Graspop Metal Meeting 2023

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Ah, de goede oude discussie over genres. Rock is in mijn ogen het grote algemene genre, wat ondersplits in vele grote subgenres zoals hardrock en metal, waarbij metal ook weer verder vertakt naar subgenres…

Dus een metalfestival is een rockfestival, maar een rockfestival is niet per definitie een metalfestival
Dat zie ik toch anders. Ik vind rock en metal aparte genres, vanwege de enorme omvang van beide genres (zie alleen al de ongelooflijke hoeveelheid subgenres bij respectievelijk rock en metal) en vanwege de verschillen in o.a. composities, speelwijze van instrumenten en zang. Metal komt weliswaar voort uit rock, maar dat betekent niet dat het een vertakking is van rock als hoofdgroep zoals jij omschrijft. Met die gedachtegang zou rock weer onder blues moeten vallen, en zou je Graspop zowel een blues, als rock, als metal festival kunnen noemen. Graspop is voor mij een metal festival met ruimte voor hard-, glam- en progrock op het programma, de rock subgenres die het meest verwant zijn aan metal.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Om de discussie over Rock en Metal niet uit de hand te laten lopen (en het topic GMM over te laten stromen) zou ik een ieder de serie "Metal Evolution" op youtube willen aanraden. Daar wordt op een hele mooie wijze uitgelegd hoe rock tot stand is gekomen en hoe het zo'n gigantisch breed genre is geworden.
 

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
95
175
Dus... Hellfest is dan ook een rock festival? Kijkend naar de lineup..
Ja zeker. Nog meer zelfs dan Graspop, hun programmeren over het algemeen nog wat breder met bands zoals Linkin Park, Nine Inch Nails, Sum 41, Tenacious D, Tool etc.
Je ziet bij beide festivals dat aan de top vaak veel rock is en de echte harde metal pas verder onderaan.

Uiteindelijk maakt de terminologie natuurlijk niet zoveel uit. Maar dit is hoe ik er naar kijk en waarom ik dus ook vind dat toegankelijker headliners gewoon moeten kunnen.
Er zal altijd ruimte blijven voor het hardere werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Om de discussie over Rock en Metal niet uit de hand te laten lopen (en het topic GMM over te laten stromen) zou ik een ieder de serie "Metal Evolution" op youtube willen aanraden. Daar wordt op een hele mooie wijze uitgelegd hoe rock tot stand is gekomen en hoe het zo'n gigantisch breed genre is geworden.
Niet vervelend bedoeld naar jou @Piebe71 , maar in die serie wordt juist uiteengezet dat metal afkomstig is van rock, maar wel een op zichzelf staand genre is, en hoe metal zo'n gigantisch breed genre is geworden.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Avenged Sevenfold would certainly be a strange booking for the festival.
Bands like Rammstein, BMTH, Marilyn Manson, Faith No More, SOAD, Nine Inch Nails etc have played the festival though. So, them sharing a headliner with Graspop isn't entirely out of the question.
I agree with you, but the headliner would be 3rd on their line up right? I can't think of many metalbands that are bigger then Gojira/Disturbed but smaller then Muse/Casper
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Graspop is een rock festival en naar mijn mening zou dan alles binnen het kader rock in overweging genomen moeten worden.
Een argument als het is niet zwaar genoeg of het is radio muziek valt compleet in duigen als je ziet dat er voldoende softe radio rock bands als headliners hebben gestaan (Aerosmith, Scorpions etc).

Natuurlijk kunnen we allebei een andere mening hebben over wat wel en niet past, maar het vergelijken met Snollebollekes is natuurlijk onzin.

Een band afwijzen want ze komen op de radio en ik vind hun fans niet leuk komt bij mij gewoon over als gatekeeping.

(Ja er zit metal in de naam Graspop Metal Meeting, maar veel bands voldoen daar niet aan, zo ongeveer de helft van de line up is hard rock, punk, hardcore etc. Dus als je het aan mij vraagt is het een rock festival)
Aerosmith en Scorpions hebben wel hardere muziek natuurlijk en trekken heel veel "metalpubliek".

Als we zo gaan redeneren kunnen we volgend jaar met pakweg Arctic Monkeys aan komen draven en dat willen we toch ook niet. Zelfs als ze weer zouden klinken als pakweg 10 jaar geleden.
 

DenZwo

Playlistbediener
8 jun 2022
27
69
Denk ook dat veel metalheads van een jaar of 30-40 opgegroeid zijn met ouders die dit luisterden . Gelukkig had ik een vader die meer gek was op Black Sabbath / zeplin etc.

Ik vind het wel jammer dat er op dit moment een overgang is met een generatie bands. Als je nu willekeurig SLAYER roept wordt er een stuk minder gereageerd dan een paar jaar geleden 😂
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Denk ook dat veel metalheads van een jaar of 30-40 opgegroeid zijn met ouders die dit luisterden . Gelukkig had ik een vader die meer gek was op Black Sabbath / zeplin etc.

Ik vind het wel jammer dat er op dit moment een overgang is met een generatie bands. Als je nu willekeurig SLAYER roept wordt er een stuk minder gereageerd dan een paar jaar geleden 😂
Ik krijg zowaar soms wat gekke blikken als ik SLAYERRR roep bij een concert

..maarja, iemand moet het doen
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Ik roep al jaren dat ik grunt lessen wil volgen, zodat ik ook eens fatsoenlijk SLAAYER kan roepen :') Komt er alleen nooit van

Staat nog wel op mn bucketlist tho!
 
  • Leuk
Waarderingen: DenZwo

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
Ik roep al jaren dat ik grunt lessen wil volgen, zodat ik ook eens fatsoenlijk SLAAYER kan roepen :') Komt er alleen nooit van

Staat nog wel op mn bucketlist tho!
Slayer roepen of grunten?🤪 en wil je gutterals of meer de grom doen?😁 of meer de screams zoals bijv In flames🤘
 
Laatst bewerkt:

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
95
175
Ik heb ze ooit tegen wil en dank gezien op Fortarock in 2016, toen stonden ze in die grote tent om 19:00 uur ongeveer. Dus ik denk in de Marquee eind van de middag, of vroeg op de dag op de main stage.

Ik vond het persoonlijk best komisch dat van het hele veld dat naar Megadeth stond te kijken de helft massaal vertrok en naar de tent toe liep voor Babymetal.
Als we het over nieuwe muziek vs legacy bands hebben....
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ik denk dat we BMTH of FFDP gaan zien. En ze gaan alleen zo laat aangekondigd hebben omdat ze na het wegvallen van een eerdere headliner eerst een andere act hebben proberen binnen halen samen met hurrican/Southside etc en die is ook doorgevallen waardoor nu teruggegrepen wordt.
FFDP, Sabaton, BMTH lijken me nog de grootste kanshebbers. Ik hoop heel hard op BMTH nog, maar ben bang dat dit de minst waarschijnlijke optie zal zijn.
Ten eerste zie ik de organisatie deze band niet zo snel boeken omdat ze vrij conservatief zijn qua genre en ten tweede ben ik bang dat de band dit niet zal willen omdat ze zich dan al klaar maken voor de VS tour. Al lijkt het me wel een grote kans voor de band, eerste headline show op zo'n groot festival op het vaste land geloof ik?
Rock is afkomstig uit blues. GMM is een bluesfestival dus? Goed om te weten
Jongens we kunnen deze discussie nu wel afsluiten
Lijkt me duidelijk welk genre GrasPOP is.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.842
FFDP, Sabaton, BMTH lijken me nog de grootste kanshebbers. Ik hoop heel hard op BMTH nog, maar ben bang dat dit de minst waarschijnlijke optie zal zijn.
Ten eerste zie ik de organisatie deze band niet zo snel boeken omdat ze vrij conservatief zijn qua genre en ten tweede ben ik bang dat de band dit niet zal willen omdat ze zich dan al klaar maken voor de VS tour. Al lijkt het me wel een grote kans voor de band, eerste headline show op zo'n groot festival op het vaste land geloof ik?

Jongens we kunnen deze discussie nu wel afsluiten
Lijkt me duidelijk welk genre GrasPOP is.
Grappig inderdaad dat vrijwel iedereen die wijst op het woord 'metal' in GMM, voor het gemak het woord 'pop' maar even vergeet, of helemaal niet ziet misschien.. 😅

Eigenlijk is het heel simpel: beide argumenten zijn waar, metal is zowel een onderdeel van rock, als een op zichzelf staand genre.
Veel elementen/kenmerken van rock muziek zitten nog altijd in metal.
Vergelijk het met evolutie: de mens is voortgekomen uit mensapen, maar tegelijkertijd zijn wij ook nog steeds mensapen.. 🐵 😉

Van Wikipedia:
Heavy metal (or simply metal) is a genre of rock music that developed in the late 1960s and early 1970s, largely in the United Kingdom and United States. With roots in blues rock, psychedelic rock and acid rock, heavy metal bands developed a thick, monumental sound characterized by distorted guitars, extended guitar solos, emphatic beats and loudness.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Nightrage

Gebruikers die dit onderwerp bekijken