blauw de show willen verlaten. Daarom geen 10. Desalniettemin enorm genoten!
Machine Head (10): de eerste 10 die ik uitdeel voor deze editie. Werkelijk alles klopte aan deze show. Hoe uniek is het dat wij een headliner hadden die hun eerste festivalshow in 11 jaar en ook nog eens hun enige Europese show van dit seizoen speelde? En hoe… Damn. Damn, Machine Fucking Head. Dat is komen, zien en overwinnen wat zij deden. Ongelooflijk strakke set, een band wat echt alles van zichzelf gaf en daar bovenop de ziekste pyroshow die ik ooit heb gezien. Ik ben niet eens de allergrootste MH fan, maar wat ging ik op in deze show met alles wat ik had. Totale euforie maakte zich meester van mij. Toegegeven: het veld stond niet vol. Maar volgens mij heb ik helemaal niemand weg zien gaan toen ze eenmaal waren begonnen. Een weide in totale extase. Noodoplossing? Beste idee ooit, dat was het!

Zaterdag:

Antimatter (9): da’s lekker, meteen al beginnen met één van de hoogtepunten van de dag. Bewust wat later naar de weide getrokken, omdat het de avond ervoor erg laat geworden was, ik vervolgens amper geslapen heb, geen mustsees had eerder op de dag, een stacked dag voor de boeg had, een maat van me zat te kotsen omdat hij de avond ervoor wat verkeerds had gegeten en dus de rust in mijn campingstoeltje heb gekozen. Maar daardoor had ik vervolgens wel veel energie om me te laten meeslepen door de mannen van Antimatter. Wat heerlijk was dat! Een band die er duidelijk extreem veel zin in had en een fenomenaal mooie set afleverde. Dit is een blijvertje in mijn playlist.
Infected Rain (7): hier had een 10 voor Draconian moeten staan, maar helaas heeft het lot anders doen besloten. IR als vervanger kon slechter, maar heeft me niet omver geblazen. Ik vond het allemaal een beetje eentonig. Al heb ik wel genoten van de nummers Orphan Soul en vooral The Earth Mantra. En die zangeres is live echt indrukwekkend. ‘
Sleep Token (9,5): of deze band even wilde komen bevestigen waarom ze zo gehyped zijn. Mijn hemel, dat ging wel. Wat een set! Heerlijke energie in een afgeladen Dome en wat doet die muziek het goed live. En wat is Vessel een extreem goede zanger. En wat is dat minikoor een heerlijke aanvulling op het geheel. Deze band gaat groot worden. En hoe supervet is het dat veel van hun muziek gewoon prog/post is, wat mijn favoriete genre is. Hopelijk zwichten ze niet voor de roep van de mainstream en blijven ze doen wat ze nu doen. Baalde er wel ongelooflijk van dat mensen die mij zeer dierbaar zijn elders in de tent stonden en bij lange na niet het perfecte geluid hadden wat ik op mijn plek wel had. Daar heb ik achteraf wel enorm van gebaald, want ik gunde hen een zelfde ervaring als wat ik had.
Soen (6,5): heel erg irritant, die galmende bas in de Dome. Dit was dus waar mensen tijdens Sleep Token ook last van hadden. Nu heb ik sowieso al een haat-liefde verhouding met Soen, ik vind eigenlijk alleen het album Lotus echt heel goed, dus het gros van de set deed me sowieso minder. Wel een plus voor het fijne gezelschap waarmee ik was, daar heb ik dan wel weer van genoten.
Pantera (9,5): dé band waar ik in de afgelopen weken steeds meer en meer naar uit ben gaan kijken. Verdorie zeg, opeens is daar de kans om Pantera toch eens live te kunnen zien. Die had ik tot vorig jaar totaal niet aan zien komen. Net als velen eerst was sceptisch, maar me door beelden van en verhalen over eerdere shows steeds meer laten overtuigen dat dit legendarisch zou gaan worden. En yup, dat werd het. Wat een show, wat een energie! Het zou me niet verbazen als dit het moment was waarop het veld het meest vol stond in het hele weekend. En wat gingen hun bangers er als zoete koek in bij iedereen. Phil was geweldig bij stem. Wat had de bas van Rex een bruut geluid. Wat speelde Zakk solide en dienstbaar. Wat is Charlie toch een monster achter die drumkit. En wat was het toch een fenomenale mix tussen een tribute aan de broers, een feest van nostalgie en gewoon een snoei- en snoeiharde metalset. Geweldig joh, Pantera is baaaack, baby! Enige minpuntje is dat ze Planet Caravan opeens niet speelden en de set ook vijf minuten korter duurde. Daar begreep ik niets van, het was opeens afgelopen. Beetje anti-climax, maar dat zegt juist ook weer heel veel. Het gebeurt me namelijk niet zo vaak dat ik na een set van 70 minuten craving heb naar meer.
Parkway Drive (10): ja we zijn nu in het blokje hoge cijfers, want jeetje wat was dit dan weer voor een triomftocht. Blijven hangen op mijn plek bij Pantera aan de rechterkant van de south stage, maar dat deed precies niets af aan de beleving die ik voelde bij Parkway Drive. Het geluid was namelijk gewoon perfect en de set prima te volgen op de schermen en de enorme pyro was denk ik zelfs in Mol te zien voor de mensen die al met de pendelbus waren vertrokken. Wat een energie joh, dit was niet normaal meer. PwD gaf voor deze tour aan dat ze de status van headliner op Europese festivals wilden gaan bevestigen. Nou of dat even gelukt is, zeg. Prachtig ook, dat strijkorkest. En die tienduizenden lampjes bij Darker Still. En het podium wat veranderde in de poorten van de hel bij Crushed. Deze niet-metalcore fan is na dit weekend geobsedeerd door Parkway Drive. Hoe dan!?
Slipknot (9): oké, dit cijfer is iets hoger dan wat de set objectief verdiende. Want het geluid was bij de eerste vier nummers gewoon ruk. Werd daarna iets beter, maar nog niet top. Die stops tussen zowat elk nummer door waren vrij irritant. En ik miste Clown, hoewel hij natuurlijk alle reden van de wereld heeft om er niet bij te zijn. Maar wij hadden op ons plekje aan de zijkant ter hoogte van de signingstand ons eigen feestje met de groep. Was voor het eerst in het weekend dat een groot deel van onze groep gezamenlijk bij een band stond (onze voorkeuren voor de verschillende varianten van metal lopen nogal uiteen binnen de groep) en daar hebben we hard gebruik van gemaakt. Naarmate de set vorderde, des te uitbundiger werd het feest. Heerlijke setlist ook, trouwens. Hoogtepunt was dat wij arm over de schouders in een cirkel stonden mee te zingen met Snuff. Was voor ons allen erg emotioneel om dat zo te doen. Geweldige afsluiter van een perfecte avond!

Zondag:

Hippotraktor (8,5): eindelijk eens een nacht echt goed kunnen doorslapen en pas tegen twaalven ontwaakt in mijn tent. Daardoor wel moeten haasten om op tijd in de Marquee te zijn, want deze band wilde ik echt niet missen. Hippotraktor is namelijk één van mijn favoriete luisterbands en staat hier vrijwel dagelijks op. De mannen waren zichtbaar blij dat ze dan eindelijk een plek op het affiche van hun favoriete festival hadden verdiend. En die maakten ze meer dan waar, ook onder groot enthousiasme van het aanwezige publiek. De set was heerlijk, de mellow circle pit op Beacons even hilarisch als aandoenlijk als episch, want op zo’n rustige intro is het eerder een beetje huppelen dan moshen. Maar het was allemaal goed. Jammer dat ik zelf nog niet helemaal wakker was en dus niet volledig heb kunnen genieten, maar desondanks met een gevoel van trots daar gestaan op een band waar ik zeer veel sympathie voor heb.
Elegant Weapons (7): dat eerste album klonk op plaat erg lekker, dus ik keek hier stiekem wel naar uit. Maar ik moet zeggen dat het me live dan weer ietsje minder deed. Het is op zich prima hardrock. De zanger zong zuiver, de band speelde strak, de liedjes waren oké. Maar het was verder weinig spannend, ofzo. Vermakelijk, dat wel.
Greg Puciato (8,5): sowieso al heel blij dat ze het hebben gehaald tot Graspop, na alle gedwongen afzeggingen in de afgelopen weken. Ik vond het echt een zeer aangename set. Greg is een fenomenale zanger en zijn solowerk is super interessant, met een aantal hele unieke en subtiele dingen die hij doet, terwijl het op andere momenten ook weer inslaat als een bom. Maar tot mijn teleurstelling was de Dome wel heel erg leeg tijdens deze set. Waarom is me niet geheel duidelijk, want het was echt goed. Mezelf toen maar helemaal op de eerste rij neergezet (zo rustig was het) en me zo volledig te concentreren op wat er op het podium gebeurde, in plaats van de lauwe respons en de lege tent achter me. Alleen al voor het feit dat die mannen hemel en aarde hebben bewogen, verdienden ze beter.
Bloodywood (7): vanaf de tribune het grootste gedeelte van deze set mee kunnen pakken. Ik zal maar eerlijk zeggen: op plaat kan ik er echt helemaal niets mee. Dus dat dit nog een 7 is geworden, ben ik zelf nog het meest over verrast. Ik vond het best oké, eigenlijk. Snap nu wat meer de hype die er rond deze band is. Die Indiase invloeden vond ik zelfs gaaf. En de sfeer was ook top, het terrein voor de Jupiler Stage was afgeladen. Nog steeds is het niet helemaal mijn ding, maar ze hebben wel mijn respect gewonnen.
Insomnium (9,5): gaan we weer hoor, pfffff. Wat was dit mooi! Ze staan te boek als melodic deathmetal. En hoewel het tempo soms echt wel de hoogte in gaat, vind ik ze vooral enorm uitblinken in het melodische. Ze hebben allemaal van die heerlijk gevoelige harmonische gitaarrifjes, waar ik een enorme sucker voor ben. En de cleanzanger heeft echt een dijk van een stem. Net als bij eerdere van dit soort meer ‘ingetogen’ sets heerlijk de kans gekregen van de mede-bezoekers in de Marquee om heerlijk zonder afleiding met mijn ogen dicht weg te kunnen dromen. Magisch gewoon! Afsluiter ‘Heart Like a Grave’ is misschien wel één van mijn favoriete songs ooit.
Katatonia (8,5): in de Marquee blijven hangen voor Katatonia (en niet de ongelooflijke chaos bij Hellmut opgezocht) in uitstekend gezelschap van o.a. Marco, Dr Hannibal en Nikita van dit forum. Mezelf tegen het hek geplant en gewacht op één van mijn favoriete livebands; Katatonia. Jonas Renkse, wat een stem heeft die man toch! Ik val in herhaling, merk ik. Maar ook hier weer zo heerlijk weg kunnen dromen. Wel jammer dat ze zoveel nummers van het nieuwe album speelden. Dat album is zeker niet slecht, maar had toch wel gehoopt op wat van mijn favorieten. Desondanks een uitstekende set!
Anti-Flag (5,5): mezelf op de tribune geplaatst en bij Anti-Flag gaan kijken, bij gebrek aan een alternatief en omdat een aantal van hier op voorhand wel enthousiast over hen waren. Maar, het spijt me om dit te zeggen, ik vond er echt weinig aan. Ik ben sowieso niet de grootste liefhebber van punk, maar ze slaagden er ook niet in om me te overtuigen met wat verrassende dingen ofzo. Wel even goed kunnen opladen voor de volgende act en het wachten daarop in wat naar verwachting een afgeladen Metal Dome werd.
Lorna Shore (9,5): Hypeband nummero twee die wat te bewijzen had. En ik denk dat iedere aanwezige volmondig zal bevestigen dat dit meer dan gelukt is. Wat een vibe hing er in de Dome zeg, heerlijk! Heb denk ik nog nooit zoveel crowdsurfers in die tent gezien. En er al helemaal niet zoveel moeten overduwen, als je bedenkt dat ik ongeveer halverwege in de tent stond. Daardoor ook niet helemaal op de voor mij karakteristieke manier de muziek kunnen leven, wat ik met name bij Pain Remains het liefst wel had gedaan. Maar maakte ook niet zoveel uit, want de sfeer was zo verrekte goed en respectvol met en voor elkaar. Heel anders dan bij Gojira, waar sommigen ronduit asociaal waren. Dit was zo’n hoogtepunt dat we besloten hebben dat dit onze headliner was. Als je de moeite hebt genomen om dit hele verslag te lezen (waarvoor heel erg bedankt, in dat geval!) dan lijkt het me wel duidelijk dat ik in vier dagen meer dan genoeg moois heb mogen zien. Dus lekker naar de camping onze traditionele dikke sigaar opgestoken en een biertje gedronken, met glamfest op de achtergrond (wat overigens best oké klonk) en zeer verzadigd de laatste beschouwingen met elkaar gedeeld, om vervolgens voor de laatste maal dit jaar mijn fijne fresh&black tentje in te kruipen.

Top 10:
  • Machine Head
  • Parkway Drive
  • Pantera
  • My Dying Bride
  • Gojira
  • Insomnium
  • Lorna Shore
  • Sleep Token
  • Cradle of Filth
  • Antimatter
Bedankt Graspop en bedankt Festileaks voor weer een onvergetelijke editie van mijn allergrootste liefde op de hele wereld!
Heerlijk stuk om met een kop koffie bij wakker geworden. Mijn dank daarvoor!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.410
6.711
Kippenvel bij de foto's van Parkway Drive over Graspop. Wat een mooi gezicht. Een van de beste shows ooit geven ze aan. Ook Any Given Day heeft er een mooie post van gemaakt
Schitterend inderdaad. En ik geloof ze ook oprecht dat dit voor hun één van hun mooiste shows ooit was. Die reacties die ze op het podium al gaven, zoiets kun je niet faken. Wat een plaat ook, met al die lampjes in de lucht bij Darker Still.

 

jarne

Support act
14 feb 2013
967
291
Twee dagen graspop! Eerste keer graspop ook! En wat een zalig festival! Iedereen is zo verdraagzaam, zo veel sfeer! Alleen mag de geluidskwaliteit toch wel wat beter, verder geen klachten, degelijk aanbod aan vegi-food, geen te lange wachtrijen aan eten en drank stands,….
Als er volgend jaar een aantrekkelijke line up staat met wat frisse metalbands ben ik terug van de partij!

Mijn top:
1. Parkway Drive
2. Billy Talent
3. Architects ( nieuwe sound is toch wat minder dan tijdperk van holy hell en all our gods, maar toch heel fijn optreden)
4. Enter shikari
5. Pantera
 

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
30
81
Tot nu toe was ik een `meegluurder´ op dit forum en ik heb de afgelopen maanden erg genoten van al jullie speculaties en discussies! Heel leuk, zo´n actief forum., bedankt daarvoor!
Dit jaar was mijn allereerste Graspop. Sinds eind jaren '90 wel met enige regelmaat andere metalfestivals bezocht (DOA, Waldrock, Fortarock, ItG, DMF). De afgelopen 10 jaar vaste LL bezoeker en daarnaast jaarlijks de keuze tussen DTRH/BKS/Werchter. Dit jaar écht vanwege de line-up gekozen voor Graspop! Ik hou in het bijzonder van prog, metalcore en symphonic/gothic en dat was dit jaar erg goed vertegenwoordigd. Ik deel graag het verslag met jullie dat ik eerder voor familie, vrienden en bekenden heb gemaakt - in iets aangepaste vorm:

Graspop had dit jaar zo’n aantrekkelijke line-up dat ik mijn reisplannen eromheen heb gepland om hier - voor de eerste keer ooit - naartoe te kunnen gaan. Ik heb het genoegen gehad om aan te mogen haken bij twee vrienden van mijn man. Zij zijn allebei Graspop-veteranen (het was hun 9e respectievelijk 20e (!) keer Graspop). Zowel op de camping als op het festivalterrein was dat erg gemoedelijk en gezellig. We hadden alle drie zo ons eigen programma en zochten elkaar steeds op wanneer we hetzelfde wilden zien of tegelijkertijd toe waren aan een pauze.

Dit festival heeft mij maar weer eens laten zien hoe relaxt en respectvol het metalpubliek met elkaar en naar elkaar toe is! Er is alle ruimte voor mensen om zichzelf te zijn en zichzelf te uiten (hetgeen ook betekent: vijf dagen lang heerlijk genieten van het mensen kijken). En het publiek geeft elkaar ook letterlijk de ruimte, kijkt naar elkaar om en helpt elkaar een handje waar nodig.
Twee minpuntjes voor mij: (1) Het eten vond ik niet alleen prijzig (da's normaal en te verwachten met festivals), maar vergeleken met bijv. Lowlands en Best Kept Secret als vegetariër erg karig, zowel de keuze als de hoeveelheid als de kwaliteit vond ik eigenlijk wel ondermaats. Uitzondering was de veggie-burger, die vond ik heel nice, (2) De afstand op de camping van mijn tent naar de wc's. Dat was voor mij ruim 7 minuten lopen en da's niet tof als je er 's nachts 2 keer uit moet om te plassen... Verder echt niets negatiefs te melden over dit festival.

De bands die ik per sé wilde zien heb ik allemaal vanaf een mooie plek kunnen meemaken. Soms belandde ik per ongeluk in de pit [bij Sleep Token en Enter Shikari], moest ik crowdsurfers helpen [weer Enter Shikari] of stond ik midden tussen een intens pogoënde en kolkende mensenmassa [Parkway Drive]. Daarnaast nog heel veel meer shows (deels) gekeken omdat het toevallig zo uitkwam en daardoor weer wat nieuwe bands gezien. Kortom, ik heb echt onwijs genoten! Met een vergelijkbaar goede line-up mag dit festival voor mij zo weer in de herhaling.

Mijn toppers van het festivalweekend:
  • Sleep Token: maakt de hype die is ontstaan echt meer dan waar, wat een intense show inclusief hartstochtelijk en heftig reagerend publiek.
  • Parkway Drive: hier ging het publiek werkelijk waar door het dak, de zanger werd duidelijk geëmotioneerd. In deze show maar één klein minpuntje kunnen ontdekken en dat was een niet-toonvast stukje tijdens ballad “Darker Still”. Het is ze vergeven.
  • Epica: had ik gek genoeg nog nooit eerder live gezien en maakt de reputatie als door de wol geverfde symphonic metal band méér dan waar.
  • Enter Shikari: de nieuwe live-show staat als een huis, het is niet druk bij dit optreden maar het publiek krijgen ze vol mee. Opvallend is dat veel jonge meiden zich hier voldoende op hun gemak voelen om voor het eerst te crowdsurfen. Brings back memories!
Daarnaast ook heel erg genoten van en vooraan gestaan bij: The Halo Effect, Katatonia, Antimatter, My Dying Bride, Insomnium, Evergrey, Soen (ondanks de technische problemen aan het begin van de set) en Spiritbox. Oh, en een eervolle vermelding voor Carpenter Brut. Dat ging er bij het publek in als zoete koek. Hopelijk volgend jaar Pendulum?

Het complete spoorboekje per dag:
DONDERDAG: Molybaron, Spiritbox, Tom Morello, Epica, Evergrey, Arch Enemy (stukje), My Dying Bride, Carpenter Brut, Guns n’ Roses (2 nummers aangehoord maar was echt te slecht).

VRIJDAG: Black Mirrors, Pro-Pain, Fever 333, Asking Alexandria, Palaye Royal, Behemoth (stukje), Amon Amarth (stukje), Delain (stukje), Ice Nine Kills, Disturbed (stukje), Machine Head.

ZATERDAG: Nothing More, Skindred, Antimatter, The Ghost Inside, Halestorm (stukje), Sleep Token, Soen, Parkway Drive, Slipknot.

ZONDAG: Hippotraktor, Polaris, Insomnium, (poging om een stukje van Helmut Lotti goes Metal te gaan kijken maar de tent was te afgeladen vol daarvoor), Katatonia, The Halo Effect, Enter Shikari, Eluveitie (stukje).

Ook het Graspop 2024-forum ga ik weer met interesse volgen en wie weet durf ik mij dit keer te mengen in de speculaties voor de komende line-up!
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.699
7.494
Hellmut Lotti goes Metal (9/10)
Dikke party! Echt onwijs genoten in de kokende Dome, het zweet stroomde over mijn rug. Heerlijk meegezongen met alle hits. Zijn zelfgeschreven nummer vond ik niet heel veel aan, maar ik vond het toch knap gedaan. Slim van de lyrics op het scherm trouwens!

Mötley Crüe (5/10)
Ik heb niks met rollator-rock dus meh. Veel titties, veel blabla. Echt totaal niet mijn ding. Wel oke achtergrond muziek om in de regen de dag (en het hele weekend) te overdenken.

Maar als de sfeer juist is, de zanger goed bij stem en iedereen vol mee zingt, dan is rollator rock dus wel geweldig 😁
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken