Graspop Metal Meeting 2023

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Volgens mij zegt Jos nergens dat Muse fans minder open minded zouden zijn. Wel dat ze waarschijnlijk weinig aansluiting zouden vinden met wat er verder aan bands staat en aan volk rondloopt op Graspop. Ja, het is een aparte subcultuur, waar sommige dingen wel bij horen, en andere niet. Jammer dat je dat gelijk als gatekeeping ervaart, want zo is het hier echt niet bedoeld heb ik het idee. Probeer wat er gezegd wordt niet telkens op de slechts mogelijke manier te interpreteren zou ik zeggen…

En ja, er zijn ook metal bands met vervelend publiek wat zich slecht aanpast. Dat betekent niet dat we de poorten open moeten zetten voor nog meer bands die mogelijk slecht passend publiek meenemen. In tegendeel.
Dank voor deze reactie! Op een telefoon is wat langere reacties sturen tussendoor niet zo snel gedaan. Die uitleg was inderdaad te negatief voor het punt dat ik probeer te maken. Het gaat me niet zozeer om muzikale gatekeeping want ook ik luister naar Muse en heb ze al 3 keer live gezien, in de zomer ben ik er waarschijnlijk ook wel bij om het Malieveld. Maar het trekt simpelweg een (grotendeels) ander publiek. En iemand gaf ook aan dat dit impact kan hebben op de verdere undercard en zou dat echt doodzonde vinden. Extreme metal is al niet dik vertegenwoordigd meer op Graspop en vind dat jammer. Pukkelpop is het metalpodium ook al verloren, laten we Graspop vooral lekker houden zoals het is.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Dit zijn allemaal wel metalbands
Maar ja voor deze bands ga ik dus ook naar RW, in normale omstandigheden staan die altijd daar namelijk. Hoe spijtig ook...
Dat bedoel ik, dit soort bands zijn in de praktijk ook gewoon 'Werchter-bands', maar zouden zeker niet misstaan op GMM.
Het argument 'daarvoor ga ik wel naar Werchter' is dus niet het allersterkste om bands af te serveren voor GMM.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
De discussie begon volgens mij met Porcupine Tree: Zouden die dan wel als headliner op Graspop passen? En zouden die voldoende volk trekken om als headliner op Graspop te kunnen staan? In Nederland staan ze op Bospop.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.209
Dat bedoel ik, waarom zou PT wel kunnen en Muse niet?
Zeker als Muse de setlist enigszins zou kunnen aanpassen
mensen gebruiken vaak het argument 'ze kunnen de setlist aanpassen naar de wat hardere/oudere nummers' maar in de praktijk gebeurt dit toch eigenlijk bijna nooit? Volgens mij zijn er weinig bands die dit aanpassen op basis van hun publiek.
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.647
796
mensen gebruiken vaak het argument 'ze kunnen de setlist aanpassen naar de wat hardere/oudere nummers' maar in de praktijk gebeurt dit toch eigenlijk bijna nooit? Volgens mij zijn er weinig bands die dit aanpassen op basis van hun publiek.
Hoezo niet? Veel bands spelen een andere set op een festival als wanneer ze een eigen zaalshow spelen. Dus ja, er zijn wel degelijk aanpassingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
96
175
Volgens mij zegt Jos nergens dat Muse fans minder open minded zouden zijn. Wel dat ze waarschijnlijk weinig aansluiting zouden vinden met wat er verder aan bands staat en aan volk rondloopt op Graspop. Ja, het is een aparte subcultuur, waar sommige dingen wel bij horen, en andere niet. Jammer dat je dat gelijk als gatekeeping ervaart, want zo is het hier echt niet bedoeld heb ik het idee. Probeer wat er gezegd wordt niet telkens op de slechts mogelijke manier te interpreteren zou ik zeggen…

En ja, er zijn ook metal bands met vervelend publiek wat zich slecht aanpast. Dat betekent niet dat we de poorten open moeten zetten voor nog meer bands die mogelijk slecht passend publiek meenemen. In tegendeel.

Er word gezegd dat het normale Graspop publiek erg open is en dat de komst van veel Muse fans hier verandering in zal brengen, kan tot geen andere conclusie komen dan dat er dus gesuggereerd wordt dat Muse fans minder open zijn .

Als mensen zeggen dat bepaalde bands en hun fans niet welkom zijn dan is dat letterlijk gatekeeping. Je bevestigt zelf nog dat je vind dat we de poorten niet open moeten doen voor een bredere groep bands..

Persoonlijk denk ik niet dat fans van Muse, Foo Fighters, The Prodigy etc een "slecht passend publiek zijn" en ik denk ook niet dat deze mensen de overhand zullen hebben, vooral niet als een band nu aangekondigd wordt, de meeste tickets zijn immers al verkocht. Ik denk vooral dat deze bands een verrijking zijn voor een publiek dat al jaren dezelfde bands voorgeschoteld krijgt en nu een band kunnen zien waar ze zelf niet zo snel een ticket voor zullen kopen.

Maar goed ik denk niet dat we het hier over eens gaan zijn. Gelukkig voor jullie is de organisatie het volgens mij wel met jullie eens en blijft de programmering hoogst waarschijnlijk de komende tijd nog netjes binnen de hokjes.
Voor een bredere programmering kan ik natuurlijk altijd beter naar zoiets als Rock am Ring gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.209
Hoezo niet? Veel bands spelen een andere set op een festival als wanneer ze een eigen zaalshow spelen. Dus ja, er zijn wel degelijk aanpassingen
Ik heb het niet over aanpassingen tussen zaalshows en festivalshows.
Ik heb het over aanpassingen binnen de festivalshows dat ze voor ieder festival apart zouden gaan zitten kijken wat voor publiek erop afkomt en wat voor setlist ze willen gaan spelen. Dat laatste gebeurt volgens mij niet zo veel. En dan heb ik het niet specifiek over Muse, maar gewoon in het algemeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.209
Er word gezegd dat het normale Graspop publiek erg open is en dat de komst van veel Muse fans hier verandering in zal brengen, kan tot geen andere conclusie komen dan dat er dus gesuggereerd wordt dat Muse fans minder open zijn .

Als mensen zeggen dat bepaalde bands en hun fans niet welkom zijn dan is dat letterlijk gatekeeping. Je bevestigt zelf nog dat je vind dat we de poorten niet open moeten doen voor een bredere groep bands..

Persoonlijk denk ik niet dat fans van Muse, Foo Fighters, The Prodigy etc een "slecht passend publiek zijn" en ik denk ook niet dat deze mensen de overhand zullen hebben, vooral niet als een band nu aangekondigd wordt, de meeste tickets zijn immers al verkocht. Ik denk vooral dat deze bands een verrijking zijn voor een publiek dat al jaren dezelfde bands voorgeschoteld krijgt en nu een band kunnen zien waar ze zelf niet zo snel een ticket voor zullen kopen.

Maar goed ik denk niet dat we het hier over eens gaan zijn. Gelukkig voor jullie is de organisatie het volgens mij wel met jullie eens en blijft de programmering hoogst waarschijnlijk de komende tijd nog netjes binnen de hokjes.
Voor een bredere programmering kan ik natuurlijk altijd beter naar zoiets als Rock am Ring gaan.
Als je dat ziet als gatekeeping dan doet toch letterlijk ieder festival/evenement aan gatekeeping?
Het is gewoon kijken wat passend is voor het festival om de identiteit van het festival in stand te houden
Als je als Graspop zijnde Snollebollekes niet als headliner wilt boeken omdat dat niet past bij het identiteit van het festival, zie je dat dan ook als Gatekeeping?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Ik heb het niet over aanpassingen tussen zaalshows en festivalshows.
Ik heb het over aanpassingen binnen de festivalshows dat ze voor ieder festival apart zouden gaan zitten kijken wat voor publiek erop afkomt en wat voor setlist ze willen gaan spelen. Dat laatste gebeurt volgens mij niet zo veel. En dan heb ik het niet specifiek over Muse, maar gewoon in het algemeen.
Ja eens hoor. En zeker Muse is een band met een statische voorgeprogrammeerde show met al die show elementen. Dat gooi je niet zomaar even opzij voor een totaal andere set.
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Als je dat ziet als gatekeeping dan doet toch letterlijk ieder festival/evenement aan gatekeeping?
Het is gewoon kijken wat passend is voor het festival om de identiteit van het festival in stand te houden
Als je als Graspop zijnde Snollebollekes niet als headliner wilt boeken omdat dat niet past bij het identiteit van het festival, zie je dat dan ook als Gatekeeping?
Goh.. Ik zou de Graspop weide best eens van links naar rechts willen zien gaan eigenlijk...

🤪
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ja eens hoor. En zeker Muse is een band met een statische voorgeprogrammeerde show met al die show elementen. Dat gooi je niet zomaar even opzij voor een totaal andere set.
Eens hoor, maar vind het wel een interessante gedachtegang. Ze deden ook die kleinschalige theatertour. Een festivaltour waarop ze hun setlist aan verschillende festivals zou wel geniaal zijn. Maar gaat inderdaad waarschijnlijk nooit gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Inderdaad!

Sowieso is dit een discussie die gevoerd wordt langs dunne subjectieve lijntjes. Ik vind het zelf echt zonde als de Muse'n van deze wereld hun intrede doen bij Graspop. Het aantal grote podia waar onze favoriete metalacts kunnen staan is al niet erg groot en op die manolier groeit er nooit meer een band door.
Een ander, net zo subjectief, argument voor mij is het publiek dat zo'n band meeneemt. Op metalfestivals heerst een hele fijne, open sfeer waar iedereen kan zijn die hij/zij/het wil. Je voelt je er thuis, lastig uit te leggen. Als daar opeens 20000 Muse fans tussen staan die hun ogen uit kijken..

Ik klink zo wel als een echte hokjesdenker merk ik terwijl ik dat juist niet ben haha. Blijkbaar op dit onderwerp wel een beetje..
Voor alle duidelijkheid:
Ik reageerde vooral op de stelling of een band 'thuis hoort' op GMM, wat uiteraard heel subjectief is.
Dat wil niet zeggen dat zomaar iedere willekeurige band er klakkeloos thuis hoort, er is natuurlijk een zekere grens. Alleen is die grens niet strak gedefinieerd, maar beslaat deze een grijs gebied.

De discussie hier lijkt er vooral over te gaan hoe groot dat grijze gebied is (of in hoeverre de cirkels in het Venn-diagram van metal- en mainstream-festivals elkaar overlappen).
Het is zeker leuk om tientallen namen te roepen, en eindeloos te welles-nietessen welke wel en welke niet in dat grijze gebied vallen, maar daar zullen wij het hier natuurlijk nooit unaniem over eens worden.

Ik weet dat het een dooddoener is, maar uiteindelijk kan toch alleen de organisatie van een festival daarover gaan.
De ticketverkoop en andere evaluaties zullen dan verder bepalen of een zekere keuze succesvol blijkt of niet, en mede de verdere richting van een festival bepalen.

Een hele andere discussie is of bepaalde bands ooit daadwerkelijk op GMM zullen staan.
Bands als Porcupine Tree, Muse, en alles wat genoemd is, kunnen best op metal-festivals staan, al dan niet als headliner, wat ook vaak genoeg gebeurt (op festivals die breder programmeren), maar dat wil nog niet zeggen dat GMM dat ook zal doen.
Enerzijds lijkt GMM vaak wel het 'braafste jongetje van de klas', en zijn ze redelijk conservatief qua boekingen.
Anderzijds heeft het natuurlijk ook te maken met het bestaan en de concurrentie van Werchter, waar andere festivals geen/minder last van hebben. Zonder Werchter zou GMM tegenwoordig wellicht een programma hebben dat meer zou lijken op festivals als RaR/RiP of Nova Rock (incl. bands als Muse).
Voor veel metalheads is de concurrentie van Werchter dus naast een vloek tevens een zegen.
 

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
450
1.050
Zelf groot Muse fan (voornamelijk oud werk) maar Muse heeft tijdens een tour een te statische setlist. Dat zou hooguit werken als ze een tour met alleen de metalfestivals zouden doen. Pearl Jam is beter in het afwisselen van de setlist tijdens een tour maar die komen dit jaar niet.
Ik denk trouwens wel dat het Muse publiek een stuk meer open minded is dan het Metallica publiek. Het Metallica publiek dat niet naar Metal festivals gaat bedoel ik dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: DenZwo en Nightrage

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Ik vind eigenlijk dat de ‘legacy’ bands een veel te grote rol innemen al jaren op Graspop. In het verleden waren ze fantastisch, maar het is in veel gevallen niet meer om aan te horen nu. Laat ze dan lekker hun eigen shows organiseren voor de mede legacy-mensen.

Enkele voorbeelden door de jaren heen, waarin opvalt dat vooral de zondagen in het verleden (ook nu weer) opgescheept zitten met legacy, welk al lang niet meer zoveel kwaliteiten bezit als wat gewaagdere keuzes zoals Porcupine Tree:
- Motley Crue
- Def Leppard
- Kiss
- Guns N’ Roses
- Judas Priest
- Aerosmith (afgezegd, akkoord)
- Alice Cooper en alle side-projecten
- Ozzy Osbourne
- Deep Purple
- Whitesnake
- Lynyrd Skynyrd
- Limp Bizkit
- etc.
Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Zeker spelen ze een grote rol (wat in mijn ogen niet meer dan logisch is), maar een veel te grote rol?
Ik denk dat er op GMM nog steeds tienduizenden metalheads rondlopen die maar al te blij zijn om die 'legacy'-bands nog te kunnen en mogen zien, ongeacht de huidige kwaliteit van die bands.
Op hun beurt zullen velen van hen juist weer klagen over al die 'moderne metalcore en andere herrie' ofzo.

Of je het nou leuk vindt of niet, die legacy-bands zullen voorlopig nog wel op de bovenste rijen van het GMM-affiche blijven prijken, totdat ze geleidelijk een voor een definitief ermee stoppen of erbij neervallen.
Dat proces is natuurlijk ook al heel wat jaren gaande, er zijn immers al heel wat legacy-bands verdwenen, zoals Black Sabbath, Mötorhead, Slayer, Van Halen, Linkin Park. En ook nu staan er een boel op het punt om te verdwijnen, zoals Ozzy (99% zeker al gestopt, ook al weet hij dat zelf nog niet), KISS, Aerosmith, Judas Priest, Deep Purple, Alice Cooper. Anderen waren al min of meer gestopt, maar zijn weer in een of andere vorm terug voor onbepaalde tijd (Mötley Crüe, Pantera, RATM, SOAD, GnR).
Zo gek is het toch niet dat nog steeds heel veel mensen deze bands wil zien, nu het nog/weer kan, of dat nou voor de 1e of de 20e keer is?
 
Laatst bewerkt:

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Zo gek is het toch niet dat nog steeds heel veel mensen deze bands wil zien, nu het nog/weer kan, of dat nou voor de 1e of de 20e keer is?
Dat verschilt bij mij echt per band. De ene band is legendarisch en levert nog een prachtconcert. Anderen zijn echt een schim van wat ze ooit waren en live niet meer om aan te horen. Van die laatste vind ik het vaak wat zonde van de spot.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Volgens mij zegt Jos nergens dat Muse fans minder open minded zouden zijn. Wel dat ze waarschijnlijk weinig aansluiting zouden vinden met wat er verder aan bands staat en aan volk rondloopt op Graspop. Ja, het is een aparte subcultuur, waar sommige dingen wel bij horen, en andere niet. Jammer dat je dat gelijk als gatekeeping ervaart, want zo is het hier echt niet bedoeld heb ik het idee. Probeer wat er gezegd wordt niet telkens op de slechts mogelijke manier te interpreteren zou ik zeggen…

En ja, er zijn ook metal bands met vervelend publiek wat zich slecht aanpast. Dat betekent niet dat we de poorten open moeten zetten voor nog meer bands die mogelijk slecht passend publiek meenemen. In tegendeel.
Dat mes snijdt natuurlijk van 2 kanten:
Enerzijds zullen er zeker eenkennige fans van bepaalde bands zijn, die louter voor die band naar GMM zouden komen.
Anderzijds zullen er ongetwijfeld ook veel fans van zulke bands zijn, die veel minder eenkennig zijn, en die door het bezoeken van GMM in aanraking zouden komen met een heel ander soort muziek.
Een band als Muse (om maar bij dat misschien niet al te beste voorbeeld te blijven) zou dus net zo goed een gateway-band kunnen zijn als bands als Metallica, GnR, Rammstein, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Als je dat ziet als gatekeeping dan doet toch letterlijk ieder festival/evenement aan gatekeeping?
Het is gewoon kijken wat passend is voor het festival om de identiteit van het festival in stand te houden
Als je als Graspop zijnde Snollebollekes niet als headliner wilt boeken omdat dat niet past bij het identiteit van het festival, zie je dat dan ook als Gatekeeping?
Ook jullie hebben het over 2 heel verschillende punten: het publiek dat aan gatekeeping doet of het festival zelf dat aan gatekeeping doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Gebruikers die dit onderwerp bekijken